{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skimmel og frieser
  • #1   13. apr 2018 Jeg tænker, at den bliver skimmel med sort grundfarve?

Se her fx: https://forum.horsetopia.com/breeding-genetics/127007-homozygous-question.html

• #2   13. apr 2018 Jeg er enig med Gingerella. Det er den farve jeg tænker den burde blive smiley

EDIT: Har lige kørt den igennem den coatcalculator jf. hvilken genotype en frieser kan have og hvilken en skimmel kan have. Den siger også Skimmel med sort gurndfarve.

• #3   13. apr 2018 Hvordan ser skimmel med sort grundfarve ud?

• #4   13. apr 2018 Skimlen har jo en grundfarve samt en Frieser kan have anlæg for rød, så der kan være mange andre muligheder for afkommet end sort med skimmelgen smiley

• #6   14. apr 2018 Hvis en af forældrene er homozygot skimmel, så vil afkommet blive skimmel uanset hvad. Hvilken grundfarve føllet får afhænger jo så af forældrenes farve, hvis den skimle forælder har sort grundfarve får føllet sandsynligvis også sort grundfarve (den kan også blive rød, hvis friseren og den skimle hest er heterozygote), men hvis den skimle hest har en anden grundfarve er der jo flere forskellige muligheder.

• #7   14. apr 2018 Som Skínir siger så afhænger grundfarven af hvordan forældrenes farve er/var, før den ene forældre skimlede. Frieseren vil jo være sort, men nogle frieser kan bære rød/være hetreozygot for rød. Hvis den anden forældre så er født rød (eller er bærer af/heterozygot), før den skimlede, kan føllet også være rød. Den anden forældre kan også bære agouti (det gen, der gør en brun hest brun) - agouti kan bæres skjult på rød, da det kun påvirker sort.
    Kort fortalt kan føllet altså blive både rød, brun og naturligvis sort smiley
    Og eftersom den ene forældre er homozygot for skimmel, vil føllet så 100% sikkert skimle, da en homozygot altid vil videregive genet den er homozygot for.

• #8   14. apr 2018 En homozygot skimmel, vil altid give et skimmelt afkom smiley
    Vedhæftet et billede af en 75% frieser, 25% araber hingst der hedder Nero. Død lækker hest smiley

profilbillede
  • #9   15. apr 2018 Ja, det er lige præcis den, jeg har set. -Og det fik mig til at undre mig over at man ikke ser flere af dem. Skimler og friesere er der jo masser af.

• #10   15. apr 2018 Det bliver jo en blanding, og de færreste af dem får så meget frieser præg som den. Så man vil ofte ende op med en hest der ligner den skimle forældre, men bare ikke er renracet smiley

• #11   15. apr 2018 Rent hypotetisk, er der nogen der ved hvad der sker, hvis man laver et føl ud af to heste, som har hver deres homozygot grundfarve?
    (Kan rød overhovedet være homozygot?)

Fx en homozygot sort hingst på en homozygot rød hoppe?

• #12   15. apr 2018 Camilla: En rød hest er altid homozygot. Rød og sort farve sidder på det samme locus (altså det samme sted i genomet), og man kan derfor sige at det er forskellige varianter af det samme gen. Den røde variant kaldes e og den sorte variant kaldes E. Hvis hesten har ét E bliver den sort, men hesten skal have to e'er for at blive rød. Røde heste har derfor altid ee, og er dermed homozygote. Sorte heste kan både være Ee eller EE, og er dermed enten hhv. heterozygote eller homozygote. Hvis en rød hest og en homozygot sort hest får et føl, vil føllet dermed altid være Ee, og dermed blive sort.
    Hvis forældrene er homozygote for andre farver end sort og rød er der vildt mange forskellige muligheder, alt efter forældrenes farver. Fx. vil homozygot sort og homozygot brun altid give brun smiley

• #13   16. apr 2018 Tusind tak for den gode forklaring! smiley

Kommentér på:
Skimmel og frieser

Annonce