{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
862 visninger | Oprettet:

Er det virkeligt synd ?? {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fjordhest på 2 år og 3 måneder.. hun er meget udviklet (alle tror hun er min 3-4 år) høj og med gode muskler..
Jeg prøver at gøre træningen så afvækslende som muligt, for at hun hele tiden skal synes det er sjovt..
Hun er blevet løssprunget et par gange nu.. vi snakker 5-6 spring med 2-3 uger imellem.. hun springer helt af sig selv og virker glad for det..
Vi springer et lille kryds 2 gange, et lidt større kryds 2-3 gange.. og så ind imellem en bom bag på og hopper en enkelt kryds oxer..
Idag var oxeren så 75 cm, hvilket hun hoppede uden problemer.. hun kommer ikke til at hoppe så højt hver gang.. normalt 50-60 cm.. og hun kommer ikke til at hoppe højere foreløbigt..
Men nu er der så 3 der har fortalt mig at de mente at 75 cm var alt for højt (hun sprang det let) selv om det kun var en gang og en der har sagt at hun slet ikke må løs springe fordi hun er fjordhest..
Hvad siger i ?? er det virkeligt synd at lade hende hoppe et par spring en gang imellem så længe det er helt frivilligt og ikke højere ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Er det virkeligt synd ??
  • #1   22. aug 2008 Næh jeg syns det lyder meget fornuftigt og godt for den.

Den får bygget lidt muskler op stille og roligt og så længe du ikke overspringer den mht. højde og tid så ser jeg ingen problemer i det overhovedet.

Og at det er en fjordhest har intet at sige

• #2   22. aug 2008 Hvorfor har du så travlt med at træne en plag?

• #3   22. aug 2008 kit K

Undskyld mig, men hvordan i al verden kan du sige at den IKKE tager skade??

• #4   22. aug 2008 tak for jeres svar smiley

Theis: Nu er hun temmeligt høj og har lange ben.. så det var ikke højere end hendes ben (men må ikke være højere, hvilket det heller ikke bliver) hun travede stille og roligt over..

Louise: Jeg kan ikke se jeg har travlt.. den har gået og været hest uden at lave noget til her for 2 måneder siden... jeg mener unge hest har bedst af at lave noget... både for opdragelsen og for at styrke sener, knogler og led..
    Hun elsker at lave noget... hvis hun bare gik på folden tror jeg hun ville kede sig meget..
    Vi laver ikke noget hver dag.. men ca 3-4 gange om ugen... for det meste ikke noget særligt fysisk... en gå tur eller leger med noget "farligt".. så har vi løssprunget et par gange og longeret 1 gang 5 min i skridt.. så tvivler på hun bliver overbelastet smiley

• #5   22. aug 2008 Signe:
    Hm, nej. Jeg synes heller ikke, at det er synd.
    Synes, det er meget fair, men ikke højere smiley

• #6   22. aug 2008 Lisa: Du mener måske den tager skade ??

• #7   22. aug 2008
    Signe *spider-pig* L

Ikke når du som nævnt af andre, kun lader den springe det som svarer til benlængden..

Men det var nu egentlig osse mere, en kommentar til Kit, da jeg syntes at den var temmelig underlig..

• #8   22. aug 2008 Jeg ville slet ikke begynde at 'træne' en plag

• #9   22. aug 2008 Louise K: Hvis du aldrig træner med din unghest på nogen måder KAN og siger KAN den blive uopdragen, farlig og ville da mene at man skaber et utrolig strækt bånd mellem hest og rytter hvis man laver ting sammen fra begyndelsen. Smag og behag self men efter hva jeg kan læse du fra andre indlæg er din hldning mere eller mindre at man ikke må lægge en grime på før den er 4 år for det er også en træning for din hest. Alt hvad der ikke er naturligt - striglning, grime, trækning osv er træning.

Det er MIN mening og det er iorden at du har din mening men JEG synes den er overdreven

• #10   22. aug 2008 kit K

Synes bare det var meget interessant, at du kunne udtale dig om, at hesten ikke tager skade af at springe nævnte højder, når du endnu ikke havde hørt om hesten var langbenet eller ej..

Jeg går bestemt ikke ind for, at man pakker sine heste ind i vat, slet ikke. Men jeg går MEGET ind for at man passer på sin hest, set ud fra et udviklingsmæssigt synspunkt. Altså om man vil have en hest der "holder", så at sige..

• #11   22. aug 2008 kit K: Total fed holdning... Det kan jeg godt li... Tomme op herfra...

• #12   22. aug 2008 kit K

Som andre skriver, så er det jo ikke naturligt at hesten springer. Det er jo kun noget den gør i yderste tilfælde...

• #13   22. aug 2008 kit K: Så lidt... Dette emne kan man diskutere frem og tilbage ligeså længe man vil.. Det er til at blive grå over... Vi er vidt forskellige alle sammen med hver vores holdning...

• #14   22. aug 2008
    kit K

Nej, selvfølgelig tager HENDES hest ikke skade af det, da det sker under ordnede forhold og hjernen i brug.

• #15   22. aug 2008 Tak for de mange svar... altså jeg ved jo godt hvad jeg selv mener.. men når alle man har snakket med siger det er forkert og synd... ja så kan man godt blive lidt i tvivl smiley
    Og som sagt bliver ikke højere før om lang lang tid (sikkert mest lavere) og ikke særligt tit.. og bliver kun så længe hun selv har lyst.. presser hende ikke..

• #16   22. aug 2008 Hvis det er Ingegårds Emma du gør det med så er hun ikke højt stillet i sine ben, hun ser ganske normal ud af en Nordbakke at være.. (sød hest) :o) Syntes generelt at dem som har ung heste har alt for travlt med at gøre deres heste rytter vante alt alt for tidligt.. Hvad alt det grund tekniske fra jorden??.. Såsom gå pænt/løfte hove/stå bundet/gå ture i trafikken/ træne lydighed mellem hest og ejer osv. Alt det skal være på plads (spørger man mig) inden man påbegynder ridningen/spring what ever... hesten er af natur ingen springer, at den så kan det er så en ganske anden snak.. Jeg ville vente til Ingegårds Emma var 3 eller mere inden jeg påbegyndte den træning, for hendes knoglers skyld da hun slet ikke er udvokset endnu, ses på dine dejlige foto hun vokser endnu..

Sorry min ½ lange smørre :o)

Hilsen
    JJ

• #17   22. aug 2008 Hihi...

Synes den er lidt sjov med at hun ikke må springe fordi hun er en Fjolle:o) Fik du nogen uddybning på den?

Vh.
    Maria

• #18   22. aug 2008 Altså dv hingste der er 2-3 år bliver løsprunget langt højere end det, og så længe den ikke viser tegn på at det er for meget at kræve olg at du på ingen måde presser den over kan jeg ikk se at det er synd,
    Selvfølgelig ikke gøre det for tit ;D

• #19   22. aug 2008 Det er helt et spørgsmål om holdning tror jeg .. Jeg ved ganske lidt om det, så tror næppe jeg vil blades ind, men det med at heste i naturen ville springe hvis de var nød til det: Ja, det er jo nok rigtigt, meeen, til gengæld lever de ikke så længe som vores tamme heste !!

Held og lykke til smiley

• #20   22. aug 2008 JJ: Sjovt du kan bedømme længden på min hest ben ud fra billeder og uden at vide hvor høj hun er smiley jeg siger ikke hun er langbenet i forhold til sin højde, men at hun er ret høj så hendes ben er temmeligt lange.. det det drejede sig om hvos jo om hun bare løftede benene for at komme over eller om hun skulle løfte kroppen også... og hun løftede bare benene..
    Du får det til at lyde som om hun er ved at blive gjort ryttervandt... og det er hun absolut ikke...
    Og ja selvfølgeligt vokser hun... heste vokser til de er 6-7 år.. og nej har ikke tænkt mig at vente til hun er udvokset... det mener jeg slet ikke er sundt..

Maria: Fordi de er koldblod og derfor meget senere udviklet.. hvilket forskere på området jo altså afviser..

• #21   22. aug 2008 Jeg forstår ikke helt hvorfor hun skal lære at springe. Men forstår i det hele taget ikke ideen i ridebanespringen og man får ikke mig til det. Jeg synes du skulle lave noget andet med hende, om ikke andet så sørg for at varme hende grundigt op inden du løsspringer hende. Men kan du ikke lave noget andet med hende en gang i mellem? Men så længe hun synes det er sjovt så går det nok men man skal være varsom med springing da det er en kæmpe belastning for deres ben og når hun ikke er udviklet endnu så sakl du være meget opmærksom.

• #22   22. aug 2008 Anitta K: Prøv at læse hvad jeg skriver.. hun springer 5-6 spring hver 2-3 uge.. så jeg laver masser af andet med hende.. du får det til at lyde som om hun springer hver dag..
    Og selvfølgelig bliver hun varmet op..

• #23   22. aug 2008 Godt så... Lidt grinagtigt:)

Men ja som stephanie-SE MIN ANONCE- W skriver, hvad med de hingste til kåring? De springer da mega højt... Som 3 årige...

Ved du hvad, så længe hun styrer på med iver, så go for it...:) For jeg er ganske sikker på du ved hvor meget du må og ikke må...
    Lad være med at lytte til dem der ikke kan forstå hvorfor du har så travlt, at du skal lade hende stå. Jeg vil næsten garantere at når du skal rigtigt i gang, vil hun have så meget tillid til dig at det hele går som en leg:)

Held og lykke:)

• #24   22. aug 2008 nej, jeg synes det er helt okay, så længe hesten kan lide det og der ikke sættes for høje krav... men husk at skifte volte så den hele tiden er lige og pas på benene. det er trods alt en tung race, så de belaster typisk sig selv mere end andre heste/ poyer... hold også øje med overbelastninger og vokseværk. der er mange (også lette) ponyer og heste som er sprunget lidt for tidligt. de har set klar ud, men belastningen har været for hård.... dette har f.eks. givet dem overben, altså en overbelastning... og det er skidt.
    det er ikke altid at de vokser i højden med de kan vokse i bredden og "hullerne" kan lukke sig mere, altså muskler og knogler kan sætte sig... i disse perioder tåler de ikke megen belastning....
    du kan også se om den vokser ved at de ofte er lidt småstve i kroppen, typisk til at starte med når man går ud af boksen og lignende eller hvis de sover mere end normalt smiley de kan også være ekstra sultne og have brug for ekstra vitaminer og mineraler...

• #25   22. aug 2008 og jeg forstår ikke tråden er blevet lavet, når tråd starter jo alligevel er "klogere" selv.. Og jo ud fra de billeder kan jeg da se at din hest er en normal gennemsnitlig Nordbakke, hun er slet ikke lang benet, Hun er en ganske normal en af racen Nordbakke.. og ydermere køn. :o)

Hilsen
    JJ

• #26   22. aug 2008 Halsnæs er ikke lang lemmet Nordbakkere, kender et par stykker selv efter Halsnæs :o)

Hilsen
    JJ

• #27   22. aug 2008 neej. da ikke hvis hesten Elsker at springe smiley og den ikke springer så højt hver gang,

• #29   22. aug 2008 JJ: Jeg ved ikke om jeg bare er ekstremt dårlig til at forklare.. eller om du bare har bestemt dig for hvad jeg skriver og derfor ikke læser det..
    Men jeg prøver igen... jeg siger ikke at hun er langbenet i forhold til sin højde (selv om hun heller ikke er kortbenet) men at hun er temmelig høj (nok tæt på 145 cm) og derfor er hendes ben jo længere end de fleste 2 års fjordheste.. så ikke langbenet i forhold til højden men ret lange ben fordi hun er høj.. håber du forstår hvad jeg mener nu smiley
    Og tak for rosen af hende, synes jo selvfølgelig selv hun er mægtig køn..
    Ja jeg ved godt hvad jeg selv mener.. følte jeg ikke jeg havde styr på det ville jeg slet ikke købe en ung hest... men når 4 ud af 4 mennesker man har snakket med siger en imod.. så tænker man da, "det må jeg hellere tjekke" derfor spurgte jeg... men da hovedparten giver mig ret.. jamen så er jeg da tilfreds smiley
    Havde alle sagt jeg var gal på den så havde jeg taget min mening op til overvejelse..

• #30   22. aug 2008 undskyld at jeg siger det men er det så ikke synd at vi i det hele taget rider vores heste, de er fra naturen vilde heste og er ikke skabt til at redet på og slet ikke til at stå i en boks 12 timer om dagen.
    En hest tager ikke skade af at blive stimuleret og trænet med. selvfølgelig med måde.

• #32   23. aug 2008 Signe *spider-pig* L :o) vi er skam enige, men sådan som du formulerede det så kunne det forstås som om hun var højt stillet.. Næsten alle Halsnæs´s afkom bliver høje flotte ettere.. Så jo hun er en køn, bestemt :o). Min mening er dog at så ung en hest skal skånes så længe den vokser, det giver stød i knogler/sener og kryds når en så ung hest springer.. Man burde vente, ved godt mange ikke gør det osv. deraf kommer så også at mange fuldblods/koldblods er slidte ned som 5-6 og 8 årige og får skavankerne.. Siger ikke det er sådan med din hest Signe *spider-pig* L, jeg tog det i generlt perspektiv.

Hilsen
    JJ

• #33   23. aug 2008 Zorro: Det er vel de færreste der venter til hesten er udvokset med at tilride den.. den er jo ikke udvokset før den er 6-7 år..

JJ: Eksperterne mener jo så det er modsat.. altså at hestene går tidligt ned fordi folk venter for længe (med undtagelse af fuldblods, som bare køres for hårdt før de er klar) med at træne hestene og så går for hurtigt frem, så knogler, led og sener ikke når at vænne sig til belastningen... Venter man til hesten er færdig vokset, så er knogler osv jo netop ikke "hærdet" til at arbejde..

• #34   23. aug 2008 Amanda M : Hvilken verden stammer du oprindeligt fra? Du snakker om opdragelse - jeg snakker om træning. Det ved enhver idiot.... Min 2, 3 x 2 og 4 års kan SELVFØLGELIG strigles, trækkes, stortset trafiksikre, løfte ben, gå ture mm. De opfører sig eksemplarisk og selv min hingst på 3½ kan det som vi måske mere ansvarlige hestefolk kalder almen opdragelse? Selv om han går på unghestemark/eng for at udfolde sig som ung hingst.

Men ak ja. Det er ikke alle ser på det, som ansvarlig opdragelse mere. Det var engang.

• #36   24. aug 2008 Jeg synes det er helt fint at du træner med den - men må sige at jeg synes 75cm er lige i overkanten for en fjordhesteplag - 30-50cm ville være mere passende måske 60 en sjælend gang i mellem :b

Kommentér på:
Er det virkeligt synd ??

Annonce