Job ansøgning {{forumTopicSubject}}
Hej hg.
Så er tiden inde, til at jeg skal sende ansøgning afsted til kommunen. Jeg er under uddannelse som social og sundhedsassistent.
Vi havde besøg af min kommunes repræsentant, og hende som vælger eleverne.
Hun nævnte blandt andet, at ansøgningen
- ikke måtte være for lang (aller højest én side, inkl billede, det skal være letlæseligt med afstande, så det ikke bare er ud i en pløre.
- skulle fortælle om os (navn alder bopæl civilstatus og evt interesser)
- vi skal oplyse om vores kvaliteter, kort men godt(ikke uddybende, da dette bliver gjort til samtalen)
- vi skal begrunde motivation og evt vision for uddannelsen og jobbet
Og fortælle om vores ønsker til fremtiden
- vedlægge CV og bilag
Jeg har færdiggjort CV og bilag, men nu sidder jeg simpelthen fast i ansøgningen. Jeg har stirret mig blind.
Hvad synes i? Hvad vil i evt ændre eller tilføje?
Den er ikke færdig, som den er der.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Mvh TT
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
Dog vil jeg mene at den første tekst er den vigtigste, og den der skal fortælle mest om hvorfor at du bare er 1000x bedre til jobbet end alle andre, og hvorfor at de skal vælge dig.
Hvis den første del af ansøgningen ikke er interessant så læser de ikke videre, og derfor at det alt afgørende at det er den der får dem til at ville læse videre.
Nu har min kæreste gået arbejdsløs i 1 år efter endt uddannelse, og den måde han lærte at skrive ansøgning på, var nøjagtig på samme måde som din er sat op. Problemet var bare at han ikke blev kaldt til jobsamtale.
Dette skete først da han ændrede ansøgningens opsætning, så det mest relevante var øverst i stedet for i midten eller nederst.
Det er godt at præsentere sig selv til start, men civilstatus, fritidsinteresser, familieforhold mm. er bare ikke relevante for en arbejdsgiver.
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.540
Mvh TT
apr 2008
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
Hvis jeg skal sige noget (og hav i baghovedet, at ansøgninger er en personlig ting, der findes ikke EN rigtig måde at gøre det på), så må det være, at jeg måske mangler et par ord om, hvorfor du søger DEN stilling (ikke bare faget, men den specifikke stilling) ud over, fordi du er i gang med grundforløbet.
Herudover måske mere konkret, hvorfor de skal ansætte dig. "jeg har nogen kvaliteter som gør mig attraktiv til jobbet" er jo super - men hvad er det for kvaliteter, hvad bidrager du med, der gør, at de skal ansætte dig
Uanset hvad du evt. måtte ændre i den, så synes jeg du skal holde fast i designet. Det er pænt, professionelt og skiller sig alligevel ud fra mængden.
Jeg synes du har ramt en god balance mellem at fremhæve dine kvaliteter uden at lyde selvfed eller som om du overdriver e.l.
Læs evt. jobopslaget igennem og spejl nogen af de ord de bruger. Hvis de f.eks. skriver, at de ønsker en der er udadvendt og empatisk, så brug disse ord om dig selv (hvis du er det naturligvis, der skal jo ikke lyves )
-dette selvfølgelig uden at kopiere ordret alt hvad de skriver, men du er jo god til at formulere dig, så det er næppe et problem
maj 2007
Det bedste er at skjule de ulemperne uden at lyve.
fremhæv, fremhæv, fremhæv.
Men selve det visuelle må du ikke ændre, for det har du klaret ret så godt.
overvej også om du vil bruge så meget plads på "ubrugelig" information om dig, om pladsen ikke er bedre brugt til at fortælle hvorfor at du er den rigtige til jobbet.
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.149
Umiddelbart tænker jeg også alder, antal børn o.l. mere er noget jeg ville smide i CV'et under fritid/kort om mig e.l.
CV'et ser jeg som et slags spisekort ala "hvem er jeg og hvad jeg lavet" i sådan en overskuelig punktform e.l. mens ansøgningen er noget ala "nu skal jeg fortælle hvorfor i overhovedet ikke kan undvære mig" - det har du også gjort i din ansøgning, det må bare gerne være mere konkret synes jeg og uden alt for meget "snik snak" - det er salgsstalen for dig
apr 2008
apr 2008
apr 2008
Det er lidt småt, men ved hver ting, har jeg nævnt arbejdsopgaver, kurser, mv.
apr 2008
maj 2007
- om min
- skolegang
- arbejds erfaring
- kurser
- div. (kørekort, sprog mm.)
sådan så at de via overskrift kan finde de oplysninger de søger.
f.eks. skal brand øvelse, førstehjælp mm. under kursus
maj 2007
så giver cv'et mere mening.
jeg er helt vild med din orden og opsætning:p
apr 2008
Jeg er glad for at du/i synes om min orden og opsætning, jeg synes nemlig selv, at en ansøgning afspejler sig af, hvordan den ser ud.
Alt jeg hsr skrevet og opsat, kører samme tema og farver, hele vejen igennem. ::
Derfor nævner jeg netop aldrig, at jeg er kreativ, og at jeg kan lide orden på arbejdspladsen, for det tolker de automatisk ud fra ansøgningen.
Jeg har nævnt at jeg har høj morale, derfor skriver jeg heller aldrig, at jeg er mødestabil og kommer til tiden, netop fordi det bare er en selvfølge i form af moralen overfor sin arbejdsgiver og arbejdsplads
maj 2007
held og lykke med det.
apr 2008
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg jeg ville som chef studse over, at det første du synes en arbejdsgiver skal vide er, at du bor på landet, det næste er at du har børn.
Så en liste med nogle træk (buzzwords, ord alle kan lide at skrive ned), og først til sidst hvorfor du har søgt branchen.
- Er det samme priotering du tænker i, når du arbejder??
Jeg havde nok startet med at fortælle (hvis du vil indlede med noget personligt), hvorfor du har valgt din branche. Hvad fascinerer dig fagligt?
Dernæst, du er nyuddannet, man ved godt at du ikke har meget erfaring. Men hvad vil du på arbejdsmarkedet?
Dernæst, hvad får de.
Og til sidst et par ord om dit privatliv, hvis det skal med.
-Jeg ville nok forvise det til CVet, i en lillebitte tekstboks.
Din arbejdsgiver har en stabel af ansøgninger.
Hun vil vide, hvorfor du vil dem - og hvorfor de skal vælge dig.
Go jagt på et godt job.
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Fx dyrepasser. Bare arbejdsgiver har en smule indsigt, så ved man at dyrepasser IKKE er en etårig uddannelse. Dvs du har kun grundforløbet?
Stod der førstehjælp på Hansenberg. Lad mig gætte, det er basal genoplivning, grundlæggende førstehjælp. Det er essentielt at de kender niveauet.
Vær konkret og ærlig.
Jeg ville som arbejdsgiver foretrække at du skrev "grundforløbet dyrepasser". Basis genoplivning. Basis brandbekæmpelse. Osv.
På arbejds CVet ville jeg i dit sted skrive om det var deltid eller fuldtidsarbejde. For ansættelser, som ikke er flerårige, så skriv, hvor mange måneder du var der.
Hvis man læser imellem linerne, så mangler præcision - er det fordi du ikke er præcis, eller vil du bare have det ser bedre ud end det er??
Job ansøgning