Hestebilleder {{forumTopicSubject}}
Hvis I har en ude og tage billeder - hvor meget instruktion "forventer" I så af fotografen? Hvilken type billeder ville I "hyre" en fotograf til? (portrætter, dressur, spring, gangarter eller noget helt andet ? )
Jeg var ude og tage billeder af hest for første gang i går - jeg er velkendt med heste, og vidste sådan nogenlunde hvordan jeg gerne ville have hesten (jeg er vant til at fotografere hunde, og de er trods alt en smule nemmere for mig, men det gik stadig fint), men jeg synes virkelig det var svært, at finde ud af positioner/poseringer til ejer. Jeg tænker bare, at hvis jeg selv skulle have taget billeder, ville jeg nok føle mig mest tryg, hvis fotografen instruerede ret meget.
Hvad ville I foretrække?
Jeg kan personligt godt lide de lidt mere "naturlige" reaktioner/momenter som på dette billede, og det er jo svært at instruere
dec 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 39 Svar: 196
dec 2008
dec 2008
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
maj 2015
Følger: 33 Følgere: 13 Emner: 48 Svar: 887
Kan godt lide at vide, at fotografen har styr på det og er klar på at dyrene måske ikke altid lige er "on their best behaviour"
Altså, en fotograf der forventer at jeg ved og kan alting selv i forhold til, hvordan jeg skal stille mig og lignende ville gøre mig ukomfortabel. Og nok lidt stresset.
Selvom jeg selvfølgelig ved bedst hvordan jeg håndterer mine egne dyr og hvad de finder ubehageligt, så det skal jeg nok holde styr på
Med andre ord, hvis fotografen styrer mig, så skal jeg nok styre mine dyr.
dec 2008
Tak for jeres svar, jeg tager det med mig videre
nov 2009
ridebilleder er det nok bare mere at lade rytteren styre det og så forsøge at få nogle gode billeder
dec 2008
Og ja, det var også det vi gjorde under springningen, jeg sagde til når jeg var klar, og så klarede rytteren ridningen
nov 2009
vi tog billeder af 2 heste den dag, og begge var meget fokuseret på lyden af heste og så knald godt ud den 3 vi prøvede på.. knap så begejstret XD
dec 2008
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 37.032
Til opstillingsbilleder forventer jeg klart at fotografen kan se hvor der er en god baggrund, hvad der giver de bedste billeder af vinkler, samt med lyset.
Jeg fik fx taget en serie billeder i efteråret og var glad for at fotograften fx sagde " lig en hånd på hesten sådan her, det giver et bedre indtryk, tag hestens hoved hen imod dig " osv. og havde forstand på hvad der så godt ud.
Så jeg forventer klart at fotograften ved noget om det, hvis jeg skal betale en god slat penge for billederne.
Der udover, så er det smart med en "guide" - noget man får tilsendt inden dagen, så folk ved hvad de skal forberede sig på. På det jeg modtog stod der fx at det var smart og have en hjælper, som så kunne hjælpe med at fange hestens opmærksomhed og få den til at tage ørene frem.
At det så godt ud med hvidt til ridebilleder, at det var forventet at hesten var klar til det aftalte tidspunkt osv.
dec 2005
Følger: 60 Følgere: 84 Heste: 5 Emner: 17 Svar: 2.735
Men jeg ville osse godt ha en, der var lidt kreativ, som ku komme med ideer og inputs.
Som fotograf, ka jeg godt li, at folk selv har ideer (det har de fleste) som jeg self ska udføre.
Men instruere gerne, for rigtige vinkler og opstilling.
Jeg ka både li de naturlige og opstillede, man ka sige hver ting til sin tid.
Nogle situationer er det ene godt, og andre er det andet godt
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
Det er dig der som fotograf der bedst kan se om hesten skal længere op eller ned fortil, ud eller mere ind med næsen. Om rytteren skal rette sig mere op, have kortere tøjler mm.
Det kan være grænseoverskridende de første gange, men rytteren bliver som regel mere glad når de får billederne, og alt bare spiller, fremfor nogle billeder hvor små korrektioner havde givet forskellen.
Første gang jeg var på Blue Hors og fotografere, skulle jeg da også lige mande mig op en ekstra gang for at sige til Daniel Bachmann at han skulle mere tilbage med overkroppen i galoppen og hesten skulle en anelse mere op fortil..
men hvis du som fotograf kan vejlede undervejs, så får kunden også en fornemmelse af, at du kan dit kram ordentlig og kan 'se det gode billede'..
Et sidste fif er et pivedyr .. sådan et til hunden..
det er godt til hestens ører og nakke når man tager opstillinger..
dec 2008
Men godt at få et indblik i, hvad folk forventer
Blogger
Følger: 23 Følgere: 2124 Heste: 7 Emner: 339 Svar: 11.517
dec 2008
Min pointe var blot, at man prissætter sig vel efter ens kunnen og erfaringer - så hvis jeg kommer og tager 100 kr. for sessionen og et beskedent beløb pr. billede, og begrunder med at jeg er ny til denne type bileder, så har folk forhåbentlig forståelse for, at man har valgt at prissætte sig på den måde, af en grund.
feb 2011
Følger: 71 Følgere: 131 Heste: 5 Emner: 227 Svar: 2.191
Hestebilleder