{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gør du?
  • #1   12. jul 2019 Jeg har en rasp jeg bruger til at ordne kanter eller lignende - for eksempel har min hingst endnu tendens til skæv vækst omend det bliver bedre, og det tager jeg selv løbende så hans hovebliver ved med at være nogenlunde symmetriske. Men resten bruger jeg en smedtil, da jeg ikke er dygtig nok til at gøre mere end det overfladiske smiley

  • #2   12. jul 2019 jeg har også en rasp som jeg bruger hvis min hest har skarpe kanter, men han har stadig fast smed. smiley

  • #3   12. jul 2019 Smeden får lov, dels fordi de går med sko, dels fordi jeg hverken kan sko eller bukke mig i længere tid ad gangen.

    For 5 år siden, havde jeg hest uden sko, her kom smeden også fast, men vi havde aftale om at jeg kunne raspe ved flænger og andet småbehov.

    Så alt er foregået i samarbejde med fagfolk, da jeg godt nok arbejder med “negle” bare ikke dem på hestene smiley


  • #4   12. jul 2019 Jeg har altid godt kunne tænke mig at kunne beskære heste.

    Men da jeg aldrig kommer til at have større hestehold, kommer jeg heller ikke til at have nok hove i hænderne til at kunne få rutine og erfaring nok til at opbygge et fornuftigt kompetenceniveau.
    Derfor lader jeg være.

    ... Men hvor havde det dog været cool at kunne.
    Ligesom jeg kan kalke, tjære, pudse murværk op, håndtere løst kvæg og alt muligt andet.


  • #5   12. jul 2019 Jeg gør det selv med tang, rasp og klovkniv. Har klovbeskære-kursus (til køer), princippet er det samme.

    Cirka hver 6. - 8. uge, det tager ikke ret lang tid lige at ordne det selv. De har ikke sko på.


  • #6   12. jul 2019 Har en fil til lige at tage kanterne med. Ellers er det udelukkende trimmerens arbejde smiley

  • #7   12. jul 2019 Jeg havde en rasp, som jeg tog til hovene, hvis der var en flig eller en skarp kant, men ellers lod jeg smeden gøre arbejdet. Jeg er trods alt ikke uddannet til det smiley

  • #8   12. jul 2019 Jeg har en rasp jeg kan tage skarpe kanter eller en flig med smiley ellers er det kun smed.

    Mvh TT


  • #9   12. jul 2019 Havde en hest, der lynhurtigt fik "vinger" på baghovene (den havde sko foran). Så de blev ligesom trekantede.

    Så til sidst viste min smed, hvordan man gjorde og gav mig en rasp. Så kunne jeg ordne det selv.

    Ellers foretrækker jeg så klart, at han fikser det. Vi har brugt den samme smed altid, så jeg har fuld tillid til ham.


  • #10   12. jul 2019 Jeg pudser og laver rul på min Ca hver 4. Uge. Eller oftere hvis vi har reddet meget på asfalt.
    Det betyder at jeg kan nå at rette de små ting inden de udvikler sig.


  • #11   12. jul 2019 Den barfodstrimmer jeg bruger har gennem flere år "oplært" mig i hvorledes jeg selv kan trimme hovene ind imellem hendes besøg. Har lært at lave det korrekte rul og holde dem fine så jeg undgår at tingene udvikler sig i negativ retning imellem besøgene. Dette har skabt meget bedre hove hos mine to drenge og det der skal tages/rettes når barfodstrimmeren kommer hver 4-6 uge er ikke voldsomme ændringer. da jeg i sin tid brugte en smed, oplevede jeg at min ridehest ofte var øm og urent gående i dagene efter besøgene. Her blev jeg også anbefalet af smeden at der sagtens kunne gå 8-9 uger mellem hans besøg. Dét fungerede bare ikke. Mine heste fungerer aller bedst når deres hove bliver holdt ved lige løbende hver 14 dage ca. På den måde efterlignes slidet af hovene i så høj grad det er muligt, som det de vilde heste opnår i naturen. ????

  • #12   13. jul 2019 Hold da op, der var flere end jeg regnede med, som faktisk har udstyr og bruger tid på og ordne hovene, selvom smeden kommer besøg.

  • #13   13. jul 2019 Jeg trækker sko af hvis det er nødvendigt, strammer vejningen hvis det er nødvendigt og har også en rasp, så jeg lige kan tage kanten hvis hesten f.eks har trådt en sko af og flækket noget af hoven. Men rør helst ikke mine hestes hove smiley

Kommentér på:
Gør du?

Annonce