{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
518 visninger | Oprettet:

At ''læse'' hestens adfærd {{forumTopicSubject}}

Hej hg.
Ja, jeg har spekuleret lidt på, hvordan jeg skal læse og forstå min ponys adfærd. Og de andre heste i stalden. Hvorfor gør de som de gør?

- når staldmutter lukker på fold, har hun fortalt, at monnick(min pony) ofte er sværd at holde, og bare vil suse afsted.
Men når jeg er der, går hun lige så fint og roligt. Hun gør aldrig tegn til at ville suse nogen steder.
- hvorfor mon hun gør sådan?

- når staldmutter vil have fat på hende, på marken, vil hun oftest ikke fanges. Og hun lukker derfor de andre heste ind først, og henter min bagefter, da hun så gerne vil ind.
- når jeg går ind på folden, kommer hun gående imod mig, om hun så kun har været ude i 10 minutter.

- staldmutter har to heste, en på 120, og en på 165. Den store er lidt efter den lille, så den bliver lukket ud først. Han vil ingen steder gå, og uanset om man aser og maser, går han ikke før han får godbidder. Han er generelt en sur pony, han har truende adfærd, og hun fortæller at under strigling, sparker han ud, han vil bide, og er han løs, går han ofte imod hende, som om at han tager tilløb, og lægger ørerne tilbage.
Han har bidt ud efter mig, én gang, hvor jeg heldigvis nåede at flytte min arm, og der klappede hans tænder. Han er tidligere konkurrence pony, og har været brugt meget. Han er 22 år, og welsh pony.
- hvorfor mon han er sådan?

Den store har nogle dårlige vaner
- han sparkwr voldsomt med forbenene på boksdøren, for opmærksomhed.
Han er oldenborger, og er 11 år. Han er sparsomt redet. Han er rejser sig, hopper med forben når han skal stå bundet, og hvis han bliver bange under ridning.. han ser ofte spøgelser. staldmutter har altid sin mand med, om det er trække tur, eller ridning, og tror faktisk lidt at hun er lidt småbange for ham.

Vil lige sige, at staldmutter virkelig er MOR for sine heste, hun er barnløs, så hestene er hendes børn. Hun gør alt for de to. Alt hun gør, er for dem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At ''læse'' hestens adfærd
  • #1   19. jan 2018
    Hesten der er aggressiv kan let have mavesår - de ændre tit adfærd til at være sure. Og især også ved strilgning.

• #2   19. jan 2018 Vel uden at se heste og ejer sammen, så kan jeg kun gætte. Men det høres ud på mig som om hun aldrig har sat sig i respekt, ikke er konsekvent, og dette skaber utryghed hos hestene. Så de er faktisk bange for hende, og samtidig har de ingen respekt, så de gør som de vil når de tør.. smiley dette er ret farligt..
    Det er mit bud, men igen, jeg har ikke set hest og ejer..

Mvh TT smiley

• #3   19. jan 2018 Mennesker håndtere heste forskelligt og har meget forskellige tilgange til heste.
    Så tænker at det meget simpelt er fordi din hest simpelthen har fundet ud af at den "går" med staldmutter det med at trække mod folden.

Den lille pony lyder på mig som en der kunne have spændinger eller låsninger. Ved ikke om den er tjekket igennem, men jeg ville helt sikker syntes det er værd at prøve af.
    Ellers tænker jeg lidt som krikken at noget alla mavesår også kunne være en forklaring.

Igen, lidt samme spørgsmål til den store. Kunne den have spændinger og låsninger et sted? Jeg er stor tilhænger af at udelukke smerter før man begynder at opdrage på dem. Bare for en god ordens skyld.
    Hvis ikke, så er problemet måske lige netop at staldmutter kunne være lidt bange for den.
    Måske trænger hesten ellers til at blive brugt mere, en regulation i foderet (hvis den fodres med for meget energi i forhold til hvad den kommer af med) eller opdragelse. Det kan simpelthen være blevet en super dårlig vane at den står og stejler rundt.

Klikkertræning har fungeret rigtig godt her til at lære pony at stå pænt og så at han forbinder stedet hvor han står bundet med hygge som at blive striglet og kløet og få lækkerier smiley

• #4   19. jan 2018 i Mine øre lyder det som om ejer for det første aldrig har sat grænser for hestene.
    det kan hurtigt føre til farlige situationer, da hestene ikke ved hvilket ben de skal stå på og det gør ejer så heller ikke da hestene reagere som de gør.

jeg tror at den Lille har ondt!
    om det er mavesår, låsning i ryg, skulderparti, skævt bækken, brystben eller om det er tænder, skal jeg ikke gøre mig klog på.

den store kunne også let have ondt et sted når den rejser sig.

men det er jo svært at komme med en løsning ud fra en beskrivelse.
    i hvert tilfælde er der gået noget galt et sted.

• #5   19. jan 2018 Nu har jeg ikke haft min pony så længe. Men da vi var oppe at se på hende, spurgte jeg ind til, hvordan hun var, mht håndtering af andre. Og der var intet at komme efter. Vi var 6 personer i stalden, hvor ihvertfald tre af os, var fremmede for hende. Hun blev lukket fri, gik en omgang i stalden, vendte om, og søgte mod mig, hun kom hen, sænkede hovedet, og puffede til min hånd. Jeg stod helt stille, ligesom de andre. Min mand, kan også fange hende på folden, han er ikke hestekyndig, og er næsten aldrig i stalden.

Mht til staldmutter, så ved jeg, at den store er tjekket i hoved og røv, hun har både haft sadelmager, kiropraktor, massør, og det hele, som ikke kunne sætte en finger på noget.
    Både den store og den lille kan tage npgle vilde galopture op og ned af marken.

Men ihvertfald, tror jeg også, at de ikke får grænser nok.

Har nævnt for hende, om den lille kunne have ondt. Jeg synes nemlig at han er formet mærkelig. Han er en fin lille welsh pony, lidt til den tykke side. Hans ryg, er helt flad, og bred, og skulle der en sadel på, ville selv et underlag ligge underligt. Han er sofa bred, i sadellejet.

• #6   19. jan 2018 Det er altid svært at konkludere noget, når man ikke har set hest og rytter sammen. Men jeg syntes det lyder som om Monnick er en enmandshest, og at hun har et tæt bånd til dig, og at ”staldmor” ikke har sat sig i respekt for hestene, og lader Monnick slippe afsted med at suse afsted, i stedet for at sætte hende på plads. Jeg vil tro den lille pony er så ”streng”, fordi han kan slippe af med det. Små ponyer bliver oftes ikke ”opdraget” ordentligt, da de er så små, at man pga. fysisk stærkhed, lader dem komme afsted med deres narrestreger. Hvis han ikke bliver redet længere, savner han nok noget at lave, og vil måske gerne have noget omsorg og opmærksomhed. Det lyder også som om den lille pony måske har været ”mishandlet”, og måske går han til angreb fordi han er vant til at få ”tæsk”. Han lyder hvert fald meget aggressiv. Kender du noget til hans fortid? Prøv at sætte den store hest på fold meget længere tid af dagen, for at se om den på den måde kan forbrænde en masse energi, og måske holder op med at te sig i boksen. Jeg tror det er vigtigt ikke at give den store opmærksomhed når han sparker i boksen, for så lærer han at det virker. Det er sjovt så meget forskel der er på heste og deres personligheder smiley

Kommentér på:
At ''læse'' hestens adfærd

Annonce