Er det ansvarligt at hun får hvalpe? {{forumTopicSubject}}
Hej HG/hundekendere Jeg håber I kan svare på et spørgsmål, som jeg har haft i tankerne i lang tid.
Jeg har en dværgschnauzer-tæve på 5 år, som vi, her i familien, længe har tænkt på at få hvalpe på. Problemet er bare, at Kikki, som hun hedder, har en meget speciel personlighed. Hun er sund og rask, men hun opfører sig lidt ligesom et lille barn. Hun kan blive sygeligt jaloux på både mindre børn og vores andre dyr, hvis de får for meget opmærksomhed, hun laver næsten hele tiden sådan en mærkelig øffe-lyd for at gøre opmærksom på sig selv, hun vil altid 'hænge' med hendes hoved på én, når man sætter sig på gulvet (fx på hug), hun kan se sig sur på én og nægte hverken at adlyde eller gå tur med en, hvis han/hun fx har børstet hende (hvilket bl.a. har resulteret i, at hun ikke længere kommer til trimmer, fordi hun simpelthen er så ked af det i flere dage efter) osv osv osv! I det hele taget opfører hun sig på mange punkter ikke som en hund. Hun har fx aldrig løbet efter eller hentet en pind (hun kigger bare på en, som om man er dum)
Hun er selvfølgelig også en meget kærlig og sød hund. Hun er meget rolig og mange, som normalt ikke kan lide hunde, føler sig trygge ved hende.
Vi har givet hende en normal hundeopdragelse, men det er sikkert og vidst, at hun har fået (og får) for meget opmærksomhed.
Spørgsmålet er bare.. Er hun egnet til at få hvalpe? Vi er lidt bange for, at hun ikke vil kendes ved hvalpene, hvis de nu får mere opmærksomhed end hende (hvilket de nok gør)
sep 2005
Følger: 110 Følgere: 106 Heste: 5 Emner: 165 Svar: 2.334
Men hvorfor skal den have hvalpe ? Hvad kan den give til racen ?
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Og med sådan et sind, ville jeg nok heller ikke overveje et kuld. Med alle de hunde der er rundt omkring, er det vigtigt at det kun er det bedste der bliver brugt til avl.
Er hun tjekket for diverse sygdomme?
okt 2007
Følger: 14 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 64 Svar: 111
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
feb 2007
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 3 Emner: 157 Svar: 1.960
Hundemarkedet bugner af hvalpe og unghunde, - lad du din tæve være hund, - hun går ikke glip af noget.
dec 2006
Følger: 22 Følgere: 30 Heste: 2 Emner: 196 Svar: 1.507
For det andet, er det vigtigt hun har et sind der er til at have med at gøre. Du beskriver hvordan hun er, og udfra det vil jeg sige nej. Moderen smitter uhyggeligt meget af på sine hvalpe, så derfor er er det vigtigt man vælger tæverne med omhu.
Om hun bliver jaloux på hvalpene tror jeg ikke kan ske, da instinkterne plejer at tage over. Dog kan der selvfølgelig ske den slags.
Men ud fra det du beskriver, ville jeg ikke sige hun var egnet (o:
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
mar 2007
Følger: 114 Følgere: 133 Heste: 5 Svar: 6.549
feb 2006
Følger: 38 Følgere: 41 Heste: 4 Emner: 680 Svar: 7.850
det vigtigste i hundeavl er en god stabil tæve, der præger sine hvalpe godt. hun behøver ikke nødvendigvis være skønheden selv, det kan man altid putte på hvalpene, iform af hanhund...
nu er en dværgschnauser heller ikke den åbenlyst apporterende hund... den vil hellere drive og fange mus og rotter...
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Derudover bør man ikke avle på et sind der ikke er racetypisk, så er det ikke det, ja så bør man undlade at avle
Er det ansvarligt at hun får hvalpe?