{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
692 visninger | Oprettet:

Sadler - den store jungle {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Nu har jeg været væk fra "sadel-markedet" en rum tid og synes det er super svært.

Hvad er for og imod sadler med udskifteligt kopfjern?

Hvad sadler med udskifteligt kopfjern OG justerbare knæstøtter har I gode/dårlige erfaringer med?

Står med en unghest der snart skal tilrides, og der synes jeg jo at det kunne være smart hvis sadlen havde udskifteligt kopfjern...

Derfor vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer =) =)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sadler - den store jungle
  • #1   19. apr 2020 Har selv haft en Wintec dressur sadel til min hest fra den skulle til rides og til den var færdig med at vokse. Det fungerede super godt og gjorde, at jeg egentlig bare har skiftet den ud med en Bates.
    Jeg synes det fungerer godt at der kan skiftes kopfjern i takt med at hesten vokser og sætter muskler.
    Men det handler selvfølgelig stadig, om at modellen passer til hesten. smiley

• AMT
    AMT Tilmeldt:
    maj 2007

Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
    #2   19. apr 2020 At kopfjernet kan skiftes, er på ingen måde garanti for at sadlen passer med andet kopfjern.

• #3   20. apr 2020 Jeg har aldrig haft en sadel med udskifteligt kopfjern, og er ærligt heller ikke til det. Det alene af den grund at bare fordi kopfjernet kan skiftet får det ikke nødvendigvis sadlen til at passe. Hesten ændrer sig ofte i hele ryggen, og det løser et andet kopfjern ikke.

• #4   20. apr 2020 Fordelen ved et udskifteligt kopfjern er, at sadlen kan passe til flere forskellige bredder. Ulempen er, at det ofte misforståes med, at den 1) passer alle heste eller 2) at den passer med ét kopfjern, så selvfølgelig passer den også med et bredere kopfjern når hesten er blevet bredere. smiley

• #5   20. apr 2020 Hejsa alle!
    Tak for kommentarer =)

Nej selvfølgelig kan en hest ændre sig så meget at selve sadlen bare ikke ligger godt når kopfjernet bliver skiftet. Den er jeg helt med på.
    Men når man nu, som i min situation, står med en 3årig der skal tilrides og have lagt muskler på, så var dette et forsøg værd.
    Ellers ender jeg vist bare med 5-6 sadler på det første år.

Jeg har en sadel som (forhåbentlig) kan blive lavet til at passe dyret når han er lidt mere "færdig".
    Så det er ment i "opstartsfasen" så at sige.

• #6   21. apr 2020 Jeg har en Bates og er super glad for den. Jeg håber også den kommer til passe min unghest når han skal i gang, men det må kyndige folk vurdere.

Det man skal være opmærksom på ved Bates/Wintec sadler er ikke bare om kopfjernet passer.
    Men at der er andre indstillings muligheder i de luft kamre der ligger bag til, som også skal justeres og holdes ved lige.
    Du skal derfor henvende dig til en sadelmager der har forstand på Bates og Wintec sadler.
    Og så skal man være opmærksom på helt almindelig ting ligesom ved andre sadler.
    Selvom den kan gøres bredere, så skal den stadig være fri af ryggen og forkappen skal ikke støde den i nakken. Heller ikke når der er vægt på.

Jeg tror det er der, at mange går galt i byen med udskiftelige kopfjerns sadler.
    Der skal stadig en hel masse tilpasning til og det er ikke en garanti for at den type sadel passer din hest. smiley

• #7   21. apr 2020 Jeg er allerede begyndt at gøre mig tanker omkring sadel til min unghest, selvom der 2 år til hun skal tilrides. Men jeg er ude i at købe en “læderboms sadel”, da den er fuldstændig fleksibel ligesom en bomløs men stadig opbygget omkring en form for bom smiley Jeg har kig på EDIX- og FlexEE sadlerne smiley

• #8   22. apr 2020 For nogle år siden, da jeg stod med en 3½ år, der skulle have sadel, tænkte jeg lidt på samme måde, men kunne dog ikke finde noget. Så jeg endte med at købe en Prestige dressur sadel, hvor det er muligt at ændre bommen, hvis det skulle blive nødvendigt.

Jeg havde hesten i næsten 10 år, sadlen blev selvfølgelig, tilpasset nogle gange undervejs, men den blev aldrig for smal. (og det var ikke fordi at hesten ikke blev trænet smiley )

Så jeg ville ikke være så bekymret, for en sadel hvor man ikke selv kan skifte bommen. Mange gange er der også anden end bom breden der skal ændres....

I øvrigt laver Albion en der hedder Adjust eller noget i den stil, hvor det er nemt at justere bommen.

• #9   27. apr 2020 Nu har jeg haft bates og wintec i over 9 år og jeg er så tilfreds.
    Jeg har pt 9 heste og der er både unge og gamle og de 5 af dem har wintec / bates.
    Der kan man skifte både kopjwrn og sætte sådanne stykker ind bag på, midt på og ændre sadlens kammer Hvis du forstår.
    Jeg ville ALDRIG bytte dem for noget andet.

Jeg her wintec pro
    Wintec Isabell Werth
    Bates inova
    Bates idabell werts
    Og wintec close contac

Kommentér på:
Sadler - den store jungle

Annonce