Heste og jalousi.. {{forumTopicSubject}}
Hej Hg.
Ja jeg ved at der siges at heste ikke kan være jalouxe.. Men jeg er bare bestemt ikke sikker på den påstand.. Medmindre det er tale om manglende kemi hestene imellem, men så ville ikke seperationsangsten og behovet for hinanden være så stort..
Tindur har haft mig HELT for sig selv de første 5 år. Ingen han skulle dele min opmærksomhed og kærlighed med. Efter at jeg pensioneret ham, så blev han meget mere rolig og harmonisk, og ikke mindst glad for at komme til mig igen. Men samtidig har han også virket som om noget har plaget ham, han har været lidt ked af det. Når Rocky nu tog af sted,(han er ekstremt afhængig af Rocky, og jeg frygtede hvordan han skulle få det) så vrinskede han i de første to dage, også var det over. Men nu har han fået gnisten og glæden tilbage i øjnene
han har mig nu for sig selv. Og skal ikke se på den hengivenhed og kærlighed det er imellem mig og Rocky. Og at Rocky kommer ud og bliver trænet og får en masse tid med mig..
Jeg ved det lyder mærkeligt, men ikke des mindre sådan jeg opfanger det.. Også har Rocky ligeledes været krævende ifb med sin konstante(næsten) ønske om leg. Så Tindur lå og sov meget mere de første dage som om han var udslidt
men han er dog lidt mere nervøs nu uden Rocky her.
Har I nogle andre bud på hans ændret humør, eller tror I også heste kan føle jalousi?
Mvh TT
jan 2019
Følger: 19 Følgere: 1 Heste: 1 Svar: 2
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 50 Heste: 4 Emner: 28 Svar: 1.211
Jeg har prøvet det med min pony Lucky i ekstrem grad. Jeg har trænet hans tidligere foldkammerat et par gange, de gik altid sammen på folden så de var bestemt ikke fremmede, men den anden var ikke min pony så de var ikke vant til at være sammen i anden kontekst. Jeg tog dem begge op på banen en dag for at slå to fluer med et smæk da jeg alligevel skulle træne dem begge. Jeg startede med den anden pony og lod Lucky græsse i mens. Han kom over på et tidspunkt, og jeg troede at han kom for at være med, men i stedet angreb han den anden pony. Eller, angreb er måske et voldsomt ord for det var ikke alvorligt og jeg jagede ham selvfølgelig væk, men han udviste aggressivitet.
Copy ville aldrig gøre sådan noget, men jeg kan se i hans øjne når han føler sig forbigået, hvilket er ret ofte for ham fordi han tror at han ejer mig
mar 2011
Følger: 145 Følgere: 1640 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.475
Spørgsmålet er bare hvad jeg gør når Rocky kommer hjem.. For jeg har ikke tid efter at jeg blev alene, til at træne to heste 3x ugentligt..
Mvh TT
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
Min hoppe er generelt ikke særlig hengiven, hverken når det kommer til mennesker (inklusiv mig) eller andre dyr. Men min moster fik for en del år siden en hest, som jeg hjalp med ved ankomst. Hesten blev placeret i boksen ved siden af min, og jeg var selvfølgelig mest omkring den i løbet af dagen. Jeg står på et tidspunkt ved lågen ind til min egen hoppe, halvt med ryggen til, fordi jeg står og kigger på den nye hest. Ud af ingenting springer min hoppe frem og bider mig i armen, sådan for alvor bider. Ikke et nap - hun har fat i min overarm. Det gjorde så ondt at det sortnede for mine øjne og jeg nåede slet ikke at reagere eller sige fra
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.470
Der er basis følelser, sult, frygt, kærlighed til yngel, sexhunger osv.
Og så er der følelser, der er et nummer mere avanceret. Venskab, vilje, jalousi, angst osv.
Jeg er da helt overbevist om, at både hund, hest og andre dyr med et moderat komplekst socialt liv kan føle jalousi.
Det er jo en nyttig følelse, som motiverer dig til at passe på det, som du har.
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.519
mar 2011
Mvh TT
mar 2011
Mvh TT
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 34 Svar: 1.244
Det er opmærksomhed fra føreren, at hestene søger.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.948
" Også har Rocky ligeledes været krævende ifb med sin konstante(næsten) ønske om leg. Så Tindur lå og sov meget mere de første dage som om han var udslidt smiley men han er dog lidt mere nervøs nu uden Rocky her. "
Du siger det vel egentligt lidt selv. Jeg kan ikke lige se hvor jalousi delen kommer ind i det, bare en hest er blevet fri for en pain in the ass buddie, der måske tiltider kunne være lidt for meget af det gode.
mar 2011
Men jeg har da tænkt på det du pointerer
Mvh TT
sep 2007
Så bare fordi heste er seperationsangst for hinanden - betyder det ikke at alt er fryd og gammen.
mar 2011
Skal du forresten på dyrskue i år?
Mvh TT
sep 2007
Jeg har fået anskaffet mig et nyt kamerahus, så det kan være jeg kommer forbi og kigger.
mar 2011
Mvh TT
sep 2007
Og da jeg ikke lige kan ride en tur på ½-45 minutter inden hun skal mønstres eller få hende til at gå frisk frem i skridt i samme tid, så ved jeg ikke om hun kan fremvises haltfri.
mar 2011
Mvh TT
Heste og jalousi..