er jeg for pyller?? {{forumTopicSubject}}
egentlig syntes jegf bare jeg passer på mine ponyer men nogen siger jeg er for pyller er jeg det????
de får regndækken på ud når det regner.
når det bliver lidt koldere får de dækkener på og det har de hele vinteren og foråret, de får varmere på og min ender på 1000 gram,
jeg rider altid med 4 gamacher og klokker foran.
køler altid ben når jeg har redet.
de må ikke gå på fold med andre end hinanden.
min har altid klokker på ud.
når de kører har de dyne bandage undelag på og staldbandager, dækken, grime med lam og hale beskytter på.
de får biotin om vinteren og hvidløg hele året, så får de foder og hø.
min er meget sart og bliver smurt med 3 salver hver dag...
jul 2008
Følger: 298 Følgere: 300 Heste: 16 Emner: 211 Svar: 4.057
aug 2006
Følger: 49 Følgere: 76 Heste: 5 Emner: 131 Svar: 595
Men det er vel godt nok, hellere det en den har det af l*rt, hvilke det lyder som om den BESTEMT ikke har!
apr 2007
Følger: 83 Følgere: 81 Heste: 3 Emner: 223 Svar: 4.507
sep 2007
Følger: 55 Følgere: 48 Heste: 1 Emner: 160 Svar: 816
sorry..
Men altså, hvordan ville heste have det i naturen?
dec 2005
Følger: 103 Følgere: 99 Heste: 2 Emner: 138 Svar: 1.328
Jeg rider også altid med 4 gamacher eller bandager, og forbens klokker
andre steder går de med fore klokker fx til stævner
de får fold gamacher og fire klokker på, når de kommer ud andre steder
andre skal ikke ride mine ponyer, kun min berider
de køre altid med transport gamgacher som er tykke, og de har halt beskytter på.
jeg vasker deres hove hver dag og smøre dem hver dag gerne før og efter ridning.
vasker dem hver gang efter træning
vakser underlag lige pt. hvad gang jeg har redet med det engang
og de går på lille fold og de går kun med hinanden,
og de får dækken på lige om lidt:D
og de går kun ude 3 timer om dagen.
apr 2007
apr 2007
Følger: 115 Følgere: 311 Heste: 4 Emner: 154 Svar: 3.835
apr 2007
mar 2007
Følger: 60 Følgere: 58 Heste: 5 Emner: 204 Svar: 2.642
dec 2005
Jeg køre altid med transport gamhacher for en af mine veninder har lige fået en skadet hest for den rev hoven af fordi den ikke havde transport gamgcher på i tralieren! Man gør det jo for at beskytte hestens ben, hvis de står og skraber:D
apr 2007
jan 2006
Følger: 21 Følgere: 22 Heste: 2 Emner: 29 Svar: 2.597
jul 2008
Og et 1000 grams dækken???.. Ja, vi rider også vores om vinteren, og ja, de bliver klippet på hals og bringe, og ja, de går med dækken, HVIS det er koldt og blæsende.. Ellers ikke..
Klokker er fint på fold, hvis den går med sko..
Og hvorfor smører du den med 3 salver hver dag??
dec 2005
For det første er det en meget lille fold, de gider ikke ud, de står bare og glor det er ikke græss på dem og de gider sådan set ikke gå der ud..
og det er der passerne tager dem ind for jeg kan ikke nå det i tide..
og min pony skal ikke ud og løbe sig i stykker! når den skal ud og gå højere kankurrence nu her....
den skal ikke splittes af!:D
Derfor:D jeg passer på dem;D
dec 2005
der er også lidt forskel på hvad en sportspony kan hold til i forhold til en friser:D
hehe
apr 2007
jan 2008
Følger: 113 Følgere: 116 Heste: 3 Emner: 100 Svar: 1.417
apr 2007
hvorfor længere???
dec 2005
mega enig med diig:D! hehe
ja hvorfor skal de gå ude 24/7 og løbe sig selv halt ihjel?:D
og hvorfor skal de gå med 20 andre heste og blive bidt over det hele og blive halte?:D
kan følge diig i det hele!:D meega god holdning!;D hehe
jul 2008
Øøøh nå!!.. Ja, vi bruger ikke vores til konkurrencer (endnu), men vi bruger dem til så meget andet.. (Kig bla Gaya's profil).. Og der er da flere Friesere bare her på fyn, som går de højere klasser.. Og nej, de bliver heller ikke pakket ind i vat..
dec 2005
siger jeg heller ikke, men det er jo et valg man har, og jeg vil ikke havde min ud længere og jeg har heller ikke andre muligheder, fordi jeg har valgt god undervisning frem for en stor fold, og de trives jo godt alligvel, og er ikke kede..
jan 2006
Hvorfor bruge store bogstaver, du virker da som om du er tøsefornærmet over, at der er nogen der synes at det er og være for pylret.
Hun spurgte da selv, om hun var for pylret. Så kan ikke se, hvorfor du skal forsvare, som om det er dig der er ramt på dit aller helligste sted?!
dec 2005
mega godt! det er jo også folks eget valg at man ikke vil løbe en risiko for at de kommer til skade!:D
aug 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 2 Emner: 178 Svar: 1.141
Du stoler ikke på at hesten kan finde ud af at være hest, og derfor pakker du den ind i vat. Det bevirker at hesten ikke længere kan udfolde sig optimalt eller overhovedet have en fornemmelse af hvad der er dens egen krop (benslag mærkes ikke, ergo lærer hesten ikke at passe på sig selv).
Så synd for din hest, at den ikke for lov til at være hest.
apr 2007
jeg syntes det er mere synd for de heste der ikke bliver passet, og nej min er ikke helt normal i hovedet den kan ikke finde ud af bare at være hest som vores anden pony
dec 2005
det kommer jo an på hvordan daglig dagen er, for hvis man fx køre med hesten mindst 2 gang om ugen ca er der jo størrer risiko for at den kommer til skade...
og det med folden er jo noget man selv vælger og hvis hesten ikke gider ud skal man jo ikke smide den ud og lade den stå der 24 timer
for nogle steder har bedre forhold end andre, og nogle vælger andre veje end en natur hest der går på døgn folk 24/7 og passer sig selv...
jan 2004
Følger: 9 Følgere: 80 Heste: 6 Emner: 307 Svar: 3.676
Det er da klart man skalæ passe på sine dyr, men der er grænser for hvor meget de skal pakkes ind i vat!
Det er ikke hestens natur at være pakke totalt ind i et dækken med 1000g foer.. Den er jo fldstændigt bevægelse hæmmet.
Og det er hestens natur at gå i det fri og være i en folk. og en folk er atlså ikke ALENE eller men EN kammerat, fordi den ikke må møde andre..
Jeg passer også godt på mine heste, og de er ikke syge eller halte, men vil da væde med at mine heste er mere "heste" end jeres der er pakket TOTAT ind.. Ved ikke om I har læst en artikket der var for noget tid siden i equipage, men solen stråler og lys er altså livsvigtigt for en hest...
maj 2005
Følger: 86 Følgere: 99 Heste: 7 Emner: 232 Svar: 2.122
I det øjeblik man overbeskytter dem, bliver de naturligvis mere sarte og så skal de have endnu mere pasning. Det du skriver med at man også skal være god ved dem fordi de er det ved dig, ja det er du så hvis du lader dem være sig selv og ikke dukker...
Undskyld hvis det lyder lidt hårdt, men jeg syntes bare det virker meget overdreven. Men er da ikke i tvivl om du elsker dine heste, og det er derfor du passer dem så ektremt ind med ting.
jan 2004
Det er da klart den ikke kan finde ud af at være hest, når du ikke giver den lov!
dec 2005
det er heller ikke naturligt at ride i en hal, de har udstyr på som hovedtøj eller sadel, eller havde en rytter på
intet er naturligt for en hest nu om dage og folk vælger selv hvad de vil med deres hest for hestene er mere følsomme for de er fremalvet til det her for mål!!
jan 2006
Klit Jensen .
Du mener da seriøst ikke, at de heste er avlet til det formål, at have en pylret ejer?
jan 2004
Synes stadig ikke det er nødvendigt at pakke dem totalt ind..
*Ja naturligvis bestemmer folk, men svarer bare på om man synes hun er pyldret, og ja det er hun. meget endda!
aug 2005
Så du pakker din hest ind ud fra DIT behov om at have noget at pleje... det har intet at gøre med om hesten har behov for det.
apr 2007
nej men de er avlet smalle og sarte
jan 2004
Altså om vi har samme mening eller ?
jul 2005
Følger: 75 Følgere: 71 Heste: 2 Emner: 53 Svar: 1.151
men det er helt individuelt, hvordan man har det bedst med at holde hest.
apr 2007
skal jeg bare bende ryggen til når den ryster af kulde eller har sår og skrammer alle steder
jan 2004
Lige præcist helt enig med dig, hun gø hesten svag og syg
Lundby, det kan dagodt være de er avlet smalle, men de er ikke sarte hvis man bare med alt pleje passer dem, uden at pakke dem ind i 2 og 3 dækkener
dec 2004
Følger: 313 Følgere: 289 Heste: 2 Emner: 951 Svar: 10.115
Regndækken kan jeg følge dig i, men KUN hvis det også blæser! Hesten kan sagtens tåle regn, men blæst oveni er nok lidt for meget. Hvis de var vildheste eller havde en god pels ville blæst heller ikke gøre den store forreskel.
Men os med heste med tynd pels og som bliver barberet burde smide et lille regndækken på når det regner og blæser... efter MIN mening ^^
Det med traileren synes jeg er fuldstændig op i hat og briller!
Din hest behøver da ikke alt det udstyr bare for at køre i trailer? gør dog traileren til en normal ting i hverdagen hvor man ikke behøver at blive pakket ind som en gave?
Hvis den var MEGET slem med benene og hopper og danser derinde ville jeg nok smide nogle tynde bandager på, Men hesten skal vel selv finde ud af at hvis den bare står stille, spiser lidt hø og hygger sig, så sker der intet!? og så er den fri for alle de skræmmer og smerten ved at stå og danse rundt inde i traileren.
Personligt for Magic ALDRIG noget på inde i traileren. Han kan sku godt stå stille min hest, alt det overflødige udstyr gider jeg slet slet slet ikke bruge penge på
Tilskudsfoder kan jeg godt se en idé i, MEN KUN HVIS HESTEN BEHØVER DET! alt det der som nogen heste får, bare for at få kan jeg overhovedet ikke se idéen i o.O
At smide et 1000 grams dækken på, dér synes jeg også sovsen klumper lidt men altså hvis din hest står og fryser med et 800 fx. så bliver den vel nød til at have det andet.
Klokker på marken kan jeg se idéen i HVIS DE HAR SKO PÅ! Gamager er bare overflødigt for mig hesten skal skam nok passe på sig selv altså
dec 2005
nej jeg mener de er frem alvet til sport brug (min er) og man udsætter dem for meget som er farligt som de kan komme til skade på, så man kan jo lig så godt være på forhånd med tingene, og gør så de ikke får skader.
nogle passer bare på deres hest på en anden måde,
man rider jo alle af forskellige grunde og derfor rider man forskelligt og andre steder:)
og folk lad lige vær med at hidse jeg op:)
jan 2004
jan 2006
Ja da, det er efter min mening helt ude i overdrev.
aug 2005
At man IKKE pakker hesten ind i hoved og røv betyder ikke, at man vil have at den skal leve som de vilde heste. Det betyder bare at man RESPEKTERER hesten for at være hest, og at man tilbyder hesten et LIV SOM HEST fremfor et liv som udstoppet undulat.
Hesten kan sagtens lære at være hest, såfremt man giver den lov til det og tilbyder den rimelige forholde (plads, luft, frihed, naturlig sol, de rette foderprodukter m.v.).
dec 2004
Og jeg synes også at heste skal have lov til at gå sammen ^^
Dan nogle små flokke af heste, så kommer de nok heller ikke til skade osv
sep 2007
Følger: 89 Følgere: 89 Heste: 4 Emner: 609 Svar: 2.988
Og noget helt andet, så synes jeg det er skide synd for heste der ikke er ude mere end 3 - 4 timer..!
De må da kede sig halv ihjel i deres bokse?
Og hvad så hvis de løber rundt og leger på folden?
Det er da fuldstændigt naturligt.!
Kavello står i øjeblikket ude 24/7 - her på sommerfold..
Han skal da også kunne mærke at det er sommer..
jan 2006
At en hest er avlet til sportbrug (min er osse) gør den ikke med det samme mere sart. Det bunder jo mere i hvordan at hesten er behandlet fra dag 1 af.
Selvfølgelig kan det da være nødvendig med gamacher og andet når hesten er i træning, det er jeg slet ikke uenig i, men at det er bidende nødvendigt når den er på fold er mig en gåde..
For er man inde i hestens anatomi, vil man ossse vide at det på ingen måde er nødvendigt med beskyttelse på fold, da det er her den BURDE bevæge sig ubesværet. Gør den ikke det, kommer det sig højst sandsynlig af at hesten er forkert beskåret.
aug 2005
Når din hest får skrammer så overvejer du mulig forbedring - slåsser hesten meget, fungerer den ikke i flokken = udskiftning. Laver hesten selv sine skrammer, fungerer hesten ikke i omgivelserne = udskiftning af omgivelser ELLER afventning på at hesten lærer at bruge sin krop igen, efter at den er blevet forhindret dette p.g.a. overbeskyttende ejer.
Overenergiske heste, der fræser rundt på fold og springer rundt som en abekat, de er i riskiko for at træde forkert eller på anden måde gøre skade på sig selv. Sådan nogle heste har behov for meget mere foldtid, om det så skal være i løsdrift (nogle heste er bare ikke skabt til at holdes inde, og det bør man OGSÅ RESPEKTERE!).
jan 2006
Helt enig, men der er da osse foreskel på, at psse på en ting og så være ekstremt pylret..
dec 2005
Hvorfor er det synd for en hest der ikke er ude mere en 3-4 timer?:)
for de kommer jo ikke bare ind også er det det..
det er jo ikke naturligt mere at de går ude på fold hele tiden, de er jo ike vilde heste, follk har gjort dem mere følsomme og det er jo ikke lige noget man kan ændre på
og for det andet synest jeg da det er hyggeligt at nusse og hygge omkring sin hest
der er jo alligevel ikke noget der er godt nok.
for der er jo to forskelligt pater i det her:)
dec 2004
Er SÅ meget enig ^^
apr 2007
jan 2004
Maja A Jeg er helt enig med dig Mine går rigtigt meget ude også midt vinter, de går 6-8 timer om dagen alt efter vejr, er det rigtigt lorte vejr går de selv ikke ude så længe,
Hvorfor de skal have alt muligt gamacher, klokker osv på fold, fatter jeg ikke, der sætter sig da skidt og snavs under som sidder og skaver. Og HVORFOR? Je forstår det simpelthen ikke! Det er mig en gåde..
dec 2005
glad for du er enig i noget. det er som om jo mere folk skriver jo mere kan folk forstå hinanden:)
jeg skriver jo heller ikke de for gamacher på hjemme,
fx her til sommer kom mine flere forskelligt steder hen på trænings lejer hvor de kom på ny fold, der er mine lidt det den hisige side hvor de løbe rundt og min hoppe er meget stort gående og rammer sig selv utallige gang.
fordi det er et nyt sted spadser den ud og derfor har jeg heller ikke tiden til den skal stå stille, og jeg ville ikke kunne tilgive mig selv hvis den gjorde noget og ikke kunne rides mere fordi jeg ikke gad/ville ikke havde den skulle gå med gamacher et nye sted...
og den ene smider skoen meget nemt!:)
jan 2004
Det har da ike noget med mængten at gøre, mine får da ca 3 kilo foder og alt det hø de har lyst til at spise
jan 2006
En af grundene til at det er SÅ vigtigt at heste er på fold mest muligt, er at heste er skabt til bevægelse.
Den form for bevægelse de har brug for, får de altså ikke i en boks. En hest der står for meget i en boks, og er for lidt på fold, vil med sikkerhed få problemer med bentøjet, på et tidspunkt i livet.
Når en hest er på fold bevæger den sig mere eller imindre hele tiden rundt og producerer dermed den fornødne mængde ledvæske, der skal til for at holde leddene sunde og funktionelle.
sep 2007
Ja netop - de var engang vilde heste - og der findes stadig vilde heste i verdenen - kommer de måske ind?
Den fold hvor Kavello står på er faktisk halv anden km lang - så han rigtig kan løbe rundt og føle sig fri..
Se, det er natuligt!
Og ved du hvad? Han nyder det! Han gider ikke engang ind i boks mere - faktisk så ryger han på løsdrift til vinter..
Jeg har virkelig ondt af de heste, som står i boks 20 timer - og holder stærkt på at det skal ændres ved lov!
M o e K.A.(M)
Mange tak
Rart at se at det ikke kun er mig, der tænker på den måde
dec 2005
aug 2005
Heste er designet til at skulle bevæge sig hele tiden, og derfor har deres knogler, muskler og sener ikke godt af at hesten står for længe stille.
Derfor skal de ud og gå så meget som muligt.
Hestens åndedrætsystem er designet til at indtage store mængder luft og derfor er det så hamrende vigtigt at det er frisk luft den får.
Derfor er det så vigtigt at de går ude så meget som muligt.
Derudover har hesten også behov for at pleje sin pels og hud SELV hvilket betyder at rulle sig på jord/sand/mudder.
Hesten har også behov for sollys for at få vigtige vitaminer. En hest der går uden dækken får 75 % mere sollys end en hest med dækken.
apr 2007
sep 2007
Faktisk så kommer alle hestene på gården ud i alle de lyse timer, undtagen når de står på sommerfold.. Til vinter kommer det dog også an på vejret, hvis det eks har styrtet ned - eller lign, så kommer de naturligvis ind,..!
sep 2007
SUPER god poine!
Tænk, alle tænkte som dig - hvor ville hestene have det godt!
dec 2005
ja men vilde heste er jo ikke i danmark ellers ville du jo købe alle heste og sætte dem fri...
ja det kan godt være den går ude hele tiden, men mine gider næsten ikke ud de gider kun ud og rides for det er det de kan lig!!
dec 2004
Mange GØR deres heste sarte.
Kun et spørgsmål om tilvænnig!
jan 2004
Klit: jo men stadig når de går ude, jo mere de bliver pakket ind jo me skrøbelige bliver deres sener osv. og hvis ikke de lærer at det gør ondt når man ikke ser sig for, jamen så ser de sig ikk for.
Maja: Jeg er meget enig med dig, synes det er meget synd at heste står inde hele dage i boksen og kommer de endelig ud af den boks er det for at gå over i ridehuset eller komme ud på fold 2-4 timer om dagen hvis altså solen skinner også er det alene eller kun med en kammerat..
Mine går sammen alle 4. min mark er ca 1 km lang så de har masser af plads at løbe på
dec 2005
aug 2005
De er ikke som en cykel du kan sætte i skuret til du skal bruge den igen, heste har stadig behøv for konstant bevægelse UANSET HVORDAN DE ER AVLET.
dec 2005
ja men lidt giver jo også lidt, men de bliver jo ikke bare stillet i en boks når de kommer ind....
og når de så er ind har de hele tiden hø som også er et krav for heste ellers får de mave sår, og min ponyer er tip top og det er ikke fordi de går på fold 24/7
jan 2004
Klit, du tror ike det er fordi dine heste ikke har fået chancen for at være "hest"??
MoeKA ja, det er fordi hesten bliver vænnet til det, også bliver de sarte
sep 2007
Klit Jensen .
Du kan ikke bilde mig ind at dine heste ikke gider være ude!
Så er det fordi de er pakket ind i vat m.m...
Men noget helt andet er at de virkelig ikke har godt af at stå i en boks hele dagen (næsten) - det er vildt usundt, som Alvilda også skriver!!
apr 2007
Følger: 75 Følgere: 71 Heste: 6 Emner: 24 Svar: 483
aug 2005
F'veller... jeg skal se OL.
sep 2007
jan 2004
Alvilda: nemlig, tror mange glemmer det er en hest som er en hest og ikk en glas hest
klit:Ja det har hø, det er også fint, men den kan jo ikke bevæge sig og trille sig i mudderet og blive dejlig beskidt.
Har din pony nogen sinde fået lov at trille sig i dn største mudderbøl den kan finde ?
dec 2005
Louise # Laver gelé negle, skriv pb. #
har de ikke chancer for at være hest? så kan de da bare løbe rundt på den fold de har de er 2 de kan da godt dele om den. men det gider de ikke!
Maja A
mine heste har så ikke været pakket ind i noget det sidste halve år, ikke en skid andet end deres grimer!
Og hvis du ikke har læst det andet så står de ikke inde en hel dag!
de er ca. på fold fra 8-12/13 så kommer de ind, rides mm det tager ca 2 pr hest så.
dec 2004
Nemlig. Du har fuldt ud ret ^^
dec 2005
så kan du da komme og strigle mine ponyer, for det er skam ikke en fornøgelse..
men får din hest nogle siden hø? for den hø så den har 24/7?
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
jan 2004
M o e K A : godt så, så er jeg ikk helt forjkert på den
dec 2005
Mine ponyer har det godt sådan er det!! Ellers ved i ikke hvordan en hest ser glad ud...
min skal ikke leve jeres vilde naturtliv/go for vilde hest!!!
det er en konkurrence pony der er købt til det....
jeg gør det JEG MENER er bedst sådan er det..
lev med det eller ej...
for i mener jeg er forkert, og jeg mener i er forkert sådan er det... lev med det!! jeg er ikke et natur menneske...
dec 2005
sep 2007
Hestene ude på folden har hele tiden adgang til både hø, græs og vand.. Og slikstene..
Og ja - det kan da godt være at det tager lang tid at strigle en hest, fordi den har rullet sig - men det er faktisk naturligt for en hest at kunne rulle sig! Når en hest ruller - er den veltilpas..
Og det er da hyggeligt at strigle en hest, så kommer man den rigtigt ved i stedet for nogle der bare rider (hermed ikke sagt at du gør det, for det ved jeg jo ikke - det var bare en kommentar i al almindelighed..)
jan 2004
De går på græs hele døgnet og det har de gjord i flere måneder nu. og de får hø ud hver dag, og hele vinteren får de hø når de er ude og når de er inde, Og når jeg kommer ind til dem og skal fodre til aften, så har de stadig hø, og få noget mere så de har til natten og næste morgen har de stadgi, så ja, de får alt det hø de har lyst til at spise
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 18 Emner: 1 Svar: 388
Og at ride med 4 bandager og klokker, det har jeg bare NUL respekt for - jeg synes, det er fuldstændig langt ude og i langt de fleste unødvendigt. Så skader det mere, end det gavner.
Dækkener osv. er fint nok, bare hestene ikke kommer til at svede eller noget.
Og hvis benene ikke hæver, når de står i traileren - behøver de da heller ikke at have noget på der?
Du er da bare totalt pylret. (:
jan 2006
Hvorfor så sur, bare fordi vi ikke alle er enige?
For mig lyder det som om, at du har svært ved at håndtere, at ikke alle er enige i DIN måde at holde hest på.
Jeg mener faktisk, at kan man ikke deltage i en diskussion uden, at blive snotfornærmet skulle man nok slet ikke deltage.
dec 2004
Meget kan du sige, men du kan sku ikke sige at vi ikke ved hvordan en glad hest ser ud!
Dér sætter jeg sku grænsen!
apr 2007
jan 2004
Men synes det lyder som du ahr købt den lidt som en maskine, og den skal bare gøre alt for du kan ride de stævner?
apr 2007
jan 2004
jan 2004
dec 2005
Bliver jeg heller ikke:) sidder faktisk og ser dressur nu wee!:)
men hvis du kigger er det alle mod mig lid pt fordi jeg ikke har den samme mening som andre..
bare fordi jeg ikke har muligheden for at mine pony skal være ude 24/7 og der skal heller ikke stå mere end 2 på de folde fordi de er små...'
men bliver bare lidt "sur" når man bliver ved at skrive det samme for jeg ser det godt første gang, og jeg er ikke itivl om at i mener jeg er dyreplager:)
okt 2007
Følger: 103 Følgere: 102 Heste: 3 Emner: 296 Svar: 887
apr 2007
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
Det eneste jeg gør feks om vintren, når jeg har redet, er at lægge et fleeche tæppe på ham, lige til han er blevet lidt tør, og så kommer det af igen, han har aldrig været syg.
Han hader at stå i boks, og bliver helt kulret oveni låget, hvis han står for længe inde..
Og når han er beskidt fordi han har rullet sig, ja så strigler jeg ham bare, han er jo en hest, og heste ruller sig i mudder og div. det vidste man allerede inden man købte sig en hest.
Det med bandager og klokker når man rider, kan jeg godt forstå, nogen heste kan jo godt ramme sig selv..
dec 2005
Louise # Laver gelé negle, skriv pb. #
Du har misforstået det med hesten, alle ved jo hvordan en glad hest ser ud, men mine er gald sådan som de har det..
men det er som om i ikke læser det jeg statede med at skrive, for mine ponyer har IKKE muligheder for at gå på stor fold heletiden, vi har faktisk ikke en stor fold de kan gå på!
foldene er for små til mere end to, derfor jeg har valgt min skal gå sammen...
Jeg har IKKE mulighederne for at de kommer lang tid på stor fold, ellers kom de da også længere ud...
og jo de får skam græs hver dag fordi jeg trækker tur med dem så de kan få deres græs:) de har de godt!
dec 2004
Ganske forståelig at man bliver mobset når alle er i mod en
Men bare en idé der slog mig da jeg læste det du havde skrevet.
Du sige i har små folde, med kun plads til to heste. Hvorfor ikke slå tre folde sammen så der måske er plads til 6?
Så 6 heste, på en stor fold. Jeg ved at Magic sætter mere pris på stå sammen med en flok end kun med to ^^
dec 2005
dec 2005
Det er fordi jeg står nede ved nikolai kowalski et "privat" sted eller det er det ikke men næsten.. det er ung heste der kommer i ridning og der gider deres ejer ikke de kommer ud og får skader.. så det er ikke muligt for os selv om vi ønsker det..:)
jan 2007
Følger: 105 Følgere: 179 Heste: 3 Emner: 353 Svar: 3.401
nå men ja jeg synes at du er lidt pylret, men hellere det, end at du slet ikke passer på din hest! (:
jan 2004
dec 2005
Ja som sagt:) det er fordi det er til stævner og når man rider LA4-5 stykker må man ikke mere for der kan nogle folk finde på at ligge fx glas skår mm ind under gamacherne for at få heste til at løfte bene højere:)
Og det har vi jo kun i den dagligt træning for man går hele tiden ud og ind af samlig og samler hesten med sædet/bene mere og mere. så for at den ikke bliver bange for at sætte bene ind til den har fundet ud af hvad den skal:):D
dec 2005
Mener jeg også:) men man kan godt bliver lidt sur når alle hagler en ned og ikke gider tage hensyn på man ikke har alle muligheder for ens hest...:)
dec 2005
dec 2007
Heste er forskellige med hensyn til fold. Min går ude min. 5 timer om dagen fra maj til september, men til gengæld er den stort set ikke ude hele vinteren. Hun har det fint med at stå i sin boks.
Derfor er det urimeligt, hvis nogen har kaldt dig dyreplager pga. det med foldtiden, men det tvivler jeg nu også på, at der er. (:
dec 2005
Jamen tak da:)
Mener heller ikke de behøver at gå ude så mega lang tid hvis de bliver stimuleret via ridning, for der bliver de jo arbejdet med...:)
men jeg ser også helst de bliver inde de dag hvor der er meget isglat:)
dec 2005
Bliver helller ikke hisig! Jeg bliver bare lidt pist af når folk bliver ved med at skrive at mine ponyer ikke har det godt nok fordi det går for lidt på fold...
jeg forstod godt folks mening første gang de skrev deN:)
dec 2007
Tja, i hvert fald vil min hellere stå i en boks, end at være ude i regnvejr. Sådan er hun bare. (:
dec 2005
jul 2005
Hvis DU var hest, ville du så:
- Nyde at blive spærret inde i en MEGET lille celle sit eget lort og pis?
- Nyde at få sømmet JERN på dine fødder, som rådner dem hele vejen, ødelægger støddæmpningen og gør at hjertet skal pumpe hårdere? Desuden, hver gang hesten sætter hoven i jorden udvidder hoven sig, men det kan den ikke med sko - altså nogenlunde den samme følelse som at gå med MANGE numre for små sko - konstant?
- Nyde at gå med gamacher og klokker HELE tiden, som blokerer blodomløbet og klør indenunder? (har Asmun i hvert fald fortalt mig)
Det kaldes OMVENDT PSYKOLOGI og man skal huske at TÆNKE som en hest når man tænker på den måde...
jul 2005
apr 2007
Følger: 23 Følgere: 24 Heste: 3 Emner: 65 Svar: 563
mar 2005
Følger: 43 Følgere: 36 Heste: 2 Emner: 1.984 Svar: 10.046
På en del punkter synes jeg du er pylret.
Hvis du fx giver hesten dækken på for tidligt, så forhindre du den i at danne et naturligt fedtlag til at stå imod kulden, hvilket i visse tilfælde kan vise sig yderst nyttige(hvis fx hesten en dag ved et uheld står med et vådt dækken).
Heste bør gå i flokke. På den måde får de brugt sig selv på en naturlig måde. Hos os går de cirka ti heste på fold sammen, og der er de meget i bevægelse. Derudover så får de deres basale instinkter plejet på den måde. ja, det øger risikoen for skader, men det er med til at mindske risikoen for dårlige vaner på stald(som også giver en øget rsiko for skader).
mar 2005
</b>Det er da vist en typisk holdning fra de personer der pakker deres hest ind i vat.
Jeg passer da på min hest selvom jeg ikke står ude ved leddet og tager den ind i det øjeblik den første regndråber drypper ned fra himlen!
apr 2007
Jeg gir dig fuldstændig ret .. og det kan da oz være lige meget hvilken race det er .. altså forskellen er da ik så stor ??
mar 2005
At det bare er typisk os der bare hygger os med vores hobby ikke at "passe" på hesten.
apr 2007
mar 2005
Planen er at han skal ind fra døgnfold når vi når november, men vejret er ret koldt og de har ikke meget at spise på foldene, så det bliver muligvis til september.
Han skal gå med regndækken, i starten de dage hvor der kommer meget regn. Dog har han allerede nu så meget at stå imod fordi han gennem hele sommeren har haft mulighed for at få sat naturligt fedtlag til beskyttelse mod vejr og vind. Om han skal have flere dækkener på, det ved jeg ikke helt. Sidste vinter havde han en pels på omkring 5 centimeter der hvor den var længest, men han havde gået i løsdrift ind til midten af januar, så det er forståeligt. Han havde dog vinterdækken på, men er sikker på at det gør en forskel her til vinter.
Men nu må jeg se. Bliver pelsen for lang, må jeg nok få ham klippet, og så er det desværre nødvendigt med et tykkere dækken, men det er kun meget nødigt det bliver den vej.
Han går som sagt på døgnfold nu, og har gjort det fra april(mener jeg) og så helst indtil oktober. Når han kommer på stald, så står han ude fra omkring klokken otte og så indtil det bliver mørkt. Kun hvis det er ekstremt tung regn, komme de ikke på fold(det er jo ikke godt med et fugtigt dækken en hel dag på folden )
Han får wrap og en færdigblandet müsli. Når han kommer ind fra fold er der en portion grøntpiller der venter på ham.
Som skrevet tidligere så går de en del heste på fold sammen. Og ja, det giver en del skræmmer, men tilgengæld har jeg en bundlykkelig hest, som er i god form og smidig til trods for at han ikke bliver redet meget. Man skal huske på at det er dyr der fra naturens side af er bygget til at bevæge sig hele tiden(og nej, det kan nogle hundrede års avl ikke nå at ændre på!), og det kan umuligt blive dækket af fx 3 timer på fold som der er en der nævner hendes heste får. Denne bevægen sig rundt er nødvendigt for at både bevægelsessystemet og fordøjelsessystemet kan fungere optimalt.
At man giver hesten tilskud osv. Det er ikke noget som vidner om god omsorg for hesten. Der synes jeg der andre ting som er vigtigere for hesten.
apr 2005
Følger: 40 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 78 Svar: 4.980
maj 2005
Følger: 73 Følgere: 72 Heste: 8 Emner: 36 Svar: 3.229
Tjaeh, det der med at dine heste ikke kommer ud sammen med andre end dine egne, synes jeg ikke rigitgt der er pylret, du kan jo have dine grunde. Min Leann kommer stortset heller ikke ud med andre end Lukas, for den er et svin, og ærlig talt ja..lidt dum. Den udsætter sgu sig selv for fare og skader, og de eneste skader den hest faktisk har haft, har været sket på fold.
maj 2008
Følger: 42 Følgere: 46 Heste: 2 Emner: 259 Svar: 5.411
Kan da godt forstå man ligger et dækken på, men 1000g? Vi er ikke på Grønland! Hvor koldt bliver det lige i DK? Og 3 salver, er den sart? Eller "tror" du ikke den kan klare sig uden?
Heste er flokdyr, men hvis du aldrig lader den gå i flok, bliver den da vild. Og ved ikke hvordan den skal reagere, når der er andre heste at boltre sig med!
dec 2007
Det eneste jeg skrev var, at min pony hellere ville stå inde i en boks end ude i regnvejr - hvis du har set hende i regnvejr, ville du være enig. Hvis du havde set hendes boks, ville du være endnu mere enig.
Ellers er jeg overhovedet ikke overbeskyttende i min ridning, så jeg synes ikke, du kan tillade dig at skrive, at jeg skal 'prøve at tænke'.
Kig længere oppe og se, hvad jeg har skrevet.
apr 2007
hestene vælger faktisk tit at blive ude i regnvejret, selvom de har bokse, med dejlig halm de kan gå ind i, jaaa hvorfor? de er jo heste, og ikke teddy bamser.
apr 2007
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
En hest kan godt tåle at blive våd når det regner - vidste du ikke det XD
jan 2006
Følgere: 163 Heste: 2 Emner: 800 Svar: 10.515
2. Hesten kan godt klarer naturens vejr uden et dækken (dog er din en konkurrence pony så jeg kan på en måde godt forstå dig)
3. Når man rider med gamacher nonstop gør man benene svagere, med konstant støtte skader kun
4. Du køler vel ikke ben om vinteren ? o.O Stakkels ponyben/sener og muskler sig jeg bare .. Man skal passe på ikke at køle benene ned alt for hurtigt, Forstil dig at du har løbet en tur på en varm sommerdag og derefter hopper ned i en iskold pool - du får krampe
5. Hvorfor fratage hesten til at vælge hvem den ønsker at gå sammen med ? o.O
6. Klokker skader ikke ligesom gamacher. Dog ville jeg være irriteret på at have sådan nogle på - specielt hvis der slet ikke er brug for dem
7. Når Rony er ude at køre har han en grime på og så et træktorv i den - hvorfor så meget? Heste står faktisk mere uroligt når de har alt det der på, og ja så er der nogle som siger "Min pony står udroligt når den ikke har noget på" Ja det er da klart, den skal da lige vænne sig til at den ligepludselig kan mærke hvad der foregår omkring dens ben
8. Biotin og hvidløg har da intet at gøre med om man er pylret eller ej - Rony får det hele året rundt?
9. Er din hest sart eller er du sart?
sep 2007
PRÆCIST!
apr 2007
apr 2007
apr 2006
Følger: 63 Følgere: 89 Heste: 1 Emner: 88 Svar: 3.488
er jeg for pyller??