410 visninger
|
Oprettet:
en enhed??? {{forumTopicSubject}}
hejsa
ja jeg forstå det ikke håber at der er nogle som kan hjælpe mig
(i må lige tage stave fejl med da jeg er ordbind )
1 hvad er en foder enhed??
2 hvormange enheder skal en heste have om dagen ??
mvh lisette
mar 2007
Følger: 87 Følgere: 81 Heste: 8 Emner: 38 Svar: 2.794
Energiindholdet i fodermidler er meget varierende. Definitionen på 1 skandinavisk foderenhed (FE) er:
1 FE defineres som nettoenergiværdien i 1 kg byg med 85% tørstof.
Energiindholdet i fodermidler varierer fx. fra høst til høst. Tager du frøgræshalm går der ca. 4,5 kg foder til 1 FE, hvor der kun går ca. 2 kg, hvis det er græshø.
Hvis du ønsker detaljerede informationer om energiindholdet i de forskellige fodermidler, vil en fodermiddeltabel være en god hjælp. Her findes informationer om de mest anvendte råvarer indenfor husdyrfodring.
maj 2007
Følger: 39 Følgere: 38 Heste: 4 Emner: 37 Svar: 985
Her kan du hente en gratis version af et foderplansprogram... Det er et godt program, men lidt svært at få alle vitaminer osv til at passe... Men det gir dig en chance for at se om din hest har hvad den har brug for!!
aug 2007
Følger: 13 Følgere: 13 Heste: 2 Emner: 1 Svar: 22
1 FE (foderenhed) er det samme som 7850 kilojoule og svarer bl.a. til netto-energiindholdet i 1 kg byg.
En FE er ikke bare en FE. Det er ikke de samme FE man regner med ved køer, grise og heste!!!
hvert fodermiddel har en forskellige indhold af energi=FE og det energi indhold variere fra år til år. men hvert år bruger man en basis indhold som er gennemsnittet af alle indleveret prøver af det givende fodermiddel.
en hest der ikke bruges skal have ca 4,3 FE om dagen til at holde organer i gang og ikke miste vægt. bruges den lidt skal du ligge ca. 0,5-1 FE oven i. bruges den jævn ligger du ca 1-1,5 FE oven i og bruges den meget skal du ligge fra 1,5 til 2,5 FE oven i.
puha håber du forstod det!!! ellers må du skrive til mig så skal jeg prøve med en anden forklaring.
mvh louise
jun 2005
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 184
det vil sige at en hest som næsten ikke bliver brugt skal have ca 5 FE om dagen ??
jun 2005
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 2 Emner: 20 Svar: 184
den må jeg prøve at kigge på og se om jeg kan finde ud af det
en enhed???