Bange for ham - træn tillid? {{forumTopicSubject}}
Jeg har haft min dejlige hest i ca 1 måned nu, og er allerede utrolig glad for ham! Nu er jeg desværre blevet bange for ham fordi:
Jeg var på Vilhelmsborg galopbane idag, for bare at vænne min hest til at springene altså ikke er farlige. Alt var stille og roligt, så vi ville lige tage en kort galop. Det gik også fint.
Jeg fik ham ned i trav og tænkte at vi ville ride hjem, med en god oplevelse, men den tur var slet ikke slut endnu!
På vej ud kommer der en fasan farene ud fra skoven, og min hest blev så bange at han satte i fuld galop - hvilket jeg slet ikke var forberedt på.
Så husker jeg ikke faldet helt 100% men røg om på siden, og tænkte bare "hold fast i tøjlerne!" vi har kun været på Vilhelmsborg 3 gange, og er aldrig redet samme vej hjem, så var bange for han ville løbe op på Oddervej - en stor trafik vej. Jeg falder så helt af, stadig med tøjlerne i hånden og ryger ind under ham, så kan jeg kun huske at jeg så hans hove rundt i luften, mærkede utrolig meget smerte i arm og ryg og så slap jeg. Hesten fortsatte ind i skoven, forbi en mand og hans datter - hun red en lille pony, og jeg lå og krampede af smerte på banen. Men jeg kom da forholdsvis hurtigt op og løb 5-10 meter og så kunne jeg ikke gå mere. Ham manden og hans datter kom heldigvis hen til mig, og hun red ud for at lede. Vi fandt hurtigt ud af at jeg bare skulle blive stående hvor jeg var, hvis jeg havde slået ryggen eller noget, så det gjorde jeg.
Efter nogle minutter siger manden så at han vil hente sin bil og køre mig helt op til Vilhelmsborg, så jeg kan få noget hjælp, men han ville lige sige det til sin datter først, så han gik. Imens kom der en anden mand hen til mig, som ringede efter ambulance og lægebil.
Manden og datteren kom tilbage - uden nogen spor af min hest! Og de sprugte selvfølgelig alle tre om der ikke var nogen jeg ville ringe til. Min mobil var selvfølgelig lige løbet tør for strøm, og kunne ikke min chefs nummer i hovedet, så manden og datteren besluttede sig at smutte op hvor vi står, og se om hesten var der og lige få sagt hvor jeg var.
Jeg blev hentet af ambulance og lægebil og blev undersøgt i hoved og r*v. Eller nærmere ryg, arm og hoved - som jeg havde slået mest. Jeg blev spændt fast på en båre, og på med nakkestøtte og afsted til sygehuset. I ambulancen fik jeg det værre og havde meget mere smerte, og lå bare og rystede og havde utrolig meget kvalme. Men vi kom ind til sygehuset og jeg blev scannet og fik taget røngent af arm og ryg.
Jeg var sikker på jeg havde brækket noget i ryggen, for .... hvor gjorde det bare ondt! Heldigvis var der ingen brækkede knogler, kun en lille "ubetydelig" skygge på rygsøjlen - et sted hvor jeg ikke havde ondt. Han havde trådt på min arm og på min ryg, så er sluppet utrolig heldig! Jeg "nøjes" med blåmærker, hudafskrabninger og utrolig meget smerte..! Min chef kom ind til mig, og vi kørte så sammen hjem.
Hun fortalte også at min hest bare var løbet hjem, og der var en fra stalden der havde fundet ham ude på marken. Og hun havde så beordret alle i stalden til at lede efter mig.
Jeg har sindsygt svært ved at stå, gå, sidde og ligge ned lige nu, og kravler nærmest rundt i lejligheden pga smerte i ryggen. Men jeg måtte lige hurtigt på hestegalleri og dele mit værste fald med jer...
Jeg har været hjemme i 3 timer nu, og har først lige fået taget mig sammen til at gå ud og se til hesten, og det var en utrolig ubehagelig tur på vej hen over gårdspladsen. Jeg havde en klump i halsen hele tiden, og var faktisk lidt bange for bare at gå ind i stalden.
Men jeg humpede ind og fandt hestens boks, hvor han stod ligeså fint og så, så sødt på mig. Jeg skulle tvinge mig selv til at åbne boksen og klappe ham. Jeg har nok stået og kigget på ham i 20-30 minutters tid, hvorefter jeg humpede ind igen. Og nu er det så lige gået op for mig at jeg var bange for ham. Jeg kom ikke op på ham efter jeg faldt af, fordi han bare løb sin vej. Og er bange for jeg har mistet noget af min tillid til ham, fordi han bare blev ved med at løbe. Jeg ved godt heste er flugtdyr, og det er deres måde at reagere på, men jeg har bare aldrig oplevet det på den måde før.
Nu kan jeg så ikke ride i noget tid, pga den her ulidelige smerte, så ville lige høre jer kloge HG mennesker, hvordan man kan træne tilliden op igen... Bare sådan stille og roligt..? Jeg har virkelig ikke lyst til at være bange for min hest, for han er da noget af det skønneste der har fået 4 ben at gå på, men føler også bare hvis jeg ikke kommer igang med noget, så kommer jeg ikke over det her.
-Måske lyder jeg lidt som en drama queen, men jeg har aldrig oplevet at falde så voldsomt af - og har heller ikke oplevet hesten fortsætte i fuld galop væk fra mig.
Men hvis der er nogen der kan svare mig på hvordan man bygger tilliden op igen, så ville jeg blive utrolig glad!
(Beklager det lange indlæg, måtte bare lige ud med det til nogen der forstår mig lidt mere end min mor gør...)
mar 2008
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 346 Svar: 1.688
jan 2008
Følger: 55 Følgere: 57 Heste: 4 Emner: 151 Svar: 471
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Jeg vil når du er klar igen starte fra jorden..
Har selv haft en hest der var bange og løb, jeg har så trænet at han ikke skal løbe, han reagere stadig med et hop, men han løber ikke fra mig...
Jeg har lige linket til nogle artikler omkring, hvordan hesten fungere i "farlige" situationer...
(link fjernet)
(link fjernet)
Mht dig.. Så er det en god ide at starte stille og roligt, som jeg også skriver, start fra jorden, sørg for at du er afslappet, vær obs på dit kropssprog..
Træk vejret dybt gab gerne, det udløser nemlig afslappende stoffer, sørg for at dine muskler er løse, altså er dine skuldre spændte så sørg for at afspænd engang imellem...
Alt dette medføre nemlig at man ikke er som en lille spændt flitsbue klar til at blive fyret af, ved mindste berøring..
Så vil du automatisk slappe mere af, når du er bevidst om at du spænder op
Tro mig det hjælper
okt 2009
Følger: 38 Følgere: 37 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 12
jeg ved præcis hvordan det føles og det er ikke rat, jeg håber at jeg har hjulpet lidt og vil gerne hjælpe så meget jeg kan
dec 2006
Følger: 121 Følgere: 116 Heste: 6 Emner: 18 Svar: 82
aug 2007
Følger: 110 Følgere: 97 Heste: 3 Emner: 352 Svar: 7.756
Men prøv at starte helt stille og roligt forfra... brug evt. noget tid på at arbejde med din hest fra jorden og få en til at hjælpe dig ved eksempelvis at "trække" dig de første gange, du skal op på den igen. Det tager tid og kræver stor tålmodighed og meget arbejde med sig selv, men det ER muligt at komme ovenpå og genfinde modet igen efter sådan en oplevelse. Been there, done that, got the t-shirt.
Så lyt til dig selv, udforder dig selv lidt, men pres ikke dig selv for hårdt - tag det hele i DIT tempo. Så skal du nok finde modet igen.
apr 2010
Følger: 86 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 65
Lav en masse horsemanship og tillids øvelser!
Alt hel og lykke fremover!
Mvh Alma K
aug 2007
Følger: 53 Følgere: 47 Heste: 5 Emner: 83 Svar: 466
jeg synes du skal få en sød pige/dreng til at tage sig af den og ride den i noget tid, bare så du ikke har dårlig samvittighed
så synes jeg at du skal tage den med ind i et ridehus sammen med en du stoler på, som kan finde ud af at holde mund og bare stå stille og være der, mens du står med den i ridehuset og går lidt rundt med den, bare stille og roligt. tag dit sædvanlige udstyr med derop og læg det på hesten stille og roligt, for på den måde finder du ud af hvad det helt præcis er du er bange for. TAG DIG GOD TID, ikke noget med at tage der op med hesten selv, før du er 500% klar til det, ikke læg noget på den før du er sikker på at du er klar. og start evt bare med at lægge et underlag på den, rends hove og det hele i ridehuset, eller hvor du har god plads, så du kan komme væk når det bliver for meget for dig, et sted hvor du ikke føler dig presset. noget andet vigtigt er at face dens hove, når det var dem du så over dig er du højst sansynligt blevet bange for dem, rends dem følg benene hele vejen ned med hænderne og slap af. HUSK DU BARE SKAL TAGE DET ROLIGT OG AT DET ER DIG DER BESTEMMER TEMPOET
undskyld det blev så langt, men sig endlig til når du er igang, for dette var bare en lille bid af nogle ting der ville være godt at gøre
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 609
apr 2005
Træning træning træning...
Meget opmærksom på hans signaler og så rose når han stod stille og ikke løb..
Det gælder så også om at give ros på det absolut rigtige tidspunkt..
Fik meget ud af de artikler fra Blueberry Hill om, hvordan hesten reagere når den bliver bange..
Det er stadig noget jeg arbejder på
Det er dog blevet meget bedre med ham og mig!
apr 2010
Følger: 86 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 65
sep 2007
Følger: 124 Følgere: 125 Heste: 2 Emner: 190 Svar: 609
apr 2005
Næ egentlig ikke...
Det var det eller sælge dyret
Så må man jo vælge om man vil arbejde på sin egen og hesten angst eller om man vil starte på en frisk med en anden..
Jeg valgte så den svære og total besværlige vej, at gøre det selv, uden hjælp fra en proffesionel, kun mine egne erfaringer gennem årene, med andre heste, hunde osv i bagagen..
Det har været pisse hårdt til tider, men det har så smagt des så meget sødere, når hesten har gået forbi et bestemt sted, med helt løse tøjler uden at løbe, kun lidt anspændt, hvor han før været ved at springe i luften og man endda er faldet af..
Bange for ham - træn tillid?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside