{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.160 visninger | Oprettet:

Skimmel hoppe ifol, skimmel føl? {{forumTopicSubject}}

Hej smiley
For to år siden fik min hoppe et føl, og den er så begyndt at skimle nu. Hvilket jeg håbede på at hun ikke ville gøre.
Hun skal så ifoles i år har vi bestemt os for.
Men jeg er lidt bange for at hun får et skimmel føl igen.
Grunden til at jeg ikke vil have flere skimler er at jeg allerede har to, og de er ret svære at gøre rene. Plus så vil jeg gerne have lidt en anden farve smiley
Så tænke jeg på en frieser for de er jo næsten sorte, men kan man være sikker på at få farven med?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skimmel hoppe ifol, skimmel føl?
  • #1   3. jun 2014 Ja altså jeg ville vælge en hingst hvor det helt klart er det sorte de dominere, men du kan jo ikke være 100% sikker på det ikke er der skimle der kommer frem ALLIGVEL smiley

• #2   3. jun 2014 Efter hvad jeg kan huske så er skimmel ret dominerende.

På min ville jeg ikke turde regne med andet end en skimmel.

Faderen til min var skimmel og hendes mor er flueskimmel......

• #3   3. jun 2014 Hvad med at tage en homozygot broget hingst? så er du da sikker på pletter smiley
    eller en homozygot knapstrupper - så kommer der prikker

uanset hvilken hingst med en ensartet grundfarve du tager, så vil chancen for skimmel være stor

• #4   3. jun 2014 Jeg ville nok lade være at avle på en skimmel hoppe(Hvis hoppen er skimmel?), hvis jeg ikke vil have et skimmel føl. Du kan godt få et andet farvet føl, men jeg synes at chancen er for stor til at du får et skimmel føl.
    Uønskede føl/heste er der nok af. (Nu ved jeg så ikke om du ville beholde det alligevel, men ja.)
    Synes måske, at du kunne købe et føl, som allerede søger nyt hjem, som har den ønskede farve. Selvfølgelig er der noget helt specielt ved, at have et føl fra sin egen hoppe. smiley

• #5   3. jun 2014 Efter hvad jeg kan huske så er skimmelgenet dominerende.
    Så uanset hvad hingst du sætter på hende, vil der højst være 50% chance for ikke at få skimmel føl.
    Hvis din hoppe er homozygot skimmel (kun har skimmel gen) så vil alle føl blive skimmel

• #6   3. jun 2014 Er den brogede farve ikke også dominerende?

• #7   3. jun 2014 Jo broget er dominerende, men det hjælper ikke dig.
    Broget er blot store hvide aftegn. Skimmelgenet vil stadig afblege de farvede områder, så du til sidst står med en "ren" skimmel alligevel.

• #8   3. jun 2014 Jeg syntes ærligt talt at det er dum at vælge hingst udelukkende ud fra farven. Der er mange andre egenskaber som er meget vigtigere end farven, og det er virkelig en dårlig undskyldning at man ikke vil have en skimmel fordi den bliver beskidt.

• #9   3. jun 2014 Jeg ville da også fravælge skimlede hingste til min hoppe. Simpelthen fordi jeg ikke selv vil have dem, af samme grund som TS.

Hvis jeg står med 2 hingste jeg vurderer som lige gode, vil jeg da naturligvis vælge den med min yndlingsfarve. Hvorfor skulle jeg ikke det?

• #10   3. jun 2014 Lotte N: Men så har du jo også vurderet en masse andre ting først når du skulle vælge hingst, og farven kommer så til sidst.
    TS spørger jo direkte efter farve,og spørger om hun er sikker på ensfarvet hvis hun vælger en friser. Altså farve er hendes først valg. Jeg ville i stedet have set på hvilke egenskaber jeg ønsker at føllet skal have, og vælge en passende type hingst ud fra det.

• #11   3. jun 2014 Jeg vælger skam heller ikke kun efter farveen men også ''egenskaberne''
    Men har allerede to skimler og vil gerne prøve noget nyt smiley

• #12   3. jun 2014 Skimmelgenet er meget dominerende, men det handler også om hvad farve forgængerne har af farve. Hvis de er skimmel hele vejen igennem, er det kæmpe sandsynlighed for at det bliver skimmel, men er det kun moren der er skimmel, har hoppen helt sikker også et andet farvegen i sig. Hvis det. Er tilfældet ville jeg sætte den samme farve på denne hoppe, så er chancen nemlig en del større. Du kan evt også prøve med en cremello hingst, som kan garantere farven.

• #13   3. jun 2014 Min skimle hoppe har en rød mor og skimmel far smiley

• #14   3. jun 2014 Jeg har også en hoppe hvis forgængere på mors side næsten alle er skimmel, undtagen morfar er rød, og så faren er brun, og hun blev rød. Så det er ikke altid til at regne med. Skimmel mor, brun far, rød hoppe. Og min røde hoppe har avlet skimmelt, rødt og brunt føl smiley

• #15   3. jun 2014 Hvis en af forældrene ikke var skimmel (i dit tilfælde rød mor) kan din hoppe kun være heterozygot skimmel. Derved er der 50% chance for ikke skimlet føl, hvis blot hingsten ikke er skimmel.

• #16   3. jun 2014 Okay så må jeg jo bare håbe smiley

• #18   3. jun 2014 Da din hoppe er heterogyzot skimmel (har et skimmelgen, ikke to) er der 50/50 chance lige gyldigt hvilken farve du sætter på (medmindre det er skimmel smiley )
    Pletter er ligesom broget ikke en løsning da farven her også vil forsvinde smiley

• #19   3. jun 2014 Man kan jo sagtens få et broget føl smiley der er 50% chance for at den ikke skimler

• #20   3. jun 2014 Selvfølgelig kan man det, men er føllet skimmel vil de mørke områder stille og roligt forsvinde og det samme gælder for pletter smiley

• #21   3. jun 2014 Altså nu er hun flueskimmel og det var hendes far også. Det ved jeg ikke om det spiller nogen rolle? smiley

• #22   3. jun 2014 Skimmelgenet er dominant lige gyldigt hvilken type det er - det vil altid vise sig lige gyldigt om hesten er heterogyzot (har et gen for farven) eller homogyzot (har to gener for farven) og skimmeltypen er ligegyldig. Det kan være roan, flue, blomme eller what ever smiley

Kommentér på:
Skimmel hoppe ifol, skimmel føl?

Annonce