Bekymring om sort arbejde HJÆLP! {{forumTopicSubject}}
Hej med jer. Jeg er lige startet på et nyt job som hestepasser for en virksomhed. Idag snakkede vi om løn og arbejdstider. Her blev jeg noget chokeret. For det første vil de have man arbejder hver dag (det er jo som det er...) men så kommer vi ind på løn. Her sagde han så at lønnen lå på 200 kr om dagen (arbejder ca. 5 timer, så altså 50 kr. i timen), så tænkte jeg ja okay, det er jo en meget lav løn. Men det er der jo som sådan ikke noget galt i, andet at det er meget lidt. Men efter det siger han så at man får udbetalt lønnen kontant hver søndag. Han har endnu ikke spurgt om mine oplysninger til en lønseddel, da vi snakkede om disse ting, og da det jo er lovpligtigt at indberette til SKAT om løn (ligemeget hvor høj den er) så mistænker jeg jo arbejdsstedet for organiseret sort arbejde. Hvad vil i tænkte, og gøre? Skal jeg bare spørge ham lige ud om de indberetter til SKAT. Jeg vil selvfølgelig overhovedet ikke have et fast arbejde hvor jeg tjener sorte penge. Så hvad skal jeg gøre? Det skal siges at jeg er ret konfliktsky (men vil samtidig gerne have styr på det her...)
mar 2010
Følger: 18 Følgere: 21 Heste: 3 Emner: 90 Svar: 386
apr 2006
Følger: 8 Følgere: 743 Heste: 11 Svar: 346
Og dårlig løn. Hold dig langt væk derfra.
mar 2010
apr 2011
Følger: 8 Følgere: 5 Emner: 10 Svar: 368
Det lyder lidt suspekt. Synes du skal spørge ind til de spørgsmål du har hos arbejdsgiver, så får du svar og herefter kan du jo overveje om det er en ansættelse du kan stå inde for.
Umiddelbart tror jeg at det er din pligt at indberette din indkomst/løn til skat.
Måske du kan blive klogere via SKATs hjemmeside:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234808
Held og lykke med dit nye job
mar 2010
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
Men du har krav på at få en lønseddel, hvorpå der skal være oplyst hvor meget der er indeholdt skat.
Så du skal arbejde 7 dage om ugen til 50 kr. i timen?????
øh, kan man se din røv for skosåler?????
mar 2010
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 10 Emner: 92 Svar: 1.643
altså så skal du betale en efterskat af det. også er din løn altså ret lille.
mar 2010
nov 2007
Følger: 5 Følgere: 14 Heste: 2 Emner: 70 Svar: 1.380
Jeg ville som udgangspunkt holde mig langt væk medmindre jeg fik en kontrakt og en lønseddel.
jul 2010
Følger: 30 Følgere: 23 Heste: 11 Emner: 18 Svar: 212
Find noget andet med orden i tingene og en ordentlig løn.
mar 2010
aug 2017
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 469
Hvis du har ønske om et rigtigt job, så sig op. Eller dvs, sort arbejde siger du ikke op, da det teknisk set ikke er et job. Du kan i princippet bare fortælle dem, at det ikke er hvad du havde forestillet dig og så gå med det samme. De har intet lovmæssigt, som kan holde på dig.
Selvfølgelig skal du heller ikke arbejde hver dag. Det lyder som nogle dårlige betingelser, selv for sort arbejde.
mar 2010
mar 2010
nov 2007
mar 2010
aug 2017
Det kan være svært når man er konfliktsky, kender det selv, men du skal vide, at det er ham som har ansat dig under sort arbejde uden at gøre dette tydeligt for dig inden. Du kan jo kun gå ud fra, at han ansætter under ordentlige betingelser. Dvs du har alle rettigheder på din side, han har ingen.
nov 2007
mar 2010
maj 2008
Følger: 54 Følgere: 57 Heste: 13 Emner: 19 Svar: 200
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Du skal arbejde alle dage - hvad med jul, ferier?
Enten er der ikke styr på papirarbejde, eller også er det systematisk sort arbejde.
Medmindre du vil støtte ovenstående, så sig op nu.
End of story.
Stem med fødderne.
mar 2010
maj 2014
Følger: 8 Følgere: 10 Heste: 1 Emner: 4 Svar: 47
du skal som der bliver skrevet have en kontrakt, denne skal du have inden for de første 14 dage, du er ikke dækket af en arbejdsgiver forsikring uden en underskrevet kontrakt. husk der er en mindsteløn for ufaglært arbejde, find takst og fortæl dette til din arbejdsgiver. tænker ikke han har overenskomst, evt Meld dig en en fagforening så du står stærkt
mar 2010
apr 2011
Nå det så er sagt, bemærkede jeg et indlæg længere oppe omkring unge piger som ‘finder’ sig i disse job. På en måde er vi ‘voksne’ hestefolk også med til at bidrage til dårlig løn og arbejdsvilkår inden for branchen fordi alt skal være så billigt. Muldvarpskindet sidder godt i lommen på hestefolk. Alt forspørgsel starter altid med ‘kender du en/et billigt bla bla et eller andet smed, opstaldning osv.
Ovenstående job kunne meget vel være på et opstaldningssted/ridecenter...
Som så mange andre tråde hvor fx en staldejer spørger hvad en rimelig pris på en boks inkl whatever med beskrivelse af sted, svarer de fleste som regel at de vil ‘kun’ give det og det og synes tit at staldejer er grådig.
Det var blot en tanke
mar 2010
aug 2017
Der er f.eks. et kæmpe salgs- og avlssted i Tyskland. Ejeren er mange millionær, sansynligvis milliardær. Der er mange ansatte, som er lovligt ansat (ikke sort), alle til lav løn, 13.000 om måneden før skat, dog inkl logi. Arbejde 6 dage om ugen, 8 timer om dagen, med hver 4. Søndag hvor man også arbejder.
Ok forhold, hvis man skal tænke på at det er et hestejob, hvis logi var i orden. Men boligforholdene er gammelt værelse hvor man bor 2 og 2. Fælles bad og toilet og ét køkken, som man deles omkring 20 om.
Man kan købe morgenmad og frokost som trækkes fra ens løn. Morgenmad er havregryn/cornflakes med mælk. Frokost er hvid toast med smør og billigt kødpålæg. Ikke super spændende at betale meget for.
Og vi taler altså om en milliardær, som sælger og køber heste til millioner, som har mere end råd til, at give de ansatte bedre forhold. Det er ikke engang meget der skal til. Bare giv hver ansat deres eget værelse og byg nogle flere køkkener og badeværelser. Samt hav en ordentlig kantine, med noget ordentlig mad, som man kan arbejde mange timer på. Så havde 13.000 + logi været okay.
Og der er mange eksempler på lignende steder, hvor staldenes ejere bruger millioner på heste, forretning og staldforhold, og de ansattes forhold kommer i allersidste række.
Det er som om der bare er intern enighed om i hesteverdenen, at det er okay at nedprioritere arbejderne.
apr 2011
Alle har jo et personfradrag på 46.000 kr, så den minimums udbetalte løn vil være rundt regnet 8.800 kr. Tyskland er eftersigende også billigere end DK at leve i.
Men jeg er helt enig i at branchen kunne trænge til et løft mht løn og vilkår.
aug 2017
Så lønnen i sig selv er som sagt fin nok. Men man skulle som minimum kunne forvente, at boligforholdene er acceptable, især når det er et ansættelseskrav at man bor der.
Min pointe er, at det er decideret uacceptabelt, at give ansatte minimumsløn og oven i det, skal leve i et faldefærdigt værelse med en anden person, og deles 20 om køkken/bad/toilet, samt den tilkøbte mad er virkelig ringe og af laveste kvalitet. Mindstekravene er overholdt, men der er godt nok ikke givet den mindste øre udover. Hvilket er mærkeligt, når det i hvert fald ikke er penge, som ejerne mangler.. :b
nov 2009
Følger: 118 Følgere: 216 Heste: 9 Emner: 100 Svar: 1.832
om det så er en lille stald eller en kæmpe rideskole/stutteri eller gård så vil langt de fleste give så lav løn som overhovedet muligt.. derfor vælger de også mange gange elever fra, da der er et krav til mindste lønnen..
jeg blev valgt fra et sted (de var enormt glade for mig, og udtrykte at jeg stod ret godt) de valgte en yngre pige der blot ville arbejde i stalden, som jo så får en relativ lavere løn end man burde.. sådan fungere det desværre de fleste steder..
jeg ville sige op hurtigst muligt hvis jeg var dig.
maj 2009
Følger: 104 Følgere: 146 Heste: 8 Emner: 42 Svar: 2.191
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg ville egentlig spørge ganske simpelt ind til lønseddel, skat, feriepenge, fridage osv som de andre har nævnt. På denne måde spørges der ikke direkte ind til sort arbejde, men du får nogle informationer, hvor du tydeligt kan afgøre det. Det er helt normale oplysninger at kræve og det burde ikke volde en alm. arbejdsgiver problemer.
Noget andet er herefter - man kan ikke anmelde anonymt, men står man i så tydelig en situation som din, så synes jeg man har pligt til at anmelde for mistanke om skatteunddragelse.
Du er sandsynligvis hverken den første eller sidste, der bliver ansat under de vilkår, og så er det en ganske uacceptabel måde at drive virksomhed på.
mar 2010
Bekymring om sort arbejde HJÆLP!