efter døden indtræffer {{forumTopicSubject}}
jeg er for få timer siden taget over til mine forældre fordi min onkel og gud far skal begraves.
jeg fik beskeden i sidste uge, torsdag formiddag at han var sovet ind, efter længere tids sygdom, så hans død var forventet.
eller dvs sige de sagde sidste år at han ikke ville leve til jul, men man har alligevel behandlet på ham og for bare en månede siden var der intet målbart i ham, og nu er han altså død.
han skla i morgen begraves fra jersie kirke.
han hører ikke til kirken, men da han levede og var i vigør, spillede han og hans kone badminton i det område, og flere af deres badminton venner er døde, så min onkels ønske er at hans blomster skal fordeles på vennernes grave.
han selv vil brændes og hans aske vil han have spredt ud over havet, som han elskede.
min onkel var oliefyrsmekanikker, det passer meget godt med at blive brændt, og han var en ivrig lystbåd sejler.
så tanken syntes jeg er smuk, og jeg er sikker på at også den kirkelige handling bliver smuk.
men så er det mine tanker om hans pårørende kommer.
for mig er en begravelse en afslutning, men jeg tænker, de siger farvel i kirken, og så skla de vente på at han bliver kremeret, og at de kan få asken udlevet, hvilket vil sige at den endelig afslutning lader vente på sig. når de så får asken skal de så sprede den over havet, og først der får de den afslutning, jeg forventer det må være, og som jeg tror er vigtig.
det hele sætter tanker i gang om hvad man skal gøre for den afdøde og om man skal tænke på de pårørende, altså måske begrave mod afdødes ønske, hvordan man slev vil reagere hvis det var ens egen tætte pårørende, og hvordan man egentlig selv ønsker det skal foregå når tiden rinder ud....
feb 2009
Følger: 44 Følgere: 45 Heste: 3 Emner: 123 Svar: 4.374
Det hele er først rigtigt slut, når man ved de enten er begravet eller spredt ud på et bestemt sted. Før er det ikke slut, og det kan jeg sige med sikkerhed, da jeg selv prøvede det for mindre end 3 mdr. siden.
Når man er syg, og inden man dør, kan man få en bog til sine pårørende, som beskriver alle mulige ting, omkring begravelsen, døden, sygeforløbet og sådan. Den kan man så kigge i sammen, og bestemme hvad man vil, hvis det skulle gå galt.
Man kan altid komme til at begrave mod afdødes egen ønske, sådan er det jo, hvis man ikke fik sagt hvad man ville!
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
jan 2005
Følger: 66 Følgere: 67 Heste: 19 Emner: 13 Svar: 2.466
feb 2009
aug 2008
min gamle far har til aften sagt (da jeg spurgte ham) hvad han ønsker, han siger han er lige glad, for han er jo død og kan ik mærke og han siger han ikke vil at vi lægger ham i jorden og skal have et grav sted at passe og have et sted hvor vi kommer og græder over ham...
men hvad nu hvis jeg har brug netop at have en grav at besøge
sep 2008
Følger: 118 Følgere: 94 Heste: 5 Emner: 75 Svar: 226
omvendt kan jeg osse godt følge jer andre, afdøde,s ønsker skal følges såfremt de har nogle, for ikke at føle man svigter dem mv...
igen vil jeg sige det kan være meget individuelt, da mange der er døende kun kommer med ønsker om at de vil begraves eller brændes, det er sjælden de ønsker som i dit tilfælde
de ukendtes grav kan man jo stadig besøge dem på, så der ville jeg afgjort følge deres ønske, har de ikke ønsket ja så må man jo gøre det man selv syntes er det rigtige...
jeg kan selv sige at den situiation ALDRIG er nem at stå i, lige meget hvad, jeg mistede min lille søn på 2 md, og selv der var det et maridt om hvad der var det rigtige, og selvsamme dag som han blev begravede var jeg stadig i tvivl om det var det rigtige jeg valgte,
han blev begravet, men på en urnegrav, for det første fordi kisten var så lille, og for det andet fordi urnegraven ved siden af min morfar,s urnegrav var ledig..! og følte min morfar så kunne passe på ham!
se forøvrigt gerne min vidio om min afdøde søn
men med dette, vil jeg blot sige at jeg tror ALDRIG NOGLESINDE at det er nemt, og jeg tror man skal tage ud fra det enkelte tilfælde, noglegange er det mere oplagt at følge div ønsker fremt for at gå uden om dem. og det er trods alt deres sidste ønske.
sep 2008
Følger: 118 Følgere: 94 Heste: 5 Emner: 75 Svar: 226
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
Nu møder jeg Oå døden i ny og næ og nogle gange er de pårørende helt op og slås over hvordan en begravelse skal foregå
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2126 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.515
Det er da lige det sidste tidspunkt man skal tænke på sig selv..
jul 2007
Følger: 76 Følgere: 76 Heste: 2 Emner: 254 Svar: 4.676
Når den afdøde skal begraves synes jeg at der er en stor ære i at gøre som den afdøde har planlagt forud for sin død... At synge de sange, som vedkommende har valgt, at brænde vedkommende hvis personen ønsker det OSV! Begravelsen, bisættelsen (osv) er jo for at mindes den afdøde en sidste gang, hvis man kan sige det sådan, for selvfølgelig tænker man nok også på personen efterfølgende! Og som pårørende må man tænke på at det var det, som den afdøde valgte og det synes jeg klart man skal respektere
maj 2010
Følger: 87 Følgere: 80 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 883
Men alligevel da min farfar blev syg med kræft bestemte han at han ville brændes og i de ukendtes og ikke mere.
Men han ændrede mening og fik en lille-bitte gravplads så min farmor havde et sted at gå hen:-) Min farmor er lidt tummelumsk og har behov for at vide hvor han er:-)
Men han var selv med til at få det hele på plads:-)
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Så om man venter på en bisættelse eller på at sprede asken ud over havet, det kan være lige gyldigt, så kan man da ligeså godt opfylde hans ønske.
Hvis afdødes ønske ikke opfyldes, ville jeg have det dårligt med mig selv, for har man levet et liv, så hvis man har mulighed for det, så skal man også selv have lov til at bestemme afslutningen og det bør respekteres.
Uanset om dit behov er anderledes, det kan godt være du har brug for en grav, men syntes bestemt godt man kan finde samme fred , ved at stå og kigge ud over havet og mindes og der er jo ikke nogen der forhindre dig i at Kaste blomster i havet, hvis du har brug for det.
Det er efter min mening afdødes sidste vilje der betyder noget ikke de efterladtes.
feb 2009
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 217
aug 2008
der er ingen tvivl om at jeg syntes at netop planen for Jørn´s begravelse i dag, er smuk og meningsfyldt, ikke fordi han er min kære onkel,som jeg har brugt halvdelen af min barndom ved. men fordi den nemlig giver mening.
for mig viser han respekt for sine afdøde venner, ved at dele sine blomster.
og samtidig ønsker han er blive spredt på havet hvor "vi" nemt kan komme til ham, og så var det her han følte han levede. i øvrigt kommer både hans kone og børn ofte på havet, da hele familien sejler. så det giver mening.
familien er afklaret med hans død, den har været forventet, ikke at det gør sorgen mindre, men døden har været forventet. og lige netop i det her tilfælde der skal hans ønsker selvfølgelig opfyldes.
jeg kan stadig syntes at afslutningen lader vente på sig, men det er ikke min afgørelse.
jeg tænker mere hvad gør jeg når det bliver min tur til at begrave mine forældre.
vil jeg opfylde deres ønsker, det tror jeg da nok, men på den anden side så sagde min gamle far i går at han egentlig er lige glad hvad vi gør, for han er jo død og mærker intet, men han vil ikke have at vi laver en grav vi skal rende og vedligeholde og komme og græde ved, men hvad nu hvis det er mit/familiens behov at vi har et sted at komme???? min far kan ikke give mig et entydigt svar på hvad han ønsker vi gør.
min mor der imod har det planlagt ned til mindste detalje, så der er ingen usikkerhed der..
så jeg tror jeg selv i min sorg når det bliver min tur, vil opfylde deres ønsker, men tanken er der alligevel.
mar 2007
Følger: 130 Følgere: 129 Heste: 20 Emner: 60 Svar: 2.695
Men tiden læger alle sår og tror ikke du bliver ved med at have et behov for at besøge det gravsted i 25 år.
I starten er det nok fint nok, men det vil ebbe ud med besøg tror jeg.
Men er din far ligeglad, så gør du selvfølgelig, det du føler for.
aug 2008
jeg ville have svært ved at lad emin far brænde netop fordi jeg vil mangle afslutningen, og føle at den udskydes.
jeg er til den tid ikke alene om beslutningen, da vi er mange søskende, ikke at det nødvendigs gør det nemmere, da vi nok hver især har forskellige behov.
men jeg syntes alligevel det er spændende at tænke tankerne om hvad man gør og hvad man kan gøre, og om det er vigtigt med den afdødes ønsker eller om de efterladte der sakl leve videre er vigtigere
jul 2010
Følger: 101 Følgere: 97 Emner: 124 Svar: 1.995
aug 2008
i det her tilfælde er det sådan at min onkels søn, har en rigtig god kammerat som han har rådført sig med som har hjulpet familien til at få sygehuset til at behandle....
da min onkel blev indlagt før sin død, talte man om endnu en gang kemo, men han døde inden det blev sat i værk.
Det ahr i øvrigt været en smuk dag, og den kirkelige handling var smuk og meget føelsesladet. salme valget var ikke de traditionelle, og det var en glæde ikke at skulle synge "altid frejdig, når du går".
min onkels mellemste søn, var forståligt meget påvirket af situationen, og han kunne berette at han også mangler en afslutning. men som han siger så kommer afslutningen i næste uge, hvor han er nødt til at afbryde noget VM sejlads for at sprede sin fars aske, men vi blev hurtigt med tårer i øjnene enige om at så vil hans far være tæt på ham og med ham hver gang han sejler.
så alt i alt en super dag, trods anledningen, til mit besøg på sjælland
aug 2008
nogle får tilbud om livsforlængende behandling, men selv disse behandlinger, stopper
efter døden indtræffer