10. aug 2009 Følger: 124 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 164 Svar: 594
Det store dilemma, hvem skal DØ?? :o) {{forumTopicSubject}}
Hej HG
- lavede lige en "sjov" opgave i dag i samfundsfag.
Prøv at tage stilling til det store dilemma. Jeg kan sige det er rigtig SVÆRT, men prøv, der er ikke noget facit..
Du er medlem af politiets specialafdeling, og er udsendt til Blokhus i forbindelse med en særlig opgave, hvor en gruppe turister er indespærret i en bunker tæt ved stranden. Bunkeren er styrtet sammen, og samtidig strømmer der vand ind, således at den i løbet af kort tid vil blive oversvømmet, og eventuelt indespærrede vil med sikkerhed drukne. Der er sendt bud efter specielt redningsudstyr, der vil komme om ca. 1 time. Når redningsudstyret kommer vil de indespærrede kunne redes ud en efter en. Dog vil bunkeren blive oversvømmet inden alle er redet.
I har telefonisk kontakt med gruppen af turister, der ved, at de er i en meget farlig situation og endvidere, at de ikke alle kan blive reddet ud. Gruppen vil ikke bestemme hvilken rækkefølge de skal reddes ud i, så derfor er I tvunget til at lave en prioteret rækkefølge (ikke alle overlever).
De indespærrede er:
TOVE: 34 år gammel og hjemmegående husmor. Hun har 4 børn mellem 7 måneder og 8 årog bor i en stor villa i Hasseris i Aalborg og kan lide at shoppe og lave mad. De sidste to måneder har hun haft en hed affære med Kurt, som også er blandt de indespærrede. Hun overvejer at forlade mand og børn og tage med Kurt til Spanien.
BIRTHE: 63år gammel, netop gået på pension efter et langt liv som kontorassistent. Birthes mand døde pludseligt for en måned siden, men hun er selv rask og rørig. Hun har glædet sig til at blive pensionist og har planer for at rejse en masse. Desuden skal hendes fritid bruges på golf, stavgang samt de tre børnebørn Viktor (7 år), Bertram (5 år), Olivia (4 år). De har kun hende tilbage af deres bedste forældre.
PREBEN: 48 år gammel. Han er ugift og bruger meget tid på sit arbejde i NytNovo Nordisk. Han forsker i kræftbehandling, og vil i løbet af få måneder have udviklet en vaccine, der kan forebygge alle kræftsygdomme. Preben er desuden aktiv pædofil.
MUSTAFA: 20 år gammel og fundamentalistisk muslim. Mustafa kommer fra en lille landsby i Tyrkiet og har aldrig gået i skole. Han arbejder som medhjælper på en gård. Han skal giftes med sin 16-årige kusine som går i gymnasiet og har planer om at læse psykologi. Mustafa er dog fast besluttet på, at hans kone skal være i hjemmet, og lave mad, føde børn og i det hele taget opføre sig ordentligt.
MARY: 38 år og kronprinsens kone. Mary er en dygtig designer, Danmarks nye heltinde og desuden interesserer hun sig for heste og er mor til to børn med lange navne.
TAGE: 30 år gammel og arbejdsløs. Han fik aldrig en uddannelse, fordi han som ung røg ind i et stofmisbrug. Tage er ofte blevet behandlet for sit misbrug uden det har hjulpet, dog har han i forbindelse med et ophold på et behandlingshjem brugt meget tid på at male og for nylig udtalte en international kunstekspert, at Tage er det største danske talent nogensinde, og vil komme på højde med kendte malere som Picasso og Van Gogh.
KURT: 37 år gammel brugtvognsforhandler, der har tjent en formue på at sælge biler af dårlig kvalitet. Desuden har han haft forbindelser til rockergruppen Hells Angels, men er faldet i unåde, og de truer ham nu på livet. Kurt er fornylig blevet genfødt kristen, og har indset at han har spildt sit liv, og har derfor bestemt sig for at starte på en frisk i Spanien, hvor han vil oprette et børnehjem for forældreløse børn.
ELSE: 8 år og går i anden klasse. Hun er født med et handicap, der gør at hun sidder i kørestol og kræver 24 timers pleje. Else vil sandsynligvis dø af sit handicap inden hun bliver 12 år.
SANNE: 21 år og studerende og gravid. Hun ved ikke hvem faren er, men tror det er en amerikansk
soldat hun mødte i byen for at halvt år siden. Samtidig med at Sanne blev gravid fik hun konstateret HIV. Der er 50% chance for at hendes barn bliver født med HIV. Sanne er desuden Elses plejer.
<b> *** Lav din egen liste med rækkefølgen for, hvordan de indespærrede skal reddes***
eks på liste (og eks på navne):
1) Ib
2) Poul
3) Jessica
4) Elena
osv. op til ni
<i> OBS: IKKE ALLE OVERLEVER!
jul 2008
Følger: 140 Følgere: 170 Heste: 5 Emner: 221 Svar: 4.623
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
ÅH - den har vi fået en gang
aug 2009
Følger: 124 Følgere: 117 Heste: 5 Emner: 164 Svar: 594
feb 2008
Følger: 149 Følgere: 150 Heste: 3 Emner: 51 Svar: 2.051
okt 2010
Følger: 14 Følgere: 16 Heste: 3 Emner: 64 Svar: 2.054
aug 2009
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
2: Sanne
3: Mary
4: Birthe
5: Tove
6: Mustafa
7: Kurt
8: Tage
9: Preben
aug 2009
aug 2009
aug 2009
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 935
2 else
3 sanne
4 tove
5 mary
6 kurt
7 tage
8 mustafa
9 preben
dec 2006
Følger: 125 Følgere: 122 Heste: 13 Emner: 1.399 Svar: 7.408
okt 2010
sep 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Heste: 2 Emner: 16 Svar: 935
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Alle har i min verden ligeret til at blive reddet. naturligvis sad jeg i bunkeren ville jeg da gerne have mændene sagde kvinder og børn først. og var der børn, så ville jeg sige red dem, de har langt liv foran sig. Var jeg selv gammel, ville jeg nok ofre mig for de yngre, og tænke surt show, men jeg har haft et langt godt liv.
Alle andre burde trække lod i min verden, og vil de gamle også kæmpe så de med i lodtrækningen. Bare min mening. Syntes ikke man kan dele folk op fordi nogle har børn og nogle er rige osv.
Syntes det en kynisk opgave, men måske meget sundt at tænke over, for ja der kan jo opstå situationer, hvor man må foretage valg.
(ved ikke om nogle her. har set Irobot den viser det jo meget godt)
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 236 Heste: 1 Emner: 30 Svar: 4.095
1 eller 4 eller hvad
(;
apr 2008
HVor mange menneskers liv ødelægges dagligt pga kræft?
Jeg siger ikke det er ok han er pædofil, det nok det værste en mand kan være. Men set i perspektiv, hvis denne mand kan lave en vaccine mod kræft, vil det hjælpe millioner af mennesker. vi snakker brystkræft livmoderhalskræft i stor stil for kvinder, prostata, tarm kræft og ja det lige hvad jeg kan komme på, der jo masser andre steder. ja og hudkræft. pædofil er nemt at slå ned på, men en vaccine mod kræft, vil hjælpe så mange 1.000.000 mennesker.
Igen disse info vil man jo ikke have på folk når de skal hives ud af en bunker, så holder fast i der skal trækkes lod.
Undres meget over hvordan de har fået en pige i rullestol ned i sådan en bunker, og så vores kronprinsesse, i denne forsamling!
okt 2010
apr 2008
Ikke hvis de følger de danske love.
Har svært ved at følge dit perspektiv her? for det jo en konkret ting. du gør noget der kommer straf. hvis du bliver opdaget. forskellen er jo her, redder de ham ud, kan han reelt redde millioner fra sygdom og død, og naturligvis skal han så straffes for hvad han har gjort. men lader de ham drukne, jupii en mindre pædofil, men det redder ingen. slet ikke hvis politiet ved han er pædofil, for så kan man jo stoppe ham, altså bør han ikke udgøre en trussel mod samfundet mere, men derimod kan han bruges, til at redde liv!
Ved ikke om det var det du mente med perspektiv, ellers må du lige uddybe det.
okt 2010
feb 2005
Følger: 57 Følgere: 80 Heste: 3 Svar: 3.489
1) Tage - han er i en alder hvor han kan avle videre og levere børn til det kommende samfund.
2) Sanne - Hun er gravid og kan derved bringe generationen videre.
3) Mustafa - Kan brigne generationen videre, så må vi håbe at hans kommende kone kan banke i bordet og få læst færdigt.
4) Preben - Vigtigt at få kureret kræft, så må han overvåges så han ikke piller ved børn.
5) Tove - Igen, hun kan brigne generationen videre, men minus er at hun vil smutte til Spanien og derved ikke bidrage til det danske samfund.
6) Mary - Er snart ikke frugtbar mere, har ikke leveret noget særligt.
7) Kurt - Igen, vil smutte til Spanien og derved ikke støtte det danske samfund.
8) Birthe - Kan ikke levere alverdens til det danske samfund, har haft et godt og indholdsrigt liv.
9) Else - hun dør alligevel inden for 4 års tid.
feb 2005
feb 2005
Men jeg ser ingen grund til at beholde dem som HAR udtjent deres værne pligt - de kan ikke bruges til noget, eller Else som aldrig bliver så gammel at hun kan bidrage med noget.
feb 2005
Nemlig en vældig interessant opgave - i psykologi brugte vores lærer den til at få fordomme frem, vi havde så lidt mere markante personer (en luder, stofmisbruger, præst osv.) Faktisk meget interessant hvordan man udelukker folk pga. erhverv
jan 2011
Følger: 23 Følgere: 12 Heste: 10 Svar: 107
Else og hendes plejer. Til sidst!
Bare fordi de er "børn og gravide" så gør de ingen gavn. Else dør højst sandsynligt og Sanne er kun en belastning for menneskeheden, idét hun har HIV og hendes barn måske også har.
Tænk på helheden. Ikke på medfølelse.
Alligevel mærkeligt at man ved at ham manden er "aktiv pædofil"
nov 2010
Følger: 97 Følgere: 95 Heste: 5 Emner: 181 Svar: 1.135
Dejligt man kan få en masse forskellige holdninger frem
nov 2008
Følger: 56 Følgere: 49 Heste: 2 Emner: 48 Svar: 1.231
2: Sanne
3: Tage
4: Birthe
5: Mustafa
6: Tove
7: Kurt
8: Mary
9: Else
feb 2011
Følger: 68 Følgere: 67 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 104
maj 2006
Følger: 137 Følgere: 145 Heste: 4 Emner: 32 Svar: 267
Hovedreglen er KVINDER og BØRN først - derefter resten, dvs. mænd.
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
Ret makabert at tænke sådan. Hvem fortjener ikke at leve? Bum Bum.
apr 2010
Følger: 64 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 86 Svar: 612
maj 2005
Følger: 66 Følgere: 59 Heste: 12 Emner: 62 Svar: 2.017
aug 2009
Følger: 122 Følgere: 268 Heste: 19 Emner: 386 Svar: 7.171
2. SANNE
3. BIRTHE
4. MARY
5. KURT
6. PREBEN
7. TAGE