Brækket ryg - hvornår kan man ride? {{forumTopicSubject}}
Hej allesammen.
Min sag er den, at jeg blev smidt af for 3 1/2 uger siden, og desværre resulterede det i en brækket ryg. Det er tale om L2(en af de øverste lændevivler) jeg landede faktisk på numsen(har det på video) og så fik jeg det man kalder et kompresstionsbrud.
heldighvis var det et rent bud, så ingen operation eller nogle form for varige men(indtil videre) jeg skal til kontrol sidst i November.
Men jeg vil gerne hører hvad jeres erfaringer med det er(altså hvis I har prøvet det) altså fik I varige men? Hvornår måtte I ride igen? Og hvor langtid gik der før jeres ryk var fuldt funktionel igen?
apr 2007
Følger: 9 Følgere: 13 Heste: 6 Svar: 109
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Alle brud arter sig mere eller mindre forskelligt, så om du får mén, eller kommer til at ride, må tiden vise, og må din læge svare på.
feb 2011
Følger: 26 Følgere: 19 Heste: 3 Emner: 5 Svar: 95
Jeg kunne generelt ikke få svar på, hvad jeg kunne forvente, og hvornår jeg måtte ride igen.
Jeg valgte dog at sætte mig i sadlen igen efter endt genoptræning, altså et halvt år efter.
Jeg har ikke umiddelbart varige mén, og føler mig ekstremt heldig.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 80 Heste: 4 Emner: 260 Svar: 3.245
Det bedste du kan gøre er at tage en snak med den læge/fysioterapeut der ved noget om din skade og se hvad de siger. Der er højest sandsynlig også noget genoptræning der skal overståes inden ridning er relevant igen .
mar 2011
Følger: 32 Følgere: 29 Heste: 9 Emner: 26 Svar: 145
Jeg venter selvfølgelig til hvad min læge siger efter min kontrol(sidst i november) og håber eller bare på det bedste resultat!
Der er dog én ting der undre mig - jeg fik afvide på sygehuset, at genoptræning ikke var noget alle fik? Så det er altså kun måske jeg kan få det, alt efter hvad min læge sagde efter kontrollen. Synes bare det lyder mækeligt.
jan 2004
Følger: 32 Følgere: 36 Heste: 5 Emner: 255 Svar: 2.507
mar 2011
okt 2012
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 8 Svar: 378
Jeg ønsker dig al held og lykke fremadrettet i håbet om, at du bliver bedre end jeg ;-).
feb 2011
Følger: 51 Følgere: 49 Heste: 5 Svar: 61
Der jeg nåede til 7 uger galopperede jeg igen, dog i let sæde. Min krop har efterfølgende været meget følsom, så jeg har døjet med hold i ryggen.
Nu er der gået 3 måneder og er 'normal' igen
dec 2006
Følger: 74 Følgere: 84 Heste: 4 Emner: 526 Svar: 5.254
Det tog lang tid at komme helt tilbage til før, mest fordi at ryggen blev stiv og skulle smidiggøres først.. Det gjorde i lang tid ondt at ride nedsidning. Hver gang jeg forsøgte at rette ryggen mere ud, så gjorde den ondt ved bruddet igen, men jeg blev ved og lod det ikke sætte en stopper for mig. Jeg holdt smerten ud og efter et års tid, var min ryg tilbage i normal position uden at gøre ondt.. Jeg er ikke umiddelbart påvirket af den skade mere.
mar 2011
jul 2010
Følger: 53 Følgere: 50 Heste: 3 Emner: 6 Svar: 912
Brækket ryg - hvornår kan man ride?