12. aug 2007 Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
er det virkeligt så nemt at snyde folk {{forumTopicSubject}}
jeg har i længere tid nu stødt på folk som gerne ville havde at jeg kom hen og så deres nyindkøbte pony eller hest, som de jo selvfølgelig er meget glade for.
Desværre støder jeg bare rigtig tit på folk der fortæller at deres nye pony er en race, som den bestemt ikke ligner, jeg plejer jo derfor så at spørge om de har noget bevis på det, da det virker lidt underligt, de fleste gange "er det blevet væk hos gamle ejer" eller "avleren gad ikke at lave de papirer" hvilke jeg jo synes er meget underligt når den ikke er racetypisk at det så også falder sammen med at den mangler sine papirer ?
Jeg støder også på disse mennesker herinde på hg, der lige har købt deres hest og panisk postår den er af en race den slet ikke minder om. Jeg vil ikek kalde folk for løgnere, men det virker som om folk slet ikke er kritiske overfor det de får at vide om ponyen/ hesten.
Det er så der jeg tænker er det virkeligt så nemt at sælge en hest under en bestemt race selvom den ikke er præget af racen eller har noget skriftligt bevis på det ?.
Jeg har også lagt mærke til at der er annonce herinde, hvor en står til salg værende en bestemt race og når man tjekker hesten på profilen er den oprettet som "anden særlig race" og under stamtavle står der tit at brugeren ikke ved det eller aner noget som helst.
Det er da at lyve i annoncen så ?
Det er ikke ment med at jeg synes at papirløse heste eller blandinger ikke er nogle fantastiske heste, man skal vel egentligt bare stå ved at ens hest nu en gang nok er det
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
Hvis lille lise på 10 år synes hendes hest skal være en dsp så lad hende da kalde den det. Det dør vi ikk af
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Jeg købte en gang en welsh plag af en heste handler der forklarede mig at han var ren welsh , men der var ikke trukket papir hjem på ham , da de ikke gad betale for det .
Men jeg fik senere hen afvide af en anden heste handler at han kendte navnet på faren (havde set moren) og jeg ringede så ind for at se om han virkelig var reg. inde ved welsh foreningen , og rigtig nok han var reg , men var desværre død , og fik oplyst hvornår han var død , og det var han desværre kort tid efter han havde bedækket hoppen .
Men jeg kunne da sagtens få papir på min welsh pony , men det kostede et eller andet beløb + han skulle stilles til kåring . Hvilket jeg rent faktisk ikke selv gad . For som jeg ser på det , er det sku ikke papirene der rider på hesten , eller er hesten's personlighed .
Om den er ud af spring eller dressur er da ligemeget , selv om det er ud af spring , kan det da godt være den ikke har samme evner som sin mor og far .
Jeg har da også en haffer lige pt , den er der heller ikke stamtalve på , og folk her på hg går åbenbart MEGET op i stamtavler , så jeg blev nød til at sætte ham ind under anden særlig race for at han kunne komme ind . Det er jeg egentlig lidt ligeglad med , men sys det er vildt som folk går op i det herinde , som om det egentlig er papirene man rider på og ikke selve hesten .
Og det er jo forskelligt hvordan folk ser på det . Jeg føler da ikke jeg er blevet snydt med den haffer jeg har købt , selvom der ikke er papir på ham . Han ligner en haffer , dog af lidt lettere type (hvilket andre også gør , med tavle) Og jeg tror bestemt selv på at han er en haffer .
Mange inde for heste handler verden , gider ikke bruge penge på at trække papir hjem på ponyer , fordi det ikke kan hænge sammen , når ponyen skal sælges . Og det er jo forståeligt nok eftersom mange af dem lever af det .
aug 2007
Følger: 179 Følgere: 187 Heste: 4 Emner: 1.012 Svar: 8.121
jan 2005
Følger: 81 Følgere: 94 Emner: 57 Svar: 491
Har selv flere heste uden stamtavle hvor forældre kendes.
sep 2007
Følger: 15 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 457 Svar: 2.729
Det kan til tider være svært at sige hvad det er der er racetypisk hos visse heste. Feks kan newforrest ponyer jo være i noget nær alle afskygninger. Også DSP.
Jeg har feks en haflinger som kun har en halv tavle, men derfor er jeg slet ikke i tvivl om at hun er en haflinger og jeg ville til en hver tid påstå at hun er 100 procent haflinger. Hun har alle træk for en haflinger.
Ligeledes kan fjordheste ofte være nemme at kende uden tavle og man er ikke i tvivl om at det er en fjordhest selvom den ikke har tavle osv.
Det er jo straks værre når en race ikke nødvendigvis har bestemte karaktertræk.
Når alt kommer til alt, så kan man i bund og grund sige, at ønsker man en race hest og ville være helt sikker på at den er renracede så køb en med tavle. Ellers kan man ofte med det blotte øje og lidt sund fornuft se om det er en bestemt race eller blandninger iblandt.
aug 2007
meste ligger flere penge for en "renracet" end en blanding. så jeg kan faktisk godt regne fidussen ud i at hesten bliver solgt som renracet istedet for blanding.. heldigvis findes der jo også ærlige mennesker. men der er desværre tit at de uærlige sælges deres ukendtepony som værende en meget speciel dsp til Lille lise og hendes uane forælre. mit spørgsmål er jo så bare om det kan være rigtigt at det skal være så nemt at snyde folk ?
jul 2005
Følger: 85 Følgere: 82 Heste: 7 Emner: 303 Svar: 4.412
DOG er der tværtimod også mange rigtig flotte racetypiske ponyer som ligner den pågældende race uden at have stamtavle.
Syns fx at min Camino er et godt eksempel på dette. Hans mor er welsh og faren ox, dvs welsh sec. F, og syns han er MEGET racetypisk i denne kategori
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 9 Heste: 2 Emner: 27 Svar: 4.442
jul 2005
Følger: 55 Følgere: 62 Heste: 5 Emner: 359 Svar: 4.362
maj 2007
Følger: 81 Følgere: 77 Heste: 10 Emner: 169 Svar: 2.153
Man kan vel ikke kalde det at snyde hvis man handler i god tro ;o)
dec 2005
Følger: 257 Følgere: 259 Heste: 8 Emner: 343 Svar: 1.998
Og hvad så? Hvorfor gå så meget op i det?? (:
^bare min mening.
aug 2007
feb 2007
Følger: 75 Følgere: 121 Heste: 5 Emner: 163 Svar: 821
Men folk som har forstand på det , tror jeg ikke er så nemme at snyde.
Jeg har fx prøvet engang på et marked , hvor der var en der prøvede at bilde mig ind at der var en fjordhest der var helt ren , men jeg kunne tydeligt se det var en blanding pga dens farve samt højden .
Men han blev da ved hele dagen , sys jeg selv var lidt morsomt . Og hørte da også at der var nogen der troede på ham .
er det virkeligt så nemt at snyde folk