692 visninger
|
Oprettet:
Sadler - den store jungle {{forumTopicSubject}}
Hejsa!
Nu har jeg været væk fra "sadel-markedet" en rum tid og synes det er super svært.
Hvad er for og imod sadler med udskifteligt kopfjern?
Hvad sadler med udskifteligt kopfjern OG justerbare knæstøtter har I gode/dårlige erfaringer med?
Står med en unghest der snart skal tilrides, og der synes jeg jo at det kunne være smart hvis sadlen havde udskifteligt kopfjern...
Derfor vil jeg meget gerne høre jeres erfaringer =) =)
jan 2007
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Svar: 8
Jeg synes det fungerer godt at der kan skiftes kopfjern i takt med at hesten vokser og sætter muskler.
Men det handler selvfølgelig stadig, om at modellen passer til hesten.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jan 2007
Følger: 51 Følgere: 151 Heste: 9 Emner: 48 Svar: 6.181
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
maj 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Heste: 1 Emner: 5 Svar: 5
Tak for kommentarer =)
Nej selvfølgelig kan en hest ændre sig så meget at selve sadlen bare ikke ligger godt når kopfjernet bliver skiftet. Den er jeg helt med på.
Men når man nu, som i min situation, står med en 3årig der skal tilrides og have lagt muskler på, så var dette et forsøg værd.
Ellers ender jeg vist bare med 5-6 sadler på det første år.
Jeg har en sadel som (forhåbentlig) kan blive lavet til at passe dyret når han er lidt mere "færdig".
Så det er ment i "opstartsfasen" så at sige.
aug 2007
Følger: 29 Følgere: 92 Heste: 2 Emner: 9 Svar: 455
Det man skal være opmærksom på ved Bates/Wintec sadler er ikke bare om kopfjernet passer.
Men at der er andre indstillings muligheder i de luft kamre der ligger bag til, som også skal justeres og holdes ved lige.
Du skal derfor henvende dig til en sadelmager der har forstand på Bates og Wintec sadler.
Og så skal man være opmærksom på helt almindelig ting ligesom ved andre sadler.
Selvom den kan gøres bredere, så skal den stadig være fri af ryggen og forkappen skal ikke støde den i nakken. Heller ikke når der er vægt på.
Jeg tror det er der, at mange går galt i byen med udskiftelige kopfjerns sadler.
Der skal stadig en hel masse tilpasning til og det er ikke en garanti for at den type sadel passer din hest.
okt 2004
Følger: 99 Følgere: 160 Heste: 5 Emner: 156 Svar: 9.701
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.262
Jeg havde hesten i næsten 10 år, sadlen blev selvfølgelig, tilpasset nogle gange undervejs, men den blev aldrig for smal. (og det var ikke fordi at hesten ikke blev trænet )
Så jeg ville ikke være så bekymret, for en sadel hvor man ikke selv kan skifte bommen. Mange gange er der også anden end bom breden der skal ændres....
I øvrigt laver Albion en der hedder Adjust eller noget i den stil, hvor det er nemt at justere bommen.
mar 2011
Følger: 114 Følgere: 115 Heste: 17 Emner: 8 Svar: 77
Jeg har pt 9 heste og der er både unge og gamle og de 5 af dem har wintec / bates.
Der kan man skifte både kopjwrn og sætte sådanne stykker ind bag på, midt på og ændre sadlens kammer Hvis du forstår.
Jeg ville ALDRIG bytte dem for noget andet.
Jeg her wintec pro
Wintec Isabell Werth
Bates inova
Bates idabell werts
Og wintec close contac
Sadler - den store jungle