Notatteknik Notatteknik
Hej HG,
Hvis du tager noter i hånden, så læs meget gerne:
Jeg føler at jeg bruger alt for lang tid på mine læse lektier, og meget af tiden går med at tage noter.
Jeg skriver alt for meget ned, og synes til tider at det kan virke uoverskueligt. Jeg går kun i 1.g, så det burde jo ikke være uoverskueligt endnu..
Jeg tager noter i hånden, og det vil jeg gerne blive ved med, da det er det jeg har det bedst med.
Men det kræver jo også at man ikke skriver sådan halvdelen af stoffet ned for så bliver det jo rigtigt uoverskueligt og tager en evighed...
Er der nogle af jer herinde der tager noter i hånden i gymnasiet som har nogle gode råd til hvordan man kan gøre det mere overskueligt og ikke skrive næsten alt ned? Jeg ved godt at jeg skal nøjes med at skrive stikord, men jeg synes at næsten alt er vigtigt og skal skrives ned... (så ja, er virkelig dårlig til at skrive stikord)
Min mor forslår at jeg ikke tager noter hjemme, men derimod venter til timen og tager noter der, hvilket jeg godt kan se pointen i, jeg kan bare godt lide at have noter med ind til timen.
Vil altså gerne have gode råd og fif til at tage noter i hånden, og vil helst ikke høre alt muligt med at det er mere overskueligt på computer fordi det ved jeg godt, men jeg husker bedre af at tage noter i hånden
sep 2007
Følger: 69 Følgere: 270 Heste: 3 Emner: 1.740 Svar: 36.970
Du nævner at computer ikke er dig - men programmet One Note der følger med i office pakken, synes jeg gør det en del lettere og overskueligt.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Crash Course har generelt nogle gode videoer
Der findes flere bøger af forskellig størrelse, både meget billige og lidt dyrere som kan hjælpe. Der findes f.eks. en lille billig gul en der hedder notatteknik. Mon ikke også nogle af dem også kan lånes på biblioteket
dec 2006
Følger: 46 Følgere: 64 Heste: 2 Emner: 499 Svar: 5.525
jun 2011
Følger: 77 Følgere: 85 Heste: 2 Emner: 6 Svar: 635
Men personligt ville jeg også råde dig til at bruge One Note, det er langt mere "sikkert gemt" og overskueligt
feb 2008
Følger: 45 Følgere: 43 Heste: 4 Emner: 54 Svar: 607
Jeg kender dog flere som tager noter i hånden og det gør det, at: I undervisningen tager de hurtige noter ("sjuskede", men læselige) Her udover har de en stor notes bog hvor de skriver det pænt ind og sætter labels mm i.
Det kunne være en løsning.
okt 2011
Følger: 48 Følgere: 72 Heste: 4 Emner: 15 Svar: 1.138
Og det er godt, at du skriver det ned i hånden - så husker man det bedre - Jeg mener vidst nok, at der er et sted i hjernen, som hedder: motor cortex. Og motor cortex gør at man husker noget, når man skriver det ned
aug 2014
Følger: 2 Følgere: 1 Heste: 1 Emner: 65 Svar: 215
maj 2008
Følger: 20 Følgere: 24 Heste: 1 Emner: 203 Svar: 3.451
Alt undtagen fysik og matematik skrev jeg i OneNote. Fysik kræver tegninger, som jeg tit lavede i hånden. Jeg forsøgte på computer, men min underviser havde en lidt håbløs tavleteknik og navngivning af ting. Matematik er bare nemmest og bedst i hånden, undtagen projekter (hvor vi brugte Maple).
dec 2006
Følger: 77 Følgere: 107 Heste: 5 Emner: 202 Svar: 4.219
Jeg går på uni og der er også ca 2 på mit hold der skriver i hånden, men det er jo selvsagt at de ikke får skrevet halvdelen ned af det vi andre gør. Så man skal kunne huske godt hvis man skal gøre det i hånden. Det kræver bare meget mere tid i hånden, og på de fleste uddannelser er det med at udnytte tiden bedst muligt, hvormed dette godt kan være spild af tid.
Det kan godt være at du tænker at du lærer det bedst ved at skrive det ned i hånden, men det handler jo bare om at vænne sig til at bruge coputeren
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Men kan sagtens lave noter i hånden!
Jeg har gået på universitetet, indrømmet fra 2002-2010 og har taget mine noter i hånden, og det gør jeg stadig.
Nogle lærer ved at se.
Andre ved at høre
Nogle ved at gøre, have I hænderne
Noter er for nogle mennesker noget der gemmes for at have komprimeret fagstof.
For andre er det en metode til at forholde sig aktivt mens man læser eller mens man har undervisning.
Jeg lærer ved at gøre, have det i hænderne, anvende kroppen - kombineret med at se. Computer noter er derfor næsten værdiløse, da de ikke giver mig noget i fingrene og jeg kan ikke lave mine tusind frihånd tegninger af sammenhænge... En god tegning får jeg meget ud af at tegne...
Til gengæld smider jeg noter ud efter et par dage - for jeg ser ikke på dem igen stoffet er jo indarbejdet i mit hoved.
Du skal afgøre, hvad DU bruger note teknik til. Og så kan du lytte til råd bagefter.
- men noter handler om at udvælge det væsentligste. I nogle bøger skal der faktisk rigtig meget med
aug 2015
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 96
i gymnasiet tog jeg IB og vi måtte derfor ikke have hjælpemidler med til eksamenerne og de var også i hånden. så der lærte jeg hurtigt at stole på at den litteratur læreren har givet os havde alt den info vi skulle bruge, så jeg ledte altid der frem for i mine noter hvis jeg skulle løse noget.
TL:DR jeg skriver mine noter, men bruger dem sjældet senerer. tilgængelig søger de for at jeg lytter i timen.
Blogger
Følger: 98 Følgere: 710 Heste: 3 Emner: 86 Svar: 1.843
Så godt som alle eksamener er i hånden men mange gange må man have hjælpemidler med, MEN til størstedelen af eksamenerne har man ikke mulighed for at oplade sin computer. KU bruger ikke elektroniske eksamener ret meget da de ikke gider alt det med print. De få der er elektroniske er for det meste noget multiple choice på KUs egne computere, typisk uden hjælpemidler.
aug 2014
aug 2016
Følger: 20 Følgere: 28 Emner: 30 Svar: 3.472
Og fordi de arbejder i forskellige brancher / fag.
I naturvidenskab er en håndtering af et hormonelt feedback system bare mere information tæt end tusind ord... Fx...
Bruger du kun ord er computer måske fint?
aug 2014
aug 2012
Følger: 37 Følgere: 39 Heste: 4 Emner: 73 Svar: 701
og jeg er næsten færdig som jordbrugsteknolog.
og er meget blandet med hvordan folk tager notater på min linje.
jan 2008
Følger: 13 Følgere: 19 Heste: 2 Emner: 34 Svar: 3.577
Dvs. du skal lære at have overblik over din litteratur, hvad du skal læse, hvad du skal have ud af det. Plejer du bare at slå op på siden og så gå i gang? Brug tid på at bladre og dan dig et overblik over den litteratur du skal igennem.
Læs et afsnit - skriv emner og nøgleord ned. Læs næste afsnit - skriv emner og nøgleord ned.
Ikke fordi, at jeg selv er særligt god til det, og jeg skriver også selv på computer. Men det handler simpelthen om effektivitet og overblik, og du skal acceptere, at du ikke kan (eller skal!!) skrive blokke af tekst ned. Emner og dertilhørende nøgleord, muligvis enkelte citater der præciserer budskabet, og så er du godt på vej. Nu er volumen af litteraturen ikke så voldsom i gymnasiet, men teknikken holder stadig.
Youtube har en masse rigtig inspirerende videoer om notatteknik, og hvis du lige er ekstra interesseret så anbefaler jeg mnemonics, nogle bestemte "huske-teknikker" der er enormt gavnlige og relevante
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 372
Jeg fører også en fysisk kalender i dag, selvom jeg sidder ved computeren hele min arbejdsdag og sagtens kunne have en digital kalender. Men sandheden er bare, at jeg husker LANGT bedre, hvis jeg skriver ting ned i hånden - både noter og aftaler.
Hvis du har problemer med at fatte dig i korthed, så bestem på forhånd, hvor mange linjer/sider notater du vil have per fx 10 siders læsning. Skær ned til benet - hvad er relevant, hvad er ikke. Ingen hele sætninger - det er simpelthen ikke nødvendigt. Prøv med forskellige farver kuglepen, så det ikke bliver en lang køre. Skriv i punktform!
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Heste: 1 Emner: 120 Svar: 2.324
Jeg foretrækker noter i hånden af flere grunde. Bl.a bliver min skriftlighed styrket og vedligeholdt på en anden måde end ved computeren. Jeg oplever også, at jeg husker stoffet meget bedre, når jeg skriver i hånden. Derudover er en af de væsentligste grunde, at jeg ikke ønsker hverken at 'gemme' mig bag en skærm eller have potentielle distraktioner så tæt inden for rækkevidde.
Selvfølgelig kan du skrive notater i hånden og lave afleveringer på computer. Jeg forstår ikke, hvorfor det skulle være et problem.
feb 2009
Følger: 27 Følgere: 32 Heste: 7 Emner: 54 Svar: 1.285
Når jeg læser lektier (hvilket ikke altid lige sker
Notatteknik