{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.782 visninger | Oprettet:

Gymnasium, 5 fag på A? {{forumTopicSubject}}

Hej hg.

Jeg er begyndt at tænke på hvilke fag osv. jeg gerne vil have på gymnasiet, men jeg er kommet frem til at jeg ikke kan bestemme mig.. Jeg vil så gerne have matematik, engelsk og italiensk på A, men så ender det jo med at jeg har 5 fag på A. Jeg kan ikke vælge hvilket fag jeg så vil have ned på B i stedet, for jeg vil have dem alle... Så derfor spørger jeg her om der er nogen der har 5 fag på A og hvor hårdt det er? Håber der er nogen som kan svare. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gymnasium, 5 fag på A?
  • #1   3. dec 2011 jeg havde 4 A fag og synes det var mere end rigeligt!! specielt når du også skal have matematik (havde jeg)! hvis du er en rigtig stræber og kan acceptere at du ikke får tid til din hest, så kan du sagtens :O) eller hvis du har en ualmindelig god klæbehjerne

• #2   3. dec 2011 Jeg har 5 A-fag, og går godt nok kun i 1. G men er super glad for det. Er meget rarere at vide, at man har nogen store fag at fokusere på end mange små smiley Synes også at 2. G i forvejen nok bliver svært, og så er det rart at vide man har et fag mindre at afslutte.

Men det er selvfølgelig hårdere i form af det er hårdere niveau, og fagene tæller mere når der regnes gennemsnit.

Min storesøster havde 6 A-fag, og endte med et gennemsnit på 11,3 (efter der var ganget), og det var meget hårdt, men hun kom da igennem det og havde også tid til fester og kæreste smiley

Det handler om prioritering, og muligheder for at nogen tager din hest i stramme perioder eller du er villig til at tabe lidt søvn.

• #3   3. dec 2011 Jeg har forresten ved siden af fuldtisdgymnasie næsten en times transport, egen hest, arbejder, afholder kurser m.m. i weekenden, skriver for to blade og har derudover en privat årsag som optager 2-3 timer 5-6 gange om ugen. Ved siden af det har jeg fin tid til at se venner og feste i weekenden smiley

• #4   3. dec 2011 Min hjerne er ok til at huske og det med matematik har jeg ikke problemer med, ligger på 10 og 12 i det. smiley

Okay, mange tak for det. smiley Jeg ligger sådan 60:40 nu på at tage 5 fag på A, og ja, søvn kan jeg vist nok godt undvære lidt af smiley

• #5   3. dec 2011 Lige et til spørgsmål:
    Hvor lang tid bruger i i gennemsnit på lektier om dagen? smiley

• #6   3. dec 2011 En time make. Men så er der afleveringer og de er typisk på 4 timer, og dem er der ca. 3 af om ugen smiley Men jo højrere du kommer desto flere er der selvfølgelig..

Heldigvis vælger man jo så selv om man vil lave dem alle i weekenden, eller i løbet af ugen smiley

• #7   3. dec 2011 Jeg havde 5 A-fag i gymnasiet (mat A, fys A, kem A, og de obligatoriske dan A og his A) og jeg synes faktisk ikke, at det var så hårdt. For mig var 2. og 3. g ca. lige hårdt. Jeg tror, det har meget at gøre med, om fagene "ligger nemt for en", så man kan klare dem relativt nemt. Jeg skulle enten vælge et B-fag op på A, et C-fag op på B eller få et nyt C-fag. Og da jeg ikke kunne vælge mellem kemi og fysik (matematik var med i min linje), så valgte jeg begge to. Jeg synes rent faktisk, at det var nemmere bare at fortsætte på noget, jeg havde i forvejen og havde relativt nemt ved, fremfor at skulle have et nyt C-fag. Men det kan man jo kun gøre op med sig selv. A-niveau er altså ikke så meget sværere end B, når det kommer til fag, man allerede er godt inde i.

Den eneste ulempe er, at der selvfølgelig følger en del afleveringer med et A-fag, som ikke ville være der ved et C-fag i stedet, så jeg havde flere afleveringer end mine klassekammerater, der kun havde 4 A-fag, men som sagt, så havde jeg ca. samme niveau af afleveringer i 2. og 3. g, da det bare var de samme fag, jeg fortsatte med, så jeg synes ikke, at det var så hårdt.

Og jeg havde altså masser af fritid til overs til både hest, arbejde og venner, så nej 5 A-fag resulterer ikke i, at man intet liv har, hvis bare man kan finde ud af at strukturere sine ting og få det lavet, når man går i gang (mange af mine afleveringer, der var sat til at tage 5 timer, brugte jeg f.eks. kun 2-3 timer på) og jeg sluttede på et snit på 10,8 før div. bonusser..

• #8   3. dec 2011 Har ikke selv haft 5 A fag, men gik i klasse med et par stykker der havde. I forhold til dem der valgte et fag op til b niveau på deres valgfag, så lå time antallet ca på det samme, og så lidt flere aflevering. Så hvis det er det du vil, så tror jeg altså ikke det bliver et problem smiley
    Det kommer nok også an på hvor gode de er til at planlægge skemaer på din skole. Nogle i min klasse havde virklig dårlige skemaer, med hultimer næsten hver dag, så hvis man har det, så skal man nok være god til at få lavet nogle lektier der.

• #9   3. dec 2011 Mange tak for det. smiley
    Okay nu er jeg sådan ret sikker på at det er de 5 fag jeg vil. smiley

• #10   3. dec 2011 Husk at du må gange dit gennemsnit med .. tror det er 1,08 - det er ret fedt at kunne smiley

• #11   3. dec 2011 Jeg går kun i 1.g, men jeg har 5 A-fag. (Engelsk, Spansk, Dansk Historie og Samfundsfag).

Man skal være god til at planlægge hvornår man gør hvad, men det kan sagtens lade sig gøre.
    Vi har 2-3 afleveringer til hver uge + alm. lektier, som nok tager omkring en time pr. dag. Fra-dag-til-dag-lektier er meget sådan at man selv bestemmer hvor grundigt man gør det.

Jeg har været godt med i det hele indtil videre, og det skal siges at jeg har 1,5 times transport hver vej og aktiviteter (arbejde og ridning) efter skole 3 gange om ugen. Vi har typisk timer fra 8:00 - 15:00.
    Og jeg har endnu ikke prøvet at sidde og lave lektier til efter klokken 21:30, da jeg er et menneske som går tidligt i seng. smiley

• #12   3. dec 2011 Jeg går i 1 G og har fem A-fag, jeg bruger 2.5 timer hver eneste dag på transport, syntes du skal tage 5.
    A fag, syntes ikke gymnasie er så hårdt som mange siger.
    Jeg laver så vidt muligt mine afleveringer i weekenden
    Tag de fag på A som du kan lide bedst, men mat på A giver mange muligheder for UNI:)

• #13   3. dec 2011 jeg går i 3 g og har 5 A fag , mat, biotek, dansk, eng og teknik . jeg synes faktisk ikke at det er så slemt, bare man kan finde ud af at tilpasse sin tid, så kan man sagtens klare det

• #14   8. dec 2011 Mange tusinde tak til jer alle, nu er jeg helt sikker: 5 fag på A. smiley

• #15   8. dec 2011 Jeg har kun 4 A fag i 2.g og det synes jeg også er nok.. Jeg har overvejet mat A i 3.g, men er kommet fra ideen igen.
    Dog så skal det vidst også lige nævnes, at med mindre du har en idé om du vil blive noget inden for matematikkens verden så er Mat A ikke noget du kan bruge til noget smiley

Mat B åbner mange døre, men Mat A er noget heeeeelt andet end matematik som man kender det fra folkeskolen og fra 1-2.g..
    Men selvfølgelig; hvis man er super glad for matematik og gerne vil blive noget der kræver Mat A, så er det jo en god idé at vælge smiley

• #16   8. dec 2011 Anne M: Matematik A skal da bruges til mange ting, alle naturvidenskabelige universitets uddannelser kræver Mat A smiley

• #17   8. dec 2011 Ida T: ja, præcis smiley
    Men hvis man ikke vil tage en naturvidenskabelig uddannelse eller arkitekt eller andet, så er det lidt unødvendigt smiley
    Mat A er bare vildt hårdt, det skal man bare være klar over...

• #18   8. dec 2011 Tja, det er jo som man ser på det smiley For mig var Mat A en af de bedste fag og noget af det jeg havde lettest ved. Hvor i mod jeg havde virkeligt svært ved sprog. Så hvad der er hårdt kommer an på hvad man er god til smiley

• #19   8. dec 2011 Ida T: det gør det, helt bestemt smiley
    Men jeg har hørt, at Mat A er noget helt andet end Mat B, som jeg har..
    Mat B er jo vildt abstrakt og vi regner jo med bogstaver og alt muligt.. Men jeg har hørt om folk der slet ikke kunne genkende faget når det blev A niveau...

• #20   8. dec 2011 Okay, jeg syntes ikke der var den store forskel, det byggede bare oven på det man havde haft på b og så havde man også nogle nye emner.

• #21   8. dec 2011 Men ja, det er jo også forskelligt fra person til person smiley

Kommentér på:
Gymnasium, 5 fag på A?

Annonce