{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
951 visninger | Oprettet:

Se, hvad jeg fandt :-) {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg har et lidt sjovt indlæg her i aften til Jer.

Jeg har hos en kunde i dag lånt Dansk Landbrugs Haandbog fra 1938, fordi sådan noget synes jeg er totalt awesome!

Den er på 600 sider og der står alt! Lige fra jordbundsforhold, hvordan man laver roekugler, kvægracer, hvordan man kan kende en god so og hvordan man uddanner sine heste.
Hesten var jo et vigtigt aktiv på landbrugene i starten af det nittende århundrede, de havde mange forskellige opgaver, både i marken, som rideheste og som avlsdyr.

Det er sjovt at læse, men billedet på denne side, syntes jeg alligevel I herinde også skulle have fornøjelsen af smiley

En kvie, her af jysk race, kunne sagtens agere amme for føl, når moderen var på arbejde, eller som følge af en tragisk hændelse.

Et andet sted i bogen er et billede af en tæve, som ligger med et par moderløse grise. Man måtte hjælpe hinanden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Se, hvad jeg fandt :-)
  • #1   28. maj 2020 Genialt.
    Man havde bare gode, alternative måder at løse problemer på dengang.


  • #2   29. maj 2020 I dag er det vist endda forbudt, at lade en høne udruge ællinger. Så det i Bonderøven.
    I de " gode gamle dage" måtte man være, mere, kreative, så værdierne, ikke så let, gik tabte. Alt havde værdi også selvom det ikke længere blev brugt. Måske derfor, der stadig er så meget gammelt jern, i form af gamle maskiner, i landbruget.


  • #3   29. maj 2020 Ja, der er selvfølglig bredere viden omkring smitte og sygdomme i dag, men ærgerligt at alt handler om masse produktion, så netop høns, ænder og gæs ikke må gå sammen, for at undgå sygdomme og derved ødelægge den store industri.
    Jeg er lidt af den holdning at hvis vi får skøre ideer herude, så bruger jeg altså min sunde fornuft og ikke altid lovgivningen. Selvfølglig skal man ikke bryde loven, men nogle lovgivninger er helt hul i hovedet.


  • #4   29. maj 2020 Beklager - men enten har du ikke læst ordentligt, eller også er bogen faktuelt forkert på den.
    En kvie er en ko, som aldrig har været drægtig. Den har derfor heller ikke noget mælk smiley


  • #5   29. maj 2020 Der kan være meget visdom i gamle bøger.

  • #6   29. maj 2020 Mimre
    En kvie kan godt pattes op. Men tænker det er en nykælvet kvie, dem kan vi godt finde på at kalde en kvie den første til efter kælvning smiley


  • #7   29. maj 2020 Mimre: når nu du selv retter på Ann, så må jeg lige rette på dig. En kvie hedder også en kvie når den er drægtig og før den har fået første kalv. Så det er ikke en "ko der aldrig har været drægtig" smiley

Kommentér på:
Se, hvad jeg fandt :-)

Annonce