hest og være alvorlig syg {{forumTopicSubject}}
Hej alle
Har brug lidt for råd
Står i den situation at jeg har fået konstateret kræft og er igang med kemo mangler 8 behandlinger tabt håret og alt det der
Har 2 heste som jeg stadig passer selv, de står hjemme det hjælper mig meget men jeg er alene med dem så må trække en del på min mand de dage jeg er meget træt. jeg muger selv hvor han så køre det ud.
Tojo har bedst af at komme ud og blive rørt pga hans ryg, har købt et back on track som har god effekt. men energien er blevet mindre og mindre pga de første kemoer som var meget skrappe og jeg bliver så frustreret for vil så gerne ud med dem begge men ved jo godt at jeg ikke kan gøre for det.
Bruger så en del tid på at strigle og bare være i stalden så glemmer jeg for en stund trætheden og alle de dumme tanker som nu engang dukker op når man bruger meget tid på at samle kræfter, til at lave lidt i løbet af dagen.
mit spørgsmål er egentlig er der nogen jer som har stået i den situation, det behøver ikke være kræft med noget der har forhindret dig i at passe din hest som du gerne ville i en periode og hvad gjorde du?
Mine heste virker glade og tilfredse og mangler ikke noget ud
over motion...Har ikke nogen heste mennesker i nærheden, og vil ikke tvinge min mand til at gå med ham for han synes han er stor og voldsom ( hvilket jeg synes er noget pjat da jeg mener han er perfekt;-))
håber nogen kan hjælpe mig lidt med gode råd ønsker at slippe den dårlige samvittighed som jeg med min fornuft godt ved jeg ikke behøver at have.
Mette
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jun 2013
Følger: 15 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 34
jun 2009
Følger: 10 Følgere: 11 Heste: 2 Emner: 113 Svar: 895
jan 2015
Følger: 3 Følgere: 26 Heste: 3 Emner: 85 Svar: 2.122
Nu er det desværre dig der er syg, og må have “boksro”.
Jeg ved med denne her sygdom, at nogle dage er lidt bedre end andre dage, alt efter hvor i behandlingerne man er - kan du se et mønster, så kan du måske føle at du får lidt kontrol over din planlægning i stalden ?
Har du overvejet på de gode dage, at forsøge dig at lærer hestene triks ? Evt med en klikker, eller bare med lidt godbidder og ros ? Det er ikke så fysisk krævende, hvis du er træt/hurtig bliver træt ?
Varmeste tanker herfra om at du må få det bedre.
Mvh Charlotte
jun 2013
det giver så meget mening det du skriver, er lige startet på en ny kemo som ikke skulle være så skrap og der er jeg mest træt de første dage så må jeg hygge i stalden og øve ting med tojo som han ikke er helt tryg ved og starte stille op med korte gå ture de dage hvor overskudet er der
blev helt rørt over det du skrev der skal ikke så meget til for tiden:) tusinde tak fordi du ville dele med mig
mine heste skal nok overleve de nyder også jeg bare nusser om dem
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 168
Puha sikke en hård tid du er igennem.
Jeg sender dig mange mange tanker ??
Hvor på fyn bor du henne? Hvis det er i nærheden af mig vil jeg meget gerne komme og hjælpe dig med dine 2 skønne heste.
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 168
Ligemidt i flytningen røg jeg på sygehuset og fik fjernet min livmoder på grund af en meget stor, men godartet, knude der gav voldsomme blødninger.
Et par år senere fik jeg forbud mod at ride et helt år på grund af en betændelses tilstand i ryggen.
De jeg endeligt kunne få lov til at træne og ride igen, så fik jeg konstateret kræft i skjolbruskkirtlen, fik fjernet den og kom i behandling.
Jeg er nu meldt fri af kræft, men da det er skjoldbruskkirtlen der styrer stofskiftet er jeg nu røget ud i en lang og sej kamp for at få stabiliseret mit stofskifte medicinsk. Det er to år siden at jeg fik fjernet kirtlen, og jeg kæmper stadig med smerter og træthed.
Jeg har ikke rideheste mere - jeg har firbenede terapeuter. Hestene og mit behov for at de ikke skulle lide nød gennem alle mine udfordringer har holdt mig igang.
Jeg har lært at heste ikke bliver lykkeligere af at blive redet på. Jeg har lært at gøre det sure arbejde så nemt som overhovedet muligt. Jeg har lært mine heste meget bedre at kende. Og jeg har lært mine heste tricks som har været til glæde og inspiration for andre.
Hestene og vores hyggestunder i stalden har været der hvor jeg har kunnet søge tilflugt fra alle de kaotiske tanker.
Jeg har oprettet en facebookside hvor jeg viser stort og småt fra min og hestenes hverdag (og i den senere tid også noget om vores nyeste hund).
Hvis du har lyst til at kigge med og se hvordan jeg takler hverdagen, så start her med historien om Baby - en fortælling i 6 afsnit. I hvert afsnit har jeg i kommentarerne lagt et link til næste afsnit: https://www.facebook.com/equilitydk/posts/1173027182822936:0?__tn__=K-R
Jeg kan godt nikke genkendende til at følelserne sidder meget uden på tøjet, og det er meget svært at acceptere at sætte tempoet og forventningerne ned.
Men gør det alligevel. Det aller vigtigste lige nu er at du sparer på dine kræfter og bevarer dit humør.
Dine heste kan sagtens klare sig uden motion. Bare de har gode muligheder for at komme mest mulig på fold.
Varme tanker fra mig - god bedring
jun 2013
Pia
Hold da op alle de ting du har været igennem og stadig kæmper med og tak for du ville dele en lille bid af dig og din historie.
Det du skriver med at du ikke har rideheste men de er terapi heste istedet gav rigtig meget mening for elsker at ride Flyveren og gå ture med Tojo og ved at jeg ikke har haft energien til at gøre det, er jeg gået lidt i stå men har tænkt meget over det du skrev og intet forhindre mig i at gå ud på folden med en strigle og bare være sammen med dem for følelser sidder helt uden på tøjet nogen dage og så er der ikke noget bedre en blød heste mule og en man, at begrave sit ansigt i uden der bliver stillet spørgsmål.
Fik den nye kemo for anden gang fredag og er slet ikke så smadret som da jeg fik den første:)
Ønsker dig rigtig god bedring og mange varme hilsner
Mette
sep 2009
Følger: 50 Følgere: 52 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 168
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 4 Heste: 2 Emner: 3 Svar: 168
Hestene kan altså noget helt særligt når man har det skidt.
Jeg ønsker dig al mulig held og lykke gennem dit forløb - husk at det aller vigtigste er at du giver dig selv tid og ro til at stå igennem behandlingerne.
jun 2013
Tusinde tak Pia og ønsker dig rigtig god bedring mange varme hilsner
hest og være alvorlig syg