2.776 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Hævede ganacher/under kæbe Hævede ganacher/under kæbe

Hej

Jeg opdagede i onsdags at min hest var hævet under kæben.
Jeg tænkte det nok bare var et slag. Han var ikke påvirket af det.

Op til weekenden synes jeg hævelsen skifter form og er hård nogen steder og blød andre steder.
En hurtig google-søgning gav mig resultatet hævede ganacher.
Jeg synes dog at det på billederne ser ud til at hævelsen skal være på siden af kæben og ikke under kæben.
Han spiser og drikker som vanligt og reagere ikke ved berøring. Han er ligeså livlig som han plejer at være.
Hævede ganacher kommer jo gerne i foråret i forbindelse med nye spirer. Men nu er det jo efterår og ja.. græsset har da vokset en del. Kan det virkelig godt have en sammenhæng?

Har forsøgt at markere på billedet hvor henne hævelsen er under kæben.

Har nogen oplevet lignende?
(Dyrlæge kontaktes i morgen)

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hævede ganacher/under kæbe
  • #1   28. sep 2020 Hvis det kan skyldes spire om foråret, så har det jo været frost mange steder allerede, hvilket gir sukker i græsset. Måske også hos dig. Hos mig var det d 18 - 9.

• #2   28. sep 2020 Måske det er hævede lumfeknuder ? Er det samme som vores mandler bliver hævede buler, når vi har en infektion. Her i pelsskifte tiden kan deres immunforsvar være lidt presset.

Jeg ville tage temperatur på hesten - og ellers bare se om den spiser og drikker normalt.
    Samtidigt ville jeg sætte arbejdskrav i ridningen ned, hvis det nu er en let infektion den har, så er der ingen grund til at presse hesten fysisk.

Mvh Charlotte

• #3   28. sep 2020 Sunshine:
    Det er nemlig også det som undre mig.
    Jeg synes ikke vi har haft frostvejr. smiley

Charlotte M:
    Han kan ikke rides endnu. Han er 3. smiley
    Vi er kun lige begyndt at kravle på ryggen.
    Så tror jeg han vokser lidt lige nu. Han er lidt øm, så vi laver ikke alt for meget med ham lige pt.
    Jeg må lige tage temperaturen. smiley

• #4   28. sep 2020 Jeg har lige snakket med dyrlægen.
    Han var ikke bekymret, vi skulle selvfølgelig holde øje.
    Han mener det er hævede lymfeknuder, som Charlotte også nævnte smiley

• #5   28. sep 2020 Kan ikke lige tyde om du mener bulen sidder på underkæben, for gør den det ville jeg tænkte, at det var kindtænderne der var ved at vokse ud. Det kan nemlig godt give hårde buler på underkæben og når hesten er 3 år er det lige i tidsrummet hvor det kan ske smiley

• #6   28. sep 2020 Min har det rigtig ofte - og er aldrig påvirket af det. Hendes hævelser falder som regel efter lidt motion

• #7   28. sep 2020 Maria R:
    Det er underkæben. Altså ikke på siden af kæben men under kæben.
    Kan prøve at tage et billede af det i morgen. smiley

• #8   28. sep 2020 Emilie:
    Hmm motion har ikke nogen effekt her. smiley

• #9   28. sep 2020 Ja som unghest giver det godt mening, at hesten er lidt presset immunforsvarmæssigt her i overgangsperioden smiley

Tandbuler på undersiden af kæbeknoglen har min pt...han er også 3 år, er i vækst, knirker og virker stram i det.....han får lov til at fise den af på fold, og så venter jeg lige ludt med tilridning smiley

Mvh Charlotte

• #10   29. sep 2020 Min har haft det et par gange.
    En snakkede om citronsaft, ikke prøvet endnu fordi det ikke har været der siden

• #11   29. sep 2020 Her er et link der viser de tandbuler de unge heste kan få. Så kan du bedre selv vurdere om det ligner det din har, og ellers er det nyttig viden til hvis hesten en dag får dem smiley

https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=2544332179153820&id=1549828155270899

• #12   4. okt 2020 min havde det også den anden dag, det kan skyldes meget kort græs. giv den et surt æble, så skulle det gerne forsvinde smiley

Kommentér på:
Hævede ganacher/under kæbe

Annonce