Værste oplevelse ved staldarbejde`? {{forumTopicSubject}}
Hej,
Jeg kunne godt tænke mig et staldarbejde job, men vil blot høre om der er noget man bør være opmærksom på inden man starter?
Har hørt lidt forskellige historier om blandt andet:
- Underbetaling
- Ingen udbetaling overhovedet
- At det er virkelig hårdt fysisk
- Urimelig lange vagter
- Urimelige arbejdsforhold
- og så videre.
I mit tilfælde har jeg ikke egen hest, så det er ikke en ting jeg vil kunne få problemer med
Er også meget interesseret i at høre hvorfor du/ i ikke har staldjobs mere? Måske man stopper sådan et job hvis man vil have børn og hus og det. For man bliver selvfølgelig ikke rig af et staldjob,
ELLER er du / i stoppet fordi at det har været alt for fysisk hårdt i længden? Eller hvad gør at nogle stopper?
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.646
Desv står der unge mennesker i kø for, at få de jobs, bare det lugter af hest. Men det er sjældent en dans på roser.
jan 2012
Følger: 31 Følgere: 30 Emner: 9 Svar: 19
okt 2010
Følger: 26 Følgere: 181 Heste: 2 Emner: 35 Svar: 746
Jeg har studiejob som stald medarbejder hver anden weekend. Jeg får 125 i timen ved staldarbejde.
Udover det hjælper jeg til som groom til stævner og under almindelig træning (hestevognskørsel). Til stævner får jeg 500 pr dag + alt kost og logi betalt. Under almindelig træning får jeg 100 kr i timen.
Alt sammen er selvfølgelig før skat
Jeg er rigtig glad for mit arbejde. Staldarbejdet er nemt, skal kun fodre, lukke ud og lægge nyt halm og wrap i boksene. Der er vogne til at køre alt wrap og halm på, så du slæber ikke på tingene i dumme stillinger.
Jeg er under uddannelse til dyrepasser, og vil sige at det er en del hårdere end mit staldjob.. stadjobbet føles jo nærmest som ferie ??
Når det så er sagt, er det bestemt ikke alle steder jeg ville arbejde. Alt hvor der skal muges +10 træpillebokse er nogo for mig. Det gider jeg simpelthen ikke bruge min tid på, så længe det bare er et studiejob. Er det et fuldtidsjob, vil jeg nok anbefale at køre frem og tilbage til arbejde, i stedet for at bo på stedet... Mange udnytter, at medarbejderen bor på stedet
aug 2020
Følger: 10 Følgere: 107 Heste: 3 Emner: 50 Svar: 246
dec 2019
Følger: 1 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 33
Hesteverden er jo ikke et sted man bliver rig af og være i De 5 vabler man kan få og ondt i ryggen man kan få, kan jeg godt leve med lige nu, fordi jeg er tilfreds med min løn, kan lide det jeg laver laver og har en sød chef
Men som sagt man bliver ikke rig og det var ikke et arbejde jeg kunne holde til at lave 5 dage om ugen i lang tid.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Jeg stoppede i en stald, fordi at det ikke fungerede for mig at min hobby var mit arbejde. Jeg mistede lidt gejsten ved at det pludselig blev arbejde.
Arbejdet var egentligt fedt, og dejligt aktivt
jan 2019
Følger: 21 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 74
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
- Fri HVER weekend
- Man fik hjælp af andre staldpiger
Jeg var først til samtale, og flyttede dernæst fra Århus til Falster på deres gård.
Der gik ikke længe før jeg fandt ud af, at de andre staldpiger der var, kun var der for at ride. Hjælpen var hvis de selv tilbød at give en hånd med, hvilket sjældent skete, og ellers hjalp staldejer engang imellem med strøning når han havde tid.
Første weekend fandt jeg ud af, at dét at der stod fri HVER weekend var en fejl, undskyldt med at annoncen var skrevet af en af staldpigerne. Jeg kunne tage hjem i weekenderne, men når jeg boede der og spiste der, stod jeg også for dyrene (betaling var kost og logi).
Jeg var 19 år, naiv og ivrig efter at få et arbejde med heste. Jeg endte med at flytte derfra 3 mdr. senere. Mit værelse var uden varme, med 13 grader i foråret/sommeren, og set tilbage var det slet ikke optimalt.
Mit næste arbejde på en rideskole var lidt bedre, men jeg blev sat til at trække minibig baller ned med håndkraft (=kravle op på vakkelvornt stakkede baller x4 i højden, sætte longetov på og så trække dem ned), og da jeg så endte med at få en af de øverste baller i hovedet, meldte bestyrelsesformanden det aldrig, som han sagde han ville. Selv efter han påstod at han havde gjort det, var det ikke gjort, og fordi det blev trukket i langdrag kunne det ikke meldes som arbejdsskade.
Mit råd er, kør alle punkter igennem, og forhør dig om folks erfaringer. Er du i tvivl eller har en øv mavefornemmelse, så følg din mave.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
Vær opmærksom på, at en arbejdsskade kun regnes for en reel skade, hvis den medfører et sygefravær på mere end én dag.
Hvis du er i tvivl, så kontakt din læge. Selvom en skade ikke afstedkommer et sygefravær, så kan det være rigtig smart, at du bliver kigget på af lægen, så uheldet/skaden kommer til at fremgå af din journal
dec 2011
Følger: 188 Følgere: 257 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.246
Men en rigtig god idé at sætte sig ind i inden man starter på et staldarbejde, da det trods alt er et arbejde hvor mange kommer til skade. Sørg for at have et familiemedlem eller anden person bag dig, så du aldrig står alene. Og det gælder ikke kun skader, men også ved uretfærdig behandling. Mange udnytter desværre de unges manglende arbejdserfaring.
aug 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 95
Værste oplevelse ved staldarbejde`?