653 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Piskesmæld.... Piskesmæld....

Hej alle sammen..

Jeg er 17, og fik et meget kraftigt piskesmæld d. 11. september, altså lidt over 4mdr siden.
Jeg har ikke kunnet noget lige siden, kan ikke være steder med for meget uro, (mere en 4 mennesker er for meget!), og er stadig sengeliggende. Jeg har alle symtomerne endnu, så gider ikke til at skrive dem ned, for i kender dem sikkert;)
Det var ørelægen der opdagede at det var et piskesmæld, og han ringede til min læge med det samme han fandt ud af det, og han sagde det var det værste piskesmæld han nogensinde havde set smiley

Da det er så slemt gik jeg med krave den første 1½ mdr, og fik den så af igen, men er lige begyndt at skulle gå med den fast igen, fordi det bliver ved med at blive værre.

Nu står jeg jo i det dilemma at jeg ikke ved om jeg nogensinde kommer over det, altså om jeg får mén af det. Derfor ville jeg høre om der var nogen af jer der havde det, har haft eller kender nogen der har det?

-Er i kommet over det, eller har i mén af det?
-Og vigtigst af alt, kan i ride?!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Piskesmæld....
  • #2   21. jan 2011 Jeg har/haft det. Dog ikke i så slem grad ! Og det var ridningen der gjorde det gik væk smiley

• #3   21. jan 2011 Tak for svarende.

Og ja, det er desværre en rigtig slem omgang jeg har fået, men det skete også i et trafikuheld, så det er jo også gået rimelig voldsomt for sig!

I starten sagde min fysioterapeut også at ridningen ville blive en del af min genoptræning når jeg var kommet lidt længere ind i processen, når det var blevet lidt bedre. Men det går desværre ikke som håbet.
    Jeg er en gang imellen lige ude og sige hej til hestene kort, hvor jeg står udenfor boksen og klør dem på hovedet, og det giver mig 3-4 ekstra dårlige dage.
    Når vi har spist er jeg nødt til at ligge ned med det samme igen fordi det er så anstrengene at sidde op!
    Når jeg går i bad er jeg helt ødelagt bagefter, den ene gang jeg gik i bad var jeg nødt til at bare slukke bruseren og ligge mig ned på gulvet, fordi jeg ikke kunne se noget mere og kunne på ingen måde holde mig oppe, så jeg hader lige for tiden at gå i bad!

Juleaften og nytårsaften måtte vi sende mine søskende væk, og så holdte mig og mor jul og nytår alene hvor vi lå på hver vores sofa og gik i seng kl. 22 da jeg helst skal sove inden pillerne stopper med at virke, dog kan jeg alligevel sove og ligger alligevel vågen det meste af natten.

Men min krop er dopet med piller hele tiden, da jeg ikke kan være til uden, så det er trods de piller jeg har så mange smerter.
    Jeg er på dolol som er nogen mofinlignende noget, og skal til neurolog og se om jeg kan få noget stærkere....

• #4   21. jan 2011 jeg har piskesmæld, og kommer aldrig i normalt arbejde igen... det hedder enten flex job eller førtids pension smiley

jeg har dog taget det valg at jeg VIL stadig ride....! jeg går psykisk ned uden ridningen... har så bare ændret min sport fra spring til dressur....

jeg har hørt meget positivt om kranio sakral terapi, prøv at forhør din læge omkring det....!

og så er der godt nok mange og meget delte meninger omkring at gå med halskrave efter et piskesmæld....! nogen mener det gavner, og andre mener det gør tingene værre (fordi man ikke får sig brugt)...

• #5   21. jan 2011 Jeg vil også ride igen, uanset hvad! Men er nok nødt til at vente i håb om at det da bliver bedre en eller anden dag.

Vi ved godt at det med kraven kun var nogen man gjorde for mange år siden fordi man nu er blevet klogere hvad det angår. Men min fysioterapeut siger at min situration er så slem at jeg er nødt til at få lidt ro og lidt støtte til nakken. Og han går til kurser og sådan noget hver gang man har fundet ud af noget nyt med piskesmæld, så han er godt opdateret. (jeg går på et fysioterapi center, så de er mange der snakker sammen og hjælper hinanden)

Jeg går til akupunktur nu, ved en der også kan det der kraniu skral terapi eller hvad det nu hedder, og hun siger vi lige prøver og se om det her akupunktur vil hjælpe, og ellers prøver vi det andet bagefter.

• #6   21. jan 2011 nogen jeg ikke forstår, det er hvordan ørelægen kan stille diagnosen??

er du røngten fotograferet og MR scannet....!

• #7   21. jan 2011
    Maja's ejer har piskesmæld.
    Det gør at hun ikke kan ride og hvis hun absolut skal op og ride skal det være i max 10min skridt i en lammeskindssadel, hun skal stå op fra en stol også. Gør hun det kan hun så ligge sig i sengen de næste par dage pga. det gør ondt.
    Hun kan heller ikke gøre rent eller lave andet fysisk hårdt arbejde. Dvs. hun arbejder heller ikke.

Det er efterhånden mange år siden hun fik det. Husker ikke lige hvornår men 10år siden er det vel.

• #8   21. jan 2011 sandie L - Se Isabella i Equipage´s juli nr, S. 20 .

Det var fordi jeg var inde og få en kiggert ned i halsen. Ved så ikke om det var fordi han kunne se det eller bare gik ud fra hvad jeg fortalte.

Jeg kan ikke huske hvad scanningen hed, men er blevet scannet, de sagde det ikke var nødvendigt at røngtenfotografere..

Hvor længe siden er det du fik piskesmæld?
    Hvilken symtomer har du nu?
    Er du på noget smertestillende?
    Hvordan fik du dit piskesmæld?

• #9   21. jan 2011 Krikken ( no man should have all that power ) .

Åh, nej, det lyder ikke godt!;'O
    Har hun prøvet at ride islænder?
    For har hørt om flere der så kun kan ride islænder hvis de har piskesmæld..

• #10   21. jan 2011 jeg har også piskesmæld efter en meget voldsom trakfikulykke og det er 7år siden nu og jeg kan ikke arbejde normalt jeg har flexjob på 20timer ugenligt... jeg er så blevet så stædig at jeg ikke vil spise alle de piller men får i stedet for noget der hedder senetendsbehandling hver 3 uge ca som gør at jeg ikke har direkte smerter men er altid øm min nakke og skulder og får nemt hovedepine.... men ridning er faktisk den eneste sport jeg har fundet som ikke går i nakken på mig men det ka desværre være hårdt i mine skulder og arme...

• #11   21. jan 2011
    Tror jeg ikke. Men det er lidt ligemeget hvilken hest.
    Maja og hendes anden hest der nu er solgt, Gizella har meget forskelligt rygsving og meget forskellige gangarter. Maja er en sofa og ryggen bevæger sig stortset ikke hvor Gizella havde et ret sort rygsving.

Så hun har kastet sin kærlighed på miniature heste istedet for og nu står der 4 af dem hjemme i stalden :o)

• #12   21. jan 2011 Melisa A

Dejligt at høre du stadig rider!(:
    Kan du ride alle typer heste eller kun nogle bestemte?
    Rider du hver dag?

• #13   21. jan 2011 jeg har redet palminoog nu frieser og der har ikke været nogen problemer... det er meget forskellig hvor meget jeg rider men gør det ikke hver dag...

• #14   21. jan 2011 Krikken ( no man should have all that power ) .

Okay.. Puha, jeg kunne give mig til at tude ved tanken om jeg måske ikke kommer til at ride igen, det har altid været mit STØRSTE maridt!!! Jeg har altid gået mest op i heste af alle de hestefolk jeg kender, været derude hver dag, og har altid kunne bruge alt min tid ude ved hesten. Så allerede de her 4mdr. er bare et maridt og leve i!

Men jeg går meget op i hms, så der er jo selvfølgelig stadig ting at lave uden at ride. (:

• #15   21. jan 2011 vasco .

Ej hvor forfærdeligt!

Puha, har virkelig ondt af dig. Håber bare sådan jeg kommer til at ride igen!

• #16   21. jan 2011
    Jeps. Man kan jo tilpasse sporten til ens evner.
    Så nu bliver der avlet miniature, gået til shows med dem osv. - inden for miniatureverdenen kan man også komme til stævner osv. hvis man stadig er hooked p ådet.

• #17   21. jan 2011 Melisa A

Det lyder godt, jeg har nemlig en drøm om en frieser, men de er jo ikke ligefrem bløde i gangen så gik ikke ud fra det var den type hest man skulle gå efter..

Hvor meget ride du ca?

• #18   21. jan 2011 Krikken ( no man should have all that power ) .

Haha, hvor fedt.. Man kunne også begynde at træne tricks med hesten og gå til shows med det, eller køre vogn... Ork der er massere af muligheder. Men det bliver dog aldrig det samme som at ride.
    Men hestene bliver uanset hvad ikke droppet, det er helt sikkert.

• #19   21. jan 2011 i de gode prioder ca 4 gange i ugen

• #20   21. jan 2011 Okay, det er også fair nok. Men det er surt man ikke bare kan få et normalt liv igen....

Kommentér på:
Piskesmæld....

Annonce