{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mundtlig matematik
  • #1   5. jun 2011 jeg var til det for ca. 3 år siden. og opgaven mindede mest af alt om en problemregnings opgave, bare om ét emne.

  • #2   5. jun 2011 Har i ikke trænet det?!!!

    Vi har haft 2-3 opgaver som træning i min 10. klasse. Den sidste vi har haft var om bordtennis. Der er en del A, B og C. Del A var noget om Hallen, hvor mange borde kunne der være i den, tegne borde ind v.h.a. målestoksforhold. Del B var at planlægge et budget, og Del C var noget med en turnering.

    Vi har også haft en med et toilet hvor der var noget i om hvordan man kunne spare på vandet osv.

    Du skal vise så meget matematik som muligt. plus, minus, gange, dividere, målestoksforhold, procent, funktioner, trigonometri (om trekanter), areal, rumfang, vis at du kan regnehierakiet, osv. Brug din formelsamling! Det er ikke alle ting du kan bruge i den opgave du trækker, men du kan altid vise meget. Tænk kreativt. Du skal selv finde på regnestykkerne og opgaverne. Der står altså ikke bare "hvad er 2+5*7?"

    Gem ALLE ting. Udregninger og enheder så du kan huske hvad de tal du har gjaldt for og hvordan du kom frem til det når lærer og censor kommer forbi.

    Jeg skal op i det på onsdag. Held og lykke til din prøve!


  • #3   5. jun 2011 Du får en side med 5(6??) matematiske emner, som ligninger, målestok og sådan. Dertil får du nogle opgaver, og det er så op til dig at kæde hver opgave sammen med et emne. Du skal ikke KUN holde dig til de emner du får, det giver nogle gode point f.eks. at bruge phytagoras, selvom det ikke er et af dine emner :-).

  • #4   5. jun 2011 Tak alle sammen! smiley

  • #5   5. jun 2011 Hestegalleri's mirakel: Det lyder da ikke helt ens de metoder vi har prøvet. På vores har der godt nok stået forslag til hvad vi kunne gøre. Men det var virkelig eksempler, for nogle ting kunne man slet ikke komme ind på.

    Jeg havde også et eksempel på en 10. klasses prøve i 9.klasse. Den havde også et emne hvor vi selv skulle tænke os frem til matematikken. Der stod simpelthen ikke ord som målestok, funktion eller ligning..


  • #7   6. jun 2011 Det kommer jo an på hvilken form jeres lærer har valgt.

    Jeg vil gætte på, jeres lærer har valgt formen, hvor i får et emne, som i kan arbejde ud fra.

    I vil få en åben opgave, hvor i selv skal finde på opgaver, der vil være nogle spørgsmål, der kan hjælpe igang.

    Du skal vise forståelse af matematik, og ikke bare en mekanisk brug af formler, så du skal forklare hvorfor du vælger de metoder du gør, lærer og sensor kan finde på at spørger hvorfor du bruger denne formel, i stedet for en anden, for at finde frem til din forståelse, så stiller de den slags spørgsmål, skal du ikke blive nervøs, og tro det du gør er forkert.
    Men stol på det du gør, forklar dem hvad du har gang i, vis din tanker bagved dine valg.
    Behold dine mellemregninger, og skriv ned hvad du laver, så du hurtigt kan finde det frem, og viser hvad du laver.


Kommentér på:
mundtlig matematik

Annonce