{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
667 visninger | Oprettet:

Beskyttelse på folden.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Jeg har undret mig lidt over hvorfor dressur heste, eller generalt bare de heste der er lidt dyre, går med bandager( eller hvad det nu er) på folden.
De får jo ikke noget frihed for når de skal rides får de bandager eller gamacher på.
Undrer mig bare over det, da den vel ikke skader sig selv mere end en normal hest.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beskyttelse på folden..
  • #1   12. jun 2011 Mange heste med stor gang sparker sig selv over benene - også på folden.

• #2   12. jun 2011 Jeg gør det med min hest, for at hun ikke skal få lavet nogle dumme skader, fx. når hun bliver lukket ud sammen med nye heste, eller på en ny fold.

Dressurheste er ofte ret tændte, og laver derfor nogle dumme ting en gang imellem, i forhold til fx. en islænder eller fjordhest. Så jeg gør det for at beskytte hendes ben, så godt som muligt. De skulle gerne holde længe endnu.

Men hun har ikke gamacher på altid, kun i korte intervaller. Hun går dog altid med klokker, men det er bare for at hun ikke jokker sine sko af. Og så rider vi altid med bandager eller gamacher.

• #3   12. jun 2011 De bliver ofte heller ikke mere skadede, deres ejere er bare mere pylrede...

• #4   12. jun 2011 Min har kun på under ridning;) på farasi (der hvor jeg står) er der mange mellem dyre heste og ingen af dem går med gamacher eller bandager på fold, mange går dog med klokker;)

• #5   12. jun 2011 Jeg forstår det slet ikke, synes skam en hest skal have lov til at være hest. Det ville være det samme som at give os cykelhjelm på alle steder, for ja vi kan da godt falde og slå vores hoved.

Hvad mener du med at en dressur hest ofte er ret tændt? det er alle andre heste da også, og en fjordhest kan da også gå dressur?

• #6   12. jun 2011 mine har altid gemacher på på fold. Og jeg er 100 % sikker på de nyder at gå på fold lige så meget af den grund. De er aldrig ude mere end 2 timer af gangen, men kan godt komme ud både morgen og aften mange dage.

Jeg vil rive hovedet af mig selv hvis mine heste fik en skade på fold, der kunne have været undgået med en simpel ting som gemacher.

• #7   12. jun 2011 jeg tror der bliver snakker om dressur heste (og specielt hest altså 148 +) på højt niveau og der kan fjordheste ikke være med. Selvfølgelig kan d egå dressur, det kan alle heste, men de har OFTE ikk den samme tænding som mange andre heste.

• #8   12. jun 2011 Tror bare det er ejerne der er mere pylrede om deres heste smiley
    Personligt kan jeg ikke se ideen i det - lad dog hesten komme ud uden noget. Hvis den altid går med, finder den heller aldrig ud af at gå ordentlig på sine ben. De bliver bare mere skrøbelige.
    Dressurheste er ikke mere tændte end andre heste - det afhænger af race.

• #10   12. jun 2011 Nu gør det jo ikke ondt på hesten at have gamacher eller bandager på, på fold, så hvorfor ikke bare lade de ejere der har det på deres hest, lade dem have det på?

Jeg har selv brugt det til min DV og min haflinger, som kunne finde på at tage sig nogle ture og hoppe og danse rundt.
    Ingen af dem er døde af at gå med gamacher på benene, og de stod ikke og græd fordi de havde dem på, tja jeg tror faktisk slet ikke de bemærkede de havde dem på smiley hehe

• #11   12. jun 2011
    Det er pyller fra ejernes side, gør benene mere sarte når hesten en gang imellem får beskyttelsen af også 600kg hest vs. 300g gamacher... De beskytter kun imod små skrammer..

Udover det så burde avlen tage sig sammen - vi avler heste der ikke kan gå to meter uden at falde over sine ben og komme til skade..
    Og vi heste ejere burde hvis det er tilfældet være mere kritiske og kræve heste der ikke er så kluntede .. Men hva faen - vi vil bare have stor gummigang og store knæløft, så ligemeget med om hesten kan gå på dens ben.

• #12   12. jun 2011 Kan godt blive lidt irriteret over dem der siger "det er bare fordi ejerne er pylrede."

Som regel er jeg ret sikker på, at der er en grund til, at hestene får gamacher på.

Jeg fortryder selv, at jeg ikke passede bedre på min hest og lyttede til min egen mavefornemmelse. Min egen er ikke specielt tændt eller vild, men den gik på fold med 9 andre heste, og der var bare konstant uro i den flok, og han fik småskader heletiden! Det hele endte med i seneskade. Om et par gamacher kunne have været nok til at undgå det ved jeg ikke. Jeg skulle nok bare have flyttet ham med det samme jeg kunne se, at han ikke trivedes. Men for fremtiden, vil jeg da helt sikkert tage mine forhold, hvis han igen kommer til at gå med heste, der er lidt mere temperamentsfulde end ham selv.

Derud over håber jeg at kunne finde nogle udendørs varmende bandager til vinteren, så han ikke render og bliver helt koldt og stiv i benene på de meget kolde dage, for at beskytte hans sener og led. Men det kommer også meget an på, hvordan foldene ser ud, og hvilke heste han står sammen med.

Vil godt give jer ret i, at nogle folk pylrer meget om deres heste. Men der kan sagtens være al mulig god grund til at beskytte hestens ben på fold! Det må man jo vurdere ud fra sin egen hests temperament og brug, og hestens omgivelser og foldkammerater.

• #13   12. jun 2011 Krikken, tror der er ret bred enighed om, at mange af de sportsheste der bliver avlet i dag er blevet alt for "sporty."
    Men nu er det jo ikke alle der gider ride fjordhest. Nogle af os søger også noget andet, bl.a. en fed gangoplevelse og noget større at arbejde med, med flere muligheder. Og så må vi jo passe så godt på dem som vi kan. Alle racer har jo fordele og ulemper.

• #14   12. jun 2011 min hest er en af de varme damer, og når hun kommer på en ny fold med nye heste har hun meget travlt med at sætte de andre på plads, så hun kommer ind med skrammer hele vejen op af piben, og der går meget let betændelse i dem, så nu er jeg begyndt at lægge bandager på ved fold/flok skift men kun de første dage til der er ro på folden. og jeg er ikke specielt hys med det, men det er temmelig dyrt at have en hest til at stå skadet i flere uger og med tilsyn af dyrlæge, så det er en ret lille ting at give den bandager på de første dage, og så undgå de irriterende små skader de kan pådrage sig. syntes det er lidt ærgeligt at man skære alle over en kam og mener at det er ejerene der er hys, da det i nogen tilfælde er en god forebyggelse frem for at pumpe flere tusinde kroner i dyrlægeregninger.

• #15   12. jun 2011 Assi, min hest kommer på fold, hver dag, hele dagen, og i sommerhalvåret går han på døgnfold smiley Jeg pakker absolut ikke min hest ind, medmindre det er nødvendigt, og med den skade han har, vil jeg gøre alt for, at han bliver helt god igen, så han ikke skal aflives. Hvis det betyder, at han skal have back-on-track på hver nat i vinterhalvåret, så må det være sådan det er smiley

• #17   12. jun 2011 Jeg tror meget at prisen på hesten også har betydning for, hvor pylrede ejerne er. For man elsker jo hesten lige meget hvad den har kostet, men det er ikke fedt at miste en hest til 200.000 kr, fordi man ikke syntes den behøvede at have gamacher på. Der er det, lige meget hvad, lidt "nemmere" med en hest til 30.000.

Sådan har jeg det i hvert fald, og jeg mener nu heller ikke at hesten dør af at gå med gamacher. Min må i hvert fald heller gå med gamacher og så aldrig lære at gå ordentligt på sine ben, end gå uden, og ødelægge sine ben. Nu går hun dog uden, men bare sådan generelt.

• #19   12. jun 2011 Ja, der er jo helt sikkert nogle der pylrer lige så meget om deres heste, selvom de kun har kostet 10.000 kr. Men jeg tror mange gange det hænger sammen med prisen, især fordi der er mange der ikke har råd til at forsikre hesten for det den har kostet.

• #21   12. jun 2011 Ja, man kan sagtens være pylret om en billig hest, men generelt tror jeg de fleste er mere plyrede om de dyre heste...

• #22   13. jun 2011 Det var jo en fin diskussion der kom ud af det her!;-)
    Jeg synes personligt selv en hest, skal have lov til at være en hest!
    Det er fint med beskyttelse hvis der er en grund, men ellers synes jeg bare hesten skal have lov til at være fri.

Der er jo altså også nogle der er pylrede, og giver hesten det på uden grund.

Jeg kan heller ikke helt forstå de heste ejere der sætter deres hest på boks sindsygt mange timer, hvor den kun kommer ud 3 timer.
    Hesten skal have lov til at være en hest.1

Det er bare min mening....

• #23   13. jun 2011 Min nye hest, som jeg fik hjem i fredags, var blevet pylret om, syntes jeg. Siden hun kom i ridning, har hun kun gået på fold alene, og kun et par timer om dagen. Men da jeg fik hende hjem, kom hun direkte på døgnfold, og ud med en anden hest. Og det går bare rigtig godt...

• #24   13. jun 2011 Katja L: Det lyder fornuftigt! det er den sikkert rigtig glad for!;-)

• #25   13. jun 2011 Det håber jeg i hvert fald, den får heller ikke noget valg, lidt hest skal den have lov til at være, selvom det er en fin dressur hest smiley

• #26   14. jun 2011 Ja selvfølgelig!

Kommentér på:
Beskyttelse på folden..

Annonce