Svært ved venstregalop {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Søger gode råd til træning af venstre galop
Lang historie kort, Joey er en ung dreng på 5 år og har desværre skæv kryds, dette er undersøgt af dyrelæge og han har hverken ondt eller halter. Og det er blevet bedre efter han er begyndt at blive trænet regelmæssig.
Dyrelægens råd er så at han skal longeres 2-3 dage om ugen og rides 2 dage.
Dyrelægen har så anbefalet at han så skal galopere 2-3 min på hver volte og højre volte går strygene men han har meget svært ved den venstre, (den side han er skæv) og har svært ved at se hvad jeg skal gøre for at hjælpe ham.
Han går enten i højre galop eller kontra, hvor han galopere rigtig med forbenene men forkert med bagbenene.
Nogen der har gode råd til hvad jeg kan gøre for at hjælpe ham bedst muligt? Nogen der evt har eller har haft en hest med samme problem?
Alt vil tages imod med kyshånd vil kun det bedste for min hest. Dog er dyrelægen på så han ved hva han snakker om.
Nogen der ved hvad jeg skal gøre?
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Hvordan er han i longe? altså i galop venstre om?
Ellers tænker jeg at han skal have god plads, og ikke ind på en volte. Hvis du ved anspring får 3-5 gode galopspring, så tag ned i trav igen og lav et nyt anspring og få et par gode galopspring.
Det er vigtigt at han ikke løbes i gang, men kommer i galop via et anspring.
Hvis du har mulighed for, så vil jeg anbefale dig at få en dygtig underviser til at hjælpe dig.
feb 2009
Følger: 82 Følgere: 73 Heste: 6 Emner: 76 Svar: 192
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Så er der kun at henvise til en dygtig underviser, som kan hjælpe dig videre.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Han havde også meget svært ved galop, det var så højre rundt, men jeg gjorde hvad jeg kunne for at styrke og roste alt korrekt galop, ved kontra eller kryds, tog jeg ham bare ned i trav igen og bad om nyt anspring, pas på med at over træne det, så ender du med en skade, (bitter erfaring)
Jeg gjorde det at jeg ofte trænede anspring på tur, hvor han var ligeud stillet, eller måske endda lidt til "udvendige"
Der ud over masser af øvelser, som kan styrke ham, både i longen men også de berømte gulerods øvelser.
Det kan Tine Futtrup, Equitation science, hjælpe med, hun er knushammrende dygtig, er uddannet i biomekanik og underviser både fra jord og ryg, hende har jeg haft stor glæde af på min tidligere part. (ikke ovenstående hest med skævt bækken, han var min egen )
Hun kører ud fra Århus og er meget rimelig i pris.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Min venstre er ringe og det er tydeligt i fx venstregalop, nøj hvor gir det udfordringer.
Han er super velredet, så ingen tvivl om det er mig.
aug 2015
Følger: 8 Følgere: 3 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 346
Når den har været skæv mangler den nogle muskler og det skal trænes op inden du bruger den skæve side.
For mig virker den plan din dyrlæge har lavet ikke rigtig .
Jeg har ikke haft problemer med min hest siden
feb 2008
Følger: 42 Følgere: 40 Heste: 2 Emner: 81 Svar: 1.504
feb 2009
Følger: 29 Følgere: 28 Heste: 4 Emner: 2 Svar: 185
Svært ved venstregalop