667 visninger
|
Oprettet:
Beskyttelse på folden.. {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har undret mig lidt over hvorfor dressur heste, eller generalt bare de heste der er lidt dyre, går med bandager( eller hvad det nu er) på folden.
De får jo ikke noget frihed for når de skal rides får de bandager eller gamacher på.
Undrer mig bare over det, da den vel ikke skader sig selv mere end en normal hest.
aug 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Heste: 6 Emner: 16 Svar: 740
sep 2004
Følger: 62 Følgere: 56 Heste: 9 Emner: 10 Svar: 23
Dressurheste er ofte ret tændte, og laver derfor nogle dumme ting en gang imellem, i forhold til fx. en islænder eller fjordhest. Så jeg gør det for at beskytte hendes ben, så godt som muligt. De skulle gerne holde længe endnu.
Men hun har ikke gamacher på altid, kun i korte intervaller. Hun går dog altid med klokker, men det er bare for at hun ikke jokker sine sko af. Og så rider vi altid med bandager eller gamacher.
Blogger
Følger: 229 Følgere: 1405 Heste: 11 Emner: 870 Svar: 2.588
jun 2009
Følger: 20 Følgere: 19 Heste: 2 Svar: 459
aug 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Heste: 2 Emner: 92 Svar: 1.993
Hvad mener du med at en dressur hest ofte er ret tændt? det er alle andre heste da også, og en fjordhest kan da også gå dressur?
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
Jeg vil rive hovedet af mig selv hvis mine heste fik en skade på fold, der kunne have været undgået med en simpel ting som gemacher.
maj 2007
Følger: 97 Følgere: 94 Heste: 7 Emner: 183 Svar: 1.100
okt 2009
Følger: 62 Følgere: 62 Heste: 4 Emner: 80 Svar: 3.131
Personligt kan jeg ikke se ideen i det - lad dog hesten komme ud uden noget. Hvis den altid går med, finder den heller aldrig ud af at gå ordentlig på sine ben. De bliver bare mere skrøbelige.
Dressurheste er ikke mere tændte end andre heste - det afhænger af race.
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Jeg har selv brugt det til min DV og min haflinger, som kunne finde på at tage sig nogle ture og hoppe og danse rundt.
Ingen af dem er døde af at gå med gamacher på benene, og de stod ikke og græd fordi de havde dem på, tja jeg tror faktisk slet ikke de bemærkede de havde dem på hehe
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Det er pyller fra ejernes side, gør benene mere sarte når hesten en gang imellem får beskyttelsen af også 600kg hest vs. 300g gamacher... De beskytter kun imod små skrammer..
Udover det så burde avlen tage sig sammen - vi avler heste der ikke kan gå to meter uden at falde over sine ben og komme til skade..
Og vi heste ejere burde hvis det er tilfældet være mere kritiske og kræve heste der ikke er så kluntede .. Men hva faen - vi vil bare have stor gummigang og store knæløft, så ligemeget med om hesten kan gå på dens ben.
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 91 Svar: 2.105
Som regel er jeg ret sikker på, at der er en grund til, at hestene får gamacher på.
Jeg fortryder selv, at jeg ikke passede bedre på min hest og lyttede til min egen mavefornemmelse. Min egen er ikke specielt tændt eller vild, men den gik på fold med 9 andre heste, og der var bare konstant uro i den flok, og han fik småskader heletiden! Det hele endte med i seneskade. Om et par gamacher kunne have været nok til at undgå det ved jeg ikke. Jeg skulle nok bare have flyttet ham med det samme jeg kunne se, at han ikke trivedes. Men for fremtiden, vil jeg da helt sikkert tage mine forhold, hvis han igen kommer til at gå med heste, der er lidt mere temperamentsfulde end ham selv.
Derud over håber jeg at kunne finde nogle udendørs varmende bandager til vinteren, så han ikke render og bliver helt koldt og stiv i benene på de meget kolde dage, for at beskytte hans sener og led. Men det kommer også meget an på, hvordan foldene ser ud, og hvilke heste han står sammen med.
Vil godt give jer ret i, at nogle folk pylrer meget om deres heste. Men der kan sagtens være al mulig god grund til at beskytte hestens ben på fold! Det må man jo vurdere ud fra sin egen hests temperament og brug, og hestens omgivelser og foldkammerater.
jan 2005
Men nu er det jo ikke alle der gider ride fjordhest. Nogle af os søger også noget andet, bl.a. en fed gangoplevelse og noget større at arbejde med, med flere muligheder. Og så må vi jo passe så godt på dem som vi kan. Alle racer har jo fordele og ulemper.
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 26 Heste: 2 Emner: 4 Svar: 217
jan 2005
sep 2004
Sådan har jeg det i hvert fald, og jeg mener nu heller ikke at hesten dør af at gå med gamacher. Min må i hvert fald heller gå med gamacher og så aldrig lære at gå ordentligt på sine ben, end gå uden, og ødelægge sine ben. Nu går hun dog uden, men bare sådan generelt.
sep 2004
sep 2004
dec 2008
Følger: 22 Følgere: 42 Heste: 1 Emner: 27 Svar: 141
Jeg synes personligt selv en hest, skal have lov til at være en hest!
Det er fint med beskyttelse hvis der er en grund, men ellers synes jeg bare hesten skal have lov til at være fri.
Der er jo altså også nogle der er pylrede, og giver hesten det på uden grund.
Jeg kan heller ikke helt forstå de heste ejere der sætter deres hest på boks sindsygt mange timer, hvor den kun kommer ud 3 timer.
Hesten skal have lov til at være en hest.1
Det er bare min mening....
sep 2004
dec 2008
sep 2004
dec 2008
Beskyttelse på folden..