400 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 38 Svar

Har man ikke et ansvar? Har man ikke et ansvar?

Der er lige pt. en diskussion i gang inde i gruppen, for os der rider uden bid.

Jeg rider uden bid undtagen når jeg rider tur, da jeg mener, at man har et ansvar for, at hesten ikke laver skade på personer og materiel.
Jeg ved, at min hyp løber, hvis vi møder en traktor, bus eller lastbil og sørger derfor for at have noget udstyr på min hest, som gør, at det er muligt ikke at ødelægge for meget. Jeg er desværre oftest nødt til at benytte mig af en mark, for min egen og hyppens sikkerheds skyld.

Jeg er faktisk helt alene med den mening, af dem jeg diskuterer med. "Hesten skal bare trænes til at stoppe uden bid" Uanset om min hest bliver trænet til det eller ej, ville jeg ikke ride tur uden bid!

Jeg har et ansvar! Nøjagtig som jeg tager min hund i snor når jeg møder andre folk med deres hunde.

Kan det virkelig være rigtigt, at jeg er Palle alene i verdenen, med en mening om, at man absolut har et ansvar?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.
  • Opsætning af lampe 250 kr.
  • Fjernelse af rødder fra buske. 1.000 kr.
  • Tjekke rør og skifte en pakning - fra have ind i hus 2.000 kr.
  • Vandhane Blinker røde 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Har man ikke et ansvar?
  • #1   10. jan 2009 Hm, den er lidt svær.
    Synes i hvert fald det er uforsvarligt at ride ude i offentligheden med et torv om hestens hals. smiley

Jeg er ikke selv en bidløs rytter, så kan slet ikke sætte mig ind i de signaer der bliver brugt i den sammenhæng. smiley

• #2   10. jan 2009 På tur rider jeg sjældent med bid, da jeg kan styre ham ligeså nemt uden. Hvis man ikke kan det, så hellere ride med bid.

• #3   10. jan 2009 ´jeg er altså helt enig med dig.

• #4   10. jan 2009 Rider med bidløst hovertøj på tur, men man har helt sikkert et ansvar!

• #6   10. jan 2009 Jeg er også enig med dig.. Jeg tør heller ikke ride min uden bid på tur af samme grund (hun har dog tendens til også at løbe fra "usynlige" traktorer)

• #7   10. jan 2009 GØr det du synes er sikkert.. DU SKAL kunne styre hesten på tur.. så tag bid på tur hvis du er sikrest med det.. og hvis du gerne ville uden bid i skoven så få nogen til at gå med de første gang

• #8   10. jan 2009 Du kan skisme heller ikke stoppe en hest med bid i munden, hvis den først bliver rigtig bange. Hehe. smiley

Men ja, selvfølgelig har man et ansvar, både overfor sig selv og hesten, og så lige alle andre ude i offentligheden!

• #9   10. jan 2009 Er da glad for at der bare er nogen der værdsætter at jeg tager forbehold for at jeg ved at min hest bliver bange!

<b>Joan</b>
    Jeg tror heller ikke rigtig at det kan læres når de bliver bange, men jeg skal ikke kunne sige det?

• #11   10. jan 2009 »Joan Kvolbæk« har fat i noget

• #12   10. jan 2009 <b>Mette</b>

Ja man skal huske de andre ude i offentligheden! Hvis hesten løber ud på en befærdet vej, kan der ske rigtig rigtig meget skade på både personer og materiel

• #13   10. jan 2009 Ja, lige præcis. smiley
    Gad vide om der er nogle regler for, hvad man skal have på af udstyr for at færdes i offentligheden på hest? Hm. smiley

• #14   10. jan 2009 <b>Mette</b>

Kan faktisk ikke forestille mig andet, om ikke der er en lov om et bid? I hvert fald er der jo lov om reflekser!

• #15   10. jan 2009 Kan man styre hesten uden bid er det fint, men ved man at ens hest løber har man helt klart et ansvar overfor sine omgivelser, ens hest og ikke mindst en selv smiley

• #16   10. jan 2009 Trods jeg er i mod biddet vil jeg da mene at du har ret i din udtalelse. Selv har jeg ikke brug for et bid for at holde min hest selvom hun kan blive bange for noget engang imellem, men jo man har helt sikkert et ansvar. Rigtig godt eksempel med hunden i snor. Jeg synes det er uansvarligt ikke at have sin hund i snor når man er ude og kan risikere at møde andre hunde og i det hele taget andre dyr. Dog er det fint hvis man har kontrol over sin hund og her menes der 100 % kontrol da en hund jo sagtens kan forvolde skade.

Har du mulighed for at træne din hest til ikke at blive bange for eksempelvis traktorer? Det ville da helt sikkert gavne og udfaldet vil da sikkert blive at du kan ride den uden bid på tur også.

• #17   10. jan 2009 Ja, præcis. smiley
    Der må i hvert fald være nogle sikkerhedsmæssige og meget konkrete regler om det, ved ikke lige hvor sådan noget står (hvis det overhovedet findes) smiley

• #18   10. jan 2009 Jeg vil også bruge biddet på tur - er fuldstændig enig med dig
    - Tror faktisk ikke at man <b>må</b> ride uden ? :S

• #19   10. jan 2009 Selvfølgelig har man et ansvar! Ikke bare overfor hesten, men også overfor vores medmennesker! Så jeg holder nu med dig Miss perfect 1 (Tinna) !
    Mette Meier . siger at man ikke kan stoppe en hest med bid hvis den bliver virkelig bange, og det er da også rigtig, men man har trods alt måske en lidt større chance for at få den stoppet, end hvis man "bare" har en grime/tov om halsen på. smiley

• #20   10. jan 2009 engtlig forstår jeg dig godt og er enig jeg ville heller ikke ride uden bid mellem biler eller andre steder hvor min hest bliver bange sådan noget hvis jeg vidste at min hest var bange!
    jeg ville kun gøre det hvor jeg var sikker på at der ikke var noget hesten var/ er bange for smiley

• #21   10. jan 2009 og ja man har et ansvar smiley

• #22   10. jan 2009 jeg rider kun tur med bid når jeg ridder med andre heste for så ved jeg at jeg ikke kan holde lucas så snart det heder galop men ellers rider jeg altid uden bid men der hvor jeg ridder tur er der snart meget trafik hvis du møder to biler på to timer.

• #23   10. jan 2009 <b>Benita P</b>

Jeg har haft hende i 3 år, og har redet rigtig meget tur... Hun bliver ved at blive bange i de situationer der... Jeg ved ikke hvad eg skal gør for at gøre det bedre?

• #24   10. jan 2009 F&F det er ikke forbudt at ride uden bid på tur, men hvis der sker noget betaler forsikringen ikke (:

• #25   10. jan 2009 Sidsel Marie Winther :
    Ja, det er jeg også enig i. smiley

• #26   10. jan 2009 Ansvar har alle

MEN JO man kan godt lære en hest at stoppe for et tryg om næse, halsen eller andet... EN rigtig PANISK hest kan være til skade med eller uden bid.
    Men har man sådan en hest, så skal man nok heller ikke lige ride tur de vildste steder med meget trafik.

Nu har heste jo flygt instinketet.... og du skal virkelig enten have meget MAGT eller TILLLID før du kan forhindre din hest i at handle NATURLIGT efter dens indlærte og medfødte instinkter....

• #27   10. jan 2009 flygt = flugt

• #28   10. jan 2009 Selvfølgelig kan man heller ikke stoppe hesten i et bid hvis den går i panik, men man har i hvert fald en bedre chance og skulle der ske noget kan man jo sige at " jeg har gjort hvad jeg kunne for at undgå det"..

• #29   10. jan 2009 Tror godt nok ikke der er en lov om bid i trafikken x)

• #30   10. jan 2009 Det kan være du skal ride rigtig meget ved den slags køretøj. Jeg har den fordel at hvis min hest var bange for traktorer kunne jeg træne det hvor hun står da de har en, men alle har jo ikke den fordel. Har du? At ride nær en traktor jævnligt og gerne trække forbi vil måske også være en god måde at vise din pige at de ikke er farlige. Men nu er det jo et flugtdyr vi har med at gøre så sagen kan sagtens være stor og løsningen svær selvom den lyder nem og ligetil smiley

Men som sagt er jeg enig med dig i at man har et ansvar. Kunne jeg ikke styre min hest på tur i de situationer man nok mest vil støde på (hunde, køretøjer, andre heste, lyde m.m) ville jeg også putte bid på hende når vi skulle på tur.

• #31   10. jan 2009 Fidde og co

rettelse:
    JA du kan lettere stoppe den da du bruger magt og smerter da det faktisk flytter eller kan flytte hestens fokus fra det farlige, til fokus på sig selv, da den føler smerte...

Men du kan også indlære din hest at flytte fokus til noget andet end smerte når den stresser eller er ved at blive bange for noget....

• #32   10. jan 2009 Nej der findes inge lov om at bid er et krav i trafikken eller uden for prival ejendom

• #33   10. jan 2009 <b>Benita P</b>

Har jeg ikke den helt store mulighed for, men jeg benytter mig af muligheden så snart den er der, hvis der et sted er parkeret en lastbil, så er det tæt hen forbi den, og det går ret nemt og lige til... Det bliver noget helt andet, så snart den er tændt

• #34   10. jan 2009 er ret sikker på der er rigtig mange med samme mening, som dig. vi må og skal stadig tænke på, hvad der ligger rigtig dybt i hestens instinkter. et af dem er jo netop flugt instinket. det er noget hesten ikke engang selv har styr på.

• #35   10. jan 2009 jeg har hørt der er en lov at hesten SKAL have bid i munden på tur

• #36   10. jan 2009 jeg er meget enig med dig smiley selvfølgelig har man et ansvar o;

• #37   10. jan 2009 Det er jo altid godt. Ja sagen bliver helt anderledes når den tændes, smiler. Hvilken form for bidløst bruger du? Hvis du ikke bruger hackamore kan det være at sådan en ville være en mulighed.
    Jeg kan ikke rigtig se at man kan træne heste til at stoppe for trykket på næseryggen når den først vil flygte. Ikke at jeg sammenligner med mennesker normalt, men hvis jeg blev bange for noget vil jeg da også væk fra det. Sprang der en eller anden ud som sagde BØH til mig ville jeg da nok springe lidt til siden. Ren reaktion.

Hvis min hest og jeg rider en stille og rolig galop og der pludselig er noget hun blive bange for og vil væk fra det enten ved at løbe frem eller til siden så kan jeg da sikkert stoppe hende, men hun vil da først være noget enten frem eller ud til siden før hun finder ud af at det sgu var ok.

• #38   10. jan 2009 <b>Benita P</b>

Præcis! Jeg bruger bare en grime med tøjler smiley

• #39   10. jan 2009 <b> KG*Foto - Kat*Gonzalez .</b>

Godt sagt

• #40   15. jan 2009 Der er rent faktisk en lov om at man når man færdes til hest langs med offentlig vej skal have hovedtøj med bid samt sadel med stigbøjler på hesten. Derudover skal man bære reflekser samt ridelygte når det er mørkt, og ryttere under 18 år skal bære ridehjelm.

Hvad man gør derhjemme er ens eget ansvar, men ude langs offentlig vej - trafikeret eller ej - må man overholde loven.

Så man har ikke bare et ansvar men en pligt - synes det er dejligt at høre du bruger bid når du er hjemmefra.

Hvad man har øvet hjemme på banen, sidder ikke altid 100% fast i hesten når man er ude i verden (og det gælder både stævnebaner og offentlig vej), derfor er det påkrævet af sikkerhedsgrunde at man har det fornødne udstyr til at kunne sidde fast og stoppe i en nødssituation smiley

Kommentér på:
Har man ikke et ansvar?

Annonce