Forælder med dårlig temperament {{forumTopicSubject}}
Det her er et lidt svært emne at skrive om, og jeg ved heller ikke præcist, hvilke svar jeg er ude efter, måske lidt forståelse, forklaring eller andre der har stået i samme situation?
Jeg husker min mor igennem hele mit liv, som værende træt og sur. Hun kommer hjem hver dag, og fortæller om hvor træt hun er. Jeg synes selv, at jeg prøver at hjælpe til, jeg holder bl.a. huset rent og går med hunden. Alligevel brokker hun sig evig og altid om små ting..
Alligevel skal der bare intet til at vippe hende af pinden.. Hvis jeg ser sur ud, så bliver hun også sur, og så trækker jeg mig egentlig bare, fordi det ikke nytter noget.
I dag blev jeg så sur (egentlig blev jeg ikke sur, men det var over min grænse, for hvad jeg synes er ok, og det fortalte jeg til hende på en pæn måde). Vi står i kø i det lokale supermarked, og så spørg hun mig så højt, om jeg er sur, hvortil jeg siger nej, og jeg så får tilbage, at jeg ser sur ud. Jeg siger ikke mere, og da vi kommer ud i bilen, kigger hun rigtig galt på mig, fordi jeg jo er "sur" i hendes optik. Så siger jeg så til hende, at jeg ikke er sur, men jeg synes ikke, at det er okay, at du står og spørg højlydt sådan et sted, og invitere til en diskussion for det hører bare ingen steder hjemme at gøre det offentligt. Hun bliver virkelig gal, hun lignede næsten en der kunne dræbe mig, og så råber hun ellers bare og fægter med armene. Nu render hun så rundt og tramper så hårdt hun kan, larmer og smækker med hver en dør hun går igennem.
Det her er bare et lille eksempel, men normalt kan hun også bare komme hjem fra arbejde og være sur på mig eller min far, og hun nægter at fortælle hvorfor. Min far og jeg er nok det man vil kalde for nogle "pleasere", ret fredlige mennesker, som godt kan diskutere uden at blive uvenner. Men det er som om, at lige så snart man siger min mor imod, så slår det klik for hende. Men som sagt behøves man heller ikke at have gjort noget, og det er næsten værre. Jeg kan gå ind på mit værelse, og alt er fint, og hvis jeg går ud 10 minutter efter, så kan hun være sur på mig, men uden grund.
Den anden aften sad og råbte så højt som hun kunne af min far foran mig, og selvom jeg har en alder, hvor jeg godt ved, at ægteskab ikke er en dans på roser, så synes jeg bare ikke, at det er ok, at hun taler sådan til ham. Hun skal være en rollemodel for mig, og det er da ikke noget, at man skal lære sit barn er ok (i hvertfald ikke ifølge mig)
Et andet eksempel var også, da min storebror boede hjemme, og han glemte at give besked om, hvornår han kom hjem, fordi han skulle gå med hunden. Hun blev så gal, og det gik jo kun udover mig, fordi jeg var den eneste i nærheden at skælde ud, så jeg husker så tydeligt hvordan jeg ringede ham op en milliard gange, indtil han svarede, for at høre hvornår han kom hjem, fordi hun nægtede at gøre det. Og da han så trådte ind af døren, var det som om, at intet var hændt. Men det var der jo, det var bare gået ud over mig, og det var ikke mig, hun skulle have været sur på.
Jeg tror virkelig, at hendes temperament har taget hårdt på mig psykisk, da jeg er blevet en tilbageholdene og nervøs person, men samtidig bruger jeg hende også som eksempel på, at jeg aldrig nogensinde vil ende med at være så sur og bitter som hende.
Hun er til gengæld en helt anden person, når vi er ude blandt venner og familie, og kan bruge meget tid på at rose andre piger på min alder overfor mig, hvilket også får mig til at føle som om, at jeg ikke er god nok, som jeg er, og som om at jeg ikke er den datter hun vil have. Og det ved jeg også godt, at jeg ikke er.
Jeg ved godt, at der altid er to sider af en sag, men jeg har så svært ved at sætte mig i hendes sted, fordi hendes måde at reagere på er så fjern for mig. Normalt synes jeg ellers altid, at jeg er god til at se, hvornår jeg fejler, men jeg kan bare ikke se, hvad det er, som jeg kan gøre, som er så forfærdeligt, at jeg skal have den møg behandling retur.
Hun er vokset op med en far, som alle hendes søskende og hende selv taler om som værende voldelig, både fysisk og psykisk. Jeg tror, at det muligvis er synderen for hvorfor hun er så sårbar overfor kritik, og bare generelt har en dårlig attitude, men jeg ved det ikke, og det gør hun jo nok heller ikke selv, for jeg tror helt ærligt ikke, at hun kan se hvordan hun behandler hendes nærmeste familie.
Nogen der har råd, eller har gået igennem det samme?
Det nytter ikke noget at snakke med hende om det, hun ser det som et angreb ligemeget hvordan man prøver..
feb 2008
Følger: 101 Følgere: 120 Heste: 27 Emner: 1 Svar: 78
Nu ved jeg ikke om hun lider af nogle sygdomme eller noget, men det skal ikke påvirke dig så meget det går udover din personlighed:-(
jan 2006
Følger: 53 Følgere: 79 Heste: 5 Emner: 20 Svar: 432
mar 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Heste: 1 Emner: 35 Svar: 292
Må man høre hvor gammel du er?
jun 2008
Følger: 115 Følgere: 102 Heste: 7 Emner: 176 Svar: 3.499
Jeg forstår det som, at du har et ret godt forhold til din far? Jeg ville, hvis jeg var dig, prøve at snakke med ham. Selvom han også er en pleaser, så er han din værge og har ansvaret for din trivsel hjemme, specielt når det ikke går godt med din mor.
Derudover lyder det som en god ide, som Berit nævner, at tage kontakt til noget børnelinje el.lign. Det er ikke ok, at du skal få det dårligt ved at være sammen med din mor.
maj 2007
Følgere: 41 Emner: 131 Svar: 8.703
evt. spørg om i ikke kan kører en tur, også åben op, hver ærlig om hvad du føler og hvordan du har det.
Jeg tror der ligger noget dybt i det, hvad det er kan jeg kun gætte på, og jeg skal ikke sidde og gøre mig til psykolog eller kunne regne det hele ud, ud fra en kort tekst på nettet.
Jeg kender også til forældre med et iltert temperament, og let til skæld ud, og der lægger alt fra en dårlig opvekst til en forældre der er skuffet over den måde personen er forældre på, både mht. opdragelsen, men også egen person. Men fælles for dem er at de elsker deres børn, og hver aften går i seng med en virkelig dårlig samvittighed, og rigtig utilpas.
dec 2012
Følger: 28 Følgere: 288 Heste: 5 Emner: 2 Svar: 2.723
feb 2008
Følger: 95 Følgere: 118 Heste: 4 Emner: 232 Svar: 5.256
maj 2009
Følger: 54 Følgere: 603 Heste: 2 Emner: 278 Svar: 5.753
Det har været hårdt, jeg har sommetider ønsket ham langt væk og det har ikke været sjovt - men jeg har en fantastisk mor, som har hjulpet mig, når det har været rigtig hårdt . Hun har altid sagt ham imod, og det er blevet bedre, efter vi er blevet ældre. Jeg oplever det stort set ikke længere, efter jeg er flyttet hjemmefra.
Har du overvejet, om din mor går med smerter, som kunne forårsage hendes dårlige humør? Prøv at spørge hende - en dag når der er fred - sådan helt oprigtigt og seriøst, om hun har det godt. Om hun går med bekymringer, hun ikke burde gå med alene, om hun har ondt nogle steder, om hun har behov for at tale med dig (eller med andre, det kan jo også være en professionel).
Og så vil jeg bare sige, at du gerne må skrive til mig, hvis du har behov for at komme ud med frustationer. Jeg kender alt til det. Føj, hvor er jeg også blevet behandlet uretfærdigt enormt mange gange. Jeg har stadig svært ved at tilgive min far for det, han har udsat mig for (altså, det er jo kun psykisk, han har aldrig været voldelig), men jeg lever med det og jeg forstår i dag, hvorfor han er som han er.
jul 2008
Følger: 65 Følgere: 67 Heste: 6 Emner: 99 Svar: 2.556
Evt. kan det måske også være tegn på stress?
dec 2008
Følger: 15 Følgere: 22 Heste: 1 Emner: 54 Svar: 1.777
Og det er på ingen måde i orden, jeg vil også mene at du skal tage en snak med din far så i begge kan få luftet jeres følelser og tanker.
Og hvis det ikke giver noget så kontakt fx. børnelinien.
Jeg tænker også at din mor måske har noget hun selv bøvler med som hun ikke vil snakke om( det gør en sårbar) Igen her, kan du snakke med din far og mener i begge at der må være noget fx. stress, depression e.l. så tving hende til at gå til læge (det mener jeg er din fars job, ikke dit!)
Selvom hun skulle fejle noget af den ene eller den anden slags eller om det er pga. opvækst, så er hendes behandling af dig og din far ikke i orden!
Jeg føler med dig og håber at du kan få snakket med nogen om dine følelser og oplevelser, enten en du kender, en professionel eller fx. bidløse Madsen der tilbyder at hjælpe og selv har været i din situation.
det kan være lettere at snakke men en man ikke kender, så det ikke går ud over et venskab fordi man er en "brokrøv" eller altid negativ (jeg har selv mistet venner af ovenstående årsager, fordi jeg havde en svær tid som jeg havde behov for at snakke om):)
apr 2008
Følger: 244 Følgere: 566 Heste: 10 Emner: 400 Svar: 1.408
Som nogle nævner, og som jeg læser det, virker det til at du har et godt forhold til din far. Tag en seriøs snak med ham, fortæl hvordan du har det. Han er din far, og er den første, der kan hjælpe dig.
Ellers vil jeg råde dig til, som de andre til at søge professionel hjælp og rådgivning, evt ved skole, kommune mv.
Synes også, at du bør konfrontere din mor. Fortæl hende, dine følelser og tanker. Helt fra hjertet. Måske vil hun ikke indse tingene, og måske vil hun benægte, men du har fortalt det, og på den ene eller anden måde, vil hun tænke og fundere over det.
Andre nævner også, at hun måske fejlernoget. Og det kan de have ret i. Der kan ligge rigtig mange ting bag hendes vrede og adfærd, selv små ting.
Jeg har selv haft et lignende forhold til min mor, jeg gik til kommunen. Jeg kom i netværkspleje. Og i dag, har jeg et rigtig godt forhold til min mor.
Det viste sig for, at hun var psykisk svag, og havde nogle dybe hemmeligheder, der var ret hjerteskærende, og derfor var hun sådan. Da jeg flyttede i pleje, blev min mor vred, og havde et stort had til mig, min plejefamilie, og andre der synes det var godt. Kort tid efter, begyndte hun at åbne op, og tænke over alle ting, der var gjort, sagt og sket, og herefter har hun arbejdet med sig selv, og er nu en helt anden.
Det er vigtigt at få hjælp og redskaber til at takle de problemer der er. Det er vigtigt med konfrontation. Åbenhed.
Min plejefar sagde altid ''brug din mor, til det hun er god til'' og det har jeg gjort meget brug af.
Håber det bedste, for dig og din familie.
Du må gerne skrive til mig, hvis du har behov for at vide, hvordan jeg fik hjælp, hvad jeg gjorde, og hvorfor.
nov 2011
Følger: 30 Følgere: 32 Heste: 2 Emner: 2 Svar: 235
dec 2007
Følger: 50 Følgere: 481 Heste: 6 Emner: 127 Svar: 2.172
Må jeg spørge til din alder?
Tænker alderen kan være væsentlig at få på bordet, for at du eventuelt selv kan tag kontakt til din læge som kan henvise dig til en phsykolog.
Hvis du ik vil gå alene til lægen så evt prøv at få din far med indover ellers ville jeg anbefale dig at snakke med skolen som andre også skriver eller kontakte BørneTelefonen.
Der intet galt at snakke med psykolog, det må du ik tro, det er tværtimod en hjælp for dig at få talt ud, få vendt og drejet det, så du ik fremtiden bliver en person som er påvirket af din barndom, men tværtimod bliver en stærk person som kan leve sit liv fuldt ud men samtidig du får redskaber og forståelselse for hvordan du takler situationen både med din mor og dine tanker.
Jeg selv kunne godt ha haft brugt hjælp dengang da jeg var barn ( havde en voldelig far og mor med depression) men nu som voksen er jeg meget ærlig omkring min barndom når folk spørg og jeg har arbejdet med mig selv grundigt til et hvert punkt og prik og kommet i den anden ende som stærk person, som ik er påvirket af det.
Det var dengang et tabu at snakke ud om sine problemer i forhold til idag, hvor tiderne er blevet meget mer åben for at ting ik altid er "normalt" efter bogen..
Uanset hvad der ligger til grund for din mors opførsel, skal du nå så langt til med dig selv at det ik skyldes dig, men at der er noget galt med din mor...
Jeg beder til at du søger hjælp, så du kan komme videre og evt din mor kan få hjælp. Man kunne have en ide om at din mor går med noget psykisk og der findes støttegrupper til børn, hvor der er hjælp at hente og hvor der er andre børn/unge i samme situation, som er guld værd, da i bliver et form team uden at nogen andre kigger skævt på ens situation. De bedste tanker herfra
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
jun 2010
Følger: 35 Følgere: 38 Heste: 3 Emner: 13 Svar: 176
Ligesom mange andre har nævnt, vil jeg også råde dig til at tænke over, hvem du føler dig fortrolig nok med, til at dele dine oplevelser; noget familie, en lærer, din læge, osv. og den vej igennem prøve og få noget hjælp/råd til hvad der kan gøres. Måske en der kender din mor i forvejen, som din far. Fortæl ham ærligt hvordan du har det (eller skriv det ned, hvis du synes det er lettere).
Men uanset hvad der ligger til grund for din mors reaktioner, er du i din fulde ret til at føle at dine grænser bliver overskredet, og at det er hårdt for dig psykisk, og det skal du helt klart lytte til og holde fast i. Ens forældre har jo kæmpe indflydelse på ens liv, så kan godt forstå det må være svært for dig at være i. Udfra din beskrivelse af din mor, kunne det godt lyde som om at hun har nogle psykiske problemer, som hun har brug for professionel hjælp til at løse.
Forælder med dårlig temperament