24. jul 2007 Følger: 111 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 169 Svar: 293
Kun svage forældrer slår. {{forumTopicSubject}}
Hej HG'er
Jeg har i nogen dage arbejdet med emnet kun svage forældre slår.
Hvad mener i? og hvorfor?
- Jeg har skrevet en artiklen som jeg synes i skal høre.
Børn som er ofre, eller vidner, til vold i hjemmet, føler ofte at de ikke har nogen at tale med, som kan sætte sig ind i de vidtrækkende konsekvenser, oplevelserne har for ofret.
Men de få der snakker om emnet, føler ikke de bliver hørt, hverken af pædagoger, lærere eller andre voksne omkring dem.
Endnu engang kunne man læse på forsiden af Ekstra Bladet.. ”Teenager slået til døde af sin far”. Og reaktionerne er hårde.. man fordømmer på forhånd. Det er jo fuldstændig uacceptabelt.
Men engang imellem tror jeg virkelig at det er afmagt og hjælpeløshed der får forældre til at slå. Forældre der ikke har ressourcer / kræfter til at kæmpe mod almindelige teenage problemer.
Ofte ser man forældre slå et barn i en forretning fordi barnet tigger og skriger på slik eller legetøj. Hvis så mor eller far ikke kan sætte grænsen, eller har formået at sætte grænsen meget tidligt. Bliver de magtesløse og griber til det nemmeste i verden. Nemlig at slå barnet.
Det er en påstand at kun svage forældre slår, og jeg vil betvivle at det er rigtigt. Men jeg tror da at det er rigtigt at de svage forældre har nemmest ved at gribe til den mulighed. Min påstand er så at også ”normale” forældre kan blive grebet af angst og magtesløshed og slå. Lad mig give et eksempel: At barn står i fortovskanten og venter på at der bliver fri bane. Barnet får øje på noget på den anden side af vejen og løber. Mor eller far kan reagere med at blive meget vred, og nogle slår barnet. Det er jo ikke fordi det er svage forældre, men fordi de blev grebet af angsten for at miste barnet.
Min mor har fortalt mig, da jeg var spæd, kunne hun godt forstå hvorfor nogle forældre kunne finde på at ryste deres babyer eller ”smide” dem ud af vinduet. Jeg havde kolik som lille, og en aften hvor jeg bare skreg og skreg blev min mor hjælpeløs. Hun kunne ikke længere holde ud at jeg skreg, så hun stillede mig i liften og gik fra mig. Hun kunne se mig men ikke længere høre mig helt så højt. Men hun siger at den aften, fik hun en forståelse for at alle kan blive ramt af en magtesløshed, der gør at forældre handler i affekt.
Tilbage til at det kun er svage forældre der slår - Det kan da være korrekt at der er en meget stor mulighed for at hvis man har haft en dårlig barndom, uden støtte og med vold. At det så er den eneste metode man kender. Og at det er derfor man slår, eller hvis ens forælder drikker, kan det være den eneste metode man griber til. Men virkeligheden er nok at alle mennesker har en ”mørk” side der kan komme frem i et afsindigt raseri eller i magtesløshed.
Der findes ingen undskyldning for at forældre slår, men der kan måske findes en forklaring?
Det tog ikke så lang tid at skrive, sp i må lige bære over med stavefejl og kommatering.
- Hvad synes i?
jun 2008
Følger: 40 Følgere: 44 Heste: 4 Emner: 565 Svar: 5.168
Da jeg var lille havde jeg os slem kolik, jeg skreg os rigtig meget.
Da jeg var lille kunne jeg ikke tåle ikke at være hjemme (altså for langt væk selvom mine forældre var der!) jeg blev syg og fik høj feber.
Jeg har hældt kogene vand ud over mig selv da jeg var 1år ca, (min mor snakkede i telefon, min far skraldede katofler og min søster legede på sit værelse) hvor jeg var på sygehusset i 14 dage hvor jeg måtte se mine forældre i 12 timer ca hver dag og måtte ikke rigtig se andre!
Jeg har været MEGET syg da jeg var spæd,!
Men mine forældre kunne aldrig slå mig (håber jeg da ikke)
jul 2007
Følger: 111 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 169 Svar: 293
apr 2008
Følger: 24 Følgere: 24 Heste: 2 Emner: 188 Svar: 418
ser man en familie der har orden i økonomien, godt arbejde, og et godt hjem,
så høre man for det meste ALDRIG at børnene bliver slået,
men lever an ikke i trygge rammer, der er roddet, svag øknomi, og dårligt arbejde så slår man for at komme ud med frustationerne,
og får at vise man stadigahr magten vis de er ved at miste den, flere af mine veninder står i den nederste situation, men nogen af mine andre lever det perfekte som ovennævnt,
for et par år siden, blev jeg også slået, og har nu indset det var fordi mine forældre var ved at miste magten, og tingene gik ned af bakke.
jan 2006
Følger: 45 Følgere: 51 Heste: 2 Emner: 93 Svar: 2.746
Ser du det tit? For så griber du vel ind???
Jeg kender selv til magtesløshed - at stå med et "skrupumuligt" barn, der time efter time har være provokerende, hysterisk og trodsig. Dog ikke nok til at slå, men jeg kan godt forså at man kan drives så langt ud. Og nej, det er ingen undskyldning.
jul 2007
Følger: 111 Følgere: 103 Heste: 3 Emner: 169 Svar: 293
apr 2008
jan 2006
apr 2008
og jeg ville nok have gjordt det samme som faren for at beskytte de andre, også var det jo et "forfærdeligt UHELD" at hun døde.
jan 2006
Kun svage forældrer slår.