{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.284 visninger | Oprettet:

Brækket ryg {{forumTopicSubject}}

Jeg var desværre ude for en ride"ulykke" for lidt over en måned siden, der resulterede i et brud på min øverste lændehvirvel. Jeg har været heldig og skulle gerne komme mig fuldstændigt,. Jeg går med et støtte-stativ som jeg gerne skulle slippe af med om 2 måneder og skal derefter i genoptræning. Mit spørgsmål er så om der er nogen der har prøvet noget lignede? Hvornår kunne i ride igen? Og hvor lang tid gik der med genoptræning?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Brækket ryg
  • #1   14. jan 2012 Red engang med en kvinde, osm havde brækket ryggen. Hun havde egne heste, men kunne kun ride let, og ikek i længere tid ad gangen.. smiley

• #2   14. jan 2012 min bror styrtede for 3-4år siden med en hest, som han fik over sig og fik tre brud på ryggen, han gik med korset i 3måneder og efter ½år red han igen og idag mærker han ikke til det, andet end at han hurtigt bliver træt i ryggen, men han rider normalt igen..
    han var dog også meget heldig..

• #3   14. jan 2012 jeg bækkede nakken for 14 år siden det tog mig 8 mdr og komme af med støtte og næsten 10 år med genoptræning og har idag stadig mken efter det selvom lægerne lovede mig jeg ingen ville få dog kan jeg godt ride den dag i dag dog ik på højt plan og sidder ik optimalt og kan ej heller støtte hesten 100% på volter

• #4   14. jan 2012 jeg har været ude for præcis det samme, med samme lændehvirvel og gik også med korset, som det hedder, i 3 måneder..
    Jeg måtte ride fra den dag jeg fik det af igen, selvom lægen syntes jeg var lige ivrig nok med at komme i gang..

• #5   14. jan 2012 Jeg brækkede ryggen for 3 år siden. Jeg fik knust 3 og 4 brystrygvirvel + 5. Brystrygvirvel blev mast på en måde, så der hele tiden dannes væske inde i knoglen, hvilket gør voldsomt ondt.

Idag rider jeg hver dag trods store smerter. Men for mig kommer det aldrig til at betyde mindre ridning. Jeg rider på middelsvært niveau, hvilket betyder at ridningener forholdsvis krævende.

Så op på hesten og lad ikke din ulykke skille dig og ridningen ad smiley

• #6   14. jan 2012 Janni - det var dejligt at høre, jeg var lige ved at gå i ren panik da jeg læste i mit hæfte fra sygehuset at der skulle gå et helt år. Var du så i genoptræning efter de 3 måneder med korset? Hvordan var det at komme i gang igen mht. smerter, manglende muskler og sådan?

• #7   14. jan 2012 Louise - Puha det lyder godt nok også som en voldsom omgang, det er godt nok imponerende du sidder i sadlen igen på det niveau! Det må jeg sige det synes jeg er beundringsværdigt smiley

• #8   14. jan 2012 Det skal lige sige, at jeg først opdagede bruddet efter ca. 2 1/2 år fordi lægerne hele tiden sagde det var muskelsmerter og antydede jeg var hypokonder. Så intet korset eller lign.

Jeg var på hesten 4 dage efter og var ikke på skadestuen da det skete.

• #9   14. jan 2012 ja det siger de altid, det sagde de også til mig i starten, men hvis du gør alt hvad du kan for at gå rigtig, ikke vride i kroppen osv imens du går med korset, så kan det sagtens lade sig gøre, at komme hurtigt i gang..

Det er pokkers hårdt og det gør ondt i lænden i LAAANG tid efter.. Jeg kæmpede med det i over et år før det rigtig forsvandt og ind i mellem kan jeg godt få ondt stadigvæk...

Jeg var to gange til fys på hospitalet og det var det

• #10   14. jan 2012 Husk på, (det tænker jeg altid på når smerterne erved at tage livet af mig): viljen til at ville, skaber evnen til at kunne smiley smiley

• #11   14. jan 2012 jeg brækkede ryggen i en bil ulykke for ca et år siden - jeg havde så også brækket 10 ribben og et kraveben, men der gik 4 måneder før jeg kunne ride nogenlunde ordenligt igen. og døjer stadig med piskesmæld og en kronisk lidelse i knæet s: men det kan lade så gøre. det er anden gang jeg brækker ryggen, så bare klø på;)

• #13   15. jan 2012 Tusind tak for svarene alle sammen, det var rart at høre jeres historier, så kan jeg forstå at jeg forhåbentligt snart kommer til at ride igen - det er jo skønt smiley

Lyngdal - Det var da tidligt du måtte ride igen, jeg har fået streng besked på at holde mig fuldstændigt i ro de 3 måneder jeg skal gå med korset - må kun gå lidt ture og lave mine rygøvelser. Men ja det er jo nok meget forskelligt mht. men og hvor ondt det gør, lyder det til. Jeg har også selv piskesmæld i forvejen, så jeg er spændt på hvordan det kommer til at påvirke.

• #15   23. jan 2012 jeg blev smidt af min gamle hest og brækkede nederste brysthvivel og øverste lændehvivel, gik med korset i 3 mdr.(sommeren 2010)
    begyndte aat ride små korte skridt ture en uge inden jeg fik det af.( kunne ikke holde ud og vente længere,.).
    idag rider jeg stort set dagligt og har ingen smerter.
    kan dog godt blie øm i ryggen hvis jeg har løftet tunge ting meget i løbet af en dag

Kommentér på:
Brækket ryg

Annonce