opgave om new forest ponyen. {{forumTopicSubject}}
Hejhej. Jeg skal skrive en opgave om new forest ponyen, her får i lige lidt af hvad jeg har skrevet og hvad jeg mangler at skrive, måske i kan hjælpe mig ldit.
DET JEG HAR SKREVET
New forrest stemmer fra ’’ ny skoven ’’ i det sydlige England, hvorfra racen kan føres langt tilbage.
New forrest er et 122km2 stort skov – og naturområde, hvor ponyerne lever og kan bevæge sig frit rundt i området. De mennesker der bor der hegner ikke deres haver ind, de hegner ponyerne ude. Ponyerne inddrives hvert efterår, føllene mærkes, og de, der skal bruges til ridning tages fra. Der er ca 4000 ponyer i området. Hovedsaligt hopper, føl, og ung dyr. Hingstene omkring 40 er hovedsagligt i skovene om foråret. Tidligere blev ponyen forældet med fuldblod.
De fleste new forrest ponyer er enten kt. 1 eller 2, det vil siges de kan bruges til de små pony rytter.
New forrest ponyen har et helt unikt temperament. De er nervefaste og til at stole på, samtidigt med er vågne og modige og meget lærenemme. Det gode temperament er simpelthen en del af avlsmålet for new forrest racen. Racen er en meget sund race og de er næsten aldrig syge.
I dag lever mange ponyer stadig vildt i området. Avls foreningen i Danmark startede i 1960. I dag er der kåret mere ind 2000 hopper og 130 hingste i Danmark.
DET JEG SKAL SKRIVE NOGET OM, MEN IKKE KAN FINDE PÅ NETTET
Vægt
Farve
Hastighed
udholdenhed
Formål -> Brug
Relateret med andre racer
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Nu er nettet ikke den eneste kilde man kan bruge - der findes også bøger :o)
Men husk for guds skyld kildehenvisning...
" New forrest stemmer fra ’’ ny skoven ’’ i det sydlige England, hvorfra racen kan føres langt tilbage. "
Hvad er ny skoven? Hvorfor kom ponyen til at hedde ny skoven?
apr 2010
Følger: 96 Følgere: 96 Heste: 3 Emner: 134 Svar: 544
jun 2007
Følger: 95 Følgere: 87 Heste: 2 Emner: 44 Svar: 1.890
mar 2005
Følger: 186 Følgere: 181 Heste: 11 Emner: 126 Svar: 2.320
Men ja der findes os bøger om det og sådan, så søg videre, måske skal du bare søge efter andre stikord eller sådan end lige dem du skriver nu
Har selv haft en new forest og de er rigtig dejlige
dec 2008
Følger: 147 Følgere: 135 Heste: 4 Emner: 283 Svar: 1.789
jun 2009
Følger: 62 Følgere: 80 Heste: 9 Emner: 88 Svar: 405
New forest ponyen er en af de strørste indfødte engelske ponyer og en af de mest populære på grund af dens alsidighed. De bedste af de moderne new foret er opdrættet på stutterier, skønt skoven (Newforest/nyskoven)stadig huser en stor bestand af vilde ponyer. Disse ejes af naboerne til skoven, som pr. tradition ejer græsningsrettighederne.
AVL:
new fores skoven gennemkrydsedes af meget trafikerede veje, blandt andet de vestlige veje til Winchester (som engang var Englands strøste by), og derfor har new forest ponyen en meget blandet afstamning. Så tidligt som 1208 brugte man welsh ponyer fo at forbedre bestanden. Marske, faderen til alle tiders største væddeløber, Eclipse, blev brugt en kort tid i 1765,pg i det følgende århundrede stillede Dronningen Victoia en araber-og en berberhingst til rådighed for avlen, mens andre brugte highlands, fellsndales, dartmoor, exmoor og mere welsh til krydsningsavl. På trods af denne blabdning er new forest ponen typefast og præget af sit milijø.
KARAKTERISTISKE TRÆK:
New forest ponyen er en stålende all-roundpony. Den er stor nok til at bære en voksen, den har utrolig gode rideskuldre og en lang, lav aktion, som især kommer til sin ret i galop. Ponyerne er nemme t omgås og venllig af natur.
Milijø: Mose, hede
Oprindelse: Forhistorisk
Blod: Varm
Fra: Storbritannien: New forest, England
Maximum højde i England: 142 cm stang Og her i landet 148sm i stang.
Kropsbygning:
Smuk, kvælvet halslinie.
Hovedet er intellingent, men kan virke "hestepræget"
sikker på ujævnt terræn, anmidelige gode hove
lang, skrå skulder gør ponyen velejnet til ridebrug.
Gode stræke lemmer.
Den gode længde på lår og bagpart sørger for fremragende galop og lang, lav bevægelse
INFLYDELSE:
Welsh A:
Konsoliderede racens sundhed, konstitution og pony karater.
Højlands pony:
Gav knoglemasse, størrelse, hårdførhed og et afbalanceret temperament.
Fuldblod:
Forædlede og gav mod og ridehestepræg ofte via poloponyer.
FARVER: Alle
BRUG: Ridning, kørsel.
Er syg så keder mig så skrev ALT jeg kunne finde i min bog
Aschehougs HESTE leksikon. Håber noget af det kunne hjælpe
opgave om new forest ponyen.