{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tips til egen hest
  • #1   19. jul 2023 Du skal vide, at det er et KÆMPE ansvar, og så skal du have penge til at have den. Altså betale dyrlæge, smed, foder, opstaldning, osv.

• #2   20. jul 2023 Sørg for at du har råd til alle forudsete udgifter + de uforudsete. Evt hav en backup ift økonomi. Nogle gange er man uheldig med store uforudsete dyrlægeregninger lige i røven af hinanden og så er det altså rart, hvis man kan få hjælp af nogle andre... vagtdyrelægen vil gerne have pengene med det samme... ??
    Jeg er dybt taknemmelig over at have min hest forsikret... Det giver en kæmpe tryghed for mig, den koster dog også en god sjat penge om året.

Opstaldningssted afhænger meget af dine ønsker, hvad der skal til for at beholde motivation og lyst til at tage derud. Men også ligeså meget hvad hesten kan trives i.
    Jeg ville elske at have et ridehus, men de steder der måske kunne fungere økonomisk for mig, passer ikke til min hest. Han duer ikke til at stå steder med +10 heste, og så har han udviklet astma, så han kan f.eks. heller ikke tåle halm. ??

Ved første hest kan det være en stor hjælp at stå et stort sted. Der er lidt flere mennesker der kan hjælpe med råd osv, hvis man er i tvivl om noget. Det kunne jeg godt have manglet, selvom jeg har haft helpart på forskellige heste, og derved har en god portion rutine i diverse gøremål.

Hvis du skal have en ridehest, så sørg for at kunne alt basis ridning, og have en økonomi der er god nok til at du kan få undervisning regelmæssigt. Og køb gerne en lidt ældre hest, der har massere af rutine så den kan hjælpe dig videre. ??

• #3   20. jul 2023 Ja, altså trin 1 er økonomien, som de andre også er inde på:
    - Regn lidt på hvad du har råd til af hest + udstyr (Hvor meget må den koste, har du råd til alt det nødvendige udstyr - husk på det skal passe hesten også)
    - Har du råd til at skulle betale dyrlæge, smed osv? Og uforudsete udgifter, hvis de skulle opstå. Undersøg gerne hvad smedene og dyrlægerne i dit område cirka tager.
    - Læg gerne et budget for opstaldning, så du hurtigt kan danne et overblik over hvad du har råd til når du kigger på de forskellige muligheder.
    - Hvis du går i skole/gym. kan det måske være en fordel at finde en halvpart til hesten, for at hjælpe lidt på det økonomiske og tiden, hvis du fx. har mange afleveringer osv.
    - Overvej evt. om du har mulighed og overskud til et fritidsjob, for at hjælpe med det økonomiske.

Angående opstaldning så kommer det som de andre siger vildt meget an på hvad der ligesom er vigtigt for dig.
    - Er det nødvendigt med en ridehal, eller er det ok for dig at der kun er en ridebane? Ønsker du gode tur muligheder? Mulighed for undervisning på stedet?
    - Hvad med transport til fra stalden? Skal man kunne tage bus fx, eller vil du cykle - hvor langt vil du køre efter det?
    - Hvad med det sociale? Skal der være folk omkring din egen alder? Foretrækker du steder med mange andre opstaldere eller er du ok med kun et par stykker (fordelen ved at stå steder med omkring 10+ opstaldere er at man tit kan hjælpe hinanden med pasning i ferier, og kan spørge hinanden til råds)
    - Hvad med forholdene for hesten? Ønsker du boks eller løsdrift? Lange foldtider? Græs eller jordfold....?
    - Ønsker du fuldpas eller selvpas? Fuldpas giver en del frihed i og med at man ikke behøver få dårlig samvittighed, hvis der er dage man ikke har mulighed for at komme - ulempen er så at det er dyrer.
    - Hvor meget skal være inkluderet i prisen? Vil du selv komme med foder og evt. stråfoder fx?
    - Der er i øvrigt også tit forskel på prisen afhængigt af om man har pony eller hest. En pony er tit billigere i opstaldning smiley

Angående det med at købe selve hesten, så tænk over hvad du vil bruge den til, og vær realistisk omkeing din økonomi - husk der også skal udstyr osv. til smiley
    - Hvis du drømmer om at starte en masse dressurstævner er det fx. dumt at købe en travhest, selvom du kan få den relativt billigt. Så hellere give lidt ekstra for en der er mere avlet til formålet.
    - Hvis du oplever at det er svært at finde en hest, der lever op til dine ønsker kan det være du skal overveje at ændre lidt på dine søgekriterier - måske sætte max. alderen et år eller 2 op, ændre lidt på stangmålet ect...

Bonus tip:
    - Opbyg gerne et godt staldapotek med diverse plejeprodukter - fx. engangsklude, sæbespåner, en god sårsalve som minimum. Andre ting kan altid komme til løbene - jeg har fx. aloe vera, og produkter til behandling af sur stråle, muk og svamp/hudsygdomme mm. i min "apotekskasse" smiley Mediscrub eller SporalD er også gode til at rense diverse skrammer.

• #4   20. jul 2023 Nu ved jeg ikke hvor meget kendskab du har til alt det praktiske, men jeg ville alliere mig med en som har forstand på pasning af hest og ved hvad det kræver, og her tænker jeg på, foder(hvis ikke det er med i opstaldning), tandtjek, viden om diverse (små) sygdomme heste desværre af og til kan få, sadelmager, smed m.m.

Jeg lærte at ride i en stald hvor de nok har lidt af en forældet holdning til pasning af heste i forhold til normen og jeg må blankt indrømme at have jeg ikke haft min veninde som selv havde hest og som kunne fortælle/oplære mig i alle de ting som jeg slet ikke vidste noget om som førstegangs hesteejer ja så havde min hest nok hverken fået årlig tandtjek, smed regelmæssigt, haft en sadel der passede ordentligt, loppefrøskaller/tjek for sand og hvad vigtigere jeg ville ikke vide symptomerne på kolik, hvordan man behandlede mod muk eller behandlede diverse småting og skræmmer heste jævnligt får.

Når du så skal ud og kigge på hest, så igen allier dig med en der har godt forstand på at kunne se om hestens benstilling er optimal, om den virker tilpas og symetrisk i sin krop om den reagerer uhensigtsmæssig på nogle ting som kunne tyde på noget ikke var helt som det skulle være også er det altid godt med en objektiv person især hvis man selv er typen som hurtigt bliver glad for alle heste eller hvis man er i tvivl om det nu også er den rigtige hest.
    Personligt vil jeg nok altid vælge at få lavet en handelsundersøgelse så man kan få en dyrlæges vurdering på om det nu også er en sund og rask hest, for der er ingen grund til at købe sig til problemer der kan gå hen og give store ekstra udgifter smiley

Og sidst sygeforsikring kan spare en for en masse uforudsete udgifter hvis uheldet er ude. Ironisk nok virker det til heste altid vælger at komme til skade søndag aften hvor dyrlæge er dyrest også er det altså meget rart at have en forsikring som æder en god del af regningen. Min sidste sygeforsikring tjente sig selv 20 gange ind så der priser jeg mig lykkelig for at jeg havde valgt en sygeforsikring ellers ville den mange x 1000kr regning have været hård at skulle betale

• #5   20. jul 2023 Økonomi er enormt vigtigt og derefter tid, alt efter om du finder et sted med fuldpas eller ej, så er det mange timer hver dag. Da jeg havde min var der mellem 3,5-4 timer om dagen de dage jeg red og så kostede det 6.000 kr at havd om om måneden, når der altså ikke var nogen dyrlægeregninger, prisen dækker over (opstaldning, hø, grovfoder, smed og forsikringer), nu delte jeg så hesten med min søster og derfor også alle udgifter hvilket var enormt rart.

Men alt efter hvad hesten koster, så find også ud af hvilke forsikringer du gerne vil have, hvis du vil have nogen. Jeg skal selv aldrig have en hest som ikke er forsikret efter alle de dyrlægeregninger jeg har fået:)

Kommentér på:
Tips til egen hest

Annonce