{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
698 visninger | Oprettet:

Etisk dilemma. {{forumTopicSubject}}

Kom i tanke om et "etisk dilemma" som jeg gerne vil høre HG's mening om. VIGTIG at huske at situationen er opdigtet.

Hvad mener du om hunde, katte mm. der går rundt på 3 ben? Enten fordi det ene ben er blevet amputeret eller fordi det 3 ben bare hænger og "dingler" og er helt følelsesløst - ikke brækket eller noget, bare følelsesløst og hænger trukket op under hunden/katten?

Hvad mener du om hunde på 2 ben? Dvs. de går på bagbenene ellers så har de fået lavet en "anordning" som bagkroppen ligger i og de kører dermed afsted på hjul på bagbenene?

Er det etisk forsvarligt at holde dyr i live hvis de de ikke har alle deres ben?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Etisk dilemma.
  • #2   2. apr 2011 altså jeg synes ikk det er korrekt at have dem sådan.. jeg synes det er synd for dyret, så er de bedre tjent med en aflivning..

dog.

vi har en hund ude på opstaldningsstedet, som blev kørt ned, da den var hvalp.. den kan ikke altid løbe på det ene ben, men den kan sagtens gå, løbe og leje og trives egentlig rigtig godt.. så der er jo undtagelser.. men når folk begynder at give dem kunstige ben eller hjul, så glemmer de at dyret ikke forstår det og aldrig kommer til det.. den vil altid være hæmmet og det er synd.

• #3   2. apr 2011 Hunde eller katte på 3 ben synes jeg i mange tilfælde er ok, fordi de ikke registere de hat ''mistet'' et ben og bare kan leve videre.
    Men lige så snart der skal bruges protese af den ene eller anden form synes jeg ikke det er ok længere.
    Synes dyret skal kunne klarer sig selv med det den nu har, hvis det ikke er muligt skal den aflives smiley

• #4   2. apr 2011 Hvis de kan leve et normalt liv uden yderligere gener, så har jeg ingen problemer med det..

Der er en hund der går rundt på 2 ben, som har rygproblemer.. Den burde efter min mening være aflivet ved fødslen..

Man skal ikke holde liv i dyr for egen fornøjelses skyld

• #5   2. apr 2011 Det kommer virkelig an på dyret...

En hund tja, den kan vel klare sig fint med tre ben, vi klare jo alt for dem, det samme med inde katte, ja vel alle "indedyr" - med undtagelser af slanger, de kan vel ikke miste ben på den måde og fisk, de kan dog miste finner...

En ude kat? Nej ikke så godt, den vil savne benet under jagt, når den skal kravle i træer osv det ville være synd, de kan aldrig blive gjort til indekatte når de først har været vant til at være ude...

Heste, aldrig... Jeg ville aldrig udsætte min hest for at skulle have 3 ben! Så var det bare mine egne ego følelser der kom i vejen og ikke min, hvordan min hest ville have det, det er langt fra naturligt på nogen måder....

• #6   2. apr 2011
    Vi har haft en kat på 3 ben - eller, hun havde 4 men det ene forben sad helt stift og "låst" fast oppe under hende.
    Det var følelsesløst og hun var ligeglad med at man rørte ved det og tryggede på det, dyrlægen havde sagt ok for at hun kunne leve med det, eftersom det bare " sad fast ", ikke var brækket e.l

Katten var oppe i årene og derfor ikke den store jæger. Hun kunne bedst lide at ligge uden for i solen om sommeren, det der med at jage gider katte ikke rigtigt når de kommer oppe med årene.

Vi har også pt en kat på 3 ben - men han skal til dyrlægen da det gør avs på ham. Så må vi se om han skal sove eller hvad han skal.

• #7   2. apr 2011 Hvis hunden/katten stadig er glad og frisk på livet, ser jeg intet problem i det.
    - Dog synes jeg ikke at dyret skal have et "dinglende" ben, så hellere fjerne det inden dyret på en eller anden måde skader benet (følelsesløst eller ej).

• #8   2. apr 2011 synes den er svær. Jeg mener, at hvis dyret ikke lider under det, er det forsvarligt nok, da dyret sagtens kan få et godt liv.
    Men hvis det fx' er en hund, som er jagthund osv. og ikke kan leve sit liv som hund, og få den motion den behøver, kan den få en 'depression' nogle kan lære at leve med det, men ved andre vil det være bedre at lade dem få fred ..
    - mener jeg. (:

• #9   2. apr 2011 3 ben er ganske ok .. vil selv gerne adoptere en tre benet hund, som skal hede tri-pode smiley ..

div anordninger finder jeg ikke i orden, med mindre de er til for genoptræning af hunden..

• #10   2. apr 2011 hvis de fungerer fint og er glad og tilfredse, ser jeg ingen problemer med det.
    Hvis du stod og fik at vide, at dit ben skulle amputeres.. ville du så hellere dø, hvis du kunne leve ganske upåklageligt uden eller med en protese?

• #11   2. apr 2011 Tjah. Jeg er så en af dem der ikke mener det er ok. For det første er det ikke naturligt for dyret og for det andet skal man i den grad tænke på, at der også er noget der hedder fantomsmerter og gener for dyr.
    Katte kan ikke jage ordentligt osv. Så nej, var det mit dyr ville jeg uden tvivl lade det aflive hund eller kat, et to eller tre ben.

• #12   2. apr 2011 Jeg mener ikke et dyr kan få et normalt liv på tre ben, og de viser ofte kun tegn på smerter når det er meget slemt. Jeg ville aflive det hvis jeg stod i valget. De lever kun videre for menneskets skyld. Det er ikke værdigt..

Kommentér på:
Etisk dilemma.

Annonce