Corona person i stald? Corona person i stald?
Jeg har en i stalden hvis mand er tester positiv. Resten af familien har taget første test og var negativ, men nu spørg hun om hun må komme i stalden. Det skal siges at manden bor i huset dog isoleret, men at de skal have en nr 2 test.
Jeg er selv lidt hys da jeg har en mormor i risiko zonen vi besøger samt mit arbejde er meget striks omkring sådan nogle ting.
Hvad havde i gjort sagt hun kunne komme i stalden når vi andre ikke er der og spritter af ?
Eller sige hun skal vente til nr 2 test eller hvordan ?
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.747
okt 2007
Følger: 121 Følgere: 120 Heste: 3 Emner: 329 Svar: 2.317
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.112
Man testes på dag 4 og dag 6 efter kontakt - så hun må lige klemme ballerne sammen i de ekstra par dage.
Og jep har lige været igennem det - og jep man bliver hel forkrampet for at få lov til at bevæge sig ud....men sådan er det jo nu en gang.
Mvh Charlotte
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Det er dit private hjem, ikke et demokrati!
Du kan evt være flink og argumentere.
Gå ind på coronasmitte.dk og påpege reglerne og slå så hårdt til med det ultimative argument "det er min stald, jeg bestemmer!"
..
Hvis jeg har misforstået, og du bare er opstalder - så fremhæv dine saglige beviser, argumenterer for din sag - og hvis de andre insisterer, så bliv selv væk.
...
Jeg ville ikke give tilladelse til at blive hjemme imod hun spritter af.
Er hun hygiejne uddannelse OP sygeplejerske eller lignende, hvor hun er korrekt trænet i korrekt hygiejne teknik? Så kan hun måske finde ud af det.
Ellers. Korrekt hygiejne er SVÆRT!
Jeg har det virkelig anstrengt med mundbind, der tages af ved tale, folk der propper brugte mundbind i lommen, sammen med nøglerne, folk der tager mundbind på uden at spritte hænder af før/efter de piller ved mundbind / ansigt, kløer sig i øjet, osv.
Og hvis hun er rask +smittet og griner lidt, vil spytdråber let kunne sprede smitte på overflader hun ikke har rørt et par dage før symptomer.
...
Men vigtigst af alt.
Hvorfor vil hun ud i stalden?
Pga forpligtelser for dyret?
Send hende en SMS og spørg om hvad du kan hjælpe med?
Skal der doseres foder? En god gnubbetur med strigle? Rense hove? Muge? Lufte hest?
Jeg HAR været syg i foråret. Og jeg gjorde det grundigt....
En par opstaldere jeg ellers ikke havde noget at gøre med tog billeder og sendte til mig. Jeg kan love dig for, at det lunede!
...
Og til sidst. Behandl hende ikke som en pestramt bagefter. Ok?
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
I min verden må hun vente med, at komme i stalden til der er testet negativ anden gang. Basta bum.
Og så ville jeg endda ikke være tryg før manden er erklæret rask og smittefri. Det er hundesvært at isolere sig i samme hjem og selv en lille bitte kontakt kan føre til smitte efter test nr 2.
Er det din stald, gælder dine regler.
Er det ikke din stald, så sig det højt, at du ikke er tryg ved hun kommer i stalden. Understreg, at det ikke er et personangreb og at den dag de er erklæret raske i deres husstand, vil alt være som før. Man er jo ikke selv herre over hvordan man blir smittet. Det sker alligevel. Også selvom man syntes man er omhyggelig og overholder alle hygiejne regler.
Vi kender nok alle en, eller er i familie med en, i risiko gruppe. Derfor det er så forbandet vigtig med afstand, sprit og sund fornuft, i forhold til, at man ikke SKAL være social med sygdom i familien. Træls? Ja gu er det så. Men vi dør ikke af IKKE, at være sociale.
Hendes hest dør ikke af ikke, at se hende, hvis i andre ellers kan påtage jer, at deles om, at passe den imens.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.680
Så kan du og andre undgå kontakt, og hun kan få lov at omgås hesten - uden risiko for smitte.
aug 2017
Følger: 14 Følgere: 13 Emner: 6 Svar: 464
Jeg kommer naturligvis ikke i stalden før jeg ved jeg er rask, og min familie kommer kun og fodrer, renser hove og lige tjekker igennem, og kun en fra vores husstand går derind og med minimal kontakt til interiør.
Så nej du er ikke sart! Jeg er ligeglad med om man mener det er hysteri eller ej, men der er nogen retningslinjer vi bør følge fordi vi er solidariske med det samfund vi lever i.
Jeg er ikke læge og ikke forsker, så jeg ved ikke hvorfor eller hvorfor ikke retningslinjerne er der, men jeg vælger at tænke “better safe than sorry” og tænke at der er nok en grund til at de gør som de gør, uanset man er rød eller blå
aug 2016
Lisette.
Problemet er, at vi helst ikke skal have for mange syge samtidig. Hvis man altså gerne vil have Sygehus kapacitet til dem, der har brug for det.
Og det vil jeg hvertfald gerne, at der er.
Ja.
For de fleste ER Corona en mild omgang - og så er der dem, der er mindre heldige.
Du kan fx tale med mig. Høj feber i 3 uger. Hoste (så naboerne kunne høre det, når jeg var i haven og de var inde) i +6 uger.
Jeg har stadig mindre energi end vanligt...
Jeg er sædvanlig sund og rask. Covid19 i april.
...
Nej.
Ingen panik. Ingen hysteri.
Men - jeg ville sgu også kræve at en opstalder overholdt reglerne.
At kræve man lige mærker efter ift symptomer ved syg ægtefælle, er da almindelig sund fornuft.
Og det ER jo ok at sige "jeg er ikke tryg - og det er mit hjem".
aug 2016
Der er rigeligt kapacitet - hvis vi undgår en stejl stigning.
Den undgår vi ved, at hovedparten af de smittede er super dygtige til at stoppe smittekæder.
Og det vil være sejt
jun 2011
Så fordi man ikke kender nogen, der har været alvorligt syge, så findes de altså stadig.
maj 2004
Følger: 100 Følgere: 94 Heste: 4 Emner: 17 Svar: 498
jun 2011
Du dør kun af alm influenza hvis du er syg eller svækket i forvejen. Corona kan du dø af selvom du ikke du er svækket i forvejen.
Jeg ved godt hvilken jeg helst vil smittes med. Og det er ikke alm influenza
maj 2004
jun 2011
Julie S
Følger i ikke med?
Tror i det er for sjov og kun for, at være interessante, nogen mennesker vælger, at skrive på Facebook HVOR syge de har været af Corona? At de har været tæt på, at dø af det og hvor svært de har haft ved, at trække vejeret. Det tyder på Corona er noget, der angriber lungerne.
Prøv, at trække vejeret gennem et sugerør og mærk hvor svært det er. Det er sådan Corona patienter beskriver deres vejertræknings besvær under Corona sygdom.
Som Astma patient vil jeg 100 gange hellere smittes med alm influenza.
Jeg er ikke bange for Corona, men jeg har respekt for den og ønsker ikke for nogen, at de får den.
Ja nogen har været smittet og de mærkede det slet ikke. Men så heldige er der mange, der ikke er.
maj 2004
Jeg har fyld forståelse for vi skal passe på hinanden med corona men uden det kører helt af sporet.
aug 2016
Ro på.
Almindelig influenza.
Der dør ca 1400 pr år. De fleste, som dør af influenza er folk, som er svækkede i forvejen. Men - det varierer, nogle år nul, nogle år et par stykker som er ellers sunde og raske dør udløst af influenza. - og det er da slemt nok.
For covid19 er sandsynligheden for at dø som sund og rask også næsten nul.
Problemet er, at når folk ikke har mødt denne virus før, kan alle være modtagelige. Mange får milde symptomer. En del lægger sig et par uger. Nogle får brug for almindelig indlæggelse. Nogle får brug for intensiv.
En brøkdel dør.
Men en brøkdel af et stort tal = for meget.
At hovedparten har ikke immunitet gør, at hvis vi lader covid19 løbe frit, så koster det dyrt i almindelige sygedage, almindelig indlæggelse, intensiv og døde - selvom de døde mest vil være gamle, kronisk syge, der kun havde et par år tilbage.
Og det er jo en omkostning, der er dum at betale, hvis vi om et par måneder kan have en middelmådig vaccine der giver en nogenlunde beskyttelse.
- især, når det alligevel koster dyrt at folk ikke gider blive smittet og holder sig hjemme fra restaurant osv alligevel. Svenskernes økonomi er gået lige så meget ned som vores (indrømmet, ca en måned siden jeg sidst så en opgørelse.)
Influenza? Jeg er for doven til at blive syg,ikke om jeg gider. I min branche tilbydes folk vaccine, det er en øm skulder et døgns tid og sparede sygedage.
Covid19? Been there, tried that. Der er stor variation i, hvad folk mærker. Vi kan ikke undgå at nogen bliver smittede, så folk må ikke føle skam over at have mødt smitten. (hey, en del smittebærere ved jo ikke selv at de har mødt smitte, har ingen symptomer, derfor kan vi ikke undgå smitte 100%)
...
Men - pointen er - alle smittede som bagefter kan sige - "ja, jeg mødte covid19 - men denne smittekæde døde hos mig!" skal være fucking stolte!
Jeps.
Ingen panik.
Men sund fornuft. Jo flere der kan stoppe smittekæder, des flere skal rette ryggen og være stolte!
maj 2004
Corona person i stald?