Skala omega 3 fedtsyrer Skala omega 3 fedtsyrer
Hej
Jeg har en pony med astma samt støvallergi, og hun plejer at hoste lige når vi starter med at ride/træne og i går også på lødsdriften og kunne mærke da jeg red hvor anstrengt og hurtigt hun enelig trak været. Hvilket hun kun plejer at gøre når vi rider hårdere (vi skridtede kun)
Men jeg prøver at finde et godt tilskud der kan hjælpe lidt på hendes hoste/vejrtrækning. Vi har prøvet leovet bronchial elixir som virker nogenlunde på hosten lg lige nu for hun leovet Hamba-vet, og de seneste gange har hun kun hoste prustet agtigt.
Nå men så har jeg hørt at omega 3 fedtsyrer skulle være gavnligt til heste med luftvejs problemer. Og overvejer nu at prøve det, men virker det? Og er der andre tilskud der evt var værd at prøve, som helts ikke koster en formue?
Tak på forhånd
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Det, som der er ved traditionel medicin er, at for at få stemplet "medicin" skal man have undersøgt og vist, at det virker.
Det gælder ikke for mystimagiske tilskud.
Jeg er så grådig, at skal mine dyr skal have behandling, så skal det være med dokumenteret effekt...
(Og hvis du har opstartet relevant behandling +optimeret hestehold til astmavenlige forhold - så se bort fra min kommentar.)
Og nej, jeg har ikke hørt at bestemte olier skulle have effekt på astma / allergi...
nov 2015
Følger: 34 Følgere: 11 Heste: 1 Emner: 25 Svar: 147
Hun fik konstateret astma i november/ december og var på medicin og ha4 de passene forhold. Hun for ikke mere medicin og hendes astma/vejrtrækning var blevet neget bedre. Men i går var det som om det var blevet være
jan 2020
Følger: 1 Svar: 17
Nogle har også succes med kombuchate, der når man først har anskaffet startkultur og diverse udstyr til "brygning"/opbevaring er billigt at lave selv.
jan 2004
Følger: 50 Følgere: 39 Heste: 5 Emner: 134 Svar: 2.280
Derudover, så er jeg enig med Doktor Who. Alt det der krimskrams og tilskud man kan købe sig fattig i, det giver jeg ikke noget for. Er hesten syg, så tilkaldes dyrlægen for at behandle. Er behandling udsigtsløs, så afsluttes eventuelle lidelser.
Omega 3-6-9-fedtsyrer er vel udmærket som kosttilskud eller fodertilskud. Bevares det indeholder jo energi. Men at det ligefrem skulle have en gavnlig effekt på astma - det virker utopisk. Jeg ville ikke begynde at eksperimentere med den slags alternativ 'behandling', for at spare en medicinsk videnskabelig behandling. Det er heste vi har, det er ikke legesager. Vi er forpligtet til at sørge for at varetage deres tarv herunder korrekt behandling - det står også i loven.
jan 2020
Følger: 1 Svar: 17
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
For, at noget skal virke optimalt, så er det vigtigt, at det får tid til, at virke. Med kosttilskud skal man regne med mindst 3 - 6 mrd før man ser en virkning eller ingen virkning. At skifte hele tiden er penge ud af lommen.
Skala omega 3 fedtsyrer