Ondt i ryggen/lænden {{forumTopicSubject}}
Dette er overhovedet ikke heste-relateret!
Jeg har i nok et halv år døjet med ret store smerter i lænden. Det gør ondt når jeg sidder, og så oplever jeg også oftere og oftere at smerten går ned i mine ben. Her for halvanden måned siden var jeg for første gang til massør. Her fik jeg af vide han nok aldrig have arbejdet med så hårde muskler. Men der blev vist løsnet godt op. De første par dage efter mærkede jeg ingen forskel, men så forsvandt det ligesom en uges tid. Men det kom tilbage, og er nu bare blevet værre. Det genere mig rigtig meget efterhånden. Ved massøren fik jeg af vide at da jeg er så svajrygget som jeg er, vil resten af mine muskler i ryggen gå ind og tage over, og derfor var jeg så spændt. Men det syntes jeg jo ikke forklare smertend i lænden og benene. Nu er mit spørgsmål så: har nogen af jer oplevet det? Hvad ville i vælge hvis i stod med valget mellem: massør, fysioterapeut, og keopraktor (staves) . Jeg er kun 15, og så vidt jeg husker har jeg ikke lavet noget dumt med min ryg ..
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 27 Heste: 5 Emner: 119 Svar: 8.410
Det er medfødt..
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.527
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
Jeg ville nok udskifte sengen først og fremmest, derefter genoptæning. find ud af hvilke muskler som du mangler, og få dem bygget op, så du ikke skal rende og lide, det ihvertfald for tidligt.
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
Scheuermanns Sygdom
Forfatter: Kiropraktor, Henrik Uldall
Dato: 16. januar 2009
Den danske røntgenlæge og ortopæd Holger Scheuermann, der levede 1877-1960, blev først og fremmest berømt på sine røntgenstudier af unge rundryggede mennesker. Som så mange andre store personligheder, oplevede han at hans samtid havde svært ved at vurdere omfanget af hans undersøgelser. Hans første store arbejde om rundryggethed hos unge, førte således til en doktordisputats der skulle forsvares på Københavns Universitet først i 30'erne. Den blev ikke antaget. Universitetet erkendte senere sin fejl, men Scheuermann fik først fuld oprejsning da han et halvt år før sin død, som 82 årig blev udnævnt til æresdoktor.
Scheuermanns sygdom rammer unge mennesker der bliver rundryggede eller får formindsket svajet i lænden. Ændringerne i ryggens kurver skyldes forstyrrelser i den måde ryghvirvlerne vokser. Diagnosen Scheuermanns Sygdom kan kun stilles med sikkerhed efter en røntgenundersøgelse (eller anden undersøgelse der viser knoglernes bygning og form, f. eks. skanning).
Det er karakteristisk at:
Ryghvirvlerne bliver kileformede med den mindste højde fortil. Det er det der ændrer ens holdning i retning af at man bliver rundrygget eller får delvis udadrettet lændesvaj.
De øverste og nederste flader af hvirvlerne bliver uregelmæssige og ofte også trykket lidt ind i det midterste område.
Små knogledele vokser ikke sammen med resten af hvirvlerne når brusken gradvist omdannes til knogle i teenage-årene. De ligger så som små fritliggende knogler i hjørnerne af hvirvlerne.
Bruskskiverne mellem hvirvlerne er ofte smallere end normalt.
Iøvrigt ser man nogle gange at hvirvlerne både er længere og bredere end normalt. Denne forandring i hvirvlerne bygning optræder allerede før puberteten og inden man har ændret holdning. Tidligere havde man troet rundryggetheden skyldes for dårlige muskler i ryggen, men det er altså ikke tilfældet. Den typiske patient er teenager som har tendens til rundryggethed og ofte smerter - ryggen føles "som om den ikke er stærk nok". Som tiden går bliver det muligt at rette ryggen ud.
Hvis forandringerne udvikler sig først i teen-ageårene er det oftest brysthvirvelsøjlen der bliver ramt. Den runde ryg bliver endnu rundere når man bøjer sig fremover, mens den ikke bliver rettet ud ved bagoverbøjning.
Lænden er derimod oftere involveret, hvis forandringerne kommer senere. Lænden kan bevæge sig godt nok fremover, men man kan ikke forøge svajet ved bagoverbøjning som det normalt er tilfældet.
De ramte områder i ryggen bliver stivere og musklerne er gerne ømme når man trykker på dem.
Det er specielt når lænden rammes, der er større risiko for at få smerte - mest udtalt når det efterhånden er blevet umuligt at rette ryggen helt op. Det gælder især i aldersgruppen 18-26. Der er ikke forøget risiko for at få diskusprolaps.
læs selv resten
http://www.sundhedsguiden.dk/da/temaer/alle-temaer/rygproblemer/generelt-om-rygproblemer-og-rygsygdomme/scheuermanns-sygdom/
aug 2008
Følger: 54 Følgere: 64 Heste: 6 Emner: 124 Svar: 9.555
da jeg fik diagnosen og svar på at det ikke er farligt og at træning og styrkning af muskler er det eneste der hjælper, ja så blev smerterne gradvist mindre.
der er dog stadig idag 17år efter stadig smerter, somme tider men der er slet ikke invaliderende og ikke længere skræmmende. men det er stadig træls når det gør ondt
maj 2006
Følger: 86 Følgere: 122 Heste: 2 Emner: 1.006 Svar: 4.689
jun 2008
Følger: 50 Følgere: 77 Heste: 4 Emner: 5 Svar: 72
Jeg skal ind og opereres i næste uge da jeg i næsten et år har gået med 2 prolapser i ryggen (2 nederste diskos i lænden) og gået til fys uden effekt.
Smerterne sidder i min lænd og stråler ud i benene. Hvis jeg går/står for meget eller sidder ned for længe bliver smerterne værre.
Håber at du bliver frisk igen ;o)
Ondt i ryggen/lænden