{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.162 visninger | Oprettet:

forslag til forbud mod racer. {{forumTopicSubject}}

Jeg studsede lidt over et indlæg her på siden hvor en Boxer bliver kaldt en muskelhund - hvilket den ikke er.
Det er en vagthund.

Og kom så til at tænke på de racer der er kommet forslag mod at forbyde og hvad det egentligt er for nogle, hvad deres baggrund er.
Også fandt jeg ud af at halvdelen af dem ikke har noget af gøre med muskelhund eller kamphund ( muskelhund er iøvrigt medie opfundet ).

Hvad syntes du om dette? At regeringen sætter hunderacer ind der ikke er avlet til dette og fx. undlader nogle racer der direkte er avlet til hundekampe?
Hvis i googler nogle af racerne i billeder vil i også opdage at nogle af dem ikke ligner det folk forbinder med muskelhunde, hvor imod en bette fransk bulldog tit bliver forvekslet med en Amstaff, på trods af de intet har af gøre med hinanden - eller som i den anden sag, en boxer.

Køre medierne ikke meget rundt med os? Tror i de kunne finde på at lave en forside om en Labrador der havde bidt en Standfordshire? Nej, tror jeg ikke selv på. Det ville ikke give nok læsere og er ikke særligt interessant, som det er at puste ild til muskelhund debatten.

De 14 hunderacer der er forbudte er disse, med anvendelse/oprindelses brug ud for:

De 14 racer der er forslået der skal forbydes:

- Dogo argentino - decideret avlet til hundekampe.

- Amerikansk staffordshire terrier - oprindeligt brugt på farme og af nybyggere i England. Men folk opdagede dens godhed og villighed til at gå igennem alt for ejeren og begyndte at avle dem mod hundekampe.
- Fila brasileiro - avlet som arbejdshund på kvægfarme i brasilien.
- Boerboel - betyder egentligt " gårdejerens hund ", blev brugt på farmen og som vagthund.
- Kangal - bruges som hyrdehunde i Tyrkiet.
- Centralasiatisk ovtcharka - nogle bruges eom vagthunde/hyrde for ejere, mens andre bruges til kamphunde da det er en tradition i landet.
- Kaukasisk ovtcharka - bruges som hyrdehunde/dræber ulve og beskytter egendommen.
- Sydrussisk ovtcharka - hyrdehund.
- Tornjak - vagt og kamphund.
- Sarplaninac - vagt og hyrdehund.
- Staffordshire bull Terrier - avlet til kampe imod tyre og haner men da dette gik af mode og hundekampe var billigere gik nogle folk over til det.
- Amerikansk bulldog - vagt og gårdhunde.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forslag til forbud mod racer.
  • #1   12. apr 2010 Hovsa..

Det er ukorrekt:

- Dogo argentino - decideret avlet til hundekampe

Dogoen er en jagthund, som er avlet til at jage vildsvin, så hvor søren har du fundet henne, at den er avlet til hundekampe?

Mine holdninger holder jeg for mig selv...

• #2   12. apr 2010 syntes det er SÅ latterligt.

i medierne høre man aldrig baggrundet for bid(overfald). har selv en amstaf Amerikansk staffordshire terrier. og ja de er så godmodige det er helt vildt.

men skide godt skrevet smiley

• #3   12. apr 2010
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dogo_Argentino

" In particular areas of the world where dog fighting as a bloodsport remains culturally acceptable, Dogos Argentinos have been bred for fighting " Men ja, de er også avlet til at være jagt hunde.

• #4   12. apr 2010 Stol ikke på wikipedia det er ikke altid eksperter, der har skrevet det, der står der.

(",)

• #5   12. apr 2010
    Stoler heller ikke på det som sådan, men det undre mig hvis man vil ændre på en hunderaces historie :).
    Men hvis man ikke kan stole på wikipedia, tja man kan ikke rigtigt stole på noget og skal egentligt også være kildekritisk over for TV avisen også.

Gider ikke være så paranoid ;).

• #6   12. apr 2010 Jeg ville ikke bryde mig om hvis min dansk-svenske gårdhund kom i klammeri med en kamphund, hvor kæberne starter oppe på toppen af hovedet af den, og den ikke ville have en levende chance når/hvis dyrets instinkter tog over (at kæmpe mod andre hunde).

Kan godt være at mange kamphundeejere mener, at deres hunde er søde og venlige familiehunde og aldrig ville gøre nogen fortræd. Det er sikkert også rigtig nok. Men jeg vil bare ikke acceptere, at det er min hund, der kommer til at stå for skud, hvis et af disse englebørn pludselig går amok alligevel.

Skal kamphundeejere med tilsyneladende venlige hunde bøde for, at nogle mennesker ikke kan håndtere deres kamphunde og derfor giver racen et dårligt ry?
    Det ville da være rart, hvis svaret var nej. Men det er ikke så enkelt.
    Er i hvert fald ikke interesseret i, at min lille hund er i fare for at blive ædt af sådan en - bare fordi det var synd hvis kamphunden ikke fik en chance for at vise, om den kunne opføre sig ordentligt eller ej.

Derfor synes jeg det er en fin idé at ulovliggøre kamphunderacerne i Danmark. Dvs. de hunde, der låser i kæberne, har bevidst fremavlede forstørrede kæber, er avlet til at være aggresive (kæmpe).

Jeg skal ikke gøre mig klog på den nuværende liste, kender ikke rigtig til de forskellige hundes egenskaber. Men hyrdehunde osv lyder umiddelbart lidt malplaceret.

Men bliver rart hvis nogle af alle de kamphunde kunne komme væk fra de ture, man går med sine hunde, så det hele kunne blive lidt fredeligere.

• #7   12. apr 2010
    Definer kamphund?
    Hvad er en kamphund? Hvilke racer er kamphunde? Er en kamphund en race hvor nogle mennesker avler hunden til kamp - mens andre køre tavle og mentaltest på hunden? Eller skal hunden, helt fra oprindelse være avlet til kamp?

• #8   12. apr 2010 Ja, man skal altid være kritisk. Journalister kan have for travlt til at sætte sig ordentligt ind i det de skriver om.

Problemet med Wikipedia er at hvem som helst kan skrive på wikipedia. Det gør, at hvis nogen har fået en forkert forståelse af det de skriver, bliver du fejlinformeret.

(",)

• #9   12. apr 2010 Nu har jeg feks lige være inde og lave en stavefejl, der hvor der skulle stå "rødmanke".

http://da.wikipedia.org/wiki/Fjordhest

Så nemt er det at manipulere med det der står på wikipedia...

(",)

• #10   12. apr 2010
    Jeg ved hvem som helst kan skrive på wikipedia smiley
    Ja, man skal stadig være kildekritisk - men jeg er "ovre" at være på parnoid punktet med at tro at alt og alle på nettet er fejlinformation.

Samt jeg har kigget lidt på hjemmesiderne for hunderacerne og de siger det samme som wikipedia....

• #11   12. apr 2010 Nå jeg har ændret det tilbage igen, så jeg ikke får ballade.

Håber ikke jeg har forstyrret for meget i dit indlæg. Jeg måtte bare ud med det ;o)

(",)

• #12   13. apr 2010 Har kun én ting at sige; Mundkurv. Jeg ved godt at det er lidt hårdt, men det er min holdning. Jeg synes ikke at de såkaldte "muskelhunde" skal tage hele ansvaret, for tror ligeså meget at de små "pissere" selv ligger op til en del af det.. smiley

• #13   13. apr 2010 Amerikansk staffordshire terrier - oprindeligt brugt på farme og af nybyggere i England. Men folk opdagede dens godhed og villighed til at gå igennem alt for ejeren og begyndte at avle dem mod hundekampe.

Dette er også forkert.... Pitt Bull blev avlet til hundekampe, men nogle der fandt racen smuk, valgte at avle på de individer der var for rolige til kamp, for at skabe en familiehund. I 1934 /mener jeg det var) blev de to racer offocielt adskilt, og amstaffen har siden da været avlet som familie og udstillingshund.

• #14   13. apr 2010 Problemet med et forbud er at det kommer til at gå ud over de forkerte mennesker.
    Alle de idioter der bruger stærke racer som potensforlænger og ellers ikke ved en skid om at passe en hund, de finder da bare en anden race at udnytte, eller kommer omkring forbuddet ved at importere racerne under et andet racenavn, ligesom de har gjort med pitbullen i så mange år nu.

Alle de seriøse og ansvarsfulde avlere og ejere, vil derimod rammes af forbuddet.

Og så er man jo lige vidt. Den eneste forskel bliver at der så kun er ustabile agressive muskelhunde blandinger der løber rundt, og ingen af de veltilpassede og velavlede hunde.

• #15   13. apr 2010 Det kan godt være at det er golden retrieveren der fører an i statestikken, men der er forskel på hvordan de bider . En golden villle under en masse snerren hapse et par gange og så er det det. Pit bullen går efter at slå ihjel. Der er ingen nåde , når den først bider er den umulig at stoppe. Jeg har læst om episoder hvor hunden først har sluppet den person den har bidt sig fast i efter at folk har slået den ihjel.
    Personligt ville jeg hellere møde 10 gale retrievere end en olm Pit Bull

• #16   13. apr 2010
    Vil ikke mene at an pittbull og en staffordshire er det samme?
    Pittbulls ( amerikansk pittbull terrier ) er efter min opfattelse de der især i USA bliver avlet til kamp, er forbudt i nogle stater men nogle folk forsøger at have den som familiehund også og blande racen uden om kamp. Filmen her:
    (link fjernet)
    er lidt lang, men fortæller meget godt hvad mennesker har gjort ved racen.

Mens en staffordshire på samme måde senere hen er blevet avlet til kamp også, af nogle folk? Mens den ikke er forbudt.

• #17   13. apr 2010 "Amerikansk staffordshire terrier - oprindeligt brugt på farme og af nybyggere i England. Men folk opdagede dens godhed og villighed til at gå igennem alt for ejeren og begyndte at avle dem mod hundekampe"

Amstaffen blev "lavet" ved at der var nogle med Pittbull terrier der var trætte af deres hunde blev brugt til kamphunde, så de tog de venligste af dem, og avlede efter at få en familie/gård og show hund.

Senere er der så folk der har blandet pittbull ind i dem igen, så de kunne får nogle mere aggresive kamphunde

• #20   13. apr 2010 Jeg stemmer for at vi fjerne ALLE de ting som folk ikke kan håndtere, og vi lænker os selv til vores sofa, så vi evigt kan se de indslag fra diverse kanaler, om hvor farligt livet er smiley

ej, det er virkeligt mange hunde der angriber, men de jagt og vagt hunde med psykiske problemer, JA de skal have mundkurv på, og ALDRIG væres løs offentligt:)

• #21   13. apr 2010 Mener ikke at man skal forbyde racerne, men ejerne skal have kørekort til de svære racer.
    - Alle hunde kan jo blive aggressive og utilregnelige.

Min hund er blevet overfaldet af både dobbermann, schæfer og labrador. Men samtidig kendte jeg en her på vejen, som havde en dobbermann og den var bare SUPER dygtig.

Jeg har hørt at nogle golden retreivere faktisk skulle være ret usikre. Være en venlig hund den ene dag, og pludselig overfalde sin ejer den anden.

Shar Pei og dalmatinere burde også være på den "farlige" liste. Da Shar Pei er en kinesisk kamphund hører de ikke hjemme i børnefamilier og dalmatinere er faktisk vagthunde.

• #22   13. apr 2010
    Egentligt rigtigt nu det bliver nævnt... Heste er årsag til jeg ved ikke hvor mange skader om året på mennesker.
    Så der burde vel også være en forbuds liste - fordi de er farlige at være i nærheden af, der kan vel findes "statestik" på at nogle er mere skøre i bolden end andre, mere dominante, teririoelle osv.

Katte er også nogle stanner ind imellem og det gør ikke så ldit ondt at få en katte klo plantet ansigtet.

Dyr er farlige. Vi luller jo heller ikke rundt med tigere som kæledyr af en grund.

• #24   13. apr 2010 Det er farligt at leve - lad os lave en lov mod det !

<b>***Træskoerne*** .</b>
    Arh, de har vel ikke haft styr på den hvis den havde overfaldet 4 hunde :s

• #27   13. apr 2010
    Rottweilerne og schæferen var de jo også ved at forbyde, den overgang de var populære som potens forlængere....

Samt de vist har haft forbudt nogle af de racer der bliver forslået skal forbydes, I holland - men det gik man bort fra da det ikke have nogen virkning.

• #28   13. apr 2010 nu er jeg en af dem der har en stor farlig grum kampvuffe... smiley Sjovt nok er det bare min lille mops blandig der tæver den store stygge amstaff...
    anyway.. det jeg ville med dette indlæg var at sige..Hvad med de sindsyge labrador hunde som gang på gang overfalder mig og min amstaff når vi går tur... De 2 hunde vi gang på gang møder og angriber, det betyder da ikke at alle labrador er sådan... Se nu for helved (undskyld) på ejeren i stedet for hunden...
    Hunden er et spejl af mennesket. Har mennesket ikke den fornødne autoritet eller kan du simpelthen ikke finde ud af at opdrage en hund, så bliver den farlig.. og det er sgu lige meget med om det så er en amstaff, en dogo, en chihuahua eller en mops....

• #29   13. apr 2010 jeg syntes ikke vi skal have et forbud mod, nogle hunderacer i danmark.
    det hjælper ingen steder.

Jeg syntes det kunne være en god ide, med kørerkort til at have hund, uanset hvilken hund man vælger at have. Det skal være lov pligtitg lige som ansvarsforsikringen på hunde og ja køretøjer.

hvis vi skal forbude de hunde der bider, så skal vi jo forbyde dem alle

Bidske hunde top 10
    .Ifølge det amerikanske hundestudie er disse hunderacer de mest ivrige efter at sætte tænderne i menneskekød:
    .1. Gravhund
    .2. Chihuahua
    .3. Jack-Russell-terrier
    .4. Akita
    .5. Australsk Kvæghund
    .6. Pitbull
    .7. Beagle
    .8. Engelsk Springerspaniel
    .9. Bordercollie
    .10. Schæfer
    .

Kilde: http://ekstrabladet.dk/flash/kongelige/danskekongelige/article1032182.ece#ixzz0kxln1CIR

jeg er dog sikker på at disse lister er forskellige alt efter hvem man søger hos.

men oftest (bortset fra medie stormen lige nu) hører jeg om bid fra de små hunde, altså gravhund, chihuahua,dværg pintzer, dansksvensk gårdhund, foxterrie osv.

men da muskel hunde eller hunde med muskel udseende at mode, er det dem vi pt hører om.
    lige som med tøj, så skifter moden også inden for alt andet også hvilke dyr der er in at have.

jeg selv har gravhund (bla) og hende stoler jeg ikke på, i forhold til børn. så er der børn til stede, ja så er det med at holde et vågent øje på hunde, og forhindre situationer hvor barnet kunne komme til skade.

så min holdning er at har man hund må man tage sine forholds regler, og sætter sig ind i sit dyrs adfærd,sind og behov.

• #30   13. apr 2010 Jeg synes det er fint med de forbud, for noget må der da gøres. Det er et stort problem, ellers laver de da ikke et forbud. Der skal altså en del til.

Og ja det er synd for dem der godt kan lide racerne og som kan finde ud af at tage sig ordentlig af deres hunde, men der er MANGE der køber kamphunde som potensforlænger.....og det er vel ofte det der går galt. Dog vil politiet jo aldrig kunne sige hvem der må og ikke må have kamphunde, så er et total forbud da meget nemmere.

Synes det er de hunde der har de mest "dødbringende" bid der skal være forbud mod, det er da klart. Vil da 10 gange hellere bides af en lille pishund end en kæmpe 70kgs muskelbundt. Og ja er faktisk blevet bidt i knæet af en lille puddel engang, tør da slet ikke tænke på hvordan mit knæ så ud i dag hvis det havde været en muskel-kamphund eller whatever man må kalde dem....HVIS jeg overhovedet havde haft et knæ i dag X)

Må ærligt indrømme at jeg er overhovedet ikke tryg ved at gå ude i byen når der kommer en med en amstaff eller lignende, så går jeg simpelthen over på den anden side af vejen....

• #31   13. apr 2010 synes heller ikke rigtig man kan bruge de statistikker til noget, det kommer meget an på hvor mange af den pågældende race der er i landet. De skriver jo bare hvad der er flest bid af......så burde de skrive hvor mange bid der er ud af hver 10. hund pr. race eller noget.

Desuden synes jeg det er lidt en dårlig undskyldning at skrive at alle mulige andre racer bider meget mere end fx amstaff osv. Ja det kan godt være, men det er stadig muskelhunde der bider mest "dødbringende". Det kan da ikke være så svært at forstå?

• #32   13. apr 2010 Sissel Dalsgaard -RTG- .
    Lige præcis smiley

• #33   13. apr 2010 Jeg er egentlig lidt både for og imod. Vil mene at en stor del ligger i opdragelsen af hunden, men man kommer ikke uden om at de såkaldte kamphunde og mange af de racer der er på listen har lettere ved at gå i blodrus en f.eks retrieveren har. Og selvom det måske er andre hunderacer som bider oftest skal man også tænke på kraften i biddet. "Kamphundende"s kæber låser og de giver ikke slip, hvor de fleste andre racer, eks. retrieveren igen, giver slip når først de har bidt. Kommer de op at slås med en anden hund vil de fleste også blive ved indtil modstanderen er helt nedlagt. Det synes jeg bestemt er et problem som man altså ikke kan ignorere, selvom man, som jeg selv, synes en stor del af de racer er en yderst dejlig hund!

Jeg ville også helst at man skulle have en form for kørekort til de racer så de ikke skulle forbydes helt, men det er for svært at holde øje med det. F.eks. ulovlig import, falske stamtavler osv. Det har politiet jo ikke tid og ressourcer til.

Tror meget af det er medie-hysteri, da der er mere fokus på hvis f.eks en amstaff har bidt en person, end der er hvis naboens søøøde lille gravhund har bidt en. Selvfølgelig er effekten af biddet værre hvis det var en amstaff det kan vi ikke komme udenom, men hyppigheden af bid er ikke anderledes end div. andre racer som man også kan se ovenfor på listen over flest bid.

Så af disse grunde er jeg lidt i tvivl om jeg synes det er rigtigt eller forkert at forbyde dem. For mig er det ikke så stort et tab da racerne på den liste jo egentlig ikke er så almindelige her i landet, ud over bulldog og terrierne. Ville godt vide hvad de har baseret listen på, da jeg ikke helt kan se meningen i de valgte (og fravalgte) racer..

Men jeg vil mene at så længe hunden er opdraget ordentligt og ejer har komplet styr på den og ikke lader den løbe løs på må og få, ser jeg ingen grund til at forbyde dem.

Ved godt der er en risiko, men skal vi så også forbyde biler fordi der er mange uheld og dræbte? Hvor går grænsen?

Kommentér på:
forslag til forbud mod racer.

Annonce