{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
636 visninger | Oprettet:

Ingen der låner heste ud mere? {{forumTopicSubject}}

Ja som overskriften lyder så undre jeg mig over at næsten ingen udlåner heste længere?? Har selv søgt efter part i længere tid hvilket også virker umuligt at finde...

Så nu har jeg bestemt mig for a prøve a finde en sød lånehest.
Desværre ser det også ud til at jeg må glemme den ide da ingen ser ud til at ville låne ud, ellers så vil de ikke ha man laver noget sjovt med hesten udover at betale til den også kun må ride skovtur eller dressur
smiley

Men ville lige høre om nogen derude kender et godt sted at søge lånehest/pony. Ponyen må gerne ku klasses op så jeg kan starte stævner.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle 1 hjørneskab og 1 reol 1.500 kr.
  • Opsætning af lampe i lampeudtag 500 kr.
  • Opsætning af rispapirlampe 650 kr.
  • Fikset automatisk rullegardin 400 kr.
  • Reparation af udendørslys 1.002 kr.
  • Nedtagning af gammelt blikskur 7.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ingen der låner heste ud mere?
  • #2   9. jan 2018 Jeg tror det kommer an på hvad man søger og hvor langt man vil tage for det. Jeg har selv flere gange skrevet i partsannonce at pony ikke er det nemmeste dyr fra ryggen men før har været det og kan blive det igen, alligevel har jeg har besøg af flere piger som enten overvurderer deres egne evner og så bakker ud, eller forventer at der står en pony klar som kan alt og gør hvad de tænker på uden at "stille spørgsmål". Jeg har altid søgt part hvor det har været gratis eller billigt men disse piger ville have været bedre tjent med en dyrere part der var redet mere og ikke kræver at de selv ligger lidt træning/tid i det. smiley Det er bare et eksempel. Det er ikke umuligt at finde part, men det kan godt føles sådan indimellem smiley

• #3   9. jan 2018 Jeg vil aldrig låne ud til nogen jeg ikke kender, da man som ejer ikke ved hvad man får hjem igen. Jeg syntes der er for mange skræk historier.

Jeg byttede engang hest og efter 1,5 uge ville de bytte tilbage, da min hest var blevet skadet. For dem var det vigtigere at hesten fik raspet tænder, da hun spiser grimt og spilder meget, det havde jeg fortalt, end at få skaden behandlet.
    Derefter påstod de at dyrlægen havde anbefalet aflivning, hellere i dag end i morgen, skulle han ha sagt, da han var der for at raspe hendes tænder. ( Min dyrlæge havde chekket hendes tænder 6 mrd før og ikke fundet noget ) ( hvorfor raspe tænder på en hest der burde aflives????? )
    Men jeg blev tilbudt at købe deres hest????

Jeg nægtede at lade hesten aflive og så måtte de komme med min igen og hente deres.
    Hun havde tabt sig mindst 50 kg på den 1,5 uge. Hun havde tydeligvis ikke fået tilstrækkeligt foder og kom med et bagben der var dobbelt så tyk som normalt. 2 store åbne sår. Og lus, hvilket smittede de andre heste, så alle 5 heste måtte behandles.
    Fik dyrlæge på og der var intet der ikke kunne kureres med 14 dages ro.

De havde tydeligt ikke forstået hvilket ansvar det er at holde hest og især ikke stor hest og ikke kun en pony, som deres var, der ikke kræver ret meget foder.

Så fra at sende en sund og rask hest afsted og 1,5 uge efter at få en tynd og skadet hest hjem igen.

Og det mest interessante var, at jeg ikke kunne spore noget som helst i deres opførsel, der kunne ha givet et fingerpeg om at de var ude på at snyde mig, til at købe deres og fingere at min var blevet aflivet, så de havde 2 heste i stedet for kun 1.

Nej tak, ikke igen.
    Desuden en meget DYR oplevelse.
    Dyrlægebesøg. Smertestillende medicin. Penecilin. Luse behandling til 5 heste.
    Så alt ialt en ubehagelig oplevelse.

• #4   9. jan 2018 Jeg følger lige med her, da jeg står med samme "problem" smiley jeg synes dog jeg er stødt på nogle stykker som låner heste ud, men ja som du siger er der mange som har en eller anden fejl, eller som ikke må rides på det niveau man gerne vil have det - man kan dog være heldig at finde en god hest til låns så kig bare videre smiley

• #5   9. jan 2018 Jeg har overvejet at låne min ud næste vinter måske, men jeg er meget sippet med det da jeg har haft et lorte udlån med en tidligere hest..

Han tog afsted som en snaksagelig hest som elskede mad og andre heste, tyk ja men rimelig normal i kroppen eller hvad man kan sige, han hang fint sammen..

2måneder efter var jeg på mit anden besøg hos ham, var alene, det jeg kom til var en hest som for det første havde stået på alene fold i over 1måned (han hader at være alene) fordi der var en anden hest som tævede ham og til sidst svarede han så igen.
    Han stod nu på lækker græs mark med andre søde heste som ikke gjorde ham nået, eller når nej han valgte at stå på jord stykket laaaangt væk fra alle de andre heste og hænge med hovedet..

Da han tog afsted kunne jeg stille ham hvor jeg ville og bare gå fra ham hvor han bare stod helt stille (f.eks. på ridebanen) uden at være spændt fast, det kunne jeg på ingen måde mere.
    og mange af de ting han kunne da jeg sendte ham afsted kunne han ikke mere.

det var intet som hed roligt tempo mere det var bar fremad han forstod slet ikke det at gå stille og roligt rundt..

Og det værste han var redet så meget på forparten at når han gik på en volte eller bare drejede en smule var hans forpart oprejst men hans bagpart lå nærmest på jorden (lidt overdrivelse, men det var voldsomt og meget tydeligt)..

Så det kostede lige at jeg betalte hans opsigelsesperiode samt massør og en masse andet for at få ham på rette køl igen..
    de første par uger han stod hjemme jagtede han alle heste væk og ville ikke ret gerne spise trods det var heste han havde haft det godt med inden han tog afsted..

Så ja forstår godt folk ikke vil låne ud, jeg overvejer det dog, men det bliver kun inden for en hvis radius fra mig af, samt bliver med uanmeldte besøg og en kontrakt der er skrevet ned til mindste detalje..

• #6   9. jan 2018 Kan sagtens forstå din frustration. Men bryder mig ikke om uanmeldte besøg. Ville aldrig låne en hest af en der ikke stolede på mig eller havde mistanke om vanrøgt. Ville heller ik være rart a vide at ejer kiggede en totalt i nakken og man hverken ku gøre noget med den uden a sku spørge ejer først.

• #7   9. jan 2018 Jeg er meget large med hvad man laver, man må tage på jordertur i skoven, springe, dressur, ringridning hvad man ellers vil rent ud sagt uden at spørger om lov.. eneste jeg gerne vil vide er hvis man skal til stævner for så vil jeg gerne have muligheden for at se dem..

som udgangspunkt ville jeg ikke komme uanmeldt ville self. spørger om jeg måtte komme, men ved mistanke om at hesten ikke trives eller andet så ville jeg komme på uanmeldt besøg, simpelthen fordi folk er fantastiske til at skjule disse ting hvis man siger på forhånd man kigger forbi..

jeg låner min hest ud MIN, det mig der har betalt og det er mig der står med lorten hvis låner ikke kan finde ud af at passe MIN hest ordenligt.. det skal en låner sku også huske når de låner en hest, det er altså ikke deres, og i mit tilfælde ville det heller aldrig blive deres fordi jeg ville have hende tilbage igen..

• #8   9. jan 2018 Kan jeg sagtens sætte mig ind i. Er enig med dig i folk er god til a skjule ting. Hvis jeg finder en lånehest, så vil jeg helt klart tilbyde ejeren a komme og se til stævne eller sige hej helt som en selvfølge. Forstår godt at man som ejer passer på den. Og er virkelig ked af at høre om skræk historier. Men heste bliver nogen gange halte og taber huld. Og det ikke altid nødvendigvis fordi man gør det af ondsind. Havde jeg lånt en hest der tabte huld ville jeg straks skrive til ejer og høre om hvordan og hvorledes jeg skulle tackle situationen smiley

• #9   9. jan 2018 Dejligt med brugbare svar! smiley

• #10   9. jan 2018 Nu har jeg aldrig lånt ud før, men for pokker jeg har hørt mange skrækhistorier...

Alt fra heste der ikke blev fodret, ikke fik vand, stod i lort til knæene, blev redet i stykker. Altså har jeg hørt alt fra at ejer har måtte betale dyre domme for at rette deres hest op igen, eller til og med at sige farvel til deres hest fordi låner ikke har passet hesten optimalt.

Jeg stod selv og overvejede at låne min dreng ud, og det gør jeg endnu. Men igen er jeg bare enormt bange for at han ender ved en man slet ikke kan stole på. Jeg har haft min dreng i 6½ år, han er min bedste ven, hvis jeg låner ham ud til en jeg syntes virker super sød, god til min hest og virker til at have styr på det nødvendige, og så finder ud af at han er ødelagt inde for kort tid. Hvor jeg så med kort varelse skal finde transport, bruge et hav af penge til dyrlæge, smed, massør eller andet eller måske enda give ham fred, fordi en ikke har kunne passe min bedste ven. Dette er enhver heste ejers mareidt..

Self. er der også gode historier, men tror bare mange er bange for at låne ud fordi de enden har prøvet at få en ødelagt hest hjem, eller kender nogle der har (i mit tilfælde kendte jeg en som fik sin hest total ødelagt hjem..)

Men skal jeg låne ud vil jeg sku også som ejer af hesten have den forholdsvis tæt på mig, komme på besøg både som aftale med låner men satme også uanmeldt (måske låner syntes det er træls, men igen er det min hest, og jeg gør det for at sikre mig at han bliver passet korrekt), høre fra låner hvordan det går og ville blive glad for et billede i ny og næ. Men jeg ville så også som den der kender hesten, stå til rådighed for alle spørgsmål man nu skulle have, lige fra adfærd, træning, pasning og det. Hjælpe med alt der har med hesten at gøre og mere end gerne være "stævne hjælper".

• #11   9. jan 2018 Lunse og samsø, ville helst ikke have ejer med som stævnehjælper men gerne til a kigge på. Jeg forstår godt man selv blir mistænksom når nogle andre man kender godt får en skadet hest hjem. Jeg havde som låner aldrig gjort noget ondt ved en hest! Heste er smukke væsner og de skal respekteres. Dog ville jeg som låner have lov a ride som jeg plejer og ikke sku være nødt til a sadle helt om..

• #12   9. jan 2018 jeg siger heller ikke jeg skal være stævnehjælper, jeg tilbyder det kun. Og heller ikke bestemme hvordan man rider, men jeg ville mere end gerne hjælpe på vej til at ride ham bedst. Fx. min er enormt følsom i munden, derfor er det et no go at ride for tøjlen, han bliver træls, tung og døv for hjælperne hvis man rider for tøjle. Det vil hverken hest eller rytter for noget ud af, og det vil jeg jo helst gerne undgå, ikke kun som ejer af hesten, men også så låner rent faktisk får noget ud af hesten.

Alle heste rides jo forskelligt, det betyder også at man som rytter bliver nød til at tilpasse hesten så vel som hesten bliver nød til at lære hvordan den enklete rytter giver signaler på.

• #13   12. jan 2018 Det jeg mere end enig i, ville gerne i samarbejde med ejer finde en god unerviser der passer til både mig, dit og hestens behov. Jeg virkelig glad for de konstruktive svar da jeg har undret mig meget over hvorfor det har været så svært at finde en lånehest. smiley

Kommentér på:
Ingen der låner heste ud mere?

Annonce