Bange for ham - træn tillid? {{forumTopicSubject}}
Ville lige høre lidt om hvordan jeres værste styrt har været - og hvordan i kom "ovenpå" igen..
Jeg var på Vilhelmsborg galopbane idag, for bare at vænne min hest til at springene altså ikke er farlige. Alt var stille og roligt, så vi ville lige tage en kort galop. Det gik også fint.
Jeg fik ham ned i trav og tænkte at vi ville ride hjem, med en god oplevelse, men den tur var slet ikke slut endnu!
På vej ud kommer der en fasan farene ud fra skoven, og min hest blev så bange at han satte i fuld galop - hvilket jeg slet ikke var forberedt på.
Så husker jeg ikke faldet helt 100% men røg om på siden, og tænkte bare "hold fast i tøjlerne!" vi har kun været på Vilhelmsborg 3 gange, og er aldrig redet samme vej hjem, så var bange for han ville løbe op på Oddervej - en stor trafik vej. Jeg falder så helt af, stadig med tøjlerne i hånden og ryger ind under ham, så kan jeg kun huske at jeg så hans hove rundt i luften, mærkede utrolig meget smerte i arm og ryg og så slap jeg. Hesten fortsatte ind i skoven, forbi en mand og hans datter - hun red en lille pony, og jeg lå og krampede af smerte på banen. Men jeg kom da forholdsvis hurtigt op og løb 5-10 meter og så kunne jeg ikke gå mere. Ham manden og hans datter kom heldigvis hen til mig, og hun red ud for at lede. Vi fandt hurtigt ud af at jeg bare skulle blive stående hvor jeg var, hvis jeg havde slået ryggen eller noget, så det gjorde jeg.
Efter nogle minutter siger manden så at han vil hente sin bil og køre mig helt op til Vilhelmsborg, så jeg kan få noget hjælp, men han ville lige sige det til sin datter først, så han gik. Imens kom der en anden mand hen til mig, som ringede efter ambulance og lægebil.
Manden og datteren kom tilbage - uden nogen spor af min hest! Og de sprugte selvfølgelig alle tre om der ikke var nogen jeg ville ringe til. Min mobil var selvfølgelig lige løbet tør for strøm, og kunne ikke min chefs nummer i hovedet, så manden og datteren besluttede sig at smutte op hvor vi står, og se om hesten var der og lige få sagt hvor jeg var.
Jeg blev hentet af ambulance og lægebil og blev undersøgt i hoved og r*v. Eller nærmere ryg, arm og hoved - som jeg havde slået mest. Jeg blev spændt fast på en båre, og på med nakkestøtte og afsted til sygehuset. I ambulancen fik jeg det værre og havde meget mere smerte, og lå bare og rystede og havde utrolig meget kvalme. Men vi kom ind til sygehuset og jeg blev scannet og fik taget røngent af arm og ryg.
Jeg var sikker på jeg havde brækket noget i ryggen, for .... hvor gjorde det bare ondt! Heldigvis var der ingen brækkede knogler, kun en lille "ubetydelig" skygge på rygsøjlen - et sted hvor jeg ikke havde ondt. Han havde trådt på min arm og på min ryg, så er sluppet utrolig heldig! Jeg "nøjes" med blåmærker, hudafskrabninger og utrolig meget smerte..! Min chef kom ind til mig, og vi kørte så sammen hjem.
Hun fortalte også at min hest bare var løbet hjem, og der var en fra stalden der havde fundet ham ude på marken. Og hun havde så beordret alle i stalden til at lede efter mig.
Jeg har sindsygt svært ved at stå, gå, sidde og ligge ned lige nu, og kravler nærmest rundt i lejligheden pga smerte i ryggen. Men jeg måtte lige hurtigt på hestegalleri og dele mit værste fald med jer...
Jeg har været hjemme i 3 timer nu, og har først lige fået taget mig sammen til at gå ud og se til hesten, og det var en utrolig ubehagelig tur på vej hen over gårdspladsen. Jeg havde en klump i halsen hele tiden, og var faktisk lidt bange for bare at gå ind i stalden.
Men jeg humpede ind og fandt hestens boks, hvor han stod ligeså fint og så, så sødt på mig. Jeg skulle tvinge mig selv til at åbne boksen og klappe ham. Jeg har nok stået og kigget på ham i 20-30 minutters tid, hvorefter jeg humpede ind igen. Og nu er det så lige gået op for mig at jeg var bange for ham. Jeg kom ikke op på ham efter jeg faldt af, fordi han bare løb sin vej. Og er bange for jeg har mistet noget af min tillid til ham, fordi han bare blev ved med at løbe. Jeg ved godt heste er flugtdyr, og det er deres måde at reagere på, men jeg har bare aldrig oplevet det på den måde før.
Nu kan jeg så ikke ride i noget tid, pga den her ulidelige smerte, så ville lige høre jer kloge HG mennesker, hvordan man kan træne tilliden op igen... Bare sådan stille og roligt..? Jeg har virkelig ikke lyst til at være bange for min hest, for han er da noget af det skønneste der har fået 4 ben at gå på, men føler også bare hvis jeg ikke kommer igang med noget, så kommer jeg ikke over det her.
-Måske lyder jeg lidt som en drama queen, men jeg har aldrig oplevet at falde så voldsomt af - og har heller ikke oplevet hesten fortsætte i fuld galop væk fra mig.
Men hvis der er nogen der kan svare mig på hvordan man bygger tilliden op igen, så ville jeg blive utrolig glad!
(Beklager det lange indlæg, måtte bare lige ud med det til nogen der forstår mig lidt mere end min mor gør...)
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 6 Heste: 2 Svar: 72
mar 2009
Følger: 171 Følgere: 152 Heste: 4 Emner: 218 Svar: 2.752
Vis jeg var dig, ville jeg trække ham forbi det sted igen, for at se om der var noget ''farligt'', du ved. For også at vise ham, de ikke er farlige
dec 2010
Følger: 123 Følgere: 79 Heste: 3 Emner: 130 Svar: 765
feb 2008
Følger: 6 Følgere: 135 Heste: 17 Annoncer: 14 Emner: 138 Svar: 1.644
Man får lært hesten en masse forskelige øvelser, som vil presse hesten pga. "farligt" underlag, omgivelser osv. Det giver også hesten selvtillid samt tillid til føreren.
Du kan se eksempler og øvelser på:
www.us-mustang.com
jul 2006
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 76 Svar: 644
Har ikke selv været ude for noget voldsomt med heste, men i det tv-interview, der bliver linket til på forsiden på denne side (link fjernet) snakker Susan Kjærgård lidt om at træne folk, der er blevet bange for heste. Hun starter med at snakke om det 12 min, inde.
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 690 Svar: 2.978
Jeg kan godt forstå, du ikke stoler helt på hesten nu, men sådan er heste jo.. Min kan også flyve op, hvis der er et egern, nogle gange kan der dog rende en fasan ud, uden hun reagerer.
Men de er jo flugtdyr, og jeg tror, at alle har oplevet noget i den stil. Jeg er bare heldig, at min plejer at finde en græstot i nærheden, så jeg kan hente hende. Men det er jo bare fordi, hun er så madglad, ellers løb hun også hjem.
Jeg håber det bedste for jer, og giv det tid, tving ikke dig selv til noget. Lad være at springe, du kan tage nogle bomme på jorden. Stille og roligt - frem for alt! Ellers kan du blive bange længe.
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 285
Jeg var ude at ride med en af mine veninder, i hackamore og westernsadel.
De to ponyer gik og hidsede hinanden op, og den anden pony hoppede ind i Jody. Så hun slog hoved op, idet det skete knækkede læderstroppen under hackamoren og Jody satte i fuld galop.
Hun løb hurtigere og hurtigere. Jeg kan slet ikke forestille mig hvor bange Matilda måtte have været (Veninden) og ikke mindst Jody!
Jody forsatte bare i fuld galop. Febrilsk prøvede jeg at tænke mig om, så jeg prøvede at bore mine finger ind i munden på hende, og hive! Jeg var virkelig i panik!
Jody løb ned mod vandet (Da vi skal over en bugt, for at komme ind i skoven), på den lille sti ned til vandet var der græs, og jeg tænkte at jeg ville hoppe af? Jeg ved ikke hvad jeg egentlig tænkte, nu hvor jeg kigger tilbage, men af ville jeg. Så jeg hoppede. MEN jeg var så panisk at jeg glemte at tage mine fødder ud af stigebøjlen!!
Så jeg blev slæbt hen ad stranden. Og det skal lige siges at dette er en strand hvor det er KÆMPE store sten, så jeg blev slynget rundt i luften som en kludedukke!
Jeg husker tydeligt at jeg blev slæbt under hende og kiggede op i maven på hende, de lange ben, der bare ramte mig igen og igen og igen. Jeg kunne ingen smerte føle!
Jeg var virkelig BANGE FOR AT DØ! Da jeg på det tidspunkt var helt 100 på at mine dage var talte.
Jody sprang ud i vandet, vandet var meget højvandet på dette tidspunkt (Det var i oktober 2009). Så vandet var også rigtig koldt.
Jeg blev selvfølgelig slæbt UNDER vandet, så jeg ikke kunne få luft.
Jeg kan virkelig huske at jeg gav op. Jeg lod bare døden tage over, lå helt stille, eller jeg slappede af i alle mine muskler.
Så knækkede sadlen heldigvis!!! Eller Den jernstang-ting der holder gjorden på plads knækkede.
Og jeg have heldigvis fået mit hoved ovenpå sadlen, så jeg kunne få luft.
Jody løb hjem, uden nogle skader!
En fisker kom derefter og "fiskede" mig op
Så ringede de til ambulance, og de kom og hentede mig.
Skaderne:
Jeg havde BRÆKKET følgende:
Min hofte - Min knæskal - Min ankel - Min albue - Min hånd
Og min lever blev helt sønder banket!
Jeg er stadig ikke kommet over det, desværre. Selvom det er 2 år siden, har jeg stadig mine dårlige dage, hvor jeg går og tænker på den følelse af opgivelse! Ingen skulle gå igennem det som jeg gjorde den dag!
Alt dette tog virkelig hårdt på mig, men jeg var helt klar over at INTET var Jodys skyld!
Sidder og tuder xD Det var faktisk hårde end jeg lige troede, at skrive om det!!
KOMMENTER VENLIGT IKKE MIN HÅNDTERING AF SITUATIONEN! JEG VAR I PANIK OG TÆNKTE MIG IKKE OM!!
jul 2008
Følger: 56 Følgere: 53 Heste: 2 Emner: 61 Svar: 285
Jeg ønsker dig held og lykke!
Det vil nok være bedst hvis du bare nussede stille og roligt med ham, her i starten. Og når du så føler for det, så kan du tage et skridt mere
jan 2008
Følger: 208 Følgere: 220 Heste: 4 Emner: 126 Svar: 816
Nå men jeg kom op på ham igen og sprang lige lidt lodret. bagefter gik jeg ind og sprang en la bane, uden de problemer. Jeg var i chok nærmest hele dagen og fik mig en ordelig hjernrystelse! men kunne først mærke den da vi skulle hjem.
Da jeg så en uge efter skulle springe undervisning stoppede jeg efter 10 min.... jeg var så reg for højder efter jeg faldt af og det er slet ikke mig at være bange for højder! men jeg forsatte med at springe. selvom jeg var røv bange, bare jeg kunne mørke det mindste var forkert hen mod et spring. men efter en masse springning er jeg kommet mig helt efter det. det sidder dog stadig i mig... men det slår mig ikke ud mere som det gjorde.
Link kan komme hvis i vil se mit fald (:
Bange for ham - træn tillid?