581 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Dårligt humør om vinteren.. Dårligt humør om vinteren..

Hej igen smiley
Jeg ville lige høre med Jer om I har et godt tip (der ikke koster en formue) til at få Rocky sit humør bedre.. Han er altid mere "sur" om vinteren.. Som om han bare overhovedet IKKE kan lide årstiden.. (det kan jeg SÅ godt forstå) Det er det samme med hans humør hvert år.. Han mister ligesom gnisten og humøret (medmindre der sker noget specielt hvor han virkelig er i centrum for opmærksomheden fra mange mennesker).. Nogle forslag?

Mvh TT

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dårligt humør om vinteren..
  • #1   29. dec 2019 Jeg ved det ikke...

Træne mere med andre??

• #3   29. dec 2019 Nej, det ville han også bare ødelægge ved første chance, og der er ingen forandring, kun irritation når han får svede dækken på. Et lændedækken/Ride dækken kan til nøds gå..
    Jeg kom forresten i tanke om.. At om sommeren er det okay at få Ride dækken (flue) på.. Men han bryder sig ikke om dækkenet om vinteren.. Han har altid været fysisk sensitiv ift hvad han synes er behageligt at have på og ikke..

Mvh TT

• #4   29. dec 2019 Jeg tænker også om han måske går og fryser/spænder op ? Jeg kan se at fx Pinot fint klare sig med et 100 g dækken, mens Caspian er på 220 g og virker til måske at skulle op på 300 g - han virker lidt mere spændt og stiv,når han er kold.

Ridemæssigt er det for mig også tydeligt, at hestene skal varmes op i længere tid om vinteren - igen måske pga kulden ( rider ofte ude), eller måske fordi de går og spænder op ude på fold, hvor de når de leger pt jo skal forholde sig til et fedtet leret underlag, som gør at de skal have ret meget kropskontrol for ikke at skride ud.

Og så har jeg lige læst noget ang lys - at det er vigtigt at hestene har lys i fx stalden - jeg har altid lyset tændt ind til de bliver natputtet. Dvs lyset er tændt fra kl 17-18 stykker indtil kl 2230. Det skulle kunne påvirke nogle heste, hvis de ikke fik nok lys her i de mørke vintermåneder.

Og hvordan med dit humør ? Småkeder du dig i disse trælse vintermåneder ? Jeg oplever selv, at jeg med fordel kan lave “tossede sjove ting” med hestene, for at begge parter synes der sker noget nyt og spændende - og omend hestene ikke er mennesker, så oplever jeg at man nogle gange næsten får fornemmelsen af at man står og smågriner sammen over et eller andet tosset.

Mvh Charlotte

• #5   29. dec 2019 Jeg går faktisk og tænker på at klippe ham på bringen da han har det alt for varmt bare efter en skridt tur.. Men jeg er ikke meget for at klippe en hest i løsdrift.. Han går alt for hurtigt død i ridningen, og først tænkte jeg at supplere med ekstra energi.. Men da han var fuldstændig våd på bringen efter en skridttur også.. Så tænkte jeg måske det var varmen.. Han føles aldrig kold hverken på mulen, ører eller imellem benene.. Så derfor tvivler jeg på det er fordi han fryser.. Jeg hælder mere til manglende lys.. Jeg har kun lys i laden når jeg er der.. Så nu har de sammenlagt kun kunstig lys Ca 20 minutter efter der bliver mørkt..
    Måske jeg skal begynde at have lyset tændt fra det bliver mørkt indtil jeg har aften fodret.. Også er der nogle af Jer der ved hvad jeg kan give der har ekstra D-vitaminer? Og hvordan er det med de.. Er de fedt opløselige eller vandopløselige?

Mvh TT

• #6   29. dec 2019 Det er vist fedtopløseligt og findes i Levertran.. Jeg kontakter min foder konsulent og hører ad ift mængden... smiley

Mvh TT

• #7   29. dec 2019 Jeg tænker at lys, kan spille en rolle, og som du selv skriver, at have tændt lyset. Nogle stalde bruger de UV pærer.

En huskeregel til fedt opløselige vitaminer
    A (alle) D (damer) E (elsker) K (kage) ??

Nogle heste har brug for lidt ekstra i vintertiden smiley

• #8   29. dec 2019 Min har det på samme måde, så her i ferien har vi droppet dressuren, hehe. Han kommer på tur næsten hver dag og de dage hvor han ikke er på tur, springer vi eller longere og evt. rider uden sadle. På turen har vi fundet en væltet træstamme, som han hygger sig med at springe over. Og når han har en fridag står han på folden fra tidligt morgen til meget sen aften. Han nyder ferie livet!

• #9   29. dec 2019 Rocky har helt ferie i de to uger her smiley vi starter op igen om en uges tid smiley han havde brug for pause smiley

Mvh TT

• #10   29. dec 2019
    Nogle heste fryser uden man mærker dem på det - andet end de spænder i kroppen og det kan så give forskellige symptomer som at de er spændte, synes det hele er træls, ugidelige osv. der er mange forskellige symtpomer.

Andre bliver det også hvis de fx sveder og ikke kan komme af med varmen - ugidelige.
    Hvis de sveder og bliver nedkølet, kan det også give en hest der fryser og spænder i kroppen - selvom den ikke står og ryster.

Jeg ville ikke rode med vitamin/mineraler uden en blodprøve.

• #11   29. dec 2019 Er det måske fordi den står mere i boks?
    Jeg har nemlig en masse forskellige ting i min hests boks som han kan lege med (5 forskellige legeting). Tænker da det hjælper lidt på de ikke står og keder sig så meget.

Men ellers så sørg for at lav varieret træning. Tag på ture når I kan, lav noget miljøtræning, træn nogle tricks osv... smiley

• #12   29. dec 2019 Sara - Han går i løsdrift smiley og vi træner et par gange i skoven og en ugentlig tur hvor 3 ud af fire gange er skridt. Så han får variation.. Men han er generelt mere sur, også imod de heste han har gået med.. Jeg har i aften tændt for lyset i laden så han kan gå ind i lyset hvis han vil.. smiley

Mvh TT

• #13   30. dec 2019 Eller du kan prøve med en dagslyslampe. De koster lidt, men kan sikkert købes brugte. De virker godt på mennesker og måske også på heste?

Kommentér på:
Dårligt humør om vinteren..

Annonce