Går du ind for genbrugsjul af hensyn til miljøet? Går du ind for genbrugsjul af hensyn til miljøet?
I denne kommende julehøjtid, som nok bliver, endnu, et orkie i forbrug, tænker du så miljøbevist og køber brugt?
Jeg gjorde det sidste år, da pengene var små, men jeg må tilstå, at jeg ikke har gjort det i år. Min kæreste er ikke den, der, normalt, kommer med gave ønsker. Men i år har han oppet sig og det han har ønsket, syntes jeg ikke han skal ha i brugt udgave.
Sidste år blev det til en B&O retro transistor radio og en brugt TV serie, som begge blev et mægtigt hit hos modtager. TV serien har kørt på repeat mindst en gang pr mrd og radioen bruger vi hver dag.
Hvad gør du for at skåne miljøet i denne juleoverforbrugstid?
Gør du overhovet noget?
Eller er det ikke noget du tænker over?
jun 2011
Følger: 30 Følgere: 41 Heste: 1 Emner: 43 Svar: 1.640
Derudover er vi blevet gode til, at sortere vores affald. Vi prøver også, at undgå madspild. Det er sjældent vi smider mad ud, vi ikke har nået, at andvende, inden det blev ubrugeligt.
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.748
jan 2007
Følger: 3 Følgere: 98 Heste: 5 Emner: 25 Svar: 704
Selv laver jeg gerne gaverne, hvis jeg finder på noget der er brugbart. Det er bare billigere og så kan jeg godt lide at lave ting
jul 2013
Følger: 27 Følgere: 95 Heste: 2 Emner: 12 Svar: 597
Men generelt syntes jeg det kommer an på hvad folk ønsker sig, det er jo ikke lige alt der kan eller bør købes brugt.
Jeg kan dog godt finde på hvis jeg ser noget brugt til salg lige smide link til min familie og sige "Jeg ønsker mig dem her"
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.473
Jeg mener, at hvis man går så meget amok, at julens gaver er et problem, så skal man nok bare hellere være lidt mere selvkritisk og lade være med at dyrke gavehelvedet, men i stedet give færre gaver, men ting som vil blive brugt!
Jeg har det lidt stramt med "genbrug for naturens skyld".
Hvis man køber x dims, fordi man skal bruge den, så er det jo ligemeget om du køber den fra butik eller et andet sted, knuselsker den og bruger dimsen så meget som en dims fortjener at blive slidt i sin levetid.
Nogle af købt brugt tingene ender med at blive "juhuu, den kostede kun 100 kr, så kan jeg købe tre dimser mere!"
Det er naturligvis al ære værd, hvis andre fx har et fejlkøb og det er lige det, som man søger.
Man undgår spild og det er ofte billigere.
Men, jeg synes at det er svært til gaver, for ofte kan man ikke lave det perfekte match - for det kan ikke byttes, og hvad hvis bukserne ikke sidder ret godt?
Det er ofte ikke gaveegnet med genbrug.
For helvede og patter, køb det du har brug for. Og ikke dimser, du ikke har brug for.
Hvis vi bare nøjedes med at købe det, vi rent faktisk forventede at bruge og droppede for sjov købene, så var vi nået langt...
Faktisk.
Sat lidt på spidsen.
Det samme gælder børn.
Medmindre du skal bruge dem, at du har en stærk instinktiv trang til at få dem, så lad være.
Færre små nye forbrugere - hvorfor??
jun 2011
Hvad så hvis det ønskede ikke kan fåes fra ny? Eks noget til et kaffestel, der er udgået i handlen?
Eller som jeg selv, samler på Georg Jensen julepynt. Meget af det fåes jo heller ikke længere i handlen? Vil du så se bort fra det ønskede og gi noget andet?
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.174
Har ikke købt noget brugt til andre, men jeg kunne sagtens finde på det, alt afhængig hvad det er.
Har flere second hand tøj, tasker, smykker og sko.. Noget er det er svine dyre mærkevarer, som jeg har fundet til en god pris.. Også en del af mit ridetøj/udstyr. Flere af mine møbler er genbrug.. Det eneste jeg ikke gør, er at skralde.
aug 2016
Det udgik af produktion i 1920-erne circa.
Men, kvalitet der holder gælder ikke helt som "genbrug" i min verden.
jun 2011
Det er altså stadig genbrug, selvom det er kvalitet
Genbrug behøver jo ikke være bras, fordi det er skænket til en genbrugsbutik eller tilsalg igen.
aug 2016
Jeg er vokset op med gamle ting.
På min barndoms værelse var det typisk kun et møbel, der var under 100 år gammelt.
Men, fortsat brug, præcis som tingene er beregnet til, er ikke genbrug. Ligesom istandsættelse af et hus originale vinduer fra 1800 tallet ikke er genbrug, det er også bare fortsat brug.
Hm.
dec 2009
aug 2008
Følger: 81 Følgere: 101 Heste: 7 Emner: 259 Svar: 7.248
Men jeg kunne aldrig selv drømme om at give brugte gaver ??
nov 2011
dec 2009
nov 2008
Følger: 265 Følgere: 1263 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.444
Men generelt har jeg det bedst med at købe nyt, hvis det er til gaver. Er det til mig selv, så er jeg ligeglad :).
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.775
Jeg køber selv genbrug, til mig selv, men der ved jeg jo også at tingene kan bruges og passer, det ville jeg jo ikke vide til en gave.
Vi har umiddelbart den regel; en gave pr. pers. Og sørger for at købe noget som folk ønsker sig!
Det kan være mega svært til børnene, for de vil bare ha, ha, ha, men på den anden side ved de jo ikke bedere endnu, sådan var jeg også selv, men jeg har det generelt rigtig svært med gaver til børn, da jeg gerne vil give noget som de bliver glade for og bruger.
I forhold til mad, så har jeg ingen dårlig samvittighed, vi køber det vi skal bruge, spiser rester og resten får fars grise (Ja undtagen kød)
Vi har dog valgt i år, ikke at købe juleslik, da jeg med stor sandsynlighed får en kurv i julegave fra arbejde, som er fuld af lækkerier, så er der ingen grund til at bruge penge på det selv
nov 2011
Men ja, mad og så til sig selv er fint. Jeg synes bare ikke, at genbrug er noget man giver i gave
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
“ny eller gentagen brug af noget brugt“ ( https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Genbrug ) - altså siger ordet ‘genbrug’ ikke noget om kvalitet eller mangel på samme, eller om man ændrer brugen/formålet af genstanden.
Jeg elsker genbrug. Konceptet er det bedste. Det er ikke rigtigt at man tænker klimavenligt når man mener at man lige så godt kan købe noget nyt hvis man mangler det, som at købe samme ting brugt. Hver gang en ny ting skabes kræver det nye ressourcer, der kunne man i stedet for have købt brugt og nydt de allerede udvundne ressourcer. Derudover genererer køb fra ny mere efterspørgsel, man fortæller firmaet at det er værd at producere flere/bruge flere ressourcer. Når man/jeg køber noget nyt som kunne have været købt brugt så føler jeg at jeg bruger dobbelt så mange ressourcer: nemlig både på min nye ting og på den brugte ting som risikerer ikke at blive solgt/brugt, og dermed spildt.
Det er helt rigtigt at det er klimavenligt generelt at holde sig til at købe det man faktisk har brug for i stedet for at se shopping som en sport.
Jeg giver gerne gaver fra genbrug. Det kommer helt an på hvad der er og hvad mine muligheder er. Det har da taget noget tid at vænne mig til tanken, men jeg bliver bedre og bedre til det. Jeg hjemmelaver gerne gaver hvis jeg kan (nu er min symaskine så gået i udu og jeg når ikke mine planer for hjemmelavede pakkespilsgaver, ÆV).
Til farsdag var jeg ude at hente et Lykkehjulet brætspil jeg havde fundet på dba. Min far har været med i Lykkehjulet og det var den PERFEKTE gave
Jeg har selv ønsket mig genbrugs- eller hjemmelavede, og oplevelsesgaver før. Uanset om der var udgået eller stadig blev solgt. Nogle gange linker jeg aktivt til en brugtannonce, eller skriver direkte at det gerne på købes brugt, men det er ret meget en selvfølgelig for mig at det må man gerne. Jeg er totalt priviligeret overhovedet at få gaver og synes det er skønt at blive tænkt på
I år ønsker jeg mig f.eks. et bluetooth Apple tastatur. Der har jeg blandt andet skrevet direkte at det meget gerne må købes brugt
Apropos hvad man ellers gør for at være klimavenlig til jul så er det min 7. jul som vegetar
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.719
Personligt synes jeg genbrug er fantastisk.
apr 2008
Følger: 16 Følgere: 25 Heste: 2 Emner: 136 Svar: 1.694
jeg har da også flere gange fået brugte ting i jule og fødsesdagsgave, Mest rideudstyr
giver da også selv genbrugsgaver. hvis folk ønsker sig noget bestemt så kan det jo være lige meget om det er ny eller brugt, bla så ønsker min lillebrors sig tit fiskeudstyr, og her kan man også spare en del penge ved at købe brugt,
jeg tænker at det er jo en god ting. dels får folk noget de rigtig gerne vil have men som giver ikke endelig har råd til.
men det kræver jo at folk ved hvad folk ønsker sig og str.
tænker mange ikke over hvad det endelig er de ønsker sig. nej for det er nemt bare at bytte til noget andet,
jan 2007
Følger: 31 Følgere: 198 Heste: 4 Emner: 121 Svar: 878
Når det er sagt, så elsker jeg at købe brugt. Både tøj, men også rideudstyr.
Om jeg gør det for miljøet? Mmmh det har jeg aldrig tænk på som sådan, jeg gør det for at spare penge langt hen ad vejen
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.972
Jeg går ind får genbrug når folk ønsker sig noget man kun kan få brugt - fx et stel, ikke for miljøets skyld.
jun 2011
Man skulle tro du aldrig har været i en genbrugsbutik og se hvad de faktisk har af guld?
Jeg har set flotte antikke møbler. Dyre designer ting, nettop fordi skænkeren ikke ved hvad det er de har givet væk eller bare ikke ønsker at beholde. Bras er der også og meget af det. Men som skrevet også virkelig flotte ting.
Jeg holder med Mette Det Kreative Hestemenneske i hendes fortolkning af ordet genbrug. Også i at, nyproduktion bruger unødige ressourcer, som vi kan spare ved, at købe brugt.
aug 2016
Jeg holder meget af loppemarkeder, mv.
Jeg samler fx på fyldepenne. Simpelthen fordi jeg kan tage noter en hel dag uden at få skrivekramper.
Er brætspilsnørd. Vi har fx kriblekryds - kan du gætte det moderne navn??
Jeg bifalder at fortsætte med at bruge ting i deres naturlige livslængde.
Men genbrug som gavemetode for at være miljøvenlig?
Come on, vil du være miljøvenlig, så nøjes med de ting, du har brug for. Og ikke mere.
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.243
jun 2011
Så loppemarked er ikke genbrug?
En dyr designertaske eller sko af et hvilkes som helst mærke bliver ikke nødvendigvis slidt op af at, at stå ubrugte i et skab. Mange køber, desv, kun i vildskab for, at blive stille væk i et skab, indtil de bliver smidt ud eller givet til genbrug. Selv bras, der ikke er blevet brugt, fortjener da, at blive brugt af andre.
aug 2016
Jeg ved ikke helt, der mangler et ord for fortsat brug versus "genbrug", hvis man bruger genbrug som forlængelse af en cyklus.
dec 2015
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 34 Svar: 416
Genbrug, jo kan jeg godt finde på til mig selv, men kommer meget and på hvad det er, er det elektronik, så nej, men er det en fin tallerken eller møbel uden skrammer og næsten som nyt så ja der kan jeg godt finde på det.
Købte på et tidspunkt to dybe tallerkner i genbrug i sort farve hvor der stod en masse forskellige pasta navne i, syndes den var sjov og tallerkenen er stor.
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.324
Tidligere har jeg også selv lavet gaver, da jeg tegnede og malede. Men kun, når folk ønskede sig billeder og altid med "bytteservice" (hvis de ikke brød sig om det, kunne de få et andet billede).
Jeg bryder mig ikke om at give en gave, der ikke kan byttes, medmindre jeg er helt, helt sikker på, at modtageren bliver glad for den og ikke får flere af samme slags. Derfor giver jeg ikke mange genbrugsgaver. Men jeg synes, at tanken er god. Jeg har også selv en hel masse bøger på min ønskeseddel, hvor der står, at de meget gerne må være brugte.
nov 2008
Følger: 150 Følgere: 180 Emner: 397 Svar: 5.864
Det selvfølgelig noget vi har snakket med familien om og er blevet enig om så ingen er blevet fornærmede eller skuffede.
ydermere lever vi vegansk, og det er til dels fordi kød og mælkeprodukter belaster både Co2 regnskabet enormt meget og er med til at være skyld i at der bliver mindre og mindre skov. Det vestlige kødforbrug især omkring helligdage er uoverskueligt voldsomt og ikke spor bæredygtigt. Dermed ikke sagt at alle behøver blive veganere, men ingen har brug for et julebord proppet til randen med en hel bondegård af øde dyr. Spis nu lidt grønt til.
nov 2011
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Har aldrig rigtigt oplevet, at nogle giver brugte ting. Ikke fordi brugte ting er dårlige, men når det gælder tøj og sko, er det 99% af tilfældene ligeså dyrt at købe brugt, som ikke-brugt. Og det er svært at bytte. Køber man noget i den forkerte str. så er det bare ærgerligt, fordi kun den ene størrelse fandtes i genbrugsbutikken.
Elektronik og møbler kan jeg godt se pointen i at købe brugt. Tror halvdelen af al elektronik jeg har er genbrug.
Men nej, her bliver ikke købt genbrugsgaver.
Til gengæld er hjemmelavede gaver og oplevelser i højere kurs.
Juletræ har vi også hvert år, selvom det egentligt er virkelig fjollet. Tænk, at plante et træ, for bare at fælde det, så dumme mennesker kan slæbe det indenfor og glo på det i 5 dage og så smide det ud igen. Men det er jo så hyggeligt at pynte, og julen ville virkelig ikke være det samme uden træet.
Maden bliver der heller ikke sparet på. Der er altid mindst tre slags protein. Gris, and og vegetarisk. Nogle gange er der også vildt. Med hver deres sovs. Så julemiddagen alene består jo sammenlagt af 10kg kød og mejeri.
Det eneste punkt hvor jeg alligevel kan hive lidt miljø-point hjem er, at anden er købt lokalt og frilands. Grisen og mejeri er øko/friland. Og vildtet er "hjemmeskudt". Og så smides intet naturligvis ud. Vi spiser rester mange dage efter!
aug 2006
Følger: 42 Følgere: 44 Heste: 1 Emner: 75 Svar: 955
Jeg er også selv veganer, men jeg holder faktisk ikke rigtigt jul af helt andre årsager. Er jeg så også ekstrem?
Det siger mig meget lidt, og gamle sår bliver piv åbne, så julen er for mig en ekstrem svær tid, hvor jeg kæmper for at overleve. Ligeledes kender jeg en butiksbestyrer, der har fået så meget nok af jul d. 23, at han slet ikke kan overskue at fejre det, fordi han kører på 200% hele december. Så han er faktisk både normalt syg og fuldstændig udmattet. Er det også ekstremt?
Mit største juleønske i år er billeder af min hest gennem 15 år, et armbånd med de hår jeg har liggende fra begge de heste jeg har mistet og gerne et billede af ham til væggen i en stor ramme.
Ligeledes er selvforkælelse højt på listen. Jeg har kroniske smerter, og jeg har ofte meget lidt overskud i hverdagen. Altså fx spa-ophold, KST eller lignende.
Jeg ved også min far til hans 60 års fødselsdag ønskede sig oplevelser.
Når jeg køber gaver - og modtager gaver, så betyder størrelsen intet for mig. En gave givet med hjertet betyder ALT for mig.
nov 2011
dec 2008
Jeg kan ikke være mere modstander af "klima-veganere" for det er i virkeligheden lige så lidt klimavenligt at være veganer som kødæder.
Mange af de skove der fælles, fælles for at dyrke bl.a. Soya og kokos to ting som veganere benytter en hel del.
Nå nu åbnede jeg munden alligevel... Men kan man ikke bare være hvad man er i ro og fred, uden at skulle trække det ned over hovedet på andre, eller prøve at overbevise andre om at det man gør er forkert og man burde.....
Personligt tænker jeg ikke over klima og co2, for det ændrer ikke på at jorden har en cyklus, i 80'erne stod folk og sagde præcis det samme som aktivister siger i dag, der er intet der er ændret.
dec 2012
Kloden vil altid ændre sig, problemet er at det nu går langt hurtigere end det burde og det fordi vi smadre planeten.
aug 2017
Veganere kan være trælse, men hvad der er endnu mere træls er kødspisere som gør en hobby ud af at lyve overfor sig selv. Spis kød med glæde, men vær ærlig om, hvor miljøskadeligt det er.
Hvis man skal lyve overfor sig selv, for at redfærdiggøre kødspisning, kan man så overhovedet kalde sig for ægte kødspiser?
Jeg spiser kød, selvom jeg ved, at jeg bidrager til ødelæggelse af naturen meget mere end veganere. Og? Hvis ikke man kan leve med den tanke om sig selv, hvorfor så gøre det?
dec 2012
Kødindustrien er mega skadeligt for miljøet, ligemeget hvordan man end vender og drejer den.
dec 2008
Størstedelen af kødindustrien er det værste lort, hvorfor jeg ikke støtter den del af det.
Jeg synes fx. at man hellere skulle skære produktionen ned, hæve priserne og lade dyrene gå på store græsarealer, hvor dyrene bevæger sig. Men der er desværre nogen som vil tjene millioner, så hellere overproducere og kassere overskuddet.
Til gengæld synes jeg (Min holdning, ingen statistikker her) at mange veganere, lyver, er ikke den rigtige betegnelse, men ikke er ærlige over for sig selv (og andre) igen skærer jeg ikke alle over en kam!
Når jeg ser interviews med veganere, ved de faktisk ikke ret meget om hvordan deres mad produceres, hvor det dyrkes og hvor meget der bliver forarbejdet.
Jeg synes fint vi kan blive enige om at man skal tænke over hvad man spiser, men vær ærlig, undersøgende og spis råvarerne som de er frem for at komme en masse ting i for at producere noget der skal ligne kød.
Jeg er ikke nem at stille tilfreds for jeg er ikke enig i kød i dustrien, men heller ikke plante industrien, jeg synes man bør spise lokalt, efter årstid og så økologisk som muligt.
nov 2011
dec 2012
nov 2011
dec 2012
Men klimaændringerne burde være vigtigt for alle, da ingen går uden om at blive ramt af det.
Alle kan gøre noget og alle burde gøre noget.
Og ens personlige problemer er jo i bund og grund ret ligegyldige, hvis jorden er gået under, for så vi alle sammen døde.
feb 2008
dec 2015
Og det er ikke alle som har psykiske sygdomme eller problemer som de skal kæmpe med hver dag.
Jeg er ikke veganer og bliver det aldrig af forskellige grunde, men spiser i stedet for størstedelen af tiden som vegetar og lidt kød.
Jeg rejser ikke på ferie, og har kun gjort det 1 gang siden jeg var 15 år, ville gerne rejse mere men kan ikke da jeg har det svært uden at havde nogen med mig, hvilket har noget med min psyke at gøre.
Skal jeg handle så går jeg selv om der er et godt stykke til nærmeste forretning, men kun fordi jeg fortrækker det.
Kan nemlig ikke klare at køre bus, igen begrund af noget psykisk, så tager kun bus hvis det er nødvendigt.
Men syndes man skal gøre hvad man kan klare og har overskud til uden at ødelægge sig selv.
aug 2017
dec 2008
Og hvis den gør, then so what, så dør vi alle, ergo vi har spildt vores tid på at bekymre os om alt andet end os selv og vores nærmeste.
Jeg har godt nok andre, for mig, mere vigtige ting at tænke på i min hverdag!
fy ha, skam mig! Men come on! Hvis vi rent faktisk skal gøre noget godt for denne jord, så er det sku at stoppe med at få 3, 4, 5 børn eller mere! befolkningen skulle skæres ned til 1/4 og holdes der, grunden til problemerne er at vi er for mange mennesker.
Min mand og jeg har valgt ikke at få børn, overbefolkning er en af årsagerne.
Desuden,
Alle de her klima tosser der rejser jorden rundt til konventioner osv. er de værste af alle! Mange flyver med privatfly, frem for at tage et fly der alligevel skulle den vej, men igen.. Vi har sådan noget sjovt noget kaldet internettet, hvorfor kan de ikke klare alle deres ligegyldige diskutioner der, det vil da rykke noget mere end at de alle skal mødes og tage hver sit privatfly derhen.
nov 2011
dec 2008
Min holdning er at de fleste har råd til økologi og/eller friland, det er et spørgsmål om prioritering og hvis vi alle blev mere kritiske, i forhold til hvad vi spiser, så ville verden måske være et bedre sted.
Vi har planer om at flytte på gård om et års tid, her er planen, på længere sigt, at vi skal være stort set selvforsynende med kød, på den måde ved jeg præcis hvad dyret har fået at spise, hvordan det har haft det og er sikker på at det ikke har været på en lang stressende transport til slagteri.
dec 2015
dec 2012
Jeg skælder ikke ud. Alle har noget de kæmper med inkl. Mig selv. (Du aner jo sådan set heller ikke hvad jeg kæmper med)
Og som jeg os skriver så kan alle gøre noget for miljøet, små ting gælder også. Jeg skriver ingen steder at man SKAL være veganer, aldrig køre i bil, etc. Men at være fuldstændig ligeglad med miljøet er dumt, lige meget hvordan man end vender og drejer det, for det vil i sidste ende også ramme en selv.
Og som heste menneske forstår jeg slet ikke at man kan være ligeglad med miljøet. Vores dårlig behandling af jorden går i den grad også ud over vores dyr.
feb 2008
dec 2012
Og jo selvfølgelig kan alle gøre noget, lidt er bedre end ingenting.
Sorter ens skrald, lad være at købe plastik poser når man handler ind, spis mindre kød, køb brugt i stedet for nyt, lade være med at skifte sit elektronik ud så snart der kommer en ny model etc. Der er massere af små ting, man kan gøre, som absolut ikke kræver noget særligt af en.
At sige at man er ligeglad fordi der er andre ting der er vigtigere, er dumt. For ingen burde være ligeglade. Jeg siger ikke at alle skal have klimaet som første prioritet, for det er fuldstændig urealistisk. Men at være ligeglad med klimaændringerne og ikke gide gøre hvad man end kan for at hjælpe er dumt og egoistisk.
Folk dør, dyr dør og jorden dør og folk burde virkelig begynde at tage det seriøst og gøre hvad de kan for at hjælpe.
dec 2015
Og jeg giver Sandra ret, der er folk som har det så slemt der ude som ikke kan magte at tænke på andre omkring sig som du kan, vi er alle forskellige, og har intet og gøre med om man er ligeglad eller ej.
dec 2011
Følger: 187 Følgere: 256 Heste: 7 Emner: 763 Svar: 2.238
Vedr. julepynt, så er meget af det jeg har arvet, og det er meget lidt der købes. I år er alt vi har købt et juletræ - Resten er genbrug fra de tidligere år.
Vi køber dog rigtig meget genbrug, men det er ligeså meget fordi jeg måske er nærrig og knap så fancy. For mig skal det bare virke og se pænt ud, så er jeg komplet ligeglad med om det er nyt eller brugt.
jun 2011
Vi kan, hvis vi vil, alle laver vores egen lille revolution på klimaområdet. Lille som stort. Alt hjælper. Om det kun er, at sige nej tak til en plastikpose, så hjælper det alt sammen i det store spil, bare vi er nok, der gør det.
feb 2008
aug 2016
Dine argumenter er netop det, der gør, at jeg bliver lidt træt af klimadebat.
Jeg kan rigtig godt lide evidens, viden osv.
Normalt anser man levetid / dødelighed for en god markør for summen af godt helbred, sygelighed og generel trivsel.
Hvis man fx har tre slags hønsehold, og den ene gruppe har en 1 års dødelighed på ca 10-12% den anden på ca 15-20% og sidste gruppe høns dør ca 20-25% efter 1 år.
Så forventer jeg at man tager konsekvensen og trapper ud af det dyrehold, hvor hver fjerde fugl dør, ikk??
Næ.. Økologisk er politisk korrekt, så at dødeligheden hos moderne burhøns er lavest, efterfulgt af frilandshøns og værst hos økologiske høns ser man bort fra.
Forklaringen er simpel.
Høns lever normalt i små flokke med en klar rangordne. En høne kan hakke på høns med lavere rang. Fremmede høns antager man at har lavere rang, så dem hakker man på.
I flokke på flere tusinde høns kan fuglene ikke lære hinanden at kende, alle hakker på alle, og det giver sår, sår giver infektioner og risiko for død....
Burhøns lever i mindre grupper og har derfor ikke grundlag for at hakke pga rangorden.
Men høns kan ikke læse, hvad der er politisk vedtaget er godt for dem, så der hvor dødelighed er det halve - det udfaser man!!
Klima og miljø politik i en nøddeskal...
Kan vi ikke snakke lidt mere om fakta og mindre om feel good??
dec 2009
Af samme årsag går jeg ikke med pels. Eller, jeg kan gå med pels fra dyr jeg spiser. Så jeg vil ikke iføre mig ræv, mink o. lign.. Det kan jeg personligt ikke stå inde for. Jeg har flere flotte faux fur jakker
Jeg spiser kød. Og jeg er udmærket klar over at især oksekød er en klima belastning og jeg ved også godt at kød industrien ikke er rar og at kød ikke dumper ned færdigpakket i køddisken nede i netto. Jeg er jo ikke idiot
jun 2011
Jeg skære ikke alle veganere over en kam. Jeg udtrykker bare min mening, jeg syntes det er noget hykleri ikke, at ville spise kød men, at det rigtig gerne må smage af kød. Hvad er iden med det? Enten spiser man kød eller også gør man ikke. Hvorfor nøjes med noget, der udgiver sig for noget, det ikke er? Jeg fatter hat. Hvis jeg ønsker mig en Parda taske køber jeg jo heller ikke en kopi. Hvis jeg gjorde, så har jeg jo stadig ikke en Prada, men kun noget der ligner.
aug 2017
Derudover kan være utrolig svært, nok nær umuligt, at begå sig i Danmark, hvor madkulturen er med fokus på et stykke kød. Og stivelsen og salaten er bare til for at supplere kødet.
Dette er man vokset op med, så det er man vandt til, også hvis man bliver veganer. Det kan tage langt tid, at vende sig til at tænke anderledes.
Og selv hvis man har fået omvendt sig selv, og er rigtig god til lave veganske retter, så kan man være helt sikker på, at ens familie, venner og restauranter, stadig lever i traditionen. Hvis ikke man som veganer, må spise noget der skal repræsentere et stykke kød, så bliver det svært at spise alle andre steder end derhjemme. Hvis man har et stykke veganerkød derimod, kan man bare skifte det ud med kødet, og man har stadig en reel ret.
Og med "veganerkød", snakker jeg absolut kun om de erstatninger lavet af vegetabilsk protein, tilsat alt muligt, for at ligne og smage som kød. Altså noget forarbejdet man ikke selv kan lave.
Naturlige ingredienser som tofu/soja, miso, tang, bøffer og frikadeller lavet på svampe, seitan (hvedeprotein/gluten) og grøntsager, nødde/svampe stege osv. er blevet spist ligeså længe man har kunnet tilberede mad. Disse har ingenting at gøre med, at prøve at genskabe noget der ligner kød fra dyr.
jun 2011
Pipfri, henleder tanken på kylling uden kylling.
Plante pølser, henleder tanken på pølser uden kød.
Veggie burger, henleder også tankerne på oksekød uden oksekød.
Hvad er iden med, at kalde ting noget de ikke er?
Igen, jeg fatter det slet ikke.
nov 2011
aug 2017
Mht pølser, så er den mest simple definition på det: "aflange hylstre stoppet med fyld". Det siger intet om hvad hylstret eller fyldet er lavet af. Helt traditionelt er pølser lavet af fåretarm med fyld af svin, okse eller lam.
Alle billige pølser idag er med plastik-hylstre. Så kan man jo argumentere for, at dette ikke er en pølse heller. Ligeledes er det meget utraditionelt at putte kyllingekød i pølser, men det laves alligevel. Kylling i plastik-kombi må jo så være mareridts-pølsen, på lige fod med hylstre fyldt med vegansk substans. Begge er lige forkerte, set ud fra tradition. Begge er lige rigtige, set ud fra definition.
Mht. burger, så er burger nok den ret, som kan laves på flest forskellige måder, hvilket altid er blevet praktiseret i stor stil. Fiskeburger, kyllingeburger, frikadelleburger, flæskestegsburger, steak burger, you name it. Kun fantasien sætter grænser for, hvad man kan putte imellem to halve boller. Hvorfor er en burger af vegansk substans farligere og mindre rigtig end en fiskeburger?
jun 2011
Jeg kan godt li din måde, at tænke på.
Men inden for andre områder er plagiat og kopiering forbudt.. Sært, at det ikke også gælder inden for mad?
aug 2017
jun 2011
DK må jo feks ikke lave Feta ost, selvom vi nok var verdes største eksportør af det. Nu skal det hedde noget andet, som Salat Tern eller Puk ost. Grækenland vil ha eneret på Feta. Dk må heller ikke lave Roquefort ost. Det vil Frankrig ha eneret på, vores må hedde Blåskimmel.
Derfor jeg, heller ikke, fatter det med Pipfri og Plante Pølser osv...
Men jeg må nok indse, at der kan skrives tykke, tykke bøger, om det jeg ikke forstår. Og nok aldrig kommer til heller.
Går du ind for genbrugsjul af hensyn til miljøet?