gallerier nyt? gallerier nyt?
hej jeg har tænkt meget på de gallerier med racer vi har og særlig ''anden særlig race'' som mest er heste uden kendt stamtavle.
jeg har skrevet til administratorerne om det vile være muligt at tilføje et galleri ved navn ''anden kendt race'' til alle blandingshestene hvor stamtavle, eller kendte racer indgår. så man kan se gallerierne og vide præcis hvilke racer der indgår hvilket self er spændende og evt relevant hvis nogle har en hest de overvejer at avle på med avt hingst fra anden race eller lign.
så tænker hvis andre er enige kunne I evt også skrive til dem i håb om at vi får sådan et galleri ind
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Jeg kunne godt tænke mig, at man bare kunne sige "ægte blanding", "antaget ren race, men uden beviser" versus "anden kendt race".
Jeg kan ved guderne ikke se, at der er grund til andet end at stå ved, om hesten er raceren med papirer, mistænkes at være raceren men dokumentation findes ikke, eller hesten har faktisk stambog, men er en obskur sjælden race, som programmørerne bag denne side aldrig har hørt om.
I må da hjertens gerne vide, at min ridehest er palomino, det dækker over en kombi af palomino hingst og rød traverhoppe, min selskabshest er en traver, opstalder er en jyde, kattene er racerene, men hunden, som jeg er mega stolt af fordi hun er så fantastisk - er en Golden Cocker, dvs halvt spaniel, halvt golden retriever. Køerne skulle være ren Galloway, men de har været brugt til naturpleje og hvis der har været en ikke - Galloway tyr i nærheden, så siger damerne det ikke!
sep 2007
Følger: 66 Følgere: 70 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 1.049
Jeg synes "anden særlig race" er virkelig underligt og noget man aldrig bruger.
Med hensyn til kendte racer, så accepteres det at man skriver "dv" i racen og starter navnet med "-blanding" eller "Connemara" / fjordhest.
Det har jeg gjort ved tre af mine heste, hvor jeg kender stamtavle eller dele af den
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
Jeg synes "Blanding" skal tilbage, "Anden særlig race" skal være mulig til de racer der ikke er på listen. Så kunne man måske lave en "Blanding (kendt)" og Blanding (ukendt) hvis det endelig er, men stamtavlen kan man altid skrive under stamtavle, ligesom vi har gjort.
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
Men har man fx. en halv friser halv palomino er den jo ikke anden særlig race, men blanding.
At folk så sætter den ind i galleriet som fx. friser er jo forkert, også selvom man i beskrivelse skriver at den er blanding.
dec 2007
Følger: 150 Følgere: 175 Heste: 3 Emner: 55 Svar: 2.083
"I gamle dage" var der en kategori der hed "blanding", men folk fik ondt i r*ven over, at skulle kalde deres højt elskede musse for det den var - en blanding - og derfor blev "Anden særlig race" oprettet, som jo ellers blev anvendt til racer, der endnu ikke var på listen, som Gemstones TWH'er. Havde man en "ny race" mener jeg, at man skrev til admin, og bad om at få den oprettet, og så kunne man rette fra "Anden særlig race" til hvad end hesten nu var, når den blev oprettet.
Havde man en blanding skrev man typisk i feltet til stamtavle, at moren fx. var en traver, og faren var en oldenborger, eller hvad nu de var - nogle skrev ligefrem stamtavlen på, hvis forældrene var kendt og havde stamtavle
Andre skrev i navnefeltet hvad de var en blanding af, så fx. hvis min gamle delehest Flash skulle oprettes igen, ville jeg måske sætte racen til araber, og så i navnet skrive "/knabstrupper Flash Lightness" når man kigger på galleriet står der så araber/knabstrupper Flash Lightness
Før i tiden var der også en uskreven regel om, at man måtte sætte heste, der havde et meget bestemt udseende som racerene, selvom man ikke havde stamtavle på dem til den pågældende race. Fx. hvis man havde en fjordhest eller frieser uden stamtavle, måtte man sætte dem til den pågældene race, selvom man ikke kunne bevise, at de var racerene, bare de havde nok racepræg.
Så for at komme frem til pointen: Jeg savner kategorien "blanding", men jeg ser personligt intet behov for at inddele i "kendt" og "ukendt". Det tænker jeg sagtens bare, at man selv kan skrive i galleriet, under stamtavle fx
Men hvis flertallet synes det er en god idé, så go for it, jeg er sådan set lidt ligeglad
dec 2011
En anden grund til at jeg ikke ser den store grund til at dele op er, at gallerierne stort set ikke bliver brugt længere. Vores Amber og Dixie har fx ikke fået en stemme siden d. 12/11 2019, og Ruby har ikke siden d. 12/8 2018, så tænker ikke det har samme relevans som det måske havde engang.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
dec 2011
Der er jeg ikke helt enig. Palomino og Pinto er ikke sat ind som farver, men som heste registreret i avlforbundet PSA og DPF, Dvs. det ville i teorien svare til at sige at en blandingshest kunne sættes ind under "Dansk Varmblod" selvom den ikke er reg. som Dansk Varmblod, da DV også "bare" er blandingsheste.
Vi har brogede heste, men de ville aldrig kunne reg. indenfor Pinto avlsforbund, ej heller selvom de har fuld tavle.
Pletheste er heller ikke nødvendigvis Knapstruppere, men kan også være Appaloosa, Walkaloosa eller lign.
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Nu skriver jeg med særkende og ikke hvor der er tale om tvivl. En DV er jo ikke altid brun og brun er jo ikke et særkende for en DV, selvom der er mange brune DV.
jul 2014
Følger: 55 Følgere: 38 Heste: 5 Emner: 9 Svar: 31
- dermed vil jeg også sige at anden særlig race er den kategori med ekstremt mange heste og man ved aldrig hvad man kan finde derinde under. dvs hvis man leder efter en anden særlig race er den ikke til at finde for alle de 24.000 blandngsheste - leder man efter blandingsheste med interesse for diverse avl og indgåede racer, går man også død under anden særlig race for alle dem hvis stamtavle ikke er kendt, eller dem som egentlig er anden særlig race - det er nu en kategori med så voldsomt mange heste at de er umuligt at finde hvad man søger eller syntes er spændende så derfor bliver næsten ingen heste set under den kategori derfor havde opdeling været meget brugbart.
Det er 1 kategori med 25.787 heste!
dansk varmblod er nr 2 med antal af oprettede gallerier! med ''kun'' 11.950 heste
så der er over dobbelt så mange gallerier under anden særlig race som går det vildt uoverskueligt for man har ingen anelse om hvad man kigger på, kigger efter eller gå alle gallerierne igennem
Blogger
Følger: 942 Følgere: 3048 Heste: 16 Emner: 296 Svar: 7.764
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.729
Så længe de ka hive penge ind, så er de ellers røv lige glade med siden (måske osse de andre)
Der sker intet herinde mere, intet nyt herinde og ingenadmins der svare på noget.
Reklamerne (som jeg ikke får) er over alt og for alt muligt ligegyldigt lort.
Selv om "anden særlig race" altid har lydt nollert, så tænker jeg det efterhånden er lige meget, for der er jo ikke den store aktivitet mere.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Blanding: til heste uden stamtavle/blandinger/ikke reg i avlsforbund
Race/avlsforbund: de forskellige racer og avlsforbund, så man kan vælge den/det der passer til hesten
Anden race: til racer der endnu ikke er på listen.
Egentligt er det vel ret simpelt - enten er hesten en race, er i et avlsforbund, eller er en blanding.
Blandinger er blandinger, og hvis det er så vigtigt for folk at nævne at musse er en blanding af x og x, så kan man skrive det under stamtavle eller beskrivelse.
gallerier nyt?