{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
734 visninger | Oprettet:

Dilemma ( aflivning) {{forumTopicSubject}}

Ja fik Castello røgten i går fordi der var en sød pige der gerne ville købe ham. men det viste sig så selvfølgelig han har nydannelser på begge forben smiley :( og ville kun kunnes bruges til skovture..

Så det var store tudedag igår. snøft, for hvad stiller man op med sådan en overskøn herlig fyr som castello, han er ikke tilredet, og er nok heller ikke den nemmerste til at ride til, han er 177 og hvem har mod på at ride tur på sådan en basse? SUK skal min dejlige dreng bare til de evige grønne marker, det er ikke til at bære han er kun 4, og skulle jo have mange gode år endnu.

Men hvad ville I gøre? hvad vil være bedst for Castello, sælges som hyggehest med kontrakt om han ikke må sælges vider og KUN må bruges til tur ridnning eller selvskabshest. eller skal man glemme sine føelser og tænke på hans bedste og få ham aflivet/slagtet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dilemma ( aflivning)
  • #2   23. nov 2007 hvis han ikk har ondt ville jeg IKKE aflive ham... man kan jo lære ham tricks og bruge ham som hyggehest !

  • #3   23. nov 2007 nej det er svært for han er jo ikke en skikkelig skovturs hest men en unghest med lyst til liv og ballade. og nej han har ikke ondt når han går på mark, men ikke kunne holde til belastning. og glemte at skrive at han manger en del rygmuskler som også skal bygges på ... suk

  • #4   23. nov 2007 jeg ville gi hesten en chance

  • #5   23. nov 2007 Jeg synes ikke du skal aflive hvis han ikke har ondt. Og der er sikkert én et sted der gerne vil bruge ham som turhest og tilride ham og hygge.

  • #6   23. nov 2007 Line & putte .
    altså nu har jeg sat mig for han ikek skal sælges til nogle under 18 , et princip spørgsmål da man ikke ved hvor man bor og laver om et par år. og det vil jeg ikke udsætte ham for. men jo han ville da kunne bruges til triks og hms..


  • #7   23. nov 2007 han kan komme til mig

  • #8   23. nov 2007 camilla og malte
    fordi din dannede ringfod så er det jo ikke ens betydene at den her går det også kan der laves spicial sko til hesten


  • #9   23. nov 2007 Camilla& Malte : ja det er også min første indskydelse, indtil jeg går ind i stalden og kikker i hans store varme øjene smiley :( han er en sund og rask hest ellers.. men nej det er bare ikke nemt!!

  • #10   23. nov 2007 Camilla& Malte : hvis han ville blive solgt som skovturshest eller hygge vil der blive skrevet kontrakt! så han ikke ender som kastebold mellem mange købere!!! så hellere aflivning!

  • #11   23. nov 2007 Camilla& Malte

    JA selvølgelig smiley jeg spurgte jo også om den smiley


  • #12   23. nov 2007 Hold op hvor er det synd, han er godt nok laekker.. hoj til ham.. og ja folg dit hjerte...

  • #13   23. nov 2007 camilla og malte
    der er jo ikke 2 heste der er ens
    min traver han skulle ha været slagtet af hans tidligere ejer pga han havde en væske samling på bagbenet og det syndes jeg var synd så jeg købte ham og han fik en ny chance og den dag i dag fejler han intet


  • #14   23. nov 2007 min mening om aflivning af af raske heste/ heste som ikke har ondt er som den altid har været.
    Kan godt være jeg lyder hård, men jeg fatter #¤"&(=!? ikke hvorfor folk hele tiden skal aflive heste BARE fordi de ikke kan bruges på høj konkurrenceplan!!

    Tænk hvis i skulle aflives fordi i ikke kunne blive topgymnaster!

    Når man snskaffer sig et dyr/ får en hoppe ifolet, har man sq et ansvar...og dette ansvar mener jeg personligt ikke er at aflive så snart der opstår et problem.

    syns du skal beholde ham, kan se at du har flere heste, så mon ikke du har plads til hem i fremtiden også??
    Ellers så find et godt hjem hos nogen du ved vil beholde ham. Der findes mange mennesker der gerne vil have hyggeheste, eller heste de kan træne HS med....så jeg tror bestemt ikke det er umuligt at finde et godt blivende hjem. X)




  • #15   23. nov 2007 kan kun sige at jeg er enig med -Jolly & Camino- .

  • #16   23. nov 2007 Ja, jeg er også enig med Jolly og Camino.

  • #17   23. nov 2007 Jeg ville aflive ham... Det er en svær beslutning, men hvis han var min ville jeg ikk kunne klare at se ham gå og bare gå uden at der sker noget synderligt i hans liv... hvis han skal sælges vil han jo blive solgt som selskabshest og dem bliver der altid brugt mindre tid på og så er spørgsmålet jo om du kan klare at skulle sige farvel til ham, for det er okay at holde liv i en rask hest(som ikke kan bruges ridemæssigt)hvis man så bare strigler og laver andre ting OFTE, det skal ikk være noget med en gang om ugen eller sådan, eller det sys jeg i hvert fald ville være synd...

  • #18   23. nov 2007 -Jolly & Camino- .
    Altså nu havde jeg håbet på en ordelig tone i det her indlæg, for det er bestemt ikke nemt for mig! og hvis du læser er det jo ikke KUN fordi han ikke kan være topgymnast nej han kan ikke holde til alm ridning. Og ja man har et ansvar når man har dyr, nemlig at være voksen og ansvarsbevist om at hvad der BEDST for dyret og ikke sætte menneskelige føelser på dyr!
    Og hvordan kan man være sikker på han ikke bare bliver kastebold og at man virklig kan finde et sted til ham hvor der bliver taget hensyn til hams skavank!

    Og det med du siger at jeg burde have plads til ham nu hvor jeg har avlet ham, nej jeg er avler for at sælge vider, ellers var jeg ikke avler, og som avler må man tage svære beslutninger engang imellem!
    Og nu er det jo ikke bare et problem, men en alvorlig lidelse der gør han ikke ville kunne rides normalt så ved ikke om du "bare" ser det som et lille problem! Så undskyld selv hvis JEG lyder lidt hård!


  • #19   23. nov 2007 -Jolly & Camino- .

    For nogle mennesker kan der altså også godt være en for stor udgift i det at have en hest, som ikke kan bruges.

    Jeg går heller ikke ind for aflivning af raske heste, men i visse situationer kan man blive nødt til at træffe et valg som dette.



  • #20   23. nov 2007 en ordentlig tone??
    Mener da selv at jeg bruger en ordentlig tone.
    Man kan ikke altid være enige, og det er så bare min mening.
    Nu var min besked heller ikke specielt tiltænkt dig, men alle som har den holdning at: "nå nu kan hesten ikke rides, så afliver vi sq bare".

    du skriver at han kan bruges til skovture...og d kan da ikke passe at der ikke findes en eneste person i hele dk, der ikke kan give ham et hjem og som opfylder de krav om at han kun er til hyggeridning.....

    jeg synes bare det er en skam at så lækker og ung en hest skal gå glip af livet når han ikke har ondt nogen steder.....



  • #21   23. nov 2007 maria f
    du kan jo sælge og få den ny ejer til at skrive under på en kontrakt hvor der står at den kun må bruges til skovture og at den ikke må sælges videre


  • #22   23. nov 2007 Maria F: Ja det ved jeg godt, men sådan er det jo at have hest ligemeget hvad X)

  • #23   23. nov 2007 Det er også begrænset hvad dyrlægen vil aflive for.. !
    Og slagtning er bestemt ikke altid lige godt..


  • #24   23. nov 2007 Ja, i denne situation ville jeg måske også prøve at finde en interesseret køber, når hesten er så ung.

    I hvert fald give det et forsøg (;

    Finder man ud af sådan noget her i en sen hestealder, så ville jeg nok overveje en aflivning ..


  • #25   23. nov 2007 -Jolly & Camino- .
    Ja han kan bruges til skovtur ridning, men problemet er bare at han er 177 og en livlig unghest, hvor mange turrytter kan magte at tilride ham? bestemt ikke for at fornærme nogen, for håber da jeg kunne finde et sted hvor han kunne få det godt. og der vil være nogle krav der skal kunne opfyldes først..

    Og ja jeg havde store tudedag igår da jeg fik afvide han ikke kunne bruges til alm ridning, for hvad er egenlig fremtiden for sådan en hest?

    Og så føler jeg mig en smugle støt over hvad du skriver:
    "Når man snskaffer sig et dyr/ får en hoppe ifolet, har man sq et ansvar...og dette ansvar mener jeg personligt ikke er at aflive så snart der opstår et problem. "

    Så du mener jeg er uansvarlig hvis jeg vælger at aflive ham? eller kunne man se jeg var ansvarlig nok over for min hest at lade den få fred istedet for et liv i uvisse? for hvem kan med god samvigttighed 100% garantere de vil beholde ham til hans alderdom?? og derfor er der ALT for mange heste der er kastebolde mellemsælgere og det skal han ikke udsættes for!




  • #26   23. nov 2007
    Thisen - Savner dig ;( . : dyrlægen sagde at aflivning var en mulighed.

    Maria F: ja nu skal jeg lige tænke det her rigtig godt igennem, og så må jeg have taget stilling for hvad der skal ske med min skønne dreng.


  • #27   23. nov 2007 Hvis hesten ikke lider, ville jeg give den en chance.. Min pony (som godt nok er 24 nu) fik konstateret spat i det ene bagben som 18 årig og jeg måtte også tænke mig godt om hvad der ville være bedst for ham og det vil jeg stadig gøre den dag i dag.. Men som sagt, han lider ikke og dyrlægen har vurderet ham op til flere gange nu og han trives med at tage dagene som de kommer.. Jeg er indforstået med at det er på hestens præmisser, når det gælder sådan noget som dette..

  • #28   23. nov 2007 Maria N

    Ja, det synes jeg også du skal gøre (:

    Så vil jeg lige benytte lejligheden til at sige, at når jeg læser sådan et indlæg her, så er det jo fordi der sidder en hesteejer derude, som vil sin hest det bedste og har en rigtig svær beslutning at tage!

    Jeg er da 100 % sikker på at hun vil sin hest det bedste, ellers opretter man ikke sådan et indlæg!


  • #29   23. nov 2007 Det er rigtig svært valg. Og ja, det endnu svære fordi han ikke er tilredet, og er så stor.
    Man vil jo allerhelst give hesten en chance, men ja, ved nærmere eftertanke tror jeg altså nok også at jeg havde valgt at aflive min hvis det var sådan. Det kan godt være det lyder ondt. Men man aner ikke hvordan hesten er under rytter, man aner ikke om folk vil kunne magte ham, og man ser jo helst ikke at nogen kommer til skade.
    Måske skulle du bare lade ham få fred. :'/


  • #30   23. nov 2007 Kender du slet ikke nogen der kan tage sig af ham, som du ønsker det?

  • #31   23. nov 2007 Øv en lorte beslutning smiley
    Men jeg synes bestemt ikke du skal aflive ham, han har måske rigtig mange gode år endnu!
    Men hvis dyrlægen, smed og dig selv kan se han har ondt og bare ikke har det godt, så er løsningen måske en aflivning. Jeg har lige fået aflivet begge mine heste på samme dag pågrund af slem gigt.
    Men giv ham en chance, det tror jeg han ville sætte pris på :)<3 Ellers er der nok nogle der tager imod heste der ikke kan blive brugt til ridning. Er sikker på der nok er en der vil eje den skønhed. Han kunne jo blive en dame/piges bedste ven smiley


  • #32   23. nov 2007 Jeg kan ik se hvorfor hesten ikke skulle kunne få et skide godt liv som selskabshest/hyggehest.. Det kan jeg virkelig ikke..

    Selvfølgelig, nu stod du i forvejen og ville sælge ham.. Men Hvis han var min og jeg ikke havde planer om at sælge, så havde jeg selv beholdt ham.

    Jeg regner med at Wariant skal bo her resten af hendes liv. Om hun så bliver ridehest eller ej.. og om jeg så selv bor her eller ej. Wariant skal så vidt muligt blive hos mig og min familie og ikke have en ny ejer.


  • #33   23. nov 2007 Men stod jeg i præcis din situation ville jeg HELT klart forhøre mig om der var en dejlig familie et sted derude..

    Hvis så ik der er det og jeg ik havde muligheden for at beholde ham - så ville der jo ik være noget valg, så ville han blive aflivet.


  • #34   23. nov 2007 K J : Den kan jo sagtens få et godt liv, problemet er at den er 1.77 og utilredet, og oveni købet livlig.

  • #35   23. nov 2007 Umiddelbart tror jeg du sparer ham for mange pinsler ved at lade ham aflive.
    En så stor, ung og livlig hest vil formentlig have brug for en del træning før den kan blive god og stabil skovturs hest. Det vil nok kræve lidt "sandkasse-arbejde" og hvis han ikke kan holde til det duer det jo ikke.
    Selvom han er sød og rar og dejlig kan man godt blive bekymret ved tanken om hvad en evt. køber kan finde på for at tilride og afrette ham.
    Jeg har selv måtte bruge meget tid med min lille hyp på ridebanen før han blev god turhest.
    Så selvom han bliver solgt med kontrakt om at han kun må gå tur, så ved man ikke hvilke midler der måske vil blive brugt for at få ham til at kunne være skovturshest.


  • #36   23. nov 2007 Kan du ikke selv beholde ham som skovturshest ville jeg udlåne eller aflive. ALDRIG sælge.

    Der har efterhånden været MANGE sager med skadede heste o.l. som bliver solgt som selskabs eller hyggeheste, med kontrakt og det hele. " mdr senere bliver de så solgt som rideheste hvilket ejeren ofte først finder ud af endten fordi de ser en annonce hvor hesten er til salg (til væsentlig højere pris end den hyggehest man solgte for kort tid siden), eller fordi en evt ny ejer prøver at finde ud af hvad hesten har set og oplevet i sit liv.

    Det burde være muligt at finde en der vil låne sådan en hest og have den som sin egen -men muligheden for at sælge den videre er der jo så ikke (husk husk husk kontrakt på hvad man må og ikke må med hesten)

    Men skulle det vise sig at være umuligt, så ville jeg aflive -ingen hest har ondt af at være dd, omend det self ikke er en rar beslutning. Men tag ansvar. Kan hesten ikke bo hos dig, så sørg for den ikke ender med at blive misbrugt af folk uden følelser


  • #37   23. nov 2007 Jeg vil gerne have ham som hyggehest men har ikke råd:(

  • #38   23. nov 2007 der er mange gode råd ja jeg syndes selv at han skal ha chancen til at leve
    men et godt råd vil nu gi dig
    sæt dig ned og tænk over hvad du vil det er din hest
    så følg dit hjerte


  • #39   23. nov 2007 Enig med Nina A

  • #40   25. nov 2007 min fredriksborg var 178 i stang og ham kunne man da ride på

Kommentér på:
Dilemma ( aflivning)

Annonce