Skadet - Overbelastning af Gaffelbånd {{forumTopicSubject}}
Heej ..
Jeg har lige brug for et lille pusterum, så derfor håber jeg at der er nogle derude der vil læse videre.
Det har været en noget kun hektisk dag, det hele startede i morges. Jeg bliv ringet op af staldvagten ved 8 tiden, da Rico var stok halt. Jeg skyndte mig i tøjet, og ind for at vække min mor, så hun kunne køre mig ud på rideskolen. Da vi kommer derud, og jeg kigger ind over boks døren, var det tydeligt at se at Rico havde mange smerter, hans øjne var helt matte, og han kom ikke frem mod os som normalt. Jeg skimtede hurtig nedover hans ben, der var intet at se, ikke det mindste tegn på en bare lille hævelse, og hverken ben eller hove var varme. Jeg tror ikke det kan beskrives hvordan det så ud, da jeg trak ham frem, for at få ham ud af boksen; han knækkede total sammen, og var efterfølgende meget springhalt.
Der blev omgående ringet efter en dyrlæge, men her oppe i Nordjylland er det ikke altid det nemmeste at få fat på en lørdag morgen, men det lykkes, og heldigvis for det, for han havde så mange smerter at det lyste lagt ud af ham. Dyrlægen kom, og hans første indskydelse var en hovbyld, det var dog inden han havde set ham.
Det værste jeg nogen sinde har udsat min hest for, er nok det i dag. At skulle mønstre ham, hvor han knækkede samme hver gang han landede på det højre ben, er det værste jeg har set. Det gjorde så ond på mig, at se ham trække sig tilbage pga. smerter, men samtidig blev tvunget til at gå frem. Dyrlægen kunne hurtig stille en diagnose:
Overbelastet Gaffelbånd.
Det betyder total boksro de næste 7 dage, men har han lige mange smerter, og lige svært ved at bevæge sig rundt i boksen på onsdag, så skal der tages røntgenbilleder, da det så kan være et brud på Griffelbenet. Der ud over skal han stå stille i minimum 6 uger, hvis alt går efter planen. Samtidig sagde dyrlægen så også at jeg nok skulle finde en anden hest at ride på, det næste LANGE stykke tid, da det ville være længe inden han vil være klar igen, da hans benstilling skal ind og laves om.
Rico ligger nu ude i boksen og er total dopet af smertestillende, det er hårdt at se ens hest på den måde, men samtidig betyder det også utrolig meget for mig at han er smertfri. Jeg skal ud igen sener i aften og give ham det sidste smertestillende for i dag.
Tak til de mennesker der hjalp mig i dag, uden jer var jeg ikke kommet igennem denne dag, især tak til Janni, der stod ved min side hele tiden og støttede mig. Også tak til jer der har læst dette indlæg, det betyder utrolig meget for mig, og gud hvor var det dejligt at komme ud med det, og få det skrevet ned.
Det vil betyde meget for mig hvis I vil knytte en lille kommentar.
Mange Hilsen Kathrine Sund ..
maj 2006
Følger: 177 Følgere: 185 Heste: 5 Emner: 528 Svar: 2.684
Det er sQ trælst Dejlige 'lille' Rico . Håber sQ han kommer sig !
Kys og Knus fra din Karen
jul 2005
Følger: 136 Følgere: 151 Heste: 2 Emner: 272 Svar: 4.248
Jeg håber han få det bedre
jul 2005
Følger: 49 Følgere: 58 Heste: 1 Emner: 655 Svar: 7.206
Held&lykke:)
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 8
Vi kan ikke finde ud af hvad årsagen er, han har gået alene på folden de sidste 14 dage, så hans fold kammerat har været syg, så det kan ikke være fordi han er blevet sparket.
Det eneste vi kan finde frem til er noget der er sket for ½ år siden. Vi havde lidt problemer mad at han snuplede, men efter tåen på forskoen blev hævet forsvant problemet. Om det er noget der ligger tilbage fra dengang, eller om han har banket benene sammen på folden eller snuplet der, det ved vi ikke. Men det er det eneste bud der er lige pt.
Smeden kommer på Mandag, og sænker ham 1 cm i dragterne for at afbelaste gaffelbåndet, så vi må krydse alt det vi kan, og håbe på det hjælper.
Kram Kathrine Sund
maj 2006
Følger: 177 Følgere: 185 Heste: 5 Emner: 528 Svar: 2.684
Knus Karen og Golden
Blogger
Følger: 158 Følgere: 176 Heste: 12 Emner: 1.027 Svar: 4.570
Har i fået scannet benet, så i kan se hvor slem skaden er??
Jeg har pt en der også står med en gaffelbånds skade, vi ved ikke om det kommer fra overbelastning eller han har trådt forkert.
Så jeg ved godt hvordan du havde det, da du skulle løbe med ham, jeg skulle heldigvis ikke vise ret meget, da han hoppede på 3 ben.
Han har stået siden april, og det er med behandlinger.
Han har ikke haft boksro, da det belastede ham mere, at løbe rundt derinde, så han går på en lille og 100% jævn sygefold.
Hans skade heler fint, og vi kan stille gå igang med ham til januar.
Det tager jo lidt længere tid for de store heste, at komme over den slags.
Hvis du kan finde et sted i nærheden der har kold vands spa til heste, så er det rigtig godt, til at fremme helingen af gaffelbåndet.
jun 2007
Følger: 19 Følgere: 17 Heste: 1 Emner: 3 Svar: 8
Neej , jeg har ikke fået scannet han ben, ikke endnu. Dyrlægen ville give ham til onsdag, og er det ikke i forbedring der, så ville han tage røngentbilleder for at se om der evt. var et brud på Griffelbenet. Jeg er utrolig glad for at du skriver det med den scanning, og vil prøve at ringe til dyrlægen på mandag og høre ham omkring det, tror ikke jeg skal få en dyrlæge ud til ham igen i morgen, tror jeg ikke Rico bliver så glad for.
Min skulle have boksro da han lige som din, også hun ville gå på 3 ben, og havde utrolig mange smerter. Jeg er glad for at høre at din er i bedring og at det heler godt.
Du skriver det med Kold Vands Spa, det lyder utrolig spændende og godt , og det vil jeg undersøge vidre, Tak for det.
Skadet - Overbelastning af Gaffelbånd