Hund der bider {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg og min familie står i den ærgelige situation at vi overvejer at få vores 7 årige hund aflivet.
Camil(hundens navn) er en sød og dejlig hund. Hun er altid meget rolig, og kunne aldrig finde på at gøre os(familien hun er sammen med hver dag) noget.
Camill er en gadehund fra grækenland, dette vil sige at hun levede sit første leveår som en gadehund. Hun har derfor altid været meget angst for nye mennesker, grundet at hun tideligere er blevet behandlet dårligt. Dette resultere i at hun altid gør og bliver meget angst hvis fremmede kommer ind i vores hjem, dette har i selv været træls, men har aldrig været et større problem, da hun falder til ro når de siger hej til hende. Der har dog i løbet af det seneste år, været flere situationer hvor hun har snappet efter fremmedes hænder. Der er dog aldrig noget problem, når vi er i offentligheden, eller med andre hunde.
Og i sidste uge oplevede vi at hun bed min 7 årige niece, dette var i en situation hvor hun snakkede med hunden, og så kom til at sætte sig på halen. Der gik ikke hul på huden, fordi camil kun "snappede" og ikke bed sig fast. Dette er dog ikke noget vi kan acceptere sker, da vi har mange små børn i familen.
Kan vi korrigere hendes opførsel, eller er den eneste mulighed at få hende aflivet?
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.500
Jeg går ud fra, at I har været bevidst om angst problemet hele tiden = håndteret det efter bedste evne.
Hvis I kan pille det ud af hende nu- så havde I vel løst det problem for år tilbage??
Når hunde bider mener jeg i dybeste alvor, at det normalt er menneskers fejl. Hunden burde aldrig være placeret i en situation, hvor eneste mulighed er at sige fra, ved at bide.
I så den komme, ud fra beskrivelsen: En utryg hund med halen klemt af et barn, der ikke helt forstår konsekvensen af at klemme hundehaler.
I har svigtet barn og hund ved at tillade den situation i at opstå.
Var det min hund havde jeg nok aflivet for år tilbage. Jeg kan ikke bruge en hund med potentiale til at angstbide. Men hvis I kan holde folk, der ikke kan læse og reagere på hundekropssprog fra hunden - så den ulykkelige bide situation ikke genopstår - så kan i da lade hende leve.
- Men som sagt, jeg tror ikke på, at jeg selv havde beholdt hende. Enten havde jeg løst hendes ængstelighed for år tilbage - eller aflivet for år tilbage fordi jeg ikke vil være ansvarlig for en hund med tilbøjelighed til at være angstbider.
- I bør tale med en hundekyndig person. Dyrlæge, træner eller lignende som rent faktisk kan se hende.
Via en hjemmeside kan vi ikke se hendes kropssprog eller andet, der kan fortælle om der er en uoverensstemmelse i historien - som åbner for at man kan gøre noget nu for at sikre imod bid i fremtiden! (For så er vores indspark værdiløse og du skal lytte til den der kan se hunden, og som derfor ved mere end os)
Alt godt fremover. Må i komme bedst muligt ud af en ulykkelig historie.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
jan 2013
Følger: 46 Følgere: 13 Emner: 19 Svar: 218
maj 2007
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
- man kan med fordel, træne hunden til, at kurven er et dejligt sted. Vores hunde er trænet således, at kurven er deres fristed. Ingen børn, ingen voksne, her er der ro. Og de elsker deres kurve. Kurvene er placeret i vores fyrrum, så der er altid ro derude. Vores fyrrum er inde i huset, og er ikke en kold stald. Men mere en entré, der ikke bliver brugt som rum.
En anden ting er, at børn skal vide hvordan de omgås hunde, de er ikke bamser, og er ikke et legetøj, men hunden skal ikke bide.
I kan evt træne med jeres gæster. Kommer der flere så lad én gå ind ad gangen, hils på hunden, få RO på, giv en godbid.. hvis ikke hunden viser agressivt adfærd, og hvis ikke gæsterne er bange, så lad dem sætte sig på hug, og hils på hunden. Det skal foregå roligt, og der må ikke snakkes babysprog, eller sprog, der kan opfattes som at sætte i leg, eller fjol for hunden. Bare ''hej med dig'' ae hunden, ikke klappe, giv en godbid, ae og skab ro. Lad hunden komme til sig selv, før næste gæst.
Det kræver selvfølgelig at gæsterne vil være med på træningen.
jan 2013
maj 2007
hundens grænser er overtræt så meget, at den har sagt fra - dette ved at snappe. Det er ikke noget telepati kan ændre på, eller give nye informationer om. Ts har bare ikke været ansvarlig nok, og det er fejlen.
Når man vælger at anskaffe sig en gadehund og flytte den til et andet land, og tvinge den ind i helt nye rammer, så er det vel ikke for meget forlangt at man virkelig ved hvad man har med at gøre, og virkelig er dygtig til hunde.
man har vel heller ikke besøg at gæster i tide og utide når man har en hund der er angst? ellers burde man ikke have hund, hvis man ikke kan tilgodeses den behov for at der ikke kommer gæster. (og jo, man må acceptere de udfordringer der kan være at have hund. inklusiv at undgå gæster)
jan 2013
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Jeg må give AMT ret! I har ikke kunne formå at læse og tilgodese hunden, og resultatet er dette.
Jeg som hundeejer, må derfor sikre at dette aldrig sker igen, så jeg mener at når I ikke formår at skabe tryghed og holde en konstant ro og kan undgå dette igen, (pga alle de børn) så er aflivning det rette.
Det gør mig rigtig ondt at høre og sige, for vi er selv ejer af en 8 årig hund vi har haft fra han var 6 uger. Så jeg ved hvor knyttet og glade for den I er.
Mvh TT
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 33 Heste: 6 Emner: 114 Svar: 7.151
Hvis ikke man er villig til at tackle en hund med en træls bagage, så skal man ikke købe en gadehund - de har jo i sagens natur haft en træls opvækst, og en god del af dem har problemer med angst o.l.
Nu HAR i så anskaffet sådan en, har haft den i en årrække, og i ved at den er nervøs og ikke glad for fremmede. Så skal den naturligvis enten spærres helt væk, når der er børn/fremmede på besøg, eller man skal sørge for at børn/fremmede lader hunden være i fred. Små børn gør det jo ikke med vilje, men de KAN altså være lidt hårde ved hunde, f.eks. fordi de mister balancen og griber fat i hunden, falder på den, får trampet på den e.l. Og at en nervøs hund i den situation snapper i barnet er ikke spor overraskende.
hvis hunden er decideret angst i hverdagen, så havde jeg aflivet for adskillige år siden. Man kan godt prøve at rette op på sådan en hund, men hvis ikke den får det bedre indenfor en overskuelig periode, så havde jeg aflivet - en angst hund har det ikke godt.
Hvis den blot er nervøs/utryg i samværet med fremmede og evt. børn, så handler det vel bare om at skærme den fra dette - det er ikke ret svært. Anskaf et børnegitter og spær hunden væk, når der er gæster.
Og hvis korrigere betyder skælde ud/irettesætte så nej, det skal du ikke - hunden gør det jo ikke af ond mening, men formentligt fordi den blive skide forskrækket. Det hjælper en skideballe næppe på.
dec 2009
Følger: 31 Følgere: 174 Heste: 1 Svar: 3.214
Anyway. Det eneste hunden kan gøre er, at tale hundesprog. Hun kan ikke sige "Hey menneske, gider du lige lade være?" I dette tilfælde har hun sagt nej ved at markere. Min venindes forældre havde en hund der bed hendes nevø. Han havde fået at vide at man ikke må røre ved hunden, når den ligger under stolen i hjørnet, for der vil hun være i fred. I et uopmærksomt øjeblik kravler knægten ned under stolen til hunden, som nu er trængt op i hjørnet og reagerer ved at markere. Det var ikke hundens skyld, ligesom det heller ikke er hundens skyld i jeres tilfælde..
Enten må i lukke hunden væk når i har gæster, ellers må i holde bedre øje med ungerne, når de er sammen med hunden. Det andet er ikke fair overfor hunden.
dec 2007
Følger: 41 Følgere: 37 Heste: 12 Emner: 40 Svar: 651
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Jeg lægger mærke til at det du skriver egentlig er, at din niece er kommet til at sætte sig på hundens hale. Hunden snapper ud af rent instinkt, men du skriver, at det er noget i ikke kan acceptere ("da vi har mange små børn i familen").
Hvis i ikke kan acceptere en ren og skær fysisk reaktion på smerte, så er den bedste løsning uden tvivl at få aflivet hunden. I har taget en hund til jer der pga. sin opvækst som gadehund har en del i bagagen, som i reelt set ikke ved noget om, og som derfor også må forventes at kunne reagere atypisk eller voldsomt i nogle situationer.
I har ikke været klar på det ansvar, hvis ikke i har taget hånd om hendes utryghed - men bare har syntes at "det er træls". Hunden reagerer på utryghed, og hun reagerer instinktivt på smerte, uanset om det er små børn eller voksne. Det lyder som et voldsomt misforstået forhold, i har til jeres hund, hvis det er den fortalte tolkning, i har lavet.
Hvis ikke i er villige til at ændre jeres tilgang, så bliver det ikke bedre (og korrektioner vil formodentlig gøre det værre) - så jeg ville bestemme mig for, om det var et ansvar jeg var klar på nu, eller om hunden var bedst tjent med at komme i hundehimlen.
maj 2007
Når man vælger en hund, så vælger man ud fra behov, og tilrettelægger sit liv efter denne (det er nu engang en selv der har valgt hunden og ikke omvendt!)
Vi afliver, eller skiller os da heller ikke af med vores hund, fordi at den ikke kan acceptere fremmede i huset - vi har bare valgt ikke at have gæster, eller at få hunden passet hvis vi skal have gæster af fremmede. vi har ikke haft gæster, som er fremmede for hunden i 4 år nu. Det er super ærgerligt, fordi at han er verdens skønneste hund, men vi valgte ham, og acceptere at det er et af de primisser vi må tage.
sep 2011
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 183
Jeg har selv en hund der ikke har haft det for godt og som jeg skal passe på, for ellers napper han. Jeg tager min forholdsregler, f.eks er han i snor hvis jeg har gæster til gæsterne har forstået hvordan de skal tackle ham (vende front mod ham, så stopper hans adfærd).
Hvis der kommer børn på besøg, så går jeg ud fra at dem der har medbragt deres børn, at de har styr på deres børn så de kan lade hunden være i fred. Hvis de overskrider hundens grænser som i dette tilfælde hvor hunden vælger at markere, så kunne jeg ikke drømme om aflivning, og jeg vil sige at barnet har lært det på den hårde måde at lade hunden være i fred.
Hvis barnet slet ikke forstår det, så kan barnet komme i "løbegården"
i TS tilfælde ville jeg vælge en aflivning hvis de ikke er opsat på at arbejde med hunden og undgå at hunden kom ud i de situationer hvor den ser sig nødsaget til at markere, eller måske at finde et hjem hvor hunden kan få den nødvendige hjælp.
aug 2011
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 4 Emner: 19 Svar: 329
jan 2008
Hun er en del af "Jan Fennells team" og lister nogle grundelementer i sit arbejde - status, hvem spiser først, sammenligner gåtur med jagt, hvem leder jagt/gåtur - der er baseret på misforståelser og er helt absurde regler. Vi kan slet ikke sende de signaler til hunden, som de sender imellem hinanden.
I stedet kunne en mulighed være at kontakte en eksamineret adfærdsrådgiver, du kan finde en liste over personer i dit område her:
http://www.sea-hund.dk/adfaerd/find.html
aug 2011
maj 2007
mar 2011
Følger: 146 Følgere: 1642 Heste: 4 Emner: 1.745 Svar: 18.543
Mvh TT
jan 2008
Og det afgøres da under alle omstændigheder ikke af, hvem der spiser først eller hvem der går forrest på tur
Den teori der stammer fra Jan Fennell er en sammenligning med ulve, men ikke engang her fungerer det sådan, at en ulv er nødt til at springe til og indtage en "lederposition" hvis der tilfældigvis bliver spist i en anden rækkefølge. Det er nogle misforståede tolkninger der er bygget på studier af ulve i mistrivsel, og det er så ærgerligt at man tager dette til helt absurde længder og overfører det på relationer mellem hunde og mennesker.
nov 2007
Så på sin vis har du ret - det virker, hvis man som ejer holder sig til reglerne. Men det ville også virke hvis du vendte reglerne på hovedet så hunden altid skulle gå først ud af døren, altid var velkommen i sofan, altid fik mad før du selv spiste osv. Det der virker er forudsigeligheden
Til gengæld får man sammen med reglerne et uhensigtsmæssigt tankesæt med i købet, og der er skide ærgerligt. For det lægger op til unødvendige konflikter, når man ser "alt" hvad hunden gør som et potentielt forsøg på at kravle op af rangstien.
aug 2011
maj 2007
aug 2011
maj 2007
men du bliver forhåbentligt klogere en dag
aug 2011
maj 2007
nov 2007
Og så er vi jo enige så langt, at løsningen på alene hjemme ikke er et bur osv. - så lidt kan vi da blive enige om
Men ift. dominansteori tænker jeg at det må være anstrengende at bo sammen med et væsen som (man tror) altid bare venter på at tage magten?
Og så er der jo masser af forskning på området, så man behøver ikke tro, man kan faktisk vide. Nej man kan ikke vide alt, vi kan jo ikke læse hundenes tanker. Men vi kan i hvert fald vide, at nogen af de ting dominansteorierne bygger på er studier af høns(!), og st nogen af tingene kan definitivt afvises (f.eks. at der i en ulveflok er en alfa der leder alt fra sociale aktiviteter til jagt osv), mens andet er op til folks overbevisning.
I sidste ende skal man jo gøre hvad set virker for en selv... personligt ville jeg bare finde det anstrengende altid at skulle frygte at hunden vil forsøge at overtage magten.
aug 2011
Det er svært at forklare, hvorfor jeg tror så meget på amichien bonding.. Jeg går ikke rundt og er bange for, at han tager lederskabet, for det havde han.. Det var ikke til at holde ud at være i vores hjem eller at være sammen med ham.. Han opførte sig så "grimt" på så mange måder, at vi ikke ville have ham længere.. Jeg fik dog overtalt min kæreste til, at vi fik noget hjælp, og vi havde Sonja ude.. Og gudskelov for det.. At bruge de principper og ændre måden vi omgår vores hund, har givet os en helt anden hund og en ro i vores hjem, som vi ikke havde fået uden.. Jeg kan ikke forklare jer det, for I har ikke mødt min hund og ikke set hvor slemt det var.. Så jeg skal VIRKELIG overbevises om, at det er forkert, for det er det bestemt ikke hjemme ved os!
maj 2007
det er underligt at dominans ikke forekommer ved velfungerende, velstimulerede og opdragede hunde, men kun ved hunde med mangel på samme
aug 2011
maj 2007
men det bliver sjovt når nyhederne begynder at sende "breaking news", hundene overtager verden.
aug 2011
maj 2007
gider ærligt ikke bruge tid på at finde dem
jan 2008
Derudover har jeg også lige fået læst bogen "Hundes og ulves adfærd" af Freddy Worm, og den vil jeg da bestemt anbefale. Den kommer helt konkret ind på de myter du snakker om, Pernille, angående hvordan strukturen er i en ulveflok (her forefindes nemlig heller ikke et rigidt og lineært hierarki), og om man overhovedet kan overføre den til hund-hund og endda hund-menneske relationer. Spoiler alert: det kan man ikke
Problemet med Amichien bonding er, at det bygger på en teori om at vi skulle kunne tale hundesprog. Men det kan vi ikke - vi kan ikke engang vrikke med ørerne eller logre med halen.
Forudsigelighed giver mening, konsekvens giver mening - og det du snakker om lyder som helt almindelig opdragelse og træning samt en ændret tilgang hos ejer (fx. en ejer, der ikke ud af det blå tager maden fra hunden).
I TS' tilfælde har vi at gøre med en usikker hund der har fået overtrådt sine grænser; lederskabsøvelser er ikke hvad den har brug for.
aug 2011
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
men hunde kan jo godt føle . hvordan menneske er.
vores ene hund Sif er der os usikker når der er børn ved hende
. men i hendes kurv har hun fred. ro hvor vi har snak der skal
tages hensyn til barnet og hunden. og da hunden kom første så
er det os hendes plads og retighed at være i huset . så må folk tag
hensyn os. men i denne tilfælde vil jeg nok bare så stadigfor aflivening
så bare et dyreværnet stadigfor
nov 2011
Følger: 3 Følgere: 6 Heste: 1 Emner: 2 Svar: 27
Jeg har selv adopteret en gadehund fra Bosnien for godt 2 år siden igennem en superfin organisation. Her har jeg skrevet under på, at hunden ikke må aflives med mindre dyrlægen vurderer at den er så medtaget/såret fysisk, at det er den eneste løsning. Den må heller ikke videresælges, men SKAL tilbageleveres til organisationens formand/dame såfremt den ikke kan blive hos os længere. Så finder de en ny adoptivfamilie til den. Dette er netop for at modvirke, at man afliver hundene, hvis de viser sig at være en for stor opgave.
Så jeg ville da prøve at kontakte det netværk, eller andre lignende netværk og høre om de kan finde en ny familie til jeres hund, hvis I tænker den ikke er et ideelt match med jeres familieliv.
Min egen gadehund var også meget skeptisk overfor fremmede især store mænd, men de fik besked på at lade hende være i fred og hun fik besked på at stoppe med at gø og hvis sendt væk/holde afstand, så vi kunne hilse på vores gæster. Efterhånden blev hun vant til, at der ikke skete hende noget og at vi havde styr på situationen og i hendes eget tempo begyndte hun at nærme sig vores gæster, som satte sig ned og talte pænt med hende, men omvendt lod hende være når hun gik igen. Det samme gjorde vi med vores piger der dengang var 8 og 4 år. De fik meget strenge instrukser på, at de skulle lade hende være når hun gik væk, eller var i sin kurv og andre steder hvor hun havde "helle". Min datter på 4 havde sværrest ved dette, især omkring 1 år efter vi fik vores hund. Derfor sagde jeg til hende (og blev vred på hende over hendes manglende respekt overfor hunden), at hvis hunden bed hende en dag, så var hun selv ude om det for jeg havde sagt til hende 1000 gange, at jeg ikke ville have hun holdt den fast i et kram (fordi vores hund ALTID skal have muligheden for at trække sig tilbage og værne om sine grænser. Det stoppede min datter så endelig med.
I dag er vores hund meget mere social og når vi møder fremmede mennesker på tur opsøger hun dem glad. Hun er stadig vagtsom og gør når der kommer fremmede, men hun får altid samme besked; Træk dig tilbage, jeg har styr på det og kom frem hvis du har lyst ellers bliv i din kurv (eksempelvis) for der har du "helle". Dette fungerer superfint for vores familie, men igen vil jeg foreslå at I får taget kontakt til nogen som vil tage sig af jeres hund indtil en ny familie er fundet. Så det ikke fører til yderligere frustrationer for både jer og hunden.
En af vores naboer har også fået en gadehund, som havde tendens til at nappe mænd i haserne eller buksebenet og den blev aflivet som følge deraf. En superskøn hund, som havde brug for nogle andre rammer og mere tid... Hvis jeg havde vidst hun gik med de overvejelser, så havde jeg taget imod hunden, selv om vi kun må have én her hvor vi bor Så skulle vi nok på sigt have fundet en ny familie til den. Så der er helt sikkert masser med i bagagen med gadehunde, men vi kunne ikke ønske os noget bedre i vores familie.
Håber du kunne bruge det til noget
nov 2007
Mentale skader kan være endda mere invaliderende for hunden end fysiske skader, og uden at det skal lyde som om jeg mener man bare uden videre skal aflive enhver hund, der ikke fungerer perfekt mentalt, så er den bedste løsning for hunden altså nogeen gange en aflivning - og det vil jeg dælme som ejer have lov at bestemme, det er trods at mig der kender hunden og dens problemer.
Min tidligere underbo er i et dilemma med to græske gadehunde. Den første fik han og det viste sig at den var sindssygt nervøs/angst for alt og intet - at gå tur var ikke muligt, den var simpelthen ved at dø af skræk. Manden har jo underskrevet en aftale, der ligner det du beskriver, så han kontakter foreningen for at få hjælp. De får prakket ham en hund mere på (en kuldsøster til den første), for når bare de er to SÅ bliver det jo godt.
Nu står han så med to hunde der dårligt magter at være til, fordi de er så bange for alt. Han må ikke aflive dem, for det vil foreningen ikke gå med til. Og den hjælp de vil give er i form af clairvoyance eller nyt hjem - men manden holder jo af dem, sså naturligvis vil han ikke bare sende dem ud til en vusi fremtid i endnu et hjem (og han HAR altså i samarbejde med dygtig adfærdsbehandler arbejdet ihærdigt med dem og gør det stadig - det er da også bedre end i begyndelsen, men absolut ikke godt).
Skal jeg være ærlig, havde jeg aflivet og så taget skraldet fra foreningen efterfølgende (jeg kan godt tvivle på, at de kan gøre noget - der er nemlig grænser for, hvor meget man juridisk kan bestemme over en vare man har solgt).
I TS's tilfælde synes jeg dog løsningen er ret ligetil - skærm hunden for børn og fremmede mennesker. Det lyder jo til, at den på andre punkter har fungeret ok gennem adskillige år.
dec 2013
Følger: 27 Følgere: 40 Heste: 2 Svar: 518
hvorfor .
hvorfor ikke
. det er deres måde og sige fra på
hvad ville vi selv have gjorde overfor nye mennesker . hvis vi var hunden selv
det er deres naturlighed og sige fra på en måde så vi kan forstår dem
nov 2011
Det er jo trods alt også hundemennesker, der står for adoptionen og som godt ved, at nogle gange kan hunden ikke reddes mentalt. Men det vil de så selv tage ansvaret for. I forhold til det juridiske, så er det jo noget andet, når de bliver adopteret end solgt. Ligesom igennem Nyt Hesteliv.
Så den kontrakt havde jeg ikke noget problem med at underskrive. Vores hund blev fragtet til Danmark, ja, men har ikke været bange for at gå udenfor eller lignende. De har jo også været vant til at bo på gaden i de lande de kommer fra, så de har jo været vant til lidt af hvert. Men det er jo nok også forskelligt fra hund til hund, hvordan de tager det.
nov 2007
Og hvis man vil forhindre at hundene bare bliver aflivet, fordi folk ikke ved hvad de går ind til, så skal de jo dels være bedre til at oplyse om potentielle problemer, mere kritiske med hvem der kan købe en hund og sidst men ikke mindst, selv aflive de hunde, der er uegnede til et liv som familiehund i DK - de hunde skulle jo aldrig være havnet her!
Jeg er ikke ulta-anti-gadehund. Men sådanne regler stiller hundekøberne i et rigtig træls dilemma. Så er det da meget fint at foreningerne er hundeglade mennesker... det er køberne formentligt også, og de fleste vil da nok ønske SELV at tage afsked med deres EGEN hund, som de i øvrigt og har købt og betalt for og som tilhører dem 100%, vel at mærke når de selv har vurderet, at den er så skadet, at det ikke er i hundens interesse at fortsætte.
Som sagt - personligt havde jeg taget skraldet fra foreningen, hvis jeg stod med SÅ skadet en hund, at jeg mente aflivning var det bedste... det kan trods alt ikke gøres om, så hundens interesser er jo tjent.
Forskellen ved Nyt Hesteliv (medmindre det er ændre siden jeg har set hest derfra), er at de beholder ejerskabet (eller måske var det fælles ejerskab, kan ikke huske det), og så har man jo netop ikke købt en hest, men reelt blot "lånt/lejet" den, sådan juridisk - den tilhører stadig foreningen. Det gør hundene ikke.
nov 2011
Men det er for mig også uvæsentligt om den er juridisk bindende. Jeg ville under alle omstændigheder henvende mig til dem, såfremt jeg ikke kunne have hunden længere, så de har mulighed for at finde et nyt hjem til den i forhold til den indgået aftale. Der er jo også mange som vælger at aflevere deres hund på internater i DK hvis de ikke kan have dem længere, frem for at aflive dem.
Hvis de er skadet psykisk er jeg sikker på, man i dialog med foreningen kan få et ok for at få hunden aflivet om ikke andet må de jo i sidste instans tage den tilbage igen. Men kan stadig ikke se noget i vejen med, at de gør noget for at hindre folk i at aflive hunden, hvis de synes den er ustabil. Så må de aflevere den tilbage til foreningen og så kan formand/kvinde selv tage stilling til om dette er tilfældet. Det viser for mig at se netop et ansvar for de pågældende hunde som man har adopteret væk.
Men det her udvikler sig jo lidt til en anden debat, da trådstarter spurgte om råd. Mit råd er, kontakt den forening/person de købte gadehunden af og hør om de er interesseret i at finde en ny familie til den, hvis de ikke selv kan se et harmonisk liv sammen med hunden.
mar 2008
Følger: 41 Følgere: 39 Heste: 3 Emner: 153 Svar: 2.307
Rigtig god jul.
Hund der bider