{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
835 visninger | Oprettet:

Hvad skal jeg se efter? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Vi har snakket meget om at få hest, og vi vil være helt sikre når i køber den. Er der noget vi skal vide når vi kigger på hest?
Har fået afvide at vi skal lave en bøjeprøve, og vi skal tjekke om bagparten er rund, om den kan gå lige, om hestekoene sidder fast..
Er der andet i kan anbefale som vi skal kigge efter?

På forhånd mange tak!

- Emilie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad skal jeg se efter?
  • #1   4. aug 2011 Ja, i stedet for alt det der, så få dyrlægetjekket den på kryds og tværs.
    Hvis der er mistanke, så få den i røngten.
    Ved selvfølgelig ikke hvad hesten står til, men jeg ville få disse ting gjort uanset hvad!
    - I skal også lige afklare med den nuværende ejer, om hvem der betaler for de ting :-).


  • #2   4. aug 2011 I får den tjekket af dyrlæge, ikke?
    Så skal han nok tjekke de fysiske ting - hvor i selv under prøvningen kan tjekke hvordan den er at omgås, psykisk, temperament, omgængelighed osv.


  • #3   4. aug 2011 Lov mig at i får foretaget en handelsundersøgelse af hesten inden køb!! Det ville da være så ærgerligt at købe en hest der har skjulte fejl og sygdomme. Det er osse vigtigt i forbindelse af forsikringen af hesten.

  • #4   4. aug 2011 i skal ikke selv prøve på at lave en bøjeprøve! I kan skade hestens ben, hvis i gør det forkert.

    Hvis i ikke har været ude og købe hest før, så sørg for at få en med jer, gerne en ridelærer.


  • #5   4. aug 2011 i skal på ingen måder lave en bøjeprøve selv, det skal man bestemt lade dyrelægen...
    Det i skal tjekke som de første er ben ryg og vejrtrækningen, og hove
    Det er ihvertfald nogen af de vigtigste ting på en hest og de dyreste at få dyrlæge til nemlig.. men ja få en dyrlæge ud og lav en handelsundersøgelse


  • #6   4. aug 2011 Skal du have hest? Ej hvor dejligt! :D:D
    Men altså jeg er jo også i fuld gang med at kigge på hest, og jeg plejer altid når jeg kommer at:
    - Røre hesten over det hele for at se om den skulle være kilden
    - Tjekke ben og krop for sår eller overben o.l.
    - Tjekke hove
    Når alt dette er i orden plejer vi at se hesten blive sadlet op, og så varmer den nuværende rytter hesten op.
    Når det bliver min tur til at prøve den, holder jeg øje med;
    - Hvordan er den fortil? Nem at få til at søge ned, eller låser den?
    - Hvordan er den at stille til siderne? Lige nem til begge sider, på begge volder?
    - Er der forskel på de to volder?`
    - Hvordan er bevægelsen?
    - Hvordan er hesten at være på?
    - Hvad kan den af øvelser?

    Og meget vigtigt; tag noget videofilm af det. Det er rigtig vigtigt synes jeg, at sidde og se hvordan det egentlig ser ud. Det kan føles helt anderledes!

    Husk også, at nogengange må man være hård mod sig selv og sige at selvom hesten er rigtig sød, så er det ikke hestEN. Det er nogengange det hårdeste, synes jeg.

    Glem heller aldrig, at det kan tage tid. Jeg har kigget efter hest i mere end et år, og har stadig ikke fundet hestEN endnu. Det kan tage tid, men hellere vente til den helt rigtige dukker frem.

    En anden god idé er også at tænke dig godt om, INDEN du ringer til ejeren/fremviseren. Hvad er det egentlig, jeg vil have af hest? Hav et par spørgsmål klar. Og husk, mange sælgerene vil gøre ALT for at få købere ud til deres heste. Jeg snakker selvfølgelig ikke alle, men vi har sgu oplevet mange.

    Når I så ringer, hav som sagt et par spørgsmål klar, og spørg ejeren ud. Et af de spørgsmål vi bruger mest er; "Og hvad er det så, du ikke har fortalt?" Så kommer der tit,; "Jamen den har nogengange om sommeren vejrtrækningsproblemer, men altså ..." blablabla. Nej tak.

    Husk også at fortælle hvad hesten skal bruges til, hvem der skal ride den og passe den.

    Når du så har fundet hesten, vil det være en god idé at have en erfaren rytter på den også. Jeg plejer at have Hannah med ude når jeg prøver hest, og når så vi har fundet et emne - Lise. Men altså det er en god idé at have en til på ryggen af hesten, fordi han/hun opdager måske nogle ting, som du ikke gør -- og omvendt.

    Når den så skal til handelsundersøgesle, kan man forhandle med ejer/sælger om hvem der betaler hvornår. Jeg har tit set, at de skriver hvis hesten går igennem betaler køber, hvis ikke er det på sælgers regning. Andre skriver bare med det samme, at køber betaler handelsundersøgelse.

    Husk også, at det skal være en dygtig dyrlæge. Jeg kan klart anbefale Gundsø, hvis de er i tvivl dumper hesten. Så er du sikker på at få en rask hest.

    Du må endelig skrive hvis du vil vide mere!!!
    Held og lykke med det, fortæl mig lige når du ved noget mere, er da nysgerrig xD


  • #7   4. aug 2011 Tusind tak:D
    Det glæder jeg mig meget til at vise mommy! smiley


  • #8   4. aug 2011 Hvis du vil have ridelærer med, så sørg for det er en du kan lide og har fået undervisning af før. Mange ridelærer er ekstrem dårlige og "forbyder" mange heste.

    Jeg ville sige, få en der har haft hest i rigtig mange år med ud, og som har styr på det )


Kommentér på:
Hvad skal jeg se efter?

Annonce