De vigtigste ting når man starter med hest? {{forumTopicSubject}}
Hej I skønne mennesker!
Jeg sad den ene dag og snakkede med min veninde, om udstyr mm. til hest og hvad der var "need to have" og hvad der var mere "nice to have". Jeg har været ude af hestegamet nogle år, hvor min veninde har hest med sin mor, og pludselig kom jeg da i tanke om hvor mange ting jeg på daværende tidspunkt havde, især måske mere "nice to have" ting end "need to have" ting haha
Så hvis I skulle lave en liste, til en som står og skulle have sin første hest, hvad ville I så putte på "need to have" og "nice to have", i forhold til både udstyr, strigler, praktiske ting mm?
Tænkte det kunne være sjovt at se hvad folk mener
God dag til jer alle!
jan 2006
Følger: 66 Følgere: 58 Heste: 4 Emner: 198 Svar: 9.374
Hvad der er need to have og nice to have, kommer helt an på hvad formålet med hesten er? Og man vi have den til at gå og græsse på en mark og intet andet, eller om man vil bruge den til kørsel, ridning og stævner
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Sadel + underlag.
Jeg rider western. Der er gummiskum på undersiden af underlaget, så jeg kan skure underlagets underside med sæbe og skylle det ret = intet behov for flere underlag.
Hovedtøj.
Grime +ekstra grime.
Træktov.
Jeg sætter pris på at have rebgrime og "horsemanship Træktov", det bruges fx når børn skal have ture.
Hovrenser, børste til man /hale, detangler spray, et par børster og en taske til det.
Sadelvogn - min sadel er tung...
Jeg klarer mig helt fint uden dækkener, men kan blive i tvivl om det er en abrikos gul Palomino eller musegrå mudderklump jeg ejer..
En ven med trailer er også godt.
Hvis jeg havde hest hjemme, er der en del redskaber jeg nok også ville fremhæve.
jun 2008
Følger: 278 Følgere: 885 Heste: 7 Emner: 292 Svar: 2.113
Har du en hest der er meget sart overfor insekter er insektspray, dækken og maske nok også et must. Ellers er den i nice to have
Nice to have: Gamacher, bandager - eller generelt udstyr - flere underlag, dækkener, shampoo, plejeprodukter, dækkener(hvis hesten har brug for det, i need to have).
Men nogle vil se nice to have, er noget they need to have Så dette er vel bare hvordan jeg lige ser listen.
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.272
Må lige give dig point for din sidste "need to have" ??
maj 2011
Følger: 148 Følgere: 113 Heste: 7 Emner: 45 Svar: 1.179
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Haha Nana E, den sidste linje er virkelig hovedet på sømmet
jan 2008
Følger: 68 Følgere: 82 Heste: 6 Emner: 136 Svar: 2.570
Dækken (regn, overgang og vinter)
Sveddækken
Ridedækken (varmt)
Ridedækken (vandtæt)
Trense
Bid
Sadel
Ekstra grime
Klokker
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.290
En minilæsser
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.220
Så kommer alt det praktiske til staldarbejde udover, men er man opstaldet er det som regel ikke nødvendigt selv at have.
Nice to have er .. alt det andet
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
- Paller og presseninger til at holde høet tørt, når jeg nu ikke har mulighed for at opbevare det i lade.
- Mine heste bruger forskellig størrelse grime, så 8 grimer (2 til hver hest) udelukkende fordi det er skide surt at stå der og have en hest med en smadret grime og ikke have en ny i baghånden.
- Et tov per hest, og gerne 2-3 stykker som reserve liggende i sadelskuret.. (Tak, Liva, fordi du så fint har demonstreret hvordan man ved at læne sig laaangsomt baglæns kan knække et tov og komme til at stikke hovedet i græsset lige under)
- En tilpasset sadel til hver ridehest
- Tøjler. Hovedtøj er ikke lige så nødvendigt, men noget der er MEGET nice to have
- Spånegreb
- Trillebør
- Reservehegn og reserveled
- Murerbaljer til vand på folden
- Sorte spande i tilfælde af kolik
- Medicinsk shampoo
- TERMOMETER! (Husk også sprit og vaseline)
- Vat/vatrondeller
- Hvis der ikke er adgang til varmt vand: en elkeddel
- En vandslange
- En vandpose eller vandkande(r)
- Mine heste går med dækken, så dækkener efter behov + reserve
- Gaffa (masser)
- Vetflex
- Bleer og/eller animalentex
- Hovrenser og stiv børste
- Går hesten med sko, så også en god tang i tilfælde af en akut løs, skæv sko
apr 2016
Følger: 26 Følgere: 21 Heste: 2 Svar: 5
Need to have: grime, træktov, hovrenser, ufo gnubber, plastic strigle og en stiv børste og en saks, opstaldnings sted med adgang til fold, vand og hø, og så køber jeg selv vitaminer til dem.
Den nye er så alt for tynd, så jeg har måttet ud at købe majsflager, for at han kan blive fedet lidt op.
Nice to have: trense, gjord med ringe, liner og gamacher.
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.460
Mindst 2 grimer og 2 træktove
Strigler, noget med stive hår og noget med bløde hår og noget plast eller afstrygerjern. Så er jeg også glad for 2 hovrensere, for det sker at den ene forsvinder 1 døgns tid eller er væk i kassen.
Så holder jeg med på et ulddækken (jeg har dog fleece, fordi jeg ikke kan finde uld i str. 95), fordi, som en anden nævnte, pludselig står man med en svedt/syg hest som er i risiko for at blive nedkølet. Eller som jeg i efteråret: At skulle vaske en hest på halvdelen af kroppen dagligt i to uger i starten af november.
En kniv i stalden er need to, i mine øjne. Alt for få stalde har det, så nu har jeg det altså selv. Her er det både praktisk (ballesnore, plast, sække) og sikkerhed (panikhest der sidder fast i snor/sele/tøjler). Den kniv må IKKE forsvinde fra sin plads, andet end ved aktivt brug. Jeg bliver tosset hvis det sker og har navn på af samme grund. Jeg rider også ofte tur med lommekniv af samme grund, for sikkerhed og den kan fjerne en sten.
Derudover kan det variere efter brug, med hovedtøj og sadel. Og egentlig mener jeg en pisk kan være god (jordarbejde). Men faktum er at rigtig mange andre ting (udover sadel/hovedtøj/sele), kan man låne af medopstaldere og så vurdere efter 1-2 måneder om det er noget man selv skal eje.
Jeg har åbenbart også stærke holdninger til koste (fejekoste), så jeg havde købt en anden straks, hvis jeg kunne opbevare den sådan at andre ikke render med den eller bruger den forkert (her ser jeg ondt på jer der ikke renser kosten for hår og hø efter brug).
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg har altid en lommekniv i lommen, når jeg ikke er på arbejde / ude at handle ind.
mar 2018
Følger: 1 Svar: 1
Jeg behøver ikke dækken eller noget i den stil til mine, men igen kommer det an på racen. mine hadet et lille skur som de fik foder i,
Men de ville heller sove ude i sneen, end de ville ind i skuret, de opholdt sig faktisk kun inde når de fik foder, Og det var selvom de kunne gå og komme som de ville.
Need to have
En blød og hår børste
Hovrenser
Grime
Træktov
Ridehjelm
Et par ridebukser
Hovfedt
striglekasse
Sadel
Hovedtøj
Sadel underlag
Ride handsker
Nu hade jeg mine hjemme
Trillebør
Skovl
Høtyv
Størrelse
Hø
Foder
Tørt sted at opbevare foder sadel mm
Fold
Læg skur
Vandtrug
Fodertrug
Nice to have
Ekstra grimer
Ridebane
Spring
Hestetrailer
Sadel overtræk
Kam til man og hale
Vaske område
Trøjer ærmeløs vest og jakker kun til heste brug
Skridt tæppe
Dækken
longetov
Godbidder
De vigtigste ting når man starter med hest?