2.356 visninger
|
Oprettet:
mundtlig matematik {{forumTopicSubject}}
Er så uheldig at stå id en situration at jeg skal til mundtlig matematik i morgen (10.klasse) Ville bare hører om der er nogle af jer der har været til det, og hvordan en opgave fx. kunne lyde?
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Vi har haft 2-3 opgaver som træning i min 10. klasse. Den sidste vi har haft var om bordtennis. Der er en del A, B og C. Del A var noget om Hallen, hvor mange borde kunne der være i den, tegne borde ind v.h.a. målestoksforhold. Del B var at planlægge et budget, og Del C var noget med en turnering.
Vi har også haft en med et toilet hvor der var noget i om hvordan man kunne spare på vandet osv.
Du skal vise så meget matematik som muligt. plus, minus, gange, dividere, målestoksforhold, procent, funktioner, trigonometri (om trekanter), areal, rumfang, vis at du kan regnehierakiet, osv. Brug din formelsamling! Det er ikke alle ting du kan bruge i den opgave du trækker, men du kan altid vise meget. Tænk kreativt. Du skal selv finde på regnestykkerne og opgaverne. Der står altså ikke bare "hvad er 2+5*7?"
Gem ALLE ting. Udregninger og enheder så du kan huske hvad de tal du har gjaldt for og hvordan du kom frem til det når lærer og censor kommer forbi.
Jeg skal op i det på onsdag. Held og lykke til din prøve!
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
nov 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Heste: 1 Emner: 32 Svar: 46
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Jeg havde også et eksempel på en 10. klasses prøve i 9.klasse. Den havde også et emne hvor vi selv skulle tænke os frem til matematikken. Der stod simpelthen ikke ord som målestok, funktion eller ligning..
Blogger
Tilmeldt:
aug 2006
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Jeg vil gætte på, jeres lærer har valgt formen, hvor i får et emne, som i kan arbejde ud fra.
I vil få en åben opgave, hvor i selv skal finde på opgaver, der vil være nogle spørgsmål, der kan hjælpe igang.
Du skal vise forståelse af matematik, og ikke bare en mekanisk brug af formler, så du skal forklare hvorfor du vælger de metoder du gør, lærer og sensor kan finde på at spørger hvorfor du bruger denne formel, i stedet for en anden, for at finde frem til din forståelse, så stiller de den slags spørgsmål, skal du ikke blive nervøs, og tro det du gør er forkert.
Men stol på det du gør, forklar dem hvad du har gang i, vis din tanker bagved dine valg.
Behold dine mellemregninger, og skriv ned hvad du laver, så du hurtigt kan finde det frem, og viser hvad du laver.
mundtlig matematik