1.159 visninger
|
Oprettet:
Hvorfor rider du som du gør? {{forumTopicSubject}}
Ja, der var jo den tråd med et par spørgsmål til de 'moderne' dressur ryttere, og jeg syntes den havde en lidt nedladende tone.
så nu spørger jeg ALLE ryttere, og ikke kun dressurrytterene:
Hvordan rider i, og hvorfor?
Altså, hvad er tankerne bag det, hvorfor har i ikke valgt en af de 3.000 andre ridestile. Hvorfor mener i at netop den fungerer bedst for jer og jeres hest? Hvem har vist jer den?
Uddyb rigtig gerne alt hvad i tænker og hvorfor netop dette fungerer!
Jeg skal nemlig også skrive en opgave, så ud over en god debat og jere mening, så vil det også hjælpe mig meget
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Jeg rider altid tur,og det er fordi, at det er det, jeg bedst kan lide. Jeg hygger mig, og jeg føler også, at min hest hygger sig.. Så det er egentlig derfor jeg har valgt det - fordi jeg bedst kan lide det. Har ikke taget hensyn til hesten. Hun var ikke tilredet, da jeg købte hende, så hun kender kun til det her.
okt 2008
Følger: 66 Følgere: 55 Heste: 4 Emner: 3 Svar: 342
feb 2008
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 20 Svar: 2.875
nov 2008
Følger: 266 Følgere: 1264 Heste: 11 Emner: 201 Svar: 6.449
Fordi sådan har Natash og jeg det bedst :). Og så rider jeg både med og uden bid.
jul 2004
Følger: 21 Følgere: 20 Heste: 1 Emner: 6 Svar: 428
Jeg gør det ved at lirke lidt i tøjlerne for at få ham til at bøje hovedet (øger presset hvis han ikke reagerer) og giver så stille efter på tøjlerne så han strækker halsen.
De signaler jeg giver ved skift af gangart forsøger jeg at gøre så enkle som muligt, et klik med tungen skridt, to klik trav, 3 klik galop. Dette samtidig at jeg gør tilsvarende med benene (galop presser jeg dog med udvendige ben). Lytter han ikke til disse signaler bruger jeg pisken (igen blødt og øger så hvis jeg ikke får en reaktion).
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Fordi jeg mener det gavner min hest - det er vel det bedste argument man kan bruge :o)
Jeg er af den overbevisning at hesten skal slappe af før man kan komme videre. Derfor skal hesten kunne strække sig afslappet frem og ned - før jeg forlanger mere om jeg så skal bruge en uges tid eller mere på det.
Når hesten så kan det, så starter jeg også hver dressur"time" med at hesten skal slappe af frem og ned.
Og altid foran lod - med næsen fremme, fordi det er hvad jeg mener er bedst efter hestens anatomi. Samt ikke bruge tøjlen til og placere hovedet - hesten strækker sig selv frem og ned også ændre jeg på holdningen ved temposkift mm.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Her kan I der ikke kender BBH læse lidt
http://www.blueberryhill.dk/index.php/ombbh
Mvh TT
nov 2006
Følger: 42 Følgere: 888 Heste: 16 Emner: 75 Svar: 1.782
Jeg VIL være ude i Naturen elsker skov -mark
Og elsker at ride der ude
Og igen jeg er doven gider nok ikke gå og cykle.Derfor løber jeg cykler jeg også for at holde min kondi Haha
Vh
Annette
Blogger
Følger: 74 Følgere: 268 Heste: 3 Emner: 83 Svar: 1.985
Jeg læser hele tiden forskellige ting omkring ridning, rådfører mig med andre og bliver herved hele tiden klogere og kan udarbejde min ridning mere præcist for hver enkel hest.
Personligt ser jeg intet godt i at ride rundt på en stresset hest, som spjætter med benene, taber ryggen, går bag lod osv., da dette er ekstremt dårligt for hesten - af den grund kommer jeg aldrig til at ride "moderne" dressur/spring (med moderne menes der det der ses i tv - så er alle vist med)
Jeg vil hellere bruge 10 år på at lære min hest at slappe af i skridt, inden den tages videre til trav.
okt 2012
Følger: 33 Følgere: 33 Heste: 5 Emner: 137 Svar: 968
Jeg går meget op i hesten bliver redet bag fra fordi den skal løfte ryggen og derved løfte få bygget nogle stabile muskler. Det sådan meget kort hvad jeg ridder efter
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.031
Og har iøvrigt den "politik" at; hvad man kan mærke i hånden er det man mangler bag til, ergo skal hesten bære sig selv og ikke jeg.
aug 2006
Følger: 67 Følgere: 66 Heste: 3 Emner: 16 Svar: 185
Senere begyndte jeg at ride ved Maj-Britt Carter som viste mig endnu længere af vejen, med hende store hesteforståelse, tålmodighed og viden med både normalt fungerende heste og "adfærdsvanskelige" heste. Og endnu en der ikke prøvede at pådutte en en masse hjælpemidler, men det handlede i ligeså stor grad om at du skulle trænes og blive en dygtigere rytter og ikke kun at det var hesten der skulle trænes. Det gik hånd i hånd Og der blev trænet fra jorden! Og igen at tage hensyn til den individuelle hest.
Jeg blev så ansat i en dressurstald. Personen jeg arbejde for var rigtig dygtig og hestevelfæren var høj!! Dog fandt jeg de traditionelle metoder svære at accepterer, da jeg selv havde erfaret at det der blev brugt hjælpemidler til (hårdere bid, indspændig, glidetøjler, etc.) kunne erstattes af tid og tålmodighed og et realistisk syn på hvad lige netop den individuelle hest skulle og ikke skulle Men jeg lærte en masse og blev en meget dygtigere dressurrytter og kunne mærke på alle heste jeg red at jeg også her havde opnået en ny udvikling.
jeg skar senere drastisk ned på stævner og brugte mere min tid på bare at nyde alle aspekterne ved at have en hest og det er det samme jeg gør den dag i dag. Har haft en ridepause men får nu min hest hjem igen. Dog med lidt sarte ben en periode, men at jeg ikke kan ride det ville dressur osv. lige pt. og kun måske ude i fremtiden gør min faktisk ingenting
For i mit hoved vælger du en hest og den vælger dig og så har i hinanden. Og så står man sammen i både gode og svære tider. Hvis hun kommer til at blive tip top igen kan vi sikkert sagtens finde på at starte stævner igen, men indtil da nyder vi ligesåmeget at ride en skovtur, lave noget træning fra jorden og ride lidt let dressur.
Jeg tror på at ens ridestil udvikler sig gennem hele din ridekarriere. Og hvordan du rider bør afspejle sig i både hestens anatomi som man bør have mere information om på ridekoslerne, men også i den individuelle hest. Men man har selvfølgelig samlet sig en masse gode erfaringer gennem årene og det er jo ikke sådan du laver din ridning helt om, men en dygtig rytter er god til at tilpasse sig
Måske en forvirrende forklaring, men jeg synes ikke en ridestil bare kan forklares.. men det kan være tankevækkende at kigge tilbage på sin egen udvikling. Og så tror jeg (og håber) at alle rider som de tror bedst. Hermed ment at du rider udfra den viden DU har og du gør det fordi det er det du mener er rigtigt. Nogle har måske ikke analyseret deres metoder så meget som andre, men de fleste har for det meste haft en eller flere undervisere der har sagt diverse. Og man gør jo ikke noget man er bevist om er dårligt for hesten og som man synes er forkert. Derfor skal man ikke altid dømme folks ridestile så hårdt som vi gør. Folk gør hvad de ved bedst (Her ikke sagt at det er i orden at folk har dårlig opførsel/temperament overfor deres heste og dyr generelt!) Samtidigt synes jeg det er synd at folk ikke er bedre til at lytte på andre og tage imod deres erfaringer og gode råd så ens skattekiste af viden kan vokse
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
nov 2011
Følger: 22 Følgere: 144 Heste: 3 Emner: 124 Svar: 5.762
jun 2007
Følger: 60 Følgere: 61 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 411
Jeg rider mine heste efter det princip at de selv skal gå i holdning og suge frem på bidet, uden at den på nogen måde tvinges ind i den holdning. men at den er løs for hånden og "står" selv med hals og hoved, som min ridelære siger
Dette gør jeg målrettet fordi jeg gerne vil uddanne min hest til at kunne gå S dressur, og vi er allerede godt på vej.
Jeg har haft min røde hoppe siden hun var 9 mdr. og har selv formet hende med henblik på dressuren helt fra starten.
Hun har fra naturens side ikke den bedste trav, men mange års målrettet træning har givet hende et godt afskub og et stort rygsving.
Grunden til at jeg rider dressur er at jeg altid har været imponeret af samspillet mellem hest og rytter, og det at få hesten til at "danse" og samtidig få det til at se helt ubesværet ud.
Hvor mange her har ikke hørt "Ridning er da ikke hårdt, du sidder der jo bare"
Samtidig syns jeg at det er en stor fornøjelse at jeg kan få et dyr på godt 600 kg. til at lystre og reagere på mit mindste signal, netop så det ser ud som om at jeg bare sidder der, og ikke laver noget.
Skal dog siger at jeg var spring rytter som barn, men da jeg fik min første hest, havde jeg et grimt styrt på springbanen, og det gjorde mig bange, så derfor slog jeg over i dressur.
Hvorfor rider du som du gør?